Logo Fietsen123

Dossier: Alles over fietsonderdelen

Terug naar de ouderwetse dynamo

woensdag 16 oktober, 2019

Dynamo’s worden tegenwoordig steeds minder gebruikt op fietsen, omdat ze als ouderwets worden gezien. Toch hebben ze verschillende voordelen ten opzichte van fietsverlichting op batterijen. Moeten we toch niet terug naar de ouderwetse dynamo?

De meeste fietsen zijn tegenwoordig uitgerust met verlichting op batterijen. Daarmee zijn de fietsers goed zichtbaar in het donker, maar als de batterij ermee ophoudt, stappen veel fietsers over op goedkope ledlampjes, die maar nauwelijks genoeg licht geven.

Juist op dat gebied heeft een dynamo verschillende voordelen: hij is bijvoorbeeld ontzettend duurzaam, verklaart Justin Brand van Justin’s Fietsservice. Je komt hiermee veel minder snel zonder licht te zitten. Dat is wel zo veilig natuurlijk. En tegenwoordig zit een dynamo steeds vaker weggewerkt in het voorwiel. Voordeel daarvan is dat je tijdens het fietsen nauwelijks meer iets merkt, maar nadelen zijn hogere kosten bij vervanging of reparatie. Ook Milieucentraal raadt het gebruik van de dynamo aan, omdat dit duurzamer is dan het gebruik van batterijen of wegwerplampjes.

Soorten dynamo’s

Er zijn verschillende soorten fietsdynamo’s, die op een paar wezenlijke punten van elkaar verschillen. Maar ze hebben wel één belangrijke overeenkomst: allemaal leveren ze spanning aan de fietsverlichting door de rotatie van het fietswiel over te brengen op de as van de dynamo.

Banddynamo

De bekendste vorm is de banddynamo, die dor middel van veerkracht tegen de band aan wordt gedrukt. Op deze manier kan de dynamo de rotatie van de band overnemen. Deze soort dynamo’s staan bekend om het karakteristieke gezoem als ze de band raken en de weerstand die je voelt tijdens het trappen. Er bestaan ook varianten waarbij het loopwieltje tegen de velg komt; dit wordt dan een velgdynamo genoemd.

Roldynamo

De roldynamo is een variant op de banddynamo. Het verschil is dat deze het loopvlak van de band raakt en niet de zijkant. Vaak zit een roldynamo bevestigd achter de trapas.

Naafdynamo

Als moderne fietsen nog met een dynamo zijn uitgerust, dan is dit veelal met een naafdynamo. Het voordeel is dat je tijdens het fietsen bijna niets merkt van de dynamo; het fietst bijna net zo licht als een wiel zonder naafdynamo. Een nadeel is wel dat zo’n dynamo zwaar is. Ook zijn reparatie of vervanging kostbaar.

Spaakdynamo

De minst bekende variant is de spaakdynamo. Deze beweegt door middel van een meeloper mee met een spaak. Maar deze meeloper breekt gemakkelijk en het trapt bovendien erg zwaar. Daarom is de spaakdynamo geen groot succes geworden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nederlandse fietser heeft veel over voor de hobby

Fietsen blijft onverminderd populair in Nederland. Bijna de helft van de Nederlanders fietst recreatief: tussen mei 2017 en mei 2018 trokken ruim 8 miljoen Nederlanders er voor het plezier …

Nieuws

Doe mee met het Fietsletterspel en maak kans op een elektrische Stella

Heeft u ook zo’n zin om weer op de fiets te stappen? Nu de lente weer is aangebroken en alles weer begint te bloeien. Doe dan nu mee met het Fietsletterspel van PlusOnline en Fietsen.123.nl…

Nieuws

Meer geld nodig voor fietsvoorzieningen

In een brandbrief aan premier Rutte zijn de zorgen geuit van 24 organisaties over het budget dat begroot is voor de infrastructuur en mobiliteit in Nederland. Dit geldt niet alleen voor de …

Nieuws

Veiligheidswaarschuwing Sparta

Sparta heeft een probleem geconstateerd met een specifiek type damesframe dat is gebruikt op de elektrische fietsen ION RX, RX+ en RXS die geproduceerd zijn tussen juli 2011 en 2014 ​Wat …

Nieuws

Verbod op appen op de fiets nog massaal genegeerd

Een jaar na het verbod van bellen en appen op de fiets blijkt het gebruik van de telefoon nog steeds een probleem te zijn. Nu de controles onder de dagelijkse handhaving vallen, ziet de pol…