Logo Fietsen123

Nieuws

Veiliger fietsen door zachte paaltjes

maandag 21 maart, 2016

Het gedrag van verkeersdeelnemers is zeer zorgwekkend. Vooral in Amsterdam vertonen verkeersdeelnemers roekeloos gedrag.

Hoe kwetsbaarder de verkeersdeelnemers, hoe riskanter ze zich door de stad bewegen. De hoofdstad gaat proeven doen met meebewegende paaltjes op fietspaden. Het gedrag van fietsers in de hoofdstad is zeer zorgwekkend, aldus de gemeente. Volgens onderzoek in het gisteren gepresenteerde Meerjarenplan Verkeersveiligheid van de gemeente wordt er in Amsterdam massaal te hard gereden (snorfietsen en brommers), geen richting aangegeven (fietsers) en slecht uitgekeken bij oversteken en inhalen (fietsers en auto's)

Rood verkeerslicht

Voetgangers wachten niet vaak totdat een rood verkeerslicht op groen springt. Maar ook fietsers en snorfietsers rijden vaak door rood. Het lijkt erop dat hoe sneller en groter het voertuig is, hoe vaker de bestuurder wacht voor een rood verkeerslicht. Met name het gedrag van fietsers laat te wensen over, blijkt uit het Meerjarenplan.

Uit een nieuwe methode om het gedrag van verkeersdeelnemers in kaart te brengen, blijkt dat zij veel risico's nemen. Een grote meerderheid van de fietsers is wel eens afgeleid door de smartphone of andere media. Slechts een op de tien fietsers verleent voorrang aan voetgangers die oversteken bij een zebrapad, daarnaast heeft nog geen eens de helft van de fietsers goede verlichting.

Terwijl vooral ouderen en kinderen zich onveilig voelen in het verkeer, vertaalt zich dit niet in veilig fietsgedrag. Deze groepen zijn met name vaak betrokken bij enkelzijdige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In Amsterdam botsen fietsers vaak tegen paaltjes of stoepranden.

Obstakels verwijderd

De laatste jaren zijn volgens de gemeente veel obstakels van de fietspaden verwijderd. Tegelijk met het onderzoek maakte het college gisteren bekend onderzoek te doen naar het gebruik van fietspaaltjes van buigzaam materiaal. Wanneer een fietser met zo'n paaltje in aanraking komt, beweegt het paaltje mee en komt de klap minder hard aan.

Wethouder Pieter Litjens (verkeer) zegt dat de hoofdstad zich moet blijven inzetten op het gedrag van met name snorfietsers. ''Dat kan door handhaving, maar ook door campagnes. Die hebben effect, hoewel je ook ziet dat dat effect vaak snel wegebt.''

Campagne

Het beïnvloeden van gevaarlijk verkeersgedrag is bijzonder ingewikkeld en moeilijk. Zo ging in 2012 de handhavingscampagne Slow Riders van start om snor- en bromfietsen bewuster te maken van hun rijgedrag. Na de campagne bleken snorfietsers alleen maar harder te gaan rijden.

Lees ook
- Tips bij het kopen van een fiets
- Vier de lente met deze tips!

Bron: het parool


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Hoeveel weet u van fietsbekeuringen? Doe de fietsboetequiz 2014!

Heeft u als fietser al eens een bekeuring gehad? Aangehouden en bekeurd worden voor fietsen zonder licht is een veel voorkomende bekeuring, maar er zijn veel andere bekeuringen mogelijk. Do…

Nieuws

Gevaarlijke fietspaden door hitte: pas op voor losgeraakte tegels!

Het zomerse weer zorgt voor onveilige situaties op de fietspaden. De Fietsersbond krijgt veel meldingen binnen over loszittende tegels en wijkende of schuivende betonplaten. Dit melden de F…

Nieuws

Gelderland wederom Fietsprovincie van het Jaar

Deze maand hebben we weer het jaarlijkse onderzoek naar de Fietsprovincie van het Jaar uitgevoerd. Net als vorig jaar is Gelderland de meest geliefde provincie. Bijna 2.500 fietsers uit het…

Nieuws

Vraag en antwoord: Moet ik mijn e-bike verzekeren?

Hoe zit het eigenlijk met de e-bike en de verzekering? Sommige e-bikes hebben met een blauw of geel kentekenplaatje, maar is zo'n plaatje verplicht? En betekent het dat elke e-bike moet wor…

Nieuws

E-bike verzekeren en hoe?

Elektrische fietsen gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank, sterker nog, inmiddels is een op de drie nieuw verkochte fietsen een elektrische variant! Enkele jaren gelden was da…