Logo Fietsen123

Nieuws

Strijd om patent elektrische fietsen (vervolg)

vrijdag 5 september, 2008

Prime Tech, fabrikant van elektrische fietsen, beschuldigt het beursgenoteerde fietsenconcern, de Accell Group, van onterecht verkregen patenten op haar elektrische fietsen. In een eerder artikel in Fietsnieuws publiceerden we hierover. Eigenaar van Prime Tech is de Nederlander Matthijs Brugmans. Hij reageert hieronder op de nieuwste argumenten van René Takens, topman van de Accell Group. Motor en batterijBrugmans gaat nader in op de ontwikkeling van de Sparta ION, zoals door René Takens wordt weergegeven in het magazine FEM Business. Takens zegt hierover: 'We wisten dat de elektrische fiets op een gewone fiets moest lijken. Maar daar kwam heel wat bij kijken. Neem de motor. Die was er niet. Een batterij in een framebuis? Bestond niet. Met hulp van universiteiten en consultants hebben we die zelf ontwikkeld.' Brugmans is verbijsterd: "Dit is het meest onnozele verhaal dat iemand kan vertellen. Wij zouden graag willen weten welke Universiteiten precies betrokken waren bij ontwikkeling van de Sparta Ion. De motor bestaat sinds 1902 en een batterij in het frame wordt al 20 jaar toegepast. Wij kunnen dit voor de volle 100% bewijzen. Kortom. de Accell Group vertelt volgens ons verhaaltjes. Het patent is verkregen door er voor te betalen".

Niets patenteerbaarBrugmans is niet negatief over de Sparta Ion. "De Sparta Ion is zonder meer een goed product. Zonder dus aan het product van Accell te kort te willen doen is echter onze overtuiging, dat er niets patenteerbaar aan is. Het Patent document bestaat uit 30 claims die allemaal al lang tot de algemene kennis behoren. Het begint met: 'Een frame met één of meer wielen ronddraaiende aan het frame via twee wiel assen' en nog meer flauwekul. Persoonlijk denk ik dat René Takens het patent nooit echt gelezen heeft".

CombinatieBrugmans gaat verder: "Publiekelijk geeft de heer Takens toe dat het om 30 claims gaat die algemeen bekend zijn. Maar op de vraag hoe het mogelijk was om deze te patenteren verwijst hij onmiddellijk naar zijn patent advocaten. Nu komt de Accell Group met nog weer een andere uitleg van het Patent. Takens claimt de combinatie van deze 30 claims. Het vervelende daarvan is dat er niets van een combinatie in het Patent document vermeld staat. Heel direct en eerlijk, er is absoluut niets nieuws of unieks aan het patent EP 211 van Sparta/Accell te bespeuren. Eén pikante bijkomstigheid: het patent manipuleert 'measuring of muscular force'. Dit is een patent uit 1993 van Yamaha".

IntimidatieBrugmans is erg boos over de methodes, die de Accell-Group gebruikt om zijn elektrische fietsen van de markt te weren. "Waar wij dwars tegen in gaan is het feit dat Sparta/Accell gebruik maakt van intimidatie methodes. Zij hebben eerst gedurende twee jaar lang mondeling onze winkeliers en distributors bedreigd. Niet alleen met juridische stappen maar ook met andere methodes. Deze bedreigingen zijn nu ook schriftelijk geuit door Sparta/Accell. Wij als Prime Tech zullen alles in het werk stellen om dit patent ongedaan te krijgen en onze schade te verhalen op Accell. Dit patent is ons inziens namelijk bedoeld om andere merken te chanteren, verkoopprijzen te fixeren en een monopoliepositie op de markt in te nemen. Kortweg, een onwaardig document als er gesproken wordt over intellectueel eigendom. Wij vertrouwen op eerlijke concurrentie".

LinkArtikel FEM Businesss: Patentenruzie rond Accell


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gelderland wederom Fietsprovincie van het Jaar

Deze maand hebben we weer het jaarlijkse onderzoek naar de Fietsprovincie van het Jaar uitgevoerd. Net als vorig jaar is Gelderland de meest geliefde provincie. Bijna 2.500 fietsers uit het…

Fietsvakanties

Bretagne op de e-bike

Hoewel Bretagne voor Franse begrippen vlak is, is de regio in vergelijking met Nederland op z’n minst heuvelachtig te noemen. Fietsen in Bretagne vergt dan ook kracht in de kuiten – of een …

Nieuws

Ook blauwe parkeerschijf voor fietsen?

De afgelopen 20 jaar is het fietsgebruik in Amsterdam sterk gegroeid. In de stad worden bijna 50 procent van de verplaatsingen met de fiets gedaan. Ongeveer 15 procent van de fietsen op str…

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag i…

Advertorial

Ontdek de andere kant van Hongarije in Debrecen

Ruige bossen omarmen het noorden van de stad. In het westen strekt de poesta zich honderden kilometers uit. Je kunt er je hart ophalen aan de (oer)natuur, maar ook tot rust komen in een van…