Logo Fietsen123

Nieuws

Veiliger fietsen door zachte paaltjes

maandag 21 maart, 2016

Het gedrag van verkeersdeelnemers is zeer zorgwekkend. Vooral in Amsterdam vertonen verkeersdeelnemers roekeloos gedrag.

Hoe kwetsbaarder de verkeersdeelnemers, hoe riskanter ze zich door de stad bewegen. De hoofdstad gaat proeven doen met meebewegende paaltjes op fietspaden. Het gedrag van fietsers in de hoofdstad is zeer zorgwekkend, aldus de gemeente. Volgens onderzoek in het gisteren gepresenteerde Meerjarenplan Verkeersveiligheid van de gemeente wordt er in Amsterdam massaal te hard gereden (snorfietsen en brommers), geen richting aangegeven (fietsers) en slecht uitgekeken bij oversteken en inhalen (fietsers en auto's)

Rood verkeerslicht

Voetgangers wachten niet vaak totdat een rood verkeerslicht op groen springt. Maar ook fietsers en snorfietsers rijden vaak door rood. Het lijkt erop dat hoe sneller en groter het voertuig is, hoe vaker de bestuurder wacht voor een rood verkeerslicht. Met name het gedrag van fietsers laat te wensen over, blijkt uit het Meerjarenplan.

Uit een nieuwe methode om het gedrag van verkeersdeelnemers in kaart te brengen, blijkt dat zij veel risico's nemen. Een grote meerderheid van de fietsers is wel eens afgeleid door de smartphone of andere media. Slechts een op de tien fietsers verleent voorrang aan voetgangers die oversteken bij een zebrapad, daarnaast heeft nog geen eens de helft van de fietsers goede verlichting.

Terwijl vooral ouderen en kinderen zich onveilig voelen in het verkeer, vertaalt zich dit niet in veilig fietsgedrag. Deze groepen zijn met name vaak betrokken bij enkelzijdige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In Amsterdam botsen fietsers vaak tegen paaltjes of stoepranden.

Obstakels verwijderd

De laatste jaren zijn volgens de gemeente veel obstakels van de fietspaden verwijderd. Tegelijk met het onderzoek maakte het college gisteren bekend onderzoek te doen naar het gebruik van fietspaaltjes van buigzaam materiaal. Wanneer een fietser met zo'n paaltje in aanraking komt, beweegt het paaltje mee en komt de klap minder hard aan.

Wethouder Pieter Litjens (verkeer) zegt dat de hoofdstad zich moet blijven inzetten op het gedrag van met name snorfietsers. ''Dat kan door handhaving, maar ook door campagnes. Die hebben effect, hoewel je ook ziet dat dat effect vaak snel wegebt.''

Campagne

Het beïnvloeden van gevaarlijk verkeersgedrag is bijzonder ingewikkeld en moeilijk. Zo ging in 2012 de handhavingscampagne Slow Riders van start om snor- en bromfietsen bewuster te maken van hun rijgedrag. Na de campagne bleken snorfietsers alleen maar harder te gaan rijden.

Lees ook
- Tips bij het kopen van een fiets
- Vier de lente met deze tips!

Bron: het parool


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nieuwe test maakt vergelijken actieradius eenvoudiger

Bij de aankoop van een e-bike vormt de actieradius vaak een van de belangrijkste criteria. Maar het vergelijken van verschillende merken is lastig, zowel voor consument als verkoper. Het Du…

Nieuws

Met speciale antilekvloeistof nooit meer een lekke fietsband

Kan een lekke fietsband zichzelf repareren? Anton Kruitwagen uit Deurne ontwikkelde een goedje dat je preventief in de band gespoten wordt. Wanneer u dan onverhoopt door een spijker rijdt, …

Nieuws

Twee nieuwe fietsroutes in waterrijk Noord-Holland

Noord-Holland is een provincie met veel water, maar ook veel tegenstrijdigheden: van de Noordzee met haar duinkust in het westen tot de voormalige Zuiderzee met vissersdorpjes in het oosten…

Nieuws

Bert blogt: De weidse stilte rond Nieuwkoop

Nieuwkoop, de Meije, de Nieuwkoopse Plassen - heel veel Hollandser kan het bijna niet. Heel veel stiller trouwens ook niet. Blogger Bert Vester zette er een schitterend fietsrondje uit. Voo…

Nieuws

Heeft u een fietsverzekering? Laat het ons weten in de poll

Heeft u een fietsverzekering? Een volledige verzekering van een doorsnee fiets kost over drie jaar grofweg een derde van de nieuwprijs. Wij zijn benieuwd hoeveel mensen een fietsverzekering…