Logo Fietsen123

Nieuws

Verkeersveiligheid in Nederland laat te wensen over

maandag 10 februari, 2020

De Verkeersveiligheidscoalitie meldt dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land dreigt kwijt te raken. Een vaste top drie plaats is inmiddels al ingeruild voor de negende positie op de wereldranglijst. Zo is het aantal ernstig verkeersgewonden in 2018 gestegen naar 21.700, een toename van 1000 personen ten opzichte van 2017. Ook het aantal verkeersdoden nam toe met 11% naar 678.

Om de veiligheid van de infrastructuur te verbeteren is een nieuw ambitieus project in het leven geroepen. Minister van Nieuwenhuizen heeft 50 miljoen euro per jaar toegezegd aan Verkeersveiligheid 2030, een plan waarin maatregelen genomen moeten worden om de achteruitgang van de veiligheid tegen te gaan. In het plan wordt veel aandacht besteed aan fietsers en ouderen, twee kwetsbare groepen die in Nederland oververtegenwoordigd zijn.

Verkeersveiligheid 2030

Desondanks zal pas in het voorjaar worden bepaald welke voorwaarden worden gesteld aan de cofinanciering van 50 miljoen per jaar tot 2030, die minister Van Nieuwenhuizen in 2019 toezegde. Ook mogen pas in het najaar van 2020 investeringsbesluiten worden verwacht. Dat concludeert de Verkeersveiligheidscoalitie uit de verzamelbrief van de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Kamer, een document waarin verschillende ontwikkelingen op het gebied van weginfrastructuur en verkeersveiligheid staan beschreven.

Volgens deskundigen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ligt het succes van het plan af van de prioriteit die het kabinet wil geven aan de doelstelling van 0 verkeersdoden in 2030. Zij zeggen dat de plannen ambitieus zijn, maar alleen zullen slagen als er ook concrete acties worden ondernomen.

Actie

De Verkeersveiligheidscoalitie pleit al jaren voor investeringen in o.a. (fiets)infrastructuur en de uitbreiding van verkeershandhaving. Veranderingen op korte termijn zijn niet mogelijk; volgens de minister vraag dat nog veel overleg. De Verkeersveiligheidscoalitie vindt dat er meer druk achter de uitvoeringsplannen gezet mag worden: de gezamenlijke overheden moeten zich inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren en het leed van slachtoffers te voorkomen.

Volgens de Verkeersveiligheidscoalitie kan er al wel actie ondernomen worden tot alle uitvoeringsplannen en risicoanalyses helemaal klaar zijn. Zo kunnen er nu al maatregelen getroffen worden om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren. Bijvoorbeeld door het inzetten van slimme technologie om de handhavingscapaciteit te vergroten, het scheiden van fietsers van overig verkeer en het veiliger maken van woonwijken en provinciale wegen, kan er al veel gewonnen worden op het verbeteren van de veiligheid van de infrastructuur.

Helsinki

In de Finse hoofdstad Helsinki zijn in 2019 geen fietsers en voetgangers slachtoffer geworden van dodelijke verkeersongelukken. De drie dodelijke slachtoffers die het land wel moest betreuren, waren een automobilist en twee motorrijders. Ook in het Noorse Oslo zijn afgelopen jaar geen kinderen, voetgangers of fietsers gestorven in het verkeer.

Deze steden danken hun positieve cijfers aan verbeteringen van de verkeersveiligheid in de afgelopen jaren. Door o.a. het verbeteren van de wegen, het opvoeren van de verkeerscontroles en het verlagen van de snelheid in woonwijken en het stadscentrum tot 30 kilometer per uur, wisten zij de kwetsbare deelnemers in het verkeer beter te beschermen.

Bron: Fietsersbond, Verkeersveiligheidscoalitie, Helsinki Times


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Meer dan de helft van de Britten vindt de wegen te gevaarlijk om te fietsen

Dit blijkt uit een onderzoek van de BBC onder ruim 3000 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk. Vooral mensen boven 65 jaar vinden de wegen voor fietsers te riskant. 61 procent van de onder…

Nieuws

De mooiste heideroutes

De heide staat weer prachtig in bloei. Hoog tijd dus voor een prachtige fietsroute door de paarse velden. We zetten de mooiste heideroutes op een rij. Het Dwingelderveld – Drenthe (43 km) …

Nieuws

Lincolnshire: pittoresk én imposant

Lincolnshire is een regio waar prachtige, gevarieerde natuur wordt afgewisseld door pittoreske dorpjes, mooie steden en imposante bezienswaardigheden. U hoeft zich in dit bijzondere graafsc…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Alleen of met anderen?

U weet welke route u wilt volgen en u weet hoeveel kilometer u voor de boeg hebt. U bent misschien zelfs al in training. Maar weet u ook al of u alleen of met een fietsmaatje gaat? Een be…

Nieuws

Terug naar de ouderwetse dynamo

Dynamo’s worden tegenwoordig steeds minder gebruikt op fietsen, omdat ze als ouderwets worden gezien. Toch hebben ze verschillende voordelen ten opzichte van fietsverlichting op batterijen.…