Logo Fietsen123

Nieuws

Veiligheid moet terug op fietspaden

dinsdag 28 januari, 2014

We zijn nog niet helemaal goed op weg. De ANWB stelt hoge prioriteit aan het veilig maken van fietspaden. Steeds meer ongelukken lijken te ontstaan door de grote drukte op de vaak smalle wegen.

Grote snelheidsverschillen en ook verschillen tussen weggebruikers onderling zorgen steeds vaker voor ongelukken. Volgens de ANWB is het de hoogste tijd om deze onveilige situaties aan te pakken. Om de fietspaden veiliger te maken zijn er grote maatregelen nodig op de gebieden gedrag, infrastructuur en handhaving.

Bredere fietspaden
De afgelopen jaren neemt de drukte op fietspaden steeds meer toe. Het aantal fietsers en snorfietsers is de afgelopen jaar steeds meer gestegen. Ook zijn er steeds vaker bredere fietsen, zoals bakfietsen, op de weg aanwezig. Ondertussen zijn ook de snelheidsverschillen toegenomen door de opmars van de snorfiets en de elektrische fiets. Veel steden zijn bezig met maatregelen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Door de toegenomen drukte op het fietspad vraagt deze ook om een betere infrastructuur. Bredere fietspaden, heldere markeringen en zo min mogelijk verstorende factoren zoals opbrekingen en paaltjes zorgen voor meer veiligheid.

Verantwoordelijker gedrag
Ook een groot probleem op de fietspaden is dat veel fietsers zich niet verantwoordelijk gedragen. Zo komt het gebruik van mobieltjes op de fiets veel voor en dit leidt tot afleiding in het verkeer. Zwabberen en geen twee handen aan het stuur zijn nu vaak meer regel dan uitzondering. Door fietsers bewust te maken van de risico's van onverantwoord gedrag hoopt de ANWB de fietspaden veiliger te maken.

Gerichte handhaving
Vooral veel berijders van snorfietsen blijken nogal eens de regels te overtreden. Vooral snelheidsovertredingen vinden vaak plaats. In Amsterdam geeft drie kwart van de scooterbezitters aan dat hun voertuig harder kan dan is toegestaan. Deze overtredingen leiden ook vaak tot gevaarljke situaties. Zoveel overtredingen vragen  om een betere handhaving om de veiligheid te waarborgen.

Bron: fietsactueel.nl


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Bert blogt: De Elberadweg voltooid

Hij stond wat bevreemd om zich heen te kijken, alsof het bereiken van de Kugelbake ergens een soort anticlimax was. Niemand had oog voor hem. Behalve wij. Ik tikte hem op z'n schouder en st…

Nieuws

Fietsersbond trekt advies over coronaproof fietsroutes in

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus maakte de Fietsersbond een kaart met ‘coronaproof’ fietsroutes in Friesland, zodat mensen toch naar buiten konden gaan om te fietsen. Inmiddels…

Nieuws

Hier moet je op letten bij een fietsendrager

Een fietsendrager is een onmisbaar accessoire voor een fietsvakantie of een fietstocht verder van huis. Maar wat is nu belangrijk om op te letten? Kogeldruk en draaggewicht Een trekhaak …

Nieuws

Speed pedelec: zo zit het met de regels in 2017

Van het totale aantal verkochte elektrische fietsen in Nederland is 1,2 procent een speed pedelec. Dit komt op een totaal aantal neer van 11.000. Maar wat zijn de regels voor deze snelle fi…

Nieuws

De app WeerMeister

In de playstore van Android is een nieuwe app te vinden. De app 'WeerMeister', ontwikkeld door de Groningse student Frank Thomson. Hij was het zat om tijdens het fietsen doorweekt aan te ko…