Logo Fietsen123

Nieuws

Stijging ongevallen met oudere voetgangers en fietsers

maandag 19 mei, 2014

Ongevallen met ouderen gebeuren vooral met fietsen en lopen, niet bij het autorijden. Zo concludeerde een gepubliceerd onderzoek ''verplaatsingsongevallen bij ouderen'' van VeiligheidNL in opdracht van ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Met name het aantal oudere fietsers dat in het ziekenhuis behandeld moet worden na een ongeval stijgt sterk. VeiligheidNL roept gemeenten op om meer aandacht te besteden aan verbetering en onderhoud van de infrastructuur voor fietsers en voetganger, zo hoopt de organisatie het aantal ongevallen te verminderen. De kosten hiervoor zullen zich terugbetalen in de daling van de zorgkosten.

Het onderzoek
Tijdens het onderzoek is naar verschillende factoren gekeken, naar ongevallen bij ouderen in het verkeer maar ook naar ongevallen onderweg zonder betrokkenheid van een ander voertuig (verplaatsingsongevallen).

In 2012 overleden 300 mensen in de leeftijd van 65+ als gevolg van een verplaatsingsongeval. Zeventig procent van de slachtoffers hiervan was een fietser of voetganger. Van de plussers die na een verplaatsingsongeval op de Eerste Hulp van een ziekenhuis werden behandeld (33.000 in 2012) raakte 86% gewond bij het fietsen of lopen.

In de periode van 2008-2012 is het aantal oudere fietsgewonden op de Eerste Hulp met 54% gestegen. Deze stijging is groter dan verklaart kan worden uit de afgelegde kilometers of de toegenomen vergrijzing.

Medische kosten
Wanneer een bij oudere fietsgewonde bij de Eerste Hulp moest worden geholpen waren de verwondingen relatief ernstig. Dit zorgt ook voor een hoog gemiddelde van medische kosten per slachtoffer, meer dan €6.100 voor een voetganger of fietser. Het totaal van medische kosten voor deze ongevallen bedroegen in 2012 €170 miljoen binnen de WMO en komt daardoor direct voor de rekening van gemeenten. Een deel van dit bedrag (25miljoen) betreft de kosten voor langdurige thuiszorg. Deze kosten komen vanaf 2015 voor een groot deel op de rekening van de gemeenten.

Oorzaken ongevallen
De toestand van de stoep, fietspad of straat wordt vaak als belangrijkste oorzaak van de ongevallen genoemd. Bij voetgangers worden deze factoren door meer dan de helft genoemd. Ook speelt gladheid door weersomstandigheden vaak een rol.

Een vijfde van de oudere slachtoffers geeft aan angstiger te zijn geworden na een ongeluk in het verkeer. Van de oudere fietsers geef 18% aan dat zij na een ongeval de (elektrische) fiets in de schuur heeft laten staan.Ouderen vinden fietsen en lopen gezond en erg leuk, het is goed voor hun welbevinden en belangrijk voor hun onafhankelijkheid. Het is van groot belang dat ouderen actief kunnen blijven.

Veel ongevallen kunnen worden voorkomen door aanpassingen in de infrastructuur. Onderhoud van stoepen en fietspaden en bestrijding van gladheid zijn voorbeelden die genoemd worden. We roepen gemeenten daarom op om de investering in verkeersveiligheid en infrastructuur hoog op de agenda te zetten, en zo de ongelukken met oudere voetgangers en fietsers te bestrijden.

Dit is mogelijk als deze investeringen worden afgezet tegen de besparingen in de langdurige zorgkosten voor ouderen.

Opzet van onderzoek
Het onderzoek bestond uit twee delen. Het eerste deel was een analyse van alle geregistreerde ''verplaatsingsongevallen'' waarvoor mensen op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) zijn behandeld. De bron hiervoor is het Letsel Informatie Systeem van VeiligheidNL.

Het tweede deel van het onderzoek was een enquête onder ongeveer 2.000 55+plussers die na een ongeval zijn behandeld op de SEH afdeling in een ziekenhuis in de periode van 1 juli 2012 tot 1 juli 2013. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ministerie van Infrastructuur en Milieu.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Wat kost een laadbeurt van je e-bike?

Na een kilometer of 50 is het weer zover: je accu is (bijna) leeg en je moet hem opladen. Hoeveel stroom verbruikt een accu? En wat kost dat eigenlijk? Twee factoren Je hebt te maken met…

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Elektrische Fietsen

Poll: moet de 60-plusser met een e-bike verplicht op cursus?

Laat de woorden veiligheid en e-bike in één zin vallen en de discussie barst direct los. En inderdaad, de e-bike rijdt harder, daar kunnen we niet omheen. Bovendien is de e-bike net even wa…

Nieuws

De fiets brengt senioren verder

Fietsende senioren komen in het dagelijks leven verder dan niet-fietsende senioren: het is niet alleen gezond, maar het biedt ook meer mogelijkheden om deel te nemen aan sociale activiteite…

Nieuws

Veelgestelde vragen over wandelen na uitbraak corona

Hieronder vind je een overzicht van een veelgestelde vragen over de impact van het coronavirus op wandelen. Waar moet je zoal op letten? Mag ik buiten een ommetje maken? Ja, je mag buite…