Logo Fietsen123

Nieuws

Veel interesse in fiets van de zaak

woensdag 21 augustus, 2019

Met ingang van 1 januari 2020 wordt een fiscale regeling van kracht die een fiets van de zaak weer aantrekkelijk maakt. Net zoals het Fietsplan uit de jaren 90. Maar wat kost het eigenlijk?

De fiets wordt steeds vaker beschouwd als een serieus alternatief voor de auto en het openbaar vervoer in het woon-werkverkeer: geen files, geen parkeerproblemen en nog gezond bezig zijn ook. Daarom wil de overheid zoveel mogelijk forensen op de fiets krijgen. Dit begon met extra investeringen in de fietsinfrastructuur, maar nu volgt ook een soepele regeling voor een fiets van de zaak.

Het was voorheen niet onmogelijk om een fiets van de zaak te krijgen, maar gemakkelijk was het niet. Voor werkgevers bracht dit hoge kosten met zich mee en werknemers moesten alle privékilometers nauwkeurig registreren. Kortom, een hoop rompslomp.

Nieuwe regeling

De nieuwe fiscale regeling voor een fiets van de zaak lijkt qua werking erg op die van leaseauto’s. Als werknemer krijg je jaarlijks te maken met 7 procent bijtelling (van de cataloguswaarde van de fiets) bovenop je bruto-inkomen. Daarover betaal je belasting.

Via deze regeling kun je kiezen uit allerlei soorten fietsen: van stadsfietsen en e-bikes tot racefietsen en mountainbikes. Wat je maandelijks betaalt, hangt af van je salaris en de waarde van de fiets. RTLZ maakte het volgende rekenvoorbeeld.

  • Bruto-inkomen: €35.000
  • Cataloguswaarde fiets: €2.000
  • Jaarlijkse bijtelling: €140
  • Belasting per jaar: €59
  • Belasting per maand: €4,92

Bovenstaand voorbeeld geeft aan dat je voor slechts een paar euro per maand op een dure fiets kunt rijden. En niet alleen voor werknemers is het gunstig, ook werkgevers profiteren. Zo is het beschikbaar stellen van een fiets van de zaak een voorbeeld van goed werkgeverschap. Ook daalt naar verwachting het ziekteverzuim omdat werknemers fitter worden en draagt het bij aan milieudoelstellingen.

Veel interesse

In de fietsenbranche kan men niet wachten tot de nieuwe regeling van kracht is. BikeTotaal Wijtman in Delft verwacht dat veel werkgevers hun weknemers een fiets van de zaak zullen aanbieden. Ook andere partijen zijn positief. Zo ook Juizz, dat zich specialiseert in elektrische fietsen in grote steden. “We zijn in de branche vooral blij met een duidelijke regeling, die ook heel interessant is,” aldus salesmanager Niels Andela.

In Duitsland is er al jaren een gunstige regeling voor werkgevers en werknemers. Het bedrijf Lease a bike, dat bij onze oosterburen al duizenden forensen op de fiets heeft gekregen, heeft speciaal voor de nieuwe regeling een Nederlandse tak opgericht, omdat er volgens woordvoerder David Gribnau al veel ‘concrete interesse’ is van werkgevers en werknemers. Ook bij BikeTotaal is er al veel interesse, maar toch denkt het bedrijf dat veel werkgevers (nog) niet voldoende op de hoogte zijn. Pas als werknemers vragen gaan stellen, gaan ze zich erin verdiepen.

Bron: RTLZ


Gerelateerde artikelen

Nieuws

ANWB test e-bikes met middenmotor

Als het gaat om het testen van de nieuwste e-bikes, kan de ANWB natuurlijk niet achterblijven. En inderdaad, ook dit jaar testte de organisatie weer een mooi aantal e-bikes. Samen met 135 f…

Nieuws

Daarom kun je fietsen niet verleren

Fietsen hoort bij de Nederlandse cultuur: je krijgt het met de paplepel ingegoten en leert het bijna nog eerder dan lopen. En net als lopen, kun je fietsen niet zomaar verleren. Of je nu ee…

Nieuws

Verwarmd fietspad functioneert echt

Het verwarmde fietspad in Wageningen heeft de eerste sneeuwtest goed doorstaan, zo meldt de leverancier van het systeem. Vijftig meter van het fietspad is vervangen door betonnen platen die…

Nieuws

Fietsen langs kleine historische plaatsen

Nederland staat vol met grote steden met een rijke historie, maar vaak zijn de kleine plaatsen minstens zo interessant. Deze vijf routes laten je kleinere plaatsen zien die hun plek in de N…

Nieuws

Fiets de Oranjeroute door Nederland en Duitsland

Veel plaatsen in Nederland en vooral ook Duitsland hebben een band met het Huis van Oranje-Nassau. De bijna 3000 kilometer lange Oranjeroute is een majestueuze route langs oude kastelen, bu…