Logo Fietsen123

Nieuws

Twee vrachtwagenchauffeurs actief rond dodehoekongevallen

vrijdag 12 juni, 2009

Harry Rosier en Marc Gysemberg kennen de dodehoekongevallen uit eigen ervaring. Het Nederlands-Belgische duo zet zich daarom nu volop in om dit soort ongelukken - soms zelfs met dodelijke afloop - te voorkomen. Harry vertelt ons zijn verhaal. Fietsertje van 12 jaarHarry is zelf tot 2002 vrachtwagenchauffeur geweest. "Ik had tot die periode veel genoegdoening van mijn werk.Tot ik in dat jaar op een haar na een fietsertje van 12 jaar onder de wielen kreeg. Ik had de fietser niet gezien. Ik begreep ook niet waar de fietser plotseling vandaan kwam. Gelukkig is alles goed afgelopen en kon het knaapje met een pleister weer verder. Ik heb de truck op de eerstvolgende parkeerplaats gezet en ben daarna nooit meer in een truck gestapt. Ik zal dat ook nooit meer doen".

Traumatische ervaring"Het gebeuren was voor mij zo ingrijpend dat ik de gedachte niet kon loslaten, wat er gebeurd zou zijn, als het ventje echt onder mijn wielen terecht was gekomen. Je moet er toch niet aan denken. Deze traumatische ervaring heeft mij aan het piekeren gezet. Dit moet anders, maar hoe?!. Na vele jaren broeden en praten met mijn Belgische collega Marc Gysemberg kwamen wij tot een filosofie voor een aanpak".

Dode hoek? "Zelf was ik ook parttime zwakke weggebruiker. Immers, als ik uit mijn truck stapte reed ik op de fiets naar huis. Wij zijn gaan vragen aan iedereen die maar wilde horen of zij wisten wat de dode hoek is en waar het gevaar schuilt. Tot onze grote verbazing was de score laag. 40% had zelfs nog nooit van de dodehoek gehoord! En 98% wist niet wanneer het gevaar ontstaat. Erger nog, veel mensen dachten dat de chauffeur de fietser altijd kan zien, zeker met de zogenaamde dode hoek spiegel. Men vertelde met een gerust hart naast de truck te rijden omdat ze toch gezien zouden worden".

Dit mag niet!"Onze haren rezen ten berge. Dit kan niet en dit mag niet. Dit is te gek voor woorden: meer dan 3.500 dodehoek slachtoffers per jaar in Europa". Vandaar, dat Harry en Marc een plan hebben gemaakt om het aantal dode hoek ongevallen te verminderen. "Onze filosofie berust op 3 pijlers. Om het met mooie woorden te zeggen: sensibilisatie, educatie en indicatie. Je zou ook kunnen zeggen: bewustwording, het juiste lesmateriaal en aanwijzingen op de truck".

Ieder gespaard leven is winstHarry legt uit, wat ze gaan doen. "Voor ons geldt, dat ieder leven dat gespaard blijft van de dodehoek-gruwel, winst is. Daarvoor is bewustwording van het gevaar van de dode hoek de eerste stap (sensibiliseren). Je hebt vervolgens feitelijke kennis van de situatie en kennis van de dynamische dode hoek nodig (realistische educatie). En tenslotte moet duidelijk aangegeven worden op de oplegger of bakwagen waar het gevaar gaat ontstaan".

Gruwelijke feitenHarry en Marc zetten de gruwelijke feiten nog even op een rijtje. "Het is toch te gek voor woorden dat er in Europa naar schatting jaarlijks 3.500 mensen onder de wielen van een vrachtwagen terecht komen. Het zal maar een van onze dierbare overkomen; je moet er niet aan denken". Ze wijzen op het jongetje van 13 jaar in Hooglede, dat recent levensgevaarlijk gewond raakte bij een dode hoek ongeval. De tiener kwam onder de wielen van een vrachtwagen terecht die op een rotonde rechts afsloeg. De brandweer wist de tiener onder de vrachtwagen vandaan te bevrijden. De jongen kreeg ter plaatse de hoogst nodige zorgen toegediend. Zijn toestand is volgens de politie levensbedreigend maar stabiel. Of wat te denken van de zes dode hoek ongevallen op één dag in Frankrijk, vier dode hoek ongevallen op één dag in Duitsland, zeven dode hoek ongevallen in Engeland en ga zo maar door. Harry en Marc zeggen overtuigd. "Er moet een einde worden gemaakt aan deze gruwel; een ieder is daar verantwoordelijk voor. Er moet een einde komen aan al het gesteggel; alles aanpakken is het motto!".

BoekHarry en Martc zijn inmiddels bezig - samen met een Neerlandicus en een gedragspsycholoog - om een boek samen te stellen om het probleem helder te maken. Op dit ogenblijk worden er foto's gemaakt voor het boekje. Zo zullen er verschillende foto's gepubliceerd worden van een Truck met een kind op fietsje naast de truck om aan te geven op welke posities het gevaar gaat ontstaan. Naar schatting zal het boekje eind augustus uitkomen. Ze zoeken nog naar organisaties, die eventueel met hen willen samenwerken.

Link* Meer informatie over het initiatief van Harry en Marc: www.dodehoek.be of www.dodehoek.eu* SWOV-Factsheet Dodehoekongevallen, zoals vandaag gepubliceerd


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Veilig op de fiets met de Smart Jacket

Een smartphone hoeft niet per se voor onveilige verkeerssituaties te zorgen; het kan er ook veiliger op worden. Hoe? Met de Smart Jacket van Vodafone. Als je om je heen kijkt, zie je overal…

Nieuws

Fietsen in Duitsland? Let dan op: regels voor fietsers een stuk strenger!

Duitsland is voor Nederlanders een populair land om vakantie te vieren. Vaak gaat de fiets mee op een fietsendrager en worden er veel mooie fietstochten gemaakt. Ook fietsen in de grensstre…

Nieuws

Verruimde openstelling Het Nationale Park De Hoge Veluwe

Het Nationale Park De Hoge Veluwe verruimt haar openingstijden en het aantal geopende faciliteiten. Sinds 1 juni 2020 is het Park dagelijks geopend van 08:00 tot 22:00 uur. Het Parkrestaura…

Nieuws

Wat mag je nog in de hand houden op de fiets?

De invoering van het appverbod op 1 juli 2019 heeft tot veel onduidelijkheid geleid onder fietsers. Want wat mag je eigenlijk nog wel vasthouden tijdens het fietsen, behalve je stuur? Parap…

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…