Gelderland wederom Fietsprovincie van het Jaar
Deze maand hebben we weer het jaarlijkse onderzoek naar de Fietsprovincie van het Jaar uitgevoerd. Net als vorig jaar is Gelderland de meest geliefde provincie. Bijna 2.500 fietsers uit het…
Nieuws
Sunday 23 October, 2022
Het spreekt voor zich dat goede fietsverlichting bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Zeker nu de herfst is aangebroken, het ’s avonds vroeger donker wordt en ‘s morgens later licht, is het belangrijk goed zichtbaar te zijn op de fiets. Toch blijkt in de praktijk dat fietsverlichting vaak van onvoldoende kwaliteit is of niet op de juiste manier gemonteerd wordt.
Een groot deel van de fietsongevallen gebeurt in het donker of tijdens de schemering. Daarom is het van belang dat de fietser zelf goed ziet en zichtbaar is voor andere weggebruikers. Het RAI Keurmerk Fietsverlichting stelt eisen aan de lichtverdeling van de voor- en achterlamp en aan de wijze van montage; het product moet vast op een fiets monteerbaar zijn en voorzien van een (retro)reflector. DEKRA onderzoekt of de producten voldoen aan de gestelde technische eisen die zijn verbonden aan de toekenning van 1, 2 of 3 sterren.
Nederland kent slechts minimale regelgeving als het gaat om fietsverlichting. De belangrijkste eisen zijn een witte of gele lamp aan de voorkant van de fiets en een rode lamp aan de achterkant, die niet knippert. Om fietsers te helpen bij het maken van de juiste keuze voor fietsverlichting heeft RAI Vereniging het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) ontwikkeld. Goedgekeurde verlichting is te herkennen aan het RKF-logo, zoals hier weergegeven.
Als het gaat om verkeersveiligheid is behalve de kwaliteit van de fietsverlichting ook de montage een belangrijk aspect. De vaste verlichting moet stevig aan de voor- en achterkant van de fiets bevestigd worden en recht vooruit en achteruit schijnen. De verlichting mag niet bedekt zijn en niet te veel bewegen. Naast verlichting moet de fiets ook uitgerust zijn met reflectoren: een rode reflector aan de achterkant van de fiets, gele reflectoren op de trappers en witte of gele reflectoren op de velgen of banden.
Fietsverlichting heeft twee functies, namelijk het verlichten van de weg om goed te kunnen zien en licht geven om door andere weggebruikers opgemerkt te worden. Wanneer u veel op wegen fietst waar weinig straatverlichting aanwezig is, doet u er goed aan te kiezen voor een voorlicht met een krachtige lichtintensiteit van minimaal 10 Lux om de straat te verlichten. Fietst u vaak in de stad, dan is het vooral belangrijk om uzelf goed zichtbaar te maken. Dan volstaat een lichtintensiteit van minimaal 4 Lux.
De verlichting is het meest kwetsbare onderdeel van de fiets. Het is dan ook belangrijk regelmatig te controleren of de verlichting nog naar behoren werkt. Daarnaast is het belangrijk om de reflectoren regelmatig schoon te maken, omdat vuile reflectoren minder licht weerkaatsen.