Logo Fietsen123

Nieuws

Tips voor veilige fietsverlichting

donderdag 23 oktober, 2014

Het spreekt voor zich dat goede fietsverlichting bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Zeker nu de herfst is aangebroken, het ’s avonds vroeger donker wordt en ‘s morgens later licht, is het belangrijk goed zichtbaar te zijn op de fiets. Toch blijkt in de praktijk dat fietsverlichting vaak van onvoldoende kwaliteit is of niet op de juiste manier gemonteerd wordt.

De meeste fietsongevallen gebeuren in het donker of tijdens de schemering en daarom is het van belang dat de fietser zelf goed ziet en zichtbaar is voor andere weggebruikers. Het RAI Keurmerk Fietsverlichting stelt eisen aan de lichtverdeling van de voor- en achterlamp en aan de wijze van montage; het product moet vast op een fiets monteerbaar zijn en voorzien van een (retro)reflector. DEKRA onderzoekt of de producten voldoen aan de gestelde technische eisen die zijn verbonden aan de toekenning van 1, 2 of 3 sterren.

Tip 1: Kies voor producten die voorzien zijn van een keurmerk
Nederland kent slechts minimale regelgeving als het gaat om fietsverlichting. De belangrijkste eisen zijn een witte of gele lamp aan de voorkant van de fiets en een rode lamp aan de achterkant, die niet knippert. Om fietsers te helpen bij het maken van de juiste keuze voor fietsverlichting heeft RAI Vereniging het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) ontwikkeld. Goedgekeurde verlichting is te herkennen aan het RKF-logo.

Tip 2: Zorg dat de verlichting op de juiste manier wordt gemonteerd
Als het gaat om verkeersveiligheid is behalve de kwaliteit van de fietsverlichting ook de montage een belangrijk aspect. De vaste verlichting moet stevig aan de voor- en achterkant van de fiets bevestigd worden en recht vooruit en achteruit schijnen. De verlichting mag niet bedekt zijn en niet te veel bewegen. Naast verlichting moet de fiets ook uitgerust zijn met reflectoren: een rode reflector aan de achterkant van de fiets, gele reflectoren op de trappers en witte of gele reflectoren op de velgen of banden.

Tip 3: Zorg dat de verlichting is afgestemd op de omgeving
Fietsverlichting heeft twee functies, namelijk het verlichten van de weg om goed te kunnen zien en licht geven om door andere weggebruikers opgemerkt te worden. Wanneer u veel op wegen fietst waar weinig straatverlichting aanwezig is, doet u er goed aan te kiezen voor een voorlicht met een krachtige lichtintensiteit van minimaal 10 Lux om de straat te verlichten. Fietst u vaak in de stad, dan is het vooral belangrijk om uzelf goed zichtbaar te maken. Dan volstaat een lichtintensiteit van minimaal 4 Lux.

Tip 4: Onderhoud de fietsverlichting en controleer deze regelmatig
De verlichting is het meest kwetsbare onderdeel van de fiets. Het is dan ook belangrijk regelmatig te controleren of de verlichting nog naar behoren werkt. Daarnaast is het belangrijk om de reflectoren regelmatig schoon te maken, omdat vuile reflectoren minder licht weerkaatsen.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gedrag fietsers en automobilisten bij fietsstroken met camera's vastgelegd

Stroken voor fietsers die te smal zijn kunnen tot gevaarlijke situaties leiden. En toch houden veel gemeenten zich niet aan de richtlijnen die ervoor zijn. Camera's bij fietsstroken gaan he…

Nieuws

Poll: heeft u het wel eens koud op de fiets?

De temperaturen zullen binnenkort ongetwijfeld gaan dalen. We zijn benieuwd, heeft u het wel eens koud op de fiets? Vindt u dat vervelend of geeft het niet? Misschien vermijdt u de fiets we…

Nieuws

Gemeenten mogen snorfietsers weren van fietspaden

Snorfietsers kunnen door een nieuwe wet verplicht worden om een helm te dragen. Die plicht gaat gelden als de gemeente ze weert van de fietspaden en ze tussen de auto’s moeten rijden.…

Nieuws

De Fietsstad van 2018 is…

Houten is verkozen tot Fietsstad 2018. Dit jaar beoordeelden ruim 45.000 fietsers hun gemeente in de verkiezing van de meest fietsvriendelijke gemeente. Naast de enquête onder fietsers is d…

Nieuws

Kende u deze 5 verkeersregels al?

Verkeersregels worden voortdurend aangepast aan nieuwe wensen en inzichten. Wie 15 jaar geleden het rijbewijs heeft gehaald, heeft al flink moeten bijspijkeren: sindsdien is 40% van de wege…