Logo Fietsen123

Dossier: Alles over fietsonderdelen

Terug naar de ouderwetse dynamo

woensdag 16 oktober, 2019

Dynamo’s worden tegenwoordig steeds minder gebruikt op fietsen, omdat ze als ouderwets worden gezien. Toch hebben ze verschillende voordelen ten opzichte van fietsverlichting op batterijen. Moeten we toch niet terug naar de ouderwetse dynamo?

De meeste fietsen zijn tegenwoordig uitgerust met verlichting op batterijen. Daarmee zijn de fietsers goed zichtbaar in het donker, maar als de batterij ermee ophoudt, stappen veel fietsers over op goedkope ledlampjes, die maar nauwelijks genoeg licht geven.

Juist op dat gebied heeft een dynamo verschillende voordelen: hij is bijvoorbeeld ontzettend duurzaam, verklaart Justin Brand van Justin’s Fietsservice. Je komt hiermee veel minder snel zonder licht te zitten. Dat is wel zo veilig natuurlijk. En tegenwoordig zit een dynamo steeds vaker weggewerkt in het voorwiel. Voordeel daarvan is dat je tijdens het fietsen nauwelijks meer iets merkt, maar nadelen zijn hogere kosten bij vervanging of reparatie. Ook Milieucentraal raadt het gebruik van de dynamo aan, omdat dit duurzamer is dan het gebruik van batterijen of wegwerplampjes.

Soorten dynamo’s

Er zijn verschillende soorten fietsdynamo’s, die op een paar wezenlijke punten van elkaar verschillen. Maar ze hebben wel één belangrijke overeenkomst: allemaal leveren ze spanning aan de fietsverlichting door de rotatie van het fietswiel over te brengen op de as van de dynamo.

Banddynamo

De bekendste vorm is de banddynamo, die dor middel van veerkracht tegen de band aan wordt gedrukt. Op deze manier kan de dynamo de rotatie van de band overnemen. Deze soort dynamo’s staan bekend om het karakteristieke gezoem als ze de band raken en de weerstand die je voelt tijdens het trappen. Er bestaan ook varianten waarbij het loopwieltje tegen de velg komt; dit wordt dan een velgdynamo genoemd.

Roldynamo

De roldynamo is een variant op de banddynamo. Het verschil is dat deze het loopvlak van de band raakt en niet de zijkant. Vaak zit een roldynamo bevestigd achter de trapas.

Naafdynamo

Als moderne fietsen nog met een dynamo zijn uitgerust, dan is dit veelal met een naafdynamo. Het voordeel is dat je tijdens het fietsen bijna niets merkt van de dynamo; het fietst bijna net zo licht als een wiel zonder naafdynamo. Een nadeel is wel dat zo’n dynamo zwaar is. Ook zijn reparatie of vervanging kostbaar.

Spaakdynamo

De minst bekende variant is de spaakdynamo. Deze beweegt door middel van een meeloper mee met een spaak. Maar deze meeloper breekt gemakkelijk en het trapt bovendien erg zwaar. Daarom is de spaakdynamo geen groot succes geworden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De fiets van de zaak 2020 komt eraan: zo werkt het

Een nieuwe, soepele regeling maakt een fiets van de zaak per 1 januari 2020 aantrekkelijk voor werkgevers én werknemers. Maar hoe werkt dit eigenlijk? En hoeveel gaat dit kosten? We leggen …

Nieuws

Vier de lente met drie mooie paasroutes

Eindelijk is het weer tijd om er lekker opuit te trekken met uw (elektrische) fiets: het weer wordt beter, de dagen langer. Geniet daarom van de eerste zonnestralen na een lange winterstop.…

Nieuws

De mooiste fietsroutes langs Werelderfgoed

In Nederland vind je maar liefst negen monumenten en gebieden die een plekje op de Werelderfgoedlijst van UNESCO hebben veroverd. We selecteerden vijf fietsroutes langs ons eigen Werelderfg…

Nieuws

EU onderzoekt ontwijking van antidumpwet fietsen door China

Vanaf vorig jaar moeten Chinese fietsproducenten een extra heffing betalen om te mogen exporteren naar Europa. De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de ontwijking van Chinese…

Nieuws

Een nieuwe routeplanner, actuele fietsroutes en… een blogger

Het redactieteam van Fietsen123 heeft een drukke winter achter de rug. Maar… de resultaten zijn ernaar! Onze website heeft een grote opschoonactie ondergaan, we hebben een nieuwe fietsroute…