Logo Fietsen123

Nieuws

Tips voor veilige fietsverlichting

donderdag 23 oktober, 2014

Het spreekt voor zich dat goede fietsverlichting bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Zeker nu de herfst is aangebroken, het ’s avonds vroeger donker wordt en ‘s morgens later licht, is het belangrijk goed zichtbaar te zijn op de fiets. Toch blijkt in de praktijk dat fietsverlichting vaak van onvoldoende kwaliteit is of niet op de juiste manier gemonteerd wordt.

De meeste fietsongevallen gebeuren in het donker of tijdens de schemering en daarom is het van belang dat de fietser zelf goed ziet en zichtbaar is voor andere weggebruikers. Het RAI Keurmerk Fietsverlichting stelt eisen aan de lichtverdeling van de voor- en achterlamp en aan de wijze van montage; het product moet vast op een fiets monteerbaar zijn en voorzien van een (retro)reflector. DEKRA onderzoekt of de producten voldoen aan de gestelde technische eisen die zijn verbonden aan de toekenning van 1, 2 of 3 sterren.

Tip 1: Kies voor producten die voorzien zijn van een keurmerk
Nederland kent slechts minimale regelgeving als het gaat om fietsverlichting. De belangrijkste eisen zijn een witte of gele lamp aan de voorkant van de fiets en een rode lamp aan de achterkant, die niet knippert. Om fietsers te helpen bij het maken van de juiste keuze voor fietsverlichting heeft RAI Vereniging het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) ontwikkeld. Goedgekeurde verlichting is te herkennen aan het RKF-logo.

Tip 2: Zorg dat de verlichting op de juiste manier wordt gemonteerd
Als het gaat om verkeersveiligheid is behalve de kwaliteit van de fietsverlichting ook de montage een belangrijk aspect. De vaste verlichting moet stevig aan de voor- en achterkant van de fiets bevestigd worden en recht vooruit en achteruit schijnen. De verlichting mag niet bedekt zijn en niet te veel bewegen. Naast verlichting moet de fiets ook uitgerust zijn met reflectoren: een rode reflector aan de achterkant van de fiets, gele reflectoren op de trappers en witte of gele reflectoren op de velgen of banden.

Tip 3: Zorg dat de verlichting is afgestemd op de omgeving
Fietsverlichting heeft twee functies, namelijk het verlichten van de weg om goed te kunnen zien en licht geven om door andere weggebruikers opgemerkt te worden. Wanneer u veel op wegen fietst waar weinig straatverlichting aanwezig is, doet u er goed aan te kiezen voor een voorlicht met een krachtige lichtintensiteit van minimaal 10 Lux om de straat te verlichten. Fietst u vaak in de stad, dan is het vooral belangrijk om uzelf goed zichtbaar te maken. Dan volstaat een lichtintensiteit van minimaal 4 Lux.

Tip 4: Onderhoud de fietsverlichting en controleer deze regelmatig
De verlichting is het meest kwetsbare onderdeel van de fiets. Het is dan ook belangrijk regelmatig te controleren of de verlichting nog naar behoren werkt. Daarnaast is het belangrijk om de reflectoren regelmatig schoon te maken, omdat vuile reflectoren minder licht weerkaatsen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

9 tips voor in de auto en op weg

Autorijden vraagt aandacht, ook als u een ervaren weggebruiker bent. Met deze tips voelt u zich veilig in de auto en onderweg. 1. Navigatie én kaart Er is niets zo stressvol als de weg n…

Nieuws

E-bike verzekeren en hoe?

Elektrische fietsen gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank, sterker nog, inmiddels is een op de drie nieuw verkochte fietsen een elektrische variant! Enkele jaren gelden was da…

Fietsvakanties

Het mooiste van Bretagne op de fiets

Bretagne kent een goed fietsroutenetwerk en het gebied leent zich dan ook prima voor mooie verkenningstochten. Naast de Voies Vertes lopen er ook nog drie langeafstandsroutes door Bretagne:…

Nieuws

Het regent bijna nooit: slechts 7,6%

Gerard Poels houdt al 8 jaar de site hetregentbijnanooit.nl bij. Hij begon met die site om de smoes "Ik ga echt niet op mijn fiets naar het werk want het regent zó vaak!" de kop in te drukk…

Nieuws

Onderzoekers pleiten voor verplichten fietshelm bij e-bikes

Gebruikers van een e-bike zijn na een ongeval vaak zwaarder gewond dan gewone fietsers. Dit blijkt uit een onderzoek dat door een aantal Groningse artsen is uitgevoerd onder 475 slachtoffer…