Logo Fietsen123

Nieuws

Veel fietsendragers ongeschikt volgens Voertuigreglement

donderdag 26 juni, 2008

Min of meer bij toeval heeft het management van Twinny Load ontdekt dat een bepaling in het Nederlandse Voertuigreglement veel oude, maar ook nieuwe fietsendragers ongeschikt maakt omdat ze meestal te smal zijn. Dat heeft incidenteel al tot problemen op de winkelvloer geleid. Aldus meldt vakblad De Tweewieler. We citeren het artikel. Breedte van de autoWie een fietsendrager verkoopt aan een klant, zal feitelijk eerst moeten informeren welke auto de klant heeft. Want de breedte van die auto is bepalend of de fietsendrager wel of niet geschikt is. De verlichting van de drager mag namelijk niet meer dan 40 cm van de grootste breedte van de auto verwijderd zijn.

VoertuigreglementDeze bepaling, artikel 5.18.7 (lid e), dateert eigenlijk al vanaf 1995. Maar sinds een aantal wijzigingen, met name in verband met de verplichte mistachterlichten op aanhangers en caravans, is de politie sinds 1 januari 2007 strenger gaan controleren, alleen (nog) niet op de verlichting van de fietsendragers. Volgens die bepaling voldoen veel huidige fietsdragers níet aan de eisen van het Voertuigreglement.

Te smalVolgens Dick van Kampen, projectmanager van Twinny Load, blijkt in de praktijk dat veel fietsendragers te smal zijn voor de meeste personenauto’s. "We hebben naar de Top 20 van meest verkochte auto’s gekeken en daar bleken slechts twee dragers geschikt te zijn voor de hele Top 20: onze uitschuifbare Twinny Load range van 2007 (alle modellen) en de Thule Euro Classic Pro. Veel gangbare modellen mogen dus gewoon helemaal niet gebruikt worden en enkele modellen passen alleen op smalle auto’s."

(Klik op de tekening voor een vergroting.)


Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bike trends 2019: verjonging en nieuwe aandrijving

Kort na de introductie, enkele jaren geleden, werden e-bikes gezien als fietsen voor oude mensen; als je jonger was dan 60 jaar wilde je er niet mee gezien worden. En toch is de e-bike verb…

Nieuws

Merendeel Vlaamse fietspaden onder de maat

Net als de Nederlandse wil ook de Belgische overheid dat de bevolking vaker voor de fiets kiest: beter voor het milieu en beter voor de gezondheid. Uit onderzoek blijkt echter dat de Vlaams…

Nieuws

Dure nieuwe accu voor elektrische fiets niet altijd nodig


"De accuaansluiting van onze Gazelle is kapot. Omdat aansluiting en accu een geheel vormen, moet er een hele nieuwe accu in. Kost me 599 euro. Is dat niet wat veel voor een fiets van amper …

Nieuws

Tips tegen brandgevaar accu’s

Door een productiefout, bij overbelasting of kortsluiting kan de accu van een elektrische fiets in extreme gevallen in brand vliegen. Met deze tips bescherm je je accu. Toezicht Laad de …

Nieuws

Gladheid: waar wordt gestrooid en wie is aansprakelijk?

Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je val…