Logo Fietsen123

Dossier: Alles over fietsonderdelen

Terug naar de ouderwetse dynamo

woensdag 16 oktober, 2019

Dynamo’s worden tegenwoordig steeds minder gebruikt op fietsen, omdat ze als ouderwets worden gezien. Toch hebben ze verschillende voordelen ten opzichte van fietsverlichting op batterijen. Moeten we toch niet terug naar de ouderwetse dynamo?

De meeste fietsen zijn tegenwoordig uitgerust met verlichting op batterijen. Daarmee zijn de fietsers goed zichtbaar in het donker, maar als de batterij ermee ophoudt, stappen veel fietsers over op goedkope ledlampjes, die maar nauwelijks genoeg licht geven.

Juist op dat gebied heeft een dynamo verschillende voordelen: hij is bijvoorbeeld ontzettend duurzaam, verklaart Justin Brand van Justin’s Fietsservice. Je komt hiermee veel minder snel zonder licht te zitten. Dat is wel zo veilig natuurlijk. En tegenwoordig zit een dynamo steeds vaker weggewerkt in het voorwiel. Voordeel daarvan is dat je tijdens het fietsen nauwelijks meer iets merkt, maar nadelen zijn hogere kosten bij vervanging of reparatie. Ook Milieucentraal raadt het gebruik van de dynamo aan, omdat dit duurzamer is dan het gebruik van batterijen of wegwerplampjes.

Soorten dynamo’s

Er zijn verschillende soorten fietsdynamo’s, die op een paar wezenlijke punten van elkaar verschillen. Maar ze hebben wel één belangrijke overeenkomst: allemaal leveren ze spanning aan de fietsverlichting door de rotatie van het fietswiel over te brengen op de as van de dynamo.

Banddynamo

De bekendste vorm is de banddynamo, die dor middel van veerkracht tegen de band aan wordt gedrukt. Op deze manier kan de dynamo de rotatie van de band overnemen. Deze soort dynamo’s staan bekend om het karakteristieke gezoem als ze de band raken en de weerstand die je voelt tijdens het trappen. Er bestaan ook varianten waarbij het loopwieltje tegen de velg komt; dit wordt dan een velgdynamo genoemd.

Roldynamo

De roldynamo is een variant op de banddynamo. Het verschil is dat deze het loopvlak van de band raakt en niet de zijkant. Vaak zit een roldynamo bevestigd achter de trapas.

Naafdynamo

Als moderne fietsen nog met een dynamo zijn uitgerust, dan is dit veelal met een naafdynamo. Het voordeel is dat je tijdens het fietsen bijna niets merkt van de dynamo; het fietst bijna net zo licht als een wiel zonder naafdynamo. Een nadeel is wel dat zo’n dynamo zwaar is. Ook zijn reparatie of vervanging kostbaar.

Spaakdynamo

De minst bekende variant is de spaakdynamo. Deze beweegt door middel van een meeloper mee met een spaak. Maar deze meeloper breekt gemakkelijk en het trapt bovendien erg zwaar. Daarom is de spaakdynamo geen groot succes geworden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Politie Almere hangt speciaal politieslot om fietsen

Omdat het voor de politie in Almere vaak lastig is om de rechtmatige eigenaar van een gestolen of vernielde fiets te vinden, is men daar gestart met een project waarbij er een speciaal poli…

Nieuws

Fietsen langs kastelen in het oosten

Maak kennis met de mooiste kastelen in Overijssel en Gelderland, sommige goed bewaard, andere slechts nog een ruïne. Op deze zes routes ga je terug in de tijd naar kastelen en havezaten van…

Nieuws

Wat doet de gemeente met opgehaalde fietsen?

We kennen allemaal wel de waarschuwingen dat verkeerd of te lang gestalde fietsen na een bepaalde tijd worden verwijderd. Maar wat gebeurt er eigenlijk nadat de fietsen zijn opgehaald? Hoev…

Nieuws

Infrastructuur niet berekend op fietsgebruik

Het fietsgebruik is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Zo veel zelfs, dat de infrastructuur hier eigenlijk niet op berekend is. En daar merken we nu de gevolgen van. Het is tijd voor vera…

Nieuws

Belangrijke veiligheidswaarschuwing Spartafietsen M7e, M8e en M8e RT

Sparta roept de modellen van de Sparta M7e, M8e en M8e RT terug om het frame te vervangen. Na kwaliteitstesten heeft Sparta vastgesteld dat in het frame van deze specifieke modellen scheurt…