Logo Fietsen123

Nieuws

Spookfietsers gevoelig voor sociale norm

donderdag 6 september, 2018

Spookfietsers zijn voor fietsers die zich wel aan de regels houden een bron van ergernis. Bovendien is spookfietsen gevaarlijk. Maar wat blijkt? Door ze te wijzen op de sociale norm, beteren veel spookfietsers hun rijgedrag.

Dat blijkt uit een proef van de Gemeente Rotterdam op de Erasmusbrug. Met een serie maatregelen wil de gemeente gevaarlijk, asociaal en ergerlijk gedrag van fietsers aanpakken. De Erasmusbrug was de eerste locatie waar de ludieke maatregelen in de praktijk werden getest.

Een logische locatie: op drukke dagen maken zo’n veertienduizend fietsers gebruik van de beroemde brug over de Nieuwe Maas. Gemiddeld fietsen er daarvan ongeveer 450 tegen het verkeer in: levensgevaarlijk op zo’n druk punt.

De gemeente bracht pijlen aan op de fietspaden op de Erasmusbrug, die fietsers moesten wijzen op de juiste rijrichting. Ook werd hier de opzienbarende tekst ‘Roep boe tegen spookfietsers’ op het asfalt geplaatst. Bovendien stond er een verkeerslicht dat ging branden als iemand hier tegen de richting in fietst. Fietsers die wel de goede kant op gingen, kregen een duim omhoog.

De maatregelen werden gedurende 25 dagen uitvoerig getest tegen spookfietsers. In deze periode werden de waarschuwingen zo nu en dan ook verwijderd om het verschil te meten. En met succes: er werd daadwerkelijk ‘boe’ geroepen tegen spookfietsers en het aantal overtreders nam met ruim 10 procent af.

Spookfietsen is niet altijd bewust

Dit komt voor een deel omdat spookfietsen niet altijd een bewuste keuze is. Als we fietsen, reageren we veelal instinctief, en daarbij kiezen we vaak automatisch voor de kortste route; ook als dit betekent dat we tegen het verkeer in moeten. Bovendien doen zo veel fietsers dit, dat anderen al snel denken dat het geen enkel probleem is. Ze beseffen niet dat het naast ergerlijk, ook nog eens gevaarlijk is.

Sociale norm slaat aan

Zoals eerder genoemd, zijn de maatregelen op de Erasmusbrug onderdeel van een groter initiatief van de Gemeente Rotterdam om verkeerd fietsgedrag te veranderen. Zo zijn bij verschillende stoplichten rond het Eendrachtsplein posters aangebracht die fietsers waarschuwen voor het gevaar van door rood rijden. De posters verschenen in twee varianten: de een wees op het risico, de ander op de sociale norm. Op punten met de tekst ‘Ook jij kan geschept worden door een auto. Dit bepaal je zelf. Wacht op groen.’ nam het aantal fietsers dat door rood ging, met 49,7 procent af. De tekst ‘Veruit de meeste Rotterdammers stoppen voor rood. Jij ook? Wacht op groen.’ reduceerde het aantal overtreders met 48,7 procent.

Rotterdam heeft bewezen dat spookfietsers gevoelig zijn voor de sociale norm. Nu is het de vraag of andere gemeenten dit voorbeeld volgen om het fietsgedrag te verbeteren.

Bronnen: Nu.nl & RTV Rijnmond


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Het Duitse Nedersaksen: strand, bergen en cultuur

Uitgestrekte stranden en een prachtig strandgebied in het noorden, glooiend middengebergte in het zuiden en door de hele deelstaat pareltjes van steden: de Duitse deelstaat Nedersaksen, dir…

Nieuws

Poll - Welke afstand fiets jij het liefst?

De een is een echte kilometervreter, de ander vindt een fietstocht van 20 kilometer prima. De redactie van Fietsen123 is benieuwd: hoeveel kilometer fiets jij het liefst? Op onze website vi…

Nieuws

Fabrikanten onduidelijk over prijs en levensduur accu’s

Veel gebruikers ondervinden problemen met de accu van hun e-bike. Fabrikanten zijn vaak niet duidelijk over de levensduur en prijzen van nieuwe accu’s, die wel tot bijna €1.000 kunnen oplop…

Nieuws

Utrecht wil vijf extra OV-fiets locaties

De langdurige proef met twee OV-fietslocaties op straat is geslaagd. De gemeente Utrecht wil nog eens vijf extra locaties in de stad om de OV-fiets te verhuren. De gemeente en de NS zijn m…

Nieuws

Veilig op de e-bike

Met de forse toename van het aantal e-bikes neemt ook het aantal ongevallen met e-bikes toe. Aan de hand van deze vragen stap je veilig en verantwoord op de e-bike. Is een e-bikecursus verp…