Logo Fietsen123

Nieuws

Veiliger fietsen door zachte paaltjes

Monday 21 March, 2016

Het gedrag van verkeersdeelnemers is zeer zorgwekkend. Vooral in Amsterdam vertonen verkeersdeelnemers roekeloos gedrag.

Hoe kwetsbaarder de verkeersdeelnemers, hoe riskanter ze zich door de stad bewegen. De hoofdstad gaat proeven doen met meebewegende paaltjes op fietspaden. Het gedrag van fietsers in de hoofdstad is zeer zorgwekkend, aldus de gemeente. Volgens onderzoek in het gisteren gepresenteerde Meerjarenplan Verkeersveiligheid van de gemeente wordt er in Amsterdam massaal te hard gereden (snorfietsen en brommers), geen richting aangegeven (fietsers) en slecht uitgekeken bij oversteken en inhalen (fietsers en auto's)

Rood verkeerslicht

Voetgangers wachten niet vaak totdat een rood verkeerslicht op groen springt. Maar ook fietsers en snorfietsers rijden vaak door rood. Het lijkt erop dat hoe sneller en groter het voertuig is, hoe vaker de bestuurder wacht voor een rood verkeerslicht. Met name het gedrag van fietsers laat te wensen over, blijkt uit het Meerjarenplan.

Uit een nieuwe methode om het gedrag van verkeersdeelnemers in kaart te brengen, blijkt dat zij veel risico's nemen. Een grote meerderheid van de fietsers is wel eens afgeleid door de smartphone of andere media. Slechts een op de tien fietsers verleent voorrang aan voetgangers die oversteken bij een zebrapad, daarnaast heeft nog geen eens de helft van de fietsers goede verlichting.

Terwijl vooral ouderen en kinderen zich onveilig voelen in het verkeer, vertaalt zich dit niet in veilig fietsgedrag. Deze groepen zijn met name vaak betrokken bij enkelzijdige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In Amsterdam botsen fietsers vaak tegen paaltjes of stoepranden.

Obstakels verwijderd

De laatste jaren zijn volgens de gemeente veel obstakels van de fietspaden verwijderd. Tegelijk met het onderzoek maakte het college gisteren bekend onderzoek te doen naar het gebruik van fietspaaltjes van buigzaam materiaal. Wanneer een fietser met zo'n paaltje in aanraking komt, beweegt het paaltje mee en komt de klap minder hard aan.

Wethouder Pieter Litjens (verkeer) zegt dat de hoofdstad zich moet blijven inzetten op het gedrag van met name snorfietsers. ''Dat kan door handhaving, maar ook door campagnes. Die hebben effect, hoewel je ook ziet dat dat effect vaak snel wegebt.''

Campagne

Het beïnvloeden van gevaarlijk verkeersgedrag is bijzonder ingewikkeld en moeilijk. Zo ging in 2012 de handhavingscampagne Slow Riders van start om snor- en bromfietsen bewuster te maken van hun rijgedrag. Na de campagne bleken snorfietsers alleen maar harder te gaan rijden.

Lees ook
- Tips bij het kopen van een fiets
- Vier de lente met deze tips!

Bron: het parool


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nieuw! Elektrische fiets of scooter opladen bij bushaltes

Busreizigers in Zuid-Holland kunnen vanaf vandaag hun elektrische fiets opladen bij haltes van het nieuwe R-net. In Zoetermeer is de eerste speciale halte vrijdagochtend geopend door gedepu…

Nieuws

De beste fietshelm

De afgelopen tien jaar is het aantal verongelukte fietsers dat spoedeisende hulp nodig had, flink gestegen. Onder 55-plussers zelfs met ruim vijftig procent. Een helm kan een ongeluk natuur…

Nieuws

9 tips voor in de auto en op weg

Autorijden vraagt aandacht, ook als u een ervaren weggebruiker bent. Met deze tips voelt u zich veilig in de auto en onderweg. 1. Navigatie én kaart Er is niets zo stressvol als de weg n…

Nieuws

Alles over de grootste fietsenstalling ter wereld

Bij Utrecht Centraal is de grootste fietsenstalling ter wereld, met ruim 12.500 fietsparkeerplekken, geopend. Nog bijzonderder is dat de stalling gratis is, althans de eerste 24 uur. Alles …

Nieuws

Zo fiets je veilig bij gladheid

Als het regent kan het verraderlijk glad zijn op de weg, maar ook op het fietspad. Let vooral extra goed op de volgende punten. Remmen Het is belangrijk om de remmen van de fiets goed droo…