Logo Fietsen123

Nieuws

Spits- en vluchtstroken: wanneer gebruikt u ze?

dinsdag 11 augustus, 2015

Veel mensen aarzelen in de praktijk om op spitsstroken of vluchtstroken te gaan rijden. Want er staat toch vaak een doorgetrokken streep? En de strook naast de weg, die is toch bedoeld voor hulpdiensten? Wat zijn de regels omtrent spits- en vluchtstroken?


Spitsstroken voorkomen files door het verkeer meer ruimte te geven bij drukte. Deze vluchtstrook aan de rechterzijde van de weg, of rijbaan aan de linkerzijde van de weg is alleen open op drukke momenten. Dat wil zeggen: wanneer er binnen een uur meer dan 1350 auto's per rijstrook passeren. Dit zorgt ervoor dat het verkeer beter door kan stromen. Zo worden files, en ongelukken, voorkomen. Hoe herkent en gebruikt u een spitsstrook?

Spitsstrook herkennen
Digitale borden boven de weg geven aan of de spitsstrook open of gesloten is. Op de foto linksboven geven de groene pijlen aan dat de rijbanen, en ook de spitsstrook, geopend zijn. Hier mag nu gereden worden. Een gesloten spitsstrook herkent u aan het rode kruis, deze rijbaan mag niet gebruikt worden.



Spitsstrook gebruiken
Over het algemeen geldt er een lagere maximum snelheid op de weg wanneer de spitsstrook geopend is. Dit in verband met de veiligheid; de vluchtstrook valt immers weg wanneer de spitsstrook open is. Ook is een spitsstrook aan de linkerkant van de weg vaak smaller dan de andere rijbanen. De maximum snelheid is altijd te zien op borden boven en langs de weg.


Vluchtstrook en pechhavens
Een vluchtstrook is bedoeld voor hulpdiensten en automobilisten in nood of met pech. Op een vluchtstrook mag niet zomaar gestopt worden om bijvoorbeeld te telefoneren. Ook tijdens een file moet de vluchtstrook vrij gehouden worden. Wanneer er geen vluchtstrook aanwezig is, of wanneer de spitsstrook geopend is, liggen er om de 500 of 1000 meter pechhavens rechts van de weg. Hier kunnen bestuurders terecht met pech, en is er de mogelijkheid om hulp in te schakelen via de praatpaal.

Bron(nen): Rijksoverheid


Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmoto…

Nieuws

Bert blogt: Rondom Zandvoort

Na alle depressies die het laatste kwartaal van 2017 voor de enthousiaste fietser behoorlijk hebben verpest, knalde gelukkig de barometer in het eerste weekend na de jaarwisseling naar bove…

Routenieuws

Langs meren en rivieren

Met deze fietsroutes is het heerlijk ontspannen langs verschillende meren en rivieren; prachtige stukken natuur die je zeker gezien moet hebben. Rondje langs de Ijssel (Overijssel, 35 km) …

Nieuws

GroenLinks wil verkeersveiligheid in Utrecht verbeteren met eigen 'Ping if you care'

Utrecht is een drukke stad voor fietsers. Vooral rond het centrum kan de hectiek van bussen, auto’s, fietsers en voetgangers die door elkaar heen bewegen, wel eens voor onveilige situaties …

Nieuws

Ieper: in de schaduw van het verleden

Als je door en rond het Belgische Ieper fietst, zie je een stad die doordrenkt is met historie: prachtige monumentale gebouwen sieren de stadskern en in de omgeving liggen mooie natuurgebie…