Logo Fietsen123

Nieuws

Strijd om patent elektrische fietsen (vervolg)

vrijdag 5 september, 2008

Prime Tech, fabrikant van elektrische fietsen, beschuldigt het beursgenoteerde fietsenconcern, de Accell Group, van onterecht verkregen patenten op haar elektrische fietsen. In een eerder artikel in Fietsnieuws publiceerden we hierover. Eigenaar van Prime Tech is de Nederlander Matthijs Brugmans. Hij reageert hieronder op de nieuwste argumenten van René Takens, topman van de Accell Group. Motor en batterijBrugmans gaat nader in op de ontwikkeling van de Sparta ION, zoals door René Takens wordt weergegeven in het magazine FEM Business. Takens zegt hierover: 'We wisten dat de elektrische fiets op een gewone fiets moest lijken. Maar daar kwam heel wat bij kijken. Neem de motor. Die was er niet. Een batterij in een framebuis? Bestond niet. Met hulp van universiteiten en consultants hebben we die zelf ontwikkeld.' Brugmans is verbijsterd: "Dit is het meest onnozele verhaal dat iemand kan vertellen. Wij zouden graag willen weten welke Universiteiten precies betrokken waren bij ontwikkeling van de Sparta Ion. De motor bestaat sinds 1902 en een batterij in het frame wordt al 20 jaar toegepast. Wij kunnen dit voor de volle 100% bewijzen. Kortom. de Accell Group vertelt volgens ons verhaaltjes. Het patent is verkregen door er voor te betalen".

Niets patenteerbaarBrugmans is niet negatief over de Sparta Ion. "De Sparta Ion is zonder meer een goed product. Zonder dus aan het product van Accell te kort te willen doen is echter onze overtuiging, dat er niets patenteerbaar aan is. Het Patent document bestaat uit 30 claims die allemaal al lang tot de algemene kennis behoren. Het begint met: 'Een frame met één of meer wielen ronddraaiende aan het frame via twee wiel assen' en nog meer flauwekul. Persoonlijk denk ik dat René Takens het patent nooit echt gelezen heeft".

CombinatieBrugmans gaat verder: "Publiekelijk geeft de heer Takens toe dat het om 30 claims gaat die algemeen bekend zijn. Maar op de vraag hoe het mogelijk was om deze te patenteren verwijst hij onmiddellijk naar zijn patent advocaten. Nu komt de Accell Group met nog weer een andere uitleg van het Patent. Takens claimt de combinatie van deze 30 claims. Het vervelende daarvan is dat er niets van een combinatie in het Patent document vermeld staat. Heel direct en eerlijk, er is absoluut niets nieuws of unieks aan het patent EP 211 van Sparta/Accell te bespeuren. Eén pikante bijkomstigheid: het patent manipuleert 'measuring of muscular force'. Dit is een patent uit 1993 van Yamaha".

IntimidatieBrugmans is erg boos over de methodes, die de Accell-Group gebruikt om zijn elektrische fietsen van de markt te weren. "Waar wij dwars tegen in gaan is het feit dat Sparta/Accell gebruik maakt van intimidatie methodes. Zij hebben eerst gedurende twee jaar lang mondeling onze winkeliers en distributors bedreigd. Niet alleen met juridische stappen maar ook met andere methodes. Deze bedreigingen zijn nu ook schriftelijk geuit door Sparta/Accell. Wij als Prime Tech zullen alles in het werk stellen om dit patent ongedaan te krijgen en onze schade te verhalen op Accell. Dit patent is ons inziens namelijk bedoeld om andere merken te chanteren, verkoopprijzen te fixeren en een monopoliepositie op de markt in te nemen. Kortweg, een onwaardig document als er gesproken wordt over intellectueel eigendom. Wij vertrouwen op eerlijke concurrentie".

LinkArtikel FEM Businesss: Patentenruzie rond Accell


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nóg meer comfort op de e-bike: 5 tips

Het comfort van het windje in de rug heeft al heel wat fietsersharten veroverd en met deze vijf tips worden al die rondjes op de e-bike nóg comfortabeler. Zadelpijn - het hóeft niet Wind…

Nieuws

E-bike minstens zo gezond als gewone fiets

Door de trapondersteuning worden e-bikes als minder gezond beschouwd dan een gewone fiets. Dat beeld blijkt niet waar: de e-bike is zeker zo gezond als zijn conventionele tegenhanger. Dat b…

Nieuws

Veiligheidswaarschuwing Sparta

Sparta heeft een probleem geconstateerd met een specifiek type damesframe dat is gebruikt op de elektrische fietsen ION RX, RX+ en RXS die geproduceerd zijn tussen juli 2011 en 2014 ​Wat …

Blog

Bert blogt: de Nederlands middelpuntroute

Omdat ik een beetje genoeg had van windkracht 5 aan de kust, besloten we een fietsroute uit te zoeken die wat minder winderig was. Windkracht 4 - zoiets. Margaret wilde erg graag bloeiende …

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens de Consumentenbond

De Cortina E-U1 (N7) is door de Consumentenbond uitgeroepen tot ‘Beste Koop’. In Duitsland kreeg de fiets eerder al een dergelijk predicaat: het Duitse tijdschrift Bild benoemde de e-bike t…