Logo Fietsen123

Nieuws

Van fietsland naar superfietsland: grote werkgevers worden fietsambassadeur

Wednesday 8 August, 2018

Ruim 200.000 forensen moeten de auto verruilen voor de fiets voor hun woon-werkverkeer. Grote organisaties, zoals Schiphol en UMC Groningen kunnen en moeten hier een sleutelrol in gaan spelen.

Eerder dit jaar maakte staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven bekend dat zij deze regeerperiode 200.000 forensen op de fiets wil krijgen. Hiervoor stelt zij 100 miljoen euro beschikbaar, maar alleen dit geld is niet genoeg: werkgevers moeten hun personeel actief stimuleren om vaker op de fiets naar het werk te komen.

Van fietsland naar superfietsland

Nederlandse wegen zijn overvol, de luchtkwaliteit verslechtert en de volksgezondheid kan omhoog: de fiets kan dit voor elkaar krijgen. Ruim zes op de tien Nederlanders woont namelijk binnen 15 kilometer van de werkplek. Voor veel reguliere fietsers ligt de grens voor woon-werkverkeer met de fiets tussen de 7 en 10 kilometer, maar de e-bike heeft deze maximale afstand wat opgerekt. Dit betekent dat veel mensen makkelijk met de fiets naar het werk zouden kunnen. Tot op heden doen maar weinigen dit: van de werkenden die tussen de 7,5 en 15 kilometer van het werk wonen, pakt maar 15 procent de fiets, tegenover 70 procent de auto. Hier is volgens de staatssecretaris veel winst te behalen.

Goed voorbeeld doet volgen

Werkgevers kunnen en moeten een sleutelrol vervullen bij het stimuleren van de fiets voor woon-werkverkeer, vindt Van Veldhoven. Ongeveer de helft van de werkgevers had in 2015 faciliteiten of vergoedingen voor werknemers die de fiets pakten, zo bleek uit onderzoek van Natuur & Milieu. Een goed voorbeeld is pensioenbeheerder MN, die een fietsenmaker in dienst heeft, over een grote ondergrondse fietsenstalling en leenfietsen beschikt en douches heeft zodat werknemers zich voor het werk kunnen opfrissen. Ook kan het personeel elke drie jaar een elektrische of gewone fiets aanschaffen, met een bijdrage van 250 euro van MN en een renteloze lening.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft ongeveer tien grote organisaties in Nederland aangewezen om te fungeren als fietsambassadeurs. Zij moeten hun personeel stimuleren om vaker de fiets te pakken en andere bedrijven inspireren hetzelfde te doen. Bedrijven die deze belangrijke taak hebben gekregen, zijn bijvoorbeeld Schiphol en UMC Groningen. Het idee hierachter is dat goed voorbeeld doet volgen.

Verdere stappen

Andere maatregelen die worden genomen om het gebruik van de fiets te stimuleren, zijn bijvoorbeeld investeringen in fietsinfrastructuur en stallingen. Maar er moet nog meer geld beschikbaar komen voor de infrastructuur, vindt Erik Verhoef, hoogleraar Vervoerseconomie aan de VU. Hij is van mening dat alle maatregelen het fileprobleem in Nederland niet zullen oplossen. Bovendien is het grootste nadeel van de fiets de reistijd, maar tegelijkertijd ziet hij wel grote maatschappelijke voordelen in het gebruik van de fiets: het is goed voor de gezondheid en fietsen nemen veel minder ruimte in dan auto’s.

Bron: Volkskrant