Logo Fietsen123

Nieuws

Veel fietsendragers ongeschikt volgens Voertuigreglement

donderdag 26 juni, 2008

Min of meer bij toeval heeft het management van Twinny Load ontdekt dat een bepaling in het Nederlandse Voertuigreglement veel oude, maar ook nieuwe fietsendragers ongeschikt maakt omdat ze meestal te smal zijn. Dat heeft incidenteel al tot problemen op de winkelvloer geleid. Aldus meldt vakblad De Tweewieler. We citeren het artikel. Breedte van de autoWie een fietsendrager verkoopt aan een klant, zal feitelijk eerst moeten informeren welke auto de klant heeft. Want de breedte van die auto is bepalend of de fietsendrager wel of niet geschikt is. De verlichting van de drager mag namelijk niet meer dan 40 cm van de grootste breedte van de auto verwijderd zijn.

VoertuigreglementDeze bepaling, artikel 5.18.7 (lid e), dateert eigenlijk al vanaf 1995. Maar sinds een aantal wijzigingen, met name in verband met de verplichte mistachterlichten op aanhangers en caravans, is de politie sinds 1 januari 2007 strenger gaan controleren, alleen (nog) niet op de verlichting van de fietsendragers. Volgens die bepaling voldoen veel huidige fietsdragers níet aan de eisen van het Voertuigreglement.

Te smalVolgens Dick van Kampen, projectmanager van Twinny Load, blijkt in de praktijk dat veel fietsendragers te smal zijn voor de meeste personenauto’s. "We hebben naar de Top 20 van meest verkochte auto’s gekeken en daar bleken slechts twee dragers geschikt te zijn voor de hele Top 20: onze uitschuifbare Twinny Load range van 2007 (alle modellen) en de Thule Euro Classic Pro. Veel gangbare modellen mogen dus gewoon helemaal niet gebruikt worden en enkele modellen passen alleen op smalle auto’s."

(Klik op de tekening voor een vergroting.)


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Wie plakt uw band? Kunt u zelf plakken of laat u het doen?

Kunt u zelf een band plakken? En als u het niet kunt, wie laat u het dan doen? Misschien kunt u het wél, maar laat u het toch graag aan een ander over? Heeft u een and…

Elektrische Fietsen

Poll: moet de 60-plusser met een e-bike verplicht op cursus?

Laat de woorden veiligheid en e-bike in één zin vallen en de discussie barst direct los. En inderdaad, de e-bike rijdt harder, daar kunnen we niet omheen. Bovendien is de e-bike net even wa…

Nieuws

Verplichte fietshelm voor ouderen?

Het aantal verkeersdoden in Nederland moet flink omlaag. Om dat doel te bereiken moeten er een aantal impopulaire maatregelen worden genomen, zoals de verplichte fietshelm en meer snelheids…

Nieuws

Drie factoren die van invloed zijn op de actieradius van je e-bike

Bij de aankoop van een e-bike let je ongetwijfeld op de actieradius van de fiets. Voor veel fietsers is de teleurstelling dan ook groot als een fiets de genoemde actieradius niet haalt. Dat…

Nieuws

Fietsen in Nederland: de stand van zaken

Nederland is het fietsland van de wereld. Dat zijn we altijd al geweest en dat willen we graag blijven. Maar hoe staat het er eigenlijk voor met fietsen in ons land, nu in andere landen fie…