Logo Fietsen123

Nieuws

Test van 12 fietscomputers

zondag 19 april, 2009

De Consumentenbond test twaalf fietscomputers in de prijsklasse van € 9 tot € 70. Mét en zonder draad. Alle scoren - op één na - boven de 60 punten. De Union 5N en de VDO A8+ zijn 'de beste koop'. De duurste, de Polar CS 100b (zie foto), kan met meest. Er blijkt weinig kwaliteitsverschil te zijn tussen die mét en die zonder draad. Let echter wel op de storingsgevoeligheid. Alle twaalfWe geven hierna alle twaalf geteste fietscomputers weer met hun adviesprijs en hun puntenresultaat. Voor de volgorde hebben we gekozen voor de prijs: van de laagste tot de hoogste adviesprijs. Assize AS500: € 9,- en 52 punten; Union 5N: € 10,- en 65 punten; Sigma BC 506: € 15,- en 68 punten; Hema Beta-2: € 15,- en 67 punten; VDO A4: € 16,- en 66 punten; Cateye Velo 5 (CC-VL510): € 17,- en 61 punten; VDO A8+: € 27,- en 66 punten; Union 9 WN: € 30,- en 61 punten;  PRO DIGI-W7: € 37,- en 62 punten; Sigma BC1106 DTS: € 40,- en 68 punten; Cateye Micro Wireless: € 53,- en 70 punten en Polar CS 100b: € 70,- en 72 punten.

Beste KoopAls alle fietscomputers getest zijn kiest de Consumentenbond steeds de beste koop. Dat is bij de bedrade systemen de Union 5N met 61 punten. Hij kost slechts € 10 (adviesprijs) en scoort op alle geteste punten minstens redelijk. Bij de draadloze systemen krijgt de VDO A8+ met 66 punten dit predicaat. Hij kost € 27 en geeft volgens de bond zeer nauwkeurig de tijd, de afstand en de snelheid weer.

Duurste kan het meestHet duurste systeem in de test is de € 70 kostende Polar CS100b. Hij scoort als enige goed tot zeer goed op alle punten en behaalt dan ook 72 punten. "Deze computer heeft de meeste functies en kan tegen meerprijs zelfs met een hartslagmeter worden geleverd. Als je ook in de schemer en in het donker met de fiets op pad bent, is een display met achtergrondverlichting erg handig. Alleen deze Polar CS100b en de Cateye Micro Wireless (draadloos, €53) hebben deze voorziening", aldus de Bond.

Lastig te bedienenEigenlijk valt slechts één computer iets uit de toon. De Assize AS500 heeft als enige van de 12 systemen een 'redelijk testoordeel' met slechts 52 punten. "Hij scoort minder goed door zijn relatief moeilijke bediening via een multifunctionele, grote knop. Afhankelijk van of je op de linkerkant of de rechterkant drukt, geef je óf de opdracht om van informatiescherm te wisselen óf je verandert de instellingen. Met als gevaar dat je per ongeluk de tijd of wielmaat verandert of de trainingsdata verwijdert. Op nauwkeurigheid scoort de Assize ook lager. Bij de meeste systemen kan de wielomtrek in millimeters worden ingevoerd, maar bij de Assize alleen in hele ‘inches’ (is ongeveer 25,4 mm). Ook de Cateye Velo 5 is minder nauwkeurig in te stellen, namelijk alleen in hele centimeters".

StoringenDe Consumentenbond bespreekt in haar resultaten ook de verschillen tussen een bedraad en draadloos systeem. "Om te voorkomen dat je je toch ergert aan verspringende snelheden naast een spoorlijn, is kiezen voor een bedrade computer verstandig of neem de digitaal gecodeerde Sigma BC1106 DTS. Dit draadloze systeem ondervond als enige totaal geen storingen tijdens onze praktijktest".

BatterijgebruikDe batterijen gaan - afhankelijk van het gebruik - volgens de Test van de Consumentenbond ongeveer 2 jaar mee. "Als u de achtergrondverlichting gebruikt, loopt de levensduur terug. De bedrade computers gebruiken maar één knoopcelbatterij, de draadloze systemen hebben ook een batterij in de sensor. De prijzen per batterij lopen van € 0,80 tot € 3,80. De meeste systemen hebben een slaapstand, dat verlengt de levensduur van de batterij. Bij het verwisselen van de batterij bewaren alleen de Polar CS100b, Sigma BC1106 DTS en VDO A8+ de instellingen en data, bij de andere systemen moet je gegevens en wielmaat opnieuw invoeren".

Link* Test fietscomputers Consumentenbond* Testen van fietsen en hun accessoires


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie nieuwe fietsroutes in stadscentra

Fietsen in een stadscentrum kan ontzettend mooi zijn, zeker als het gaat om een historische of architectonisch unieke binnenstad met veel bezienswaardigheden. Wij hebben drie mooie routes d…

Nieuws

Flo: groene golf voor fietsers in Utrecht

In Utrecht is er nu een groene golf voor fietsers. Fietsers die met 18 kilometer per uur over de Amsterdamsestraatweg rijden, hoeven zich geen zorgen te maken over een stoplicht dat voor hu…

Nieuws

Fietsen langs de Vlaamse Kust

Dat je ook in Vlaanderen heerlijk kan fietsen, is voor u vast geen verrassing. De Vlaamse Kust is bij uitstek de route om het aangename van het fietsen te combineren met het genot van zon, …

Nieuws

Schoolkinderen fietsen steeds minder

Een verontrustende ontwikkeling: schoolkinderen fietsen steeds minder. Ouders brengen hun kinderen vaker met de auto naar school, sport of vriendjes. Dit concludeert Veilig Verkeer Nederlan…

Nieuws

Fietsers: de overheid moet nog meer doen voor fietsers

Er wordt nog niet genoeg gedaan om fietsgebruik te stimuleren, zowel door overheid als grote werkgevers. Dat blijkt uit het jaarlijkse fietsonderzoek van Fietsen123 onder ongeveer 500 Neder…