Logo Fietsen123

Nieuws

Veiligheid en comfort geen motief voor fietser

vrijdag 3 september, 2010

Het maakt forenzen niet zoveel uit of de fietsroute tussen huis en werk comfortabel en veilig is. Alleen reistijd en -afstand zijn werkelijke motieven om de auto te pakken. Dat blijkt uit onderzoek van de provincie Fryslân, gecombineerd met uitkomsten van landelijke enquêtes.

De provincie zette met het PVVP in op ‘het tot staan brengen van het teruglopende aandeel van de fiets in de verplaatsingen van bewoners van Fryslân, waarbij de verkeersveiligheid steeds een belangrijk aandachtspunt is’. De provincie geeft in de huidige collegeperiode in totaal 4,8 miljoen euro aan de gemeenten voor verbetering of aanleg van fietsvoorzieningen, en steekt jaarlijks 600.000 euro in verbetering van de eigen fietsinfrastructuur.
Daarnaast staan voor de periode 2010-2014 voor bijna 25 miljoen euro aan nieuwe fietsprojecten op de rol, zoals de aanleg van een apart fietspad langs de N354 Sneek-Woudsend, een fietssnelweg langs de N357 Stiens-Holwerd en het ongelijkvloers maken van de oversteken in de N359 Bolsward-Leeuwarden. Dit alles met als hoofddoel het streven om in 2015 ‘de fiets geaccepteerd te laten zijn als volwaardig alternatief voor de auto, op afstanden tot vijftien kilometer’.

Elektrische fiets

Vooral dankzij de komst van de elektrische fiets - een autonome ontwikkeling - kon dit doel best eens gehaald worden, schrijven de ambtenaren. Maar dat het verbeteren van de infrastructuur niet echt lijkt bij te dragen aan de fietsbereidheid, is een tegenvaller.

Investeringsprogramma

De ambtenaren geven als voorzetje dat Fryslân een investeringsprogramma Fiets voor provinciale en gemeentelijke fietsroutes moet opzetten, dat zich richt op veilige, brede routes, veilige oversteken en snelle verbindingen in en naar stedelijke centra.
Kees Mourits van de afdeling Fryslân van de Fietsersbond beaamt dit. "Een groot deel van het fietsnetwerk voldoet nog niet aan de inrichtingseisen voor een fietssnelweg of hoofdfietsroute. Je kunt dus eigenlijk ook nog geen conclusies trekken over het effect van de kwaliteit van het fietsroutenetwerk op het fietsgebruik. Investeren in de kwaliteit van het fietsnetwerk is sowieso van groot belang om de bestaande fietsers ook op de fiets te houden."
Het aantal dodelijke fietsslachtoffers ligt al een aantal jaren op rond de 185 (landelijk). De Fietsersbond blijft pleiten voor gescheiden fiets- en autoverkeer, de productie van ‘botsvriendelijke’ auto’s en voorlichting over gevaren als rechts afslaande vrachtwagens.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

De speed pedelec: regels op een rij

Voor het gebruik van een speed pedelec gelden andere regels dan voor e-bikes of gewone fietsen. Maar waar moet de snelle fiets aan voldoen? Fietsen123 zet de regels voor de speed pedelec vo…

Nieuws

Minder voordeel bij verhogen eigen risico

Iedereen kan zijn of haar eigen risico verhogen voor een lagere zorgpremie. Toch levert dit in 2016 bij veel zorgverzekeraars minder voordeel op dan voorheen. Dit blijkt uit onderzoek van d…

Nieuws

ANWB roept fietsers op om hun licht aan te zetten

Op 7 oktober gaat de landelijke fietsverlichtingscampagne van de ANWB van start. Doel is om zoveel mogelijk fietsers te verlichten. Doe jij ook mee? We hoeven het belang van goede verlichti…

Nieuws

Zo ben je beter zichtbaar in het verkeer

De wintertijd is aangebroken: avonden worden kouder en langer en in huis steken we de kaarsjes en, als we die hebben, de open haard aan. Een en al gezelligheid zou je zeggen. Helaas brengt …

Nieuws

Wat is uw grootste fietsergernis? Kies A, B, C of D

Waaraan stoort u zich het meest tijdens een recreatieve fietstocht? (A: Mensen die drie breed fietsen, B: Hardrijdende automobilisten C: Slecht wegdek/fietspad D: Wielrenners). Of heeft u …