Logo Fietsen123

Nieuws

Van wie zijn toch de achtergelaten fietsen?

donderdag 4 oktober, 2012

Universiteit Utrecht deed onderzoek naar de weesfiets. Het onderzoek geeft antwoord: jongeren en hoogopgeleiden. Ze vinden de fiets namelijk gewoon te slecht. De weesfiets blijkt in ouderdom of type niet af te wijken van een ’gewone’ fiets, maar heeft wel een slechtere onderhoudsstaat.

Bijna alle weesfietsen in Amsterdam hebben bijvoorbeeld een matige of slechte staat van onderhoud, terwijl dit bij slechts 19 procent van de fietsen in bewaakte stallingen het geval is. Weesfietsen hebben vaker kapotte onderdelen, zoals niet-werkende versnellingen (28 procent) of remmen (14 procent) en lekke banden (37 procent).

Uit enquêtes onder ongeveer 4500 mensen blijkt dat de slechte staat van de fiets de belangrijkste reden vormt om hem te laten staan (82 procent). Toch worden nog ook veel fietsen wees om een brute reden: in 10 procent van de gevallen vond de eigenaar dat de fiets simpelweg ’te ver weg stond’.

Wat de fietsachterlater zelf betreft: die is jong en hoogopgeleid. Van de mensen onder de 35 jaar heeft wel 12 procent eens een fiets achtergelaten, tegenover 5 procent onder 35-plussers. Hoogopgeleiden hebben vaker een fiets laten staan (8 procent), dan middelbaar (4 procent) of lager opgeleiden (2 procent). De enquêtes bevestigen het beeld dat vooral studenten fietsen achterlaten, 18 procent van de 180 ondervraagde alumni van de Universiteit Utrecht geeft toe wel eens een fiets te hebben laten staan.

Uit eerder onderzoek was al eens gebleken dat zonder ingrijpen een vijfde van de fietsparkeerplekken bij grote stations verloren gaat aan weesfietsen. Toch wordt slechts 11 procenten van de fietsen achtergelaten bij een station, en 17 procent in het centrum. Maar liefst 65 procent wordt namelijk dicht bij huis achtergelaten, de meerderheid van de fietsen staat dus in woonwijken.

Lees ook:
* Zó pak je weesfietsen aan


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Ruim baan voor fietsers in Amsterdam

Met ‘groene golven’ voor fietsers wil de gemeente Amsterdam de doorstroming op fietspaden verbeteren. Tevens krijgen fietsers meer eigen opstelstroken bij verkeerslichten en sch…

Nieuws

Fietsknooppunten doorgetrokken naar de Duitse grensstreek

Tussen het Nederlandse knooppuntensysteem en het Duitse systeem met routebordjes - met plaats van bestemming, richting en afstand - is een geleidelijke overgang gecreëerd. Het Duitse g…

Nieuws

Nieuwe variant op de OV-fiets

Bent u bekend met de OV-fiets van NS? Vervoerder Syntus gaat een eigen variant hierop lanceren die gebruikt kan worden binnen het regionale openbaar vervoer. Syntus is onderdeel van Keolis,…

Nieuws

De fiets van de zaak 2020 komt eraan: zo werkt het

Een nieuwe, soepele regeling maakt een fiets van de zaak per 1 januari 2020 aantrekkelijk voor werkgevers én werknemers. Maar hoe werkt dit eigenlijk? En hoeveel gaat dit kosten? We leggen …

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: zo doe je dat!

Santiago de Compostela is het beroemdste bedevaartsoord van de wereld. Jaarlijks trekken honderdduizenden gelovigen naar de Galicische hoofdstad om het graf van de apostel Jacobus te bezoek…