Logo Fietsen123

Nieuws

Strijd om patent elektrische fietsen (vervolg)

vrijdag 5 september, 2008

Prime Tech, fabrikant van elektrische fietsen, beschuldigt het beursgenoteerde fietsenconcern, de Accell Group, van onterecht verkregen patenten op haar elektrische fietsen. In een eerder artikel in Fietsnieuws publiceerden we hierover. Eigenaar van Prime Tech is de Nederlander Matthijs Brugmans. Hij reageert hieronder op de nieuwste argumenten van René Takens, topman van de Accell Group. Motor en batterijBrugmans gaat nader in op de ontwikkeling van de Sparta ION, zoals door René Takens wordt weergegeven in het magazine FEM Business. Takens zegt hierover: 'We wisten dat de elektrische fiets op een gewone fiets moest lijken. Maar daar kwam heel wat bij kijken. Neem de motor. Die was er niet. Een batterij in een framebuis? Bestond niet. Met hulp van universiteiten en consultants hebben we die zelf ontwikkeld.' Brugmans is verbijsterd: "Dit is het meest onnozele verhaal dat iemand kan vertellen. Wij zouden graag willen weten welke Universiteiten precies betrokken waren bij ontwikkeling van de Sparta Ion. De motor bestaat sinds 1902 en een batterij in het frame wordt al 20 jaar toegepast. Wij kunnen dit voor de volle 100% bewijzen. Kortom. de Accell Group vertelt volgens ons verhaaltjes. Het patent is verkregen door er voor te betalen".

Niets patenteerbaarBrugmans is niet negatief over de Sparta Ion. "De Sparta Ion is zonder meer een goed product. Zonder dus aan het product van Accell te kort te willen doen is echter onze overtuiging, dat er niets patenteerbaar aan is. Het Patent document bestaat uit 30 claims die allemaal al lang tot de algemene kennis behoren. Het begint met: 'Een frame met één of meer wielen ronddraaiende aan het frame via twee wiel assen' en nog meer flauwekul. Persoonlijk denk ik dat René Takens het patent nooit echt gelezen heeft".

CombinatieBrugmans gaat verder: "Publiekelijk geeft de heer Takens toe dat het om 30 claims gaat die algemeen bekend zijn. Maar op de vraag hoe het mogelijk was om deze te patenteren verwijst hij onmiddellijk naar zijn patent advocaten. Nu komt de Accell Group met nog weer een andere uitleg van het Patent. Takens claimt de combinatie van deze 30 claims. Het vervelende daarvan is dat er niets van een combinatie in het Patent document vermeld staat. Heel direct en eerlijk, er is absoluut niets nieuws of unieks aan het patent EP 211 van Sparta/Accell te bespeuren. Eén pikante bijkomstigheid: het patent manipuleert 'measuring of muscular force'. Dit is een patent uit 1993 van Yamaha".

IntimidatieBrugmans is erg boos over de methodes, die de Accell-Group gebruikt om zijn elektrische fietsen van de markt te weren. "Waar wij dwars tegen in gaan is het feit dat Sparta/Accell gebruik maakt van intimidatie methodes. Zij hebben eerst gedurende twee jaar lang mondeling onze winkeliers en distributors bedreigd. Niet alleen met juridische stappen maar ook met andere methodes. Deze bedreigingen zijn nu ook schriftelijk geuit door Sparta/Accell. Wij als Prime Tech zullen alles in het werk stellen om dit patent ongedaan te krijgen en onze schade te verhalen op Accell. Dit patent is ons inziens namelijk bedoeld om andere merken te chanteren, verkoopprijzen te fixeren en een monopoliepositie op de markt in te nemen. Kortweg, een onwaardig document als er gesproken wordt over intellectueel eigendom. Wij vertrouwen op eerlijke concurrentie".

LinkArtikel FEM Businesss: Patentenruzie rond Accell


Gerelateerde artikelen

Nieuws

EU onderzoekt ontwijking van antidumpwet fietsen door China

Vanaf vorig jaar moeten Chinese fietsproducenten een extra heffing betalen om te mogen exporteren naar Europa. De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de ontwijking van Chinese…

Nieuws

Tips tegen diefstal van je fiets

Voorkomen is beter dan genezen, zorg er dus voor dat je fiets goed op slot staat. Met deze tips maak je het de dieven erg lastig. Is je fiets toch gestolen? Dan is het verstandig snel te ha…

Nieuws

Nationaal Preventieakkoord zet in op fietsen

Met het Preventieakkoord zet Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis in op het aanpakken van gezondheidsproblemen in Nederland. De fiets krijgt hierin een promi…

Nieuws

Nederlander speelt bewust met leven in het verkeer

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt dat gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer gevaarlijk is. Toch gebruiken ruim zes op de tien Nederlanders hun telefoon weleens in het verke…

Routenieuws

Drie meren- en rivierenroutes

Het is heerlijk om te fietsen langs meren en rivieren, kijken naar de bootjes en prachtige uitzichten. Daarom hebben wij drie routes met dit thema voor u gemaakt. Amerdiep en Deurzerdiep (4…