Logo Fietsen123

Nieuws

Van Nederland naar Parijs… op de fiets

vrijdag 20 september, 2013

Ja, wij weten ook wel dat de Thalys u in slechts een paar uur midden in Parijs afzet. Maar ja, dat is ook weer zo gewoontjes, toch? Op de fiets ziet u nog eens wat en eenmaal in de stad heeft u uw eigen vervoer altijd bij de hand. En dat is best handig, in een stad die steeds meer op fietsers is ingericht.

Eerst wat praktische zaken…
Qua afstand valt het in ieder geval reuze mee: van Utrecht naar Parijs is het ongeveer 650 kilometer. Wanneer u gemiddeld ruim zestig kilometer per dag fietst, staat u dus na tien dagen trappen al onder de Eiffeltoren. Voor zwaar klimwerk hoeft u niet bang te zijn; de klimmetjes die u onderweg tegenkomt, zijn meer van het niveau Zuid-Limburg: kort maar soms best even pittig. Een goede basisconditie is dus wel vereist. Qua reistijd zijn de maanden mei tot en met september zeer geschikt. April en oktober kunnen ook nog, maar dan moet u er rekening mee houden dat het soms behoorlijk kil kan zijn. Overigens kan het in de Franse hoofdstad in augustus wel erg warm zijn. Daar staat tegenover dat het dan wel rustig is omdat veel Parijzenaars op vakantie zijn.

Welke route neemt u?
Er zijn verschillende routes naar Parijs. Benjaminse heeft een route vanuit twee verschillende startpunten ontworpen: Eindhoven of Maastricht. De Eindhovense route voert langs Leuven en Hoegaarden richting Parijs. Wanneer u zijn route via Maastricht pakt, fietst u langs Luik en Leffe. Onderweg naar Parijs komt u langs verschillende mooie en soms verstilde abdijen en kastelen, maar u doet ook verschillende historische steden en dorpen aan. Zo’n tweehonderd kilometer van deze route is autovrij. Het uitgebreide routeboekje van Benjaminse is via zijn website te bestellen: www.cyclingeurope.nl. En mocht u met GPS fietsen, op diezelfde website vindt u ook de GPS-tracks.

Wanneer u het niet erg vindt om wat meer kilometers te maken, kunt u de Van Gogh route fietsen. De route voert in negenhonderd kilometer van Neunen naar Parijs en doet onderweg plaatsen aan waar Vincent van Gogh woonde of werkte. De route volgt landelijke en zoveel mogelijk autoluwe en rustige wegen, maar doet ook een aantal grote steden aan, zoals Antwerpen en Brussel. Meer informatie vindt u op http://europafietsers.nl/routes/gogh/route.htm; via deze website kunt u ook het uitgebreide routeboekje bestellen.

Een derde mogelijkheid is de Route d’Amour, een zevendaagse route ontworpen door lezers van Op Pad. Deze route voert over deels onverharde paden die bij nat weer lekker modderig worden; het is goed daar rekening mee te houden. Omdat het een ‘eigen’ route is, is er alleen een uitgebreide omschrijving van beschikbaar, dus u moet wel zorgen voor goede fietskaarten waarop u de plaatsnamen makkelijk kunt volgen. De routebeschrijving vindt u op http://www.anwb.nl/binaries/pdf/vrije-tijd/op-pad/frankrijk/op7-2007-route-d-amour-fietsen.pdf.

Wat neemt u mee?
Omdat u alles wat u meeneemt, ook mee moet trappen, is het devies heel eenvoudig: hoe minder, hoe beter. Toch zijn er wel wat zaken die u zeker bij u moet hebben. Wij maakten vast een begin voor uw paklijst:

  • Fietsreparatieset
  • Verbandtrommeltje
  • Fietskaarten en indien gewenst een navigatiesysteem
  • Mobiele telefoon met oplader
  • Warme kleding voor de avonden en de killere dagen
  • Regenponcho (is minder zweterig dan een regenjack)
  • Afritsbroek
  • Fietsbroek met een goede zeem
  • Fietsverlichting
  • Zonnebrand, zonnebril en petje
  • Slippers of schoenen voor ’s avonds
  • Een ‘sneldroog’-handdoek

Het klinkt misschien raar, maar het is slim om thuis uw fietstassen te bepakken en de fietstassen te wegen. Vanwege de veiligheid is het namelijk belangrijk dat uw fiets ook bepakt in evenwicht blijft. Houd als verdeling aan dat een derde van het gewicht in uw voortassen gaat, de rest in de achtertassen. Maak een lijst van wat in welke fietstas zit, zodat u daar onderweg niet meer over na hoeft te denken.

Waar logeert u?
Neemt u uw eigen tent mee en zet u deze iedere avond op bij de boer of op het trekkersveldje van de plaatselijke camping? Of slaapt u liever in een gezellig bed&breakfast, chambres d’hôtes of een klein hotel? In de fietsrouteboekjes van Benjaminse en van de Van Gogh route vindt u veel overnachtingsmogelijkheden langs de route. Een leuke website voor het zoeken naar kleinschalige adresjes in Frankrijk is www.chambresdhoteswijzer.nl. Ook op www.booking.com en www.tripadvisor.nl vindt u veel adressen, met daarbij recensies van andere gasten. Reserveren is niet per se nodig, tenzij u echt in het hoogseizoen fietst.

Wat kost het?
Gaat u kamperen, dan houdt u de kosten het laagst. Een campingovernachting voor twee personen zo’n € 18 tot hooguit € 25. Houd er overigens wel rekening mee dat u middenin Parijs geen campings vindt. Rondom de stad zijn voldoende campings, maar u moet altijd weer een stuk fietsen om de stad te bezichtigen. Voor een paar ontspannen dagen in Parijs is een hotel of chambre d’hôte als uitvalsbasis eigenlijk meer geschikt. De prijzen hiervoor variëren: in een twee- of driesterrenaccommodatie betaalt u zo’n € 40 tot € 60 voor een kamer, maakt u het luxer, dan loopt ook het bedrag op. In Parijs is de prijs van een kamer ook sterk afhankelijk van de locatie. Het is verstandig van tevoren een aantal adressen te selecteren, zodat u niet voor financiële verrassingen komt te staan.

Voor wat betreft het eten lopen de kosten uiteen: in een dorpscafé onderweg eet u al een voedzame maaltijd voor zo’n € 15, maar in een wat chiquere gelegenheid bent u zomaar € 30 kwijt. En kookt u uw eigen potje op de camping, dan kunt u voor € 7 al klaar zijn. In Parijs zelf doet u er goed aan niet in de drukste straten te gaan eten; in de wat minder toeristische straten is het eten vaak lekkerder en nog goedkoper ook.

Houd daarnaast rekening met de kosten voor het ontbijt en de versnaperingen voor onderweg.

De fiets
De meeste mensen fietsen langere tochten als deze op een zogeheten hybride of randonneur; een fiets met 27 versnellingen die licht en soepel fietst en erop gebouwd is veel bagage te dragen. Heeft u zo’n fiets nog niet, ga dan eens kijken bij de betere fietsenmaker. Hij kan u goed adviseren, zowel over de fiets als - minstens zo belangrijk! - over de maatvoering van de fiets.

Wanneer u de tocht per e-bike wilt doen, kan dat ook. Houd er dan wel rekening mee dat u twee accu’s mee moet nemen en dat deze accu’s niet te oud mogen zijn – oude accu’s zijn namelijk veel sneller leeg.

Laat ruim voor uw vertrek uw fiets goed nakijken door uw fietsenmaker, dat maakt het risico op pech onderweg kleiner. Overigens vindt u in België en Frankrijk genoeg fietsenmakers. Zorg er wel voor dat u een reparatieset bij zich heeft en dat u de meest elementaire reparaties zelf kunt uitvoeren.

Fietsen in Parijs
Nee, een fietsstad à la Amsterdam is het nog lang niet, maar de laatste jaren ontpopt Parijs zich wel als fietsminnende stad. Honderden kilometers fietspad, sommige wegen autovrij op zondag, talloze fietsverhuurbedrijven; de stad maakt er duidelijk werk van. Als u de stad per fiets wilt verkennen, is een goede en gedetailleerde kaart onontbeerlijk. Een aanrader is het boekje van Joke Radius: Parijs per fiets. Een handzaam boekje met diverse routes, tips en duidelijke routekaartjes. Op www.fietsenparijs.nl vindt u meer informatie.

Hoe komt u terug?
Voor uw terugreis heeft u verschillende mogelijkheden. Wanneer u de trein neemt, dient u wel rekening te houden met een overstap in Lille en Antwerpen. De plek voor uw fiets op de internationale trein dient u van tevoren te reserveren. Doe dat op tijd, want op sommige treinen is het aantal fietsplaatsen beperkt. Meer informatie over de trein van Parijs naar Nederland vindt u hier: http://www.treinreiswinkel.nl/trein_en_fiets/frankrijk#Lille-Parijs-Zuid_West_Frankrijk.

Een andere mogelijkheid is het vliegtuig; KLM, AirFrance en British Airways vliegen vanaf Parijs naar Schiphol en Rotterdam. Het nadeel is dat u uw fiets goed moet verpakken zodat deze de reis ongeschonden overleeft.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Het frame: de juiste maat en onderhoud

Comfortabel fietsen begint met het juiste frame. Dit voorkomt namelijk zadelpijn, knieklachten, rugpijn of schouderpijn. Maar hoe meet je de juiste framemaat. En hoe onderhoud je het frame?…

Nieuws

Wat betekenen de kleurcodes en waarschuwingen van het KNMI?

Regelmatig hoort u dat er code geel, oranje of rood is afgegeven door het KNMI voor extreem weer. Maar wat betekenen deze codes eigenlijk en wanneer wordt er een weeralarm afgegeven? Per pr…

Nieuws

Hoe wapent u zich tegen fietsen in wind en regen? De beste tips!

Gelukkig zijn er vele manieren om u te wapenen tegen weer en wind. Vaak zijn de eerste momenten op de fiets nog erg koud, maar na inspanning, vooral bij wind, krijgt het lichaam het al snel…

Nieuws

De winnaars van het Rosiir-zadel zijn...

Onlangs mocht Fietsen123 vijf Rosiir ISM-zadels ter waarde van 99 euro weggeven. De actie is inmiddels afgelopen en de winnaars zijn bekend. De winnaars Uit alle juiste inzendingen hebbe…

Nieuws

Brandweer waarschuwt voor brandgevaarlijke accu’s

De Nederlandse brandweerkorpsen krijgen steeds meer meldingen binnen van accu’s van elektrische fietsen, scooters en hoverboards die in brand vliegen. Dit meldt de brandweer in Gelderland. …