Logo Fietsen123

Nieuws

Veiliger fietsen door zachte paaltjes

maandag 21 maart, 2016

Het gedrag van verkeersdeelnemers is zeer zorgwekkend. Vooral in Amsterdam vertonen verkeersdeelnemers roekeloos gedrag.

Hoe kwetsbaarder de verkeersdeelnemers, hoe riskanter ze zich door de stad bewegen. De hoofdstad gaat proeven doen met meebewegende paaltjes op fietspaden. Het gedrag van fietsers in de hoofdstad is zeer zorgwekkend, aldus de gemeente. Volgens onderzoek in het gisteren gepresenteerde Meerjarenplan Verkeersveiligheid van de gemeente wordt er in Amsterdam massaal te hard gereden (snorfietsen en brommers), geen richting aangegeven (fietsers) en slecht uitgekeken bij oversteken en inhalen (fietsers en auto's)

Rood verkeerslicht

Voetgangers wachten niet vaak totdat een rood verkeerslicht op groen springt. Maar ook fietsers en snorfietsers rijden vaak door rood. Het lijkt erop dat hoe sneller en groter het voertuig is, hoe vaker de bestuurder wacht voor een rood verkeerslicht. Met name het gedrag van fietsers laat te wensen over, blijkt uit het Meerjarenplan.

Uit een nieuwe methode om het gedrag van verkeersdeelnemers in kaart te brengen, blijkt dat zij veel risico's nemen. Een grote meerderheid van de fietsers is wel eens afgeleid door de smartphone of andere media. Slechts een op de tien fietsers verleent voorrang aan voetgangers die oversteken bij een zebrapad, daarnaast heeft nog geen eens de helft van de fietsers goede verlichting.

Terwijl vooral ouderen en kinderen zich onveilig voelen in het verkeer, vertaalt zich dit niet in veilig fietsgedrag. Deze groepen zijn met name vaak betrokken bij enkelzijdige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In Amsterdam botsen fietsers vaak tegen paaltjes of stoepranden.

Obstakels verwijderd

De laatste jaren zijn volgens de gemeente veel obstakels van de fietspaden verwijderd. Tegelijk met het onderzoek maakte het college gisteren bekend onderzoek te doen naar het gebruik van fietspaaltjes van buigzaam materiaal. Wanneer een fietser met zo'n paaltje in aanraking komt, beweegt het paaltje mee en komt de klap minder hard aan.

Wethouder Pieter Litjens (verkeer) zegt dat de hoofdstad zich moet blijven inzetten op het gedrag van met name snorfietsers. ''Dat kan door handhaving, maar ook door campagnes. Die hebben effect, hoewel je ook ziet dat dat effect vaak snel wegebt.''

Campagne

Het beïnvloeden van gevaarlijk verkeersgedrag is bijzonder ingewikkeld en moeilijk. Zo ging in 2012 de handhavingscampagne Slow Riders van start om snor- en bromfietsen bewuster te maken van hun rijgedrag. Na de campagne bleken snorfietsers alleen maar harder te gaan rijden.

Lees ook
- Tips bij het kopen van een fiets
- Vier de lente met deze tips!

Bron: het parool


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsenverkoop daalt, maar omzet stijgt

De verkoop van fietsen is in 2016 gedaald naar het niveau van 1987. Daar staat tegenover dat de omzet een record bereikte - een gevolg van de verkoop van vooral duurdere fietsen. De nieuwe …

Nieuws

Fabrikanten onduidelijk over prijs en levensduur accu’s

Veel gebruikers ondervinden problemen met de accu van hun e-bike. Fabrikanten zijn vaak niet duidelijk over de levensduur en prijzen van nieuwe accu’s, die wel tot bijna €1.000 kunnen oplop…

Blog

Bert blogt: Tips voor een geslaagde fietsvakantie

Blogger Bert Vester gaat nooit zonder fiets op vakantie en hij kan daar smakelijk over vertellen. Maar elke fietsvakantie begint natuurlijk met een gedegen basis en die geeft hij je hier. A…

Nieuws

Politie gaat controleren op snelheid elektrische fietsen

De politie in België gaat de populaire elektrische fiets op snelheid controleren. Dat heeft minister Jan Jambon geantwoord op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Veli Yü…

Nieuws

Maak je fiets winterklaar

Nu het bijna winter is, laten steeds meer mensen de fiets staan. Angst om te vallen is daarvoor de belangrijkste reden, maar ook de kou op de fiets zorgt ervoor dat minder mensen op de fiet…