Logo Fietsen123

Nieuws

Veiligheid en comfort geen motief voor fietser

vrijdag 3 september, 2010

Het maakt forenzen niet zoveel uit of de fietsroute tussen huis en werk comfortabel en veilig is. Alleen reistijd en -afstand zijn werkelijke motieven om de auto te pakken. Dat blijkt uit onderzoek van de provincie Fryslân, gecombineerd met uitkomsten van landelijke enquêtes.

De provincie zette met het PVVP in op ‘het tot staan brengen van het teruglopende aandeel van de fiets in de verplaatsingen van bewoners van Fryslân, waarbij de verkeersveiligheid steeds een belangrijk aandachtspunt is’. De provincie geeft in de huidige collegeperiode in totaal 4,8 miljoen euro aan de gemeenten voor verbetering of aanleg van fietsvoorzieningen, en steekt jaarlijks 600.000 euro in verbetering van de eigen fietsinfrastructuur.
Daarnaast staan voor de periode 2010-2014 voor bijna 25 miljoen euro aan nieuwe fietsprojecten op de rol, zoals de aanleg van een apart fietspad langs de N354 Sneek-Woudsend, een fietssnelweg langs de N357 Stiens-Holwerd en het ongelijkvloers maken van de oversteken in de N359 Bolsward-Leeuwarden. Dit alles met als hoofddoel het streven om in 2015 ‘de fiets geaccepteerd te laten zijn als volwaardig alternatief voor de auto, op afstanden tot vijftien kilometer’.

Elektrische fiets

Vooral dankzij de komst van de elektrische fiets - een autonome ontwikkeling - kon dit doel best eens gehaald worden, schrijven de ambtenaren. Maar dat het verbeteren van de infrastructuur niet echt lijkt bij te dragen aan de fietsbereidheid, is een tegenvaller.

Investeringsprogramma

De ambtenaren geven als voorzetje dat Fryslân een investeringsprogramma Fiets voor provinciale en gemeentelijke fietsroutes moet opzetten, dat zich richt op veilige, brede routes, veilige oversteken en snelle verbindingen in en naar stedelijke centra.
Kees Mourits van de afdeling Fryslân van de Fietsersbond beaamt dit. "Een groot deel van het fietsnetwerk voldoet nog niet aan de inrichtingseisen voor een fietssnelweg of hoofdfietsroute. Je kunt dus eigenlijk ook nog geen conclusies trekken over het effect van de kwaliteit van het fietsroutenetwerk op het fietsgebruik. Investeren in de kwaliteit van het fietsnetwerk is sowieso van groot belang om de bestaande fietsers ook op de fiets te houden."
Het aantal dodelijke fietsslachtoffers ligt al een aantal jaren op rond de 185 (landelijk). De Fietsersbond blijft pleiten voor gescheiden fiets- en autoverkeer, de productie van ‘botsvriendelijke’ auto’s en voorlichting over gevaren als rechts afslaande vrachtwagens.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

'Witte fietsen' in de stad Utrecht?

De gemeente Utrecht heeft opdracht gegeven voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een systeem om elektrische fietsen uit te lenen volgens het systeem van de 'witte fietsen' op de Veluw…

Nieuws

De 10e editie van fiets-naar-je-werk-dag

Op 26 mei 2016 is de 10e editie van fiets-naar-je-werk-dag. Het doel is om zoveel mogelijk mensen naar hun werk te laten fietsen. Ook steunt u daarbij een goed doel. Als u uw hier inschrijf…

Nieuws

Twee nieuwe fietsroutes in waterrijk Noord-Holland

Noord-Holland is een provincie met veel water, maar ook veel tegenstrijdigheden: van de Noordzee met haar duinkust in het westen tot de voormalige Zuiderzee met vissersdorpjes in het oosten…

Nieuws

Het regent bijna nooit: slechts 7,6%

Gerard Poels houdt al 8 jaar de site hetregentbijnanooit.nl bij. Hij begon met die site om de smoes "Ik ga echt niet op mijn fiets naar het werk want het regent zó vaak!" de kop in te drukk…

Nieuws

De fiets als sieraad in de woonkamer? Zeven goede ideeën

Echte fietsliefhebbers zullen er geen probleem mee hebben om hun fiets in de woonkamer te stallen. Tegenwoordig zijn er mooie manieren om de fiets op een stijlvolle manier op te bergen in d…