Logo Fietsen123

Nieuws

Veiligheid moet terug op fietspaden

dinsdag 28 januari, 2014

We zijn nog niet helemaal goed op weg. De ANWB stelt hoge prioriteit aan het veilig maken van fietspaden. Steeds meer ongelukken lijken te ontstaan door de grote drukte op de vaak smalle wegen.

Grote snelheidsverschillen en ook verschillen tussen weggebruikers onderling zorgen steeds vaker voor ongelukken. Volgens de ANWB is het de hoogste tijd om deze onveilige situaties aan te pakken. Om de fietspaden veiliger te maken zijn er grote maatregelen nodig op de gebieden gedrag, infrastructuur en handhaving.

Bredere fietspaden
De afgelopen jaren neemt de drukte op fietspaden steeds meer toe. Het aantal fietsers en snorfietsers is de afgelopen jaar steeds meer gestegen. Ook zijn er steeds vaker bredere fietsen, zoals bakfietsen, op de weg aanwezig. Ondertussen zijn ook de snelheidsverschillen toegenomen door de opmars van de snorfiets en de elektrische fiets. Veel steden zijn bezig met maatregelen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Door de toegenomen drukte op het fietspad vraagt deze ook om een betere infrastructuur. Bredere fietspaden, heldere markeringen en zo min mogelijk verstorende factoren zoals opbrekingen en paaltjes zorgen voor meer veiligheid.

Verantwoordelijker gedrag
Ook een groot probleem op de fietspaden is dat veel fietsers zich niet verantwoordelijk gedragen. Zo komt het gebruik van mobieltjes op de fiets veel voor en dit leidt tot afleiding in het verkeer. Zwabberen en geen twee handen aan het stuur zijn nu vaak meer regel dan uitzondering. Door fietsers bewust te maken van de risico's van onverantwoord gedrag hoopt de ANWB de fietspaden veiliger te maken.

Gerichte handhaving
Vooral veel berijders van snorfietsen blijken nogal eens de regels te overtreden. Vooral snelheidsovertredingen vinden vaak plaats. In Amsterdam geeft drie kwart van de scooterbezitters aan dat hun voertuig harder kan dan is toegestaan. Deze overtredingen leiden ook vaak tot gevaarljke situaties. Zoveel overtredingen vragen  om een betere handhaving om de veiligheid te waarborgen.

Bron: fietsactueel.nl


Gerelateerde artikelen

Nieuws

50-plusser met e-bike is veilige weggebruiker

Nederlandse 50-plussers zijn de afgelopen drie jaar nauwelijks betrokken geweest bij ongevallen in het verkeer. Ook geven ze aan zich netjes aan de verkeersregels te houden en te anticipere…

Nieuws

Vennbahn is Fietsroute van het jaar 2014

Op 28 februari is de Vennbahn door de Fiets en Wandelbeurs uitgeroepen tot Fietsroute van het jaar 2014. De Vennbahn is een voormalige spoorweg en ligt in de Oostkantons in Oost-België…

Nieuws

Fietsen op de verkeerde weghelft? In Duitsland krijgt u een boete

Fietsers in Duitsland mogen niet meer tegen het verkeer in rijden. In 2009 werd het verbod op spookfietsen geschrapt, maar de bepaling is nu weer ingevoerd wegens het grote risico op ongeva…

Nieuws

Doe mee aan de verkiezing voor de Fietsprovincie van het Jaar!

Stem ook en maak kans op één van de tien tijdschriftpakketten! Wordt het opnieuw Gelderland, of gaat Drenthe er dit jaar met de eer vandoor? En wat is wat jou betreft de belangrijkste eis w…

Nieuws

LIDL-BIKES: deelfietsen in Berlijn

Begin 2017 zal Berlijn met LIDL-BIKES het grootste deelfietssysteem van de Duitse spoorwegen krijgen. Een deelfietssysteem is geen nieuw concept voor de Duitse spoorwegen: al 15 jaar houdt …