Logo Fietsen123

Nieuws

Veiliger fietsen door zachte paaltjes

maandag 21 maart, 2016

Het gedrag van verkeersdeelnemers is zeer zorgwekkend. Vooral in Amsterdam vertonen verkeersdeelnemers roekeloos gedrag.

Hoe kwetsbaarder de verkeersdeelnemers, hoe riskanter ze zich door de stad bewegen. De hoofdstad gaat proeven doen met meebewegende paaltjes op fietspaden. Het gedrag van fietsers in de hoofdstad is zeer zorgwekkend, aldus de gemeente. Volgens onderzoek in het gisteren gepresenteerde Meerjarenplan Verkeersveiligheid van de gemeente wordt er in Amsterdam massaal te hard gereden (snorfietsen en brommers), geen richting aangegeven (fietsers) en slecht uitgekeken bij oversteken en inhalen (fietsers en auto's)

Rood verkeerslicht

Voetgangers wachten niet vaak totdat een rood verkeerslicht op groen springt. Maar ook fietsers en snorfietsers rijden vaak door rood. Het lijkt erop dat hoe sneller en groter het voertuig is, hoe vaker de bestuurder wacht voor een rood verkeerslicht. Met name het gedrag van fietsers laat te wensen over, blijkt uit het Meerjarenplan.

Uit een nieuwe methode om het gedrag van verkeersdeelnemers in kaart te brengen, blijkt dat zij veel risico's nemen. Een grote meerderheid van de fietsers is wel eens afgeleid door de smartphone of andere media. Slechts een op de tien fietsers verleent voorrang aan voetgangers die oversteken bij een zebrapad, daarnaast heeft nog geen eens de helft van de fietsers goede verlichting.

Terwijl vooral ouderen en kinderen zich onveilig voelen in het verkeer, vertaalt zich dit niet in veilig fietsgedrag. Deze groepen zijn met name vaak betrokken bij enkelzijdige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In Amsterdam botsen fietsers vaak tegen paaltjes of stoepranden.

Obstakels verwijderd

De laatste jaren zijn volgens de gemeente veel obstakels van de fietspaden verwijderd. Tegelijk met het onderzoek maakte het college gisteren bekend onderzoek te doen naar het gebruik van fietspaaltjes van buigzaam materiaal. Wanneer een fietser met zo'n paaltje in aanraking komt, beweegt het paaltje mee en komt de klap minder hard aan.

Wethouder Pieter Litjens (verkeer) zegt dat de hoofdstad zich moet blijven inzetten op het gedrag van met name snorfietsers. ''Dat kan door handhaving, maar ook door campagnes. Die hebben effect, hoewel je ook ziet dat dat effect vaak snel wegebt.''

Campagne

Het beïnvloeden van gevaarlijk verkeersgedrag is bijzonder ingewikkeld en moeilijk. Zo ging in 2012 de handhavingscampagne Slow Riders van start om snor- en bromfietsen bewuster te maken van hun rijgedrag. Na de campagne bleken snorfietsers alleen maar harder te gaan rijden.

Lees ook
- Tips bij het kopen van een fiets
- Vier de lente met deze tips!

Bron: het parool


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Oproep: doe mee met het auto-onderzoek en maak kans op één van de vijf unieke trolleys!

Heeft u naast fietsen ook een auto? Dan is Fietsen.123 ook benieuwd naar uw wensen betreffende de auto. Doe mee met onze korte enquête, dan maakt u kans op één van de vi…

Nieuws

De mooiste duinroutes

Lekker fietsen met een zeebriesje op je gezicht. Het zomerse weer nodigt uit voor een mooie fietstocht langs het strand en door de duinen. Fietsen123 selecteerde vijf mooie duinroutes voor …

Nieuws

Fietsenstallingen krijgen wellicht hogere tegemoetkoming van NS

De Nederlandse Spoorwegen betaalt niet genoeg mee aan de bouw en exploitatie van fietsenstallingen bij stations. De kosten van deze fietsenstallingen liggen momenteel nog teveel bij gemeent…

Nieuws

Fietsers die druk zijn met hun smartphone blijven beschermd

Ook als een fietser drukker is met zijn smartphone dan met het verkeer en daardoor een ongeval veroorzaakt, dan blijft artikel 185 van de Wegenverkeerswet van kracht. Volgens dit artikel is…

Nieuws

Strooiplannen gemeenten nu online beschikbaar

Met de huidige temperaturen zult u er niet snel last van hebben, maar mocht het binnenkort tóch nog koud en glad dreigen te worden, dan kunt u vanaf deze week via de routeplanner van…