Logo Fietsen123

Nieuws

Spits- en vluchtstroken: wanneer gebruikt u ze?

dinsdag 11 augustus, 2015

Veel mensen aarzelen in de praktijk om op spitsstroken of vluchtstroken te gaan rijden. Want er staat toch vaak een doorgetrokken streep? En de strook naast de weg, die is toch bedoeld voor hulpdiensten? Wat zijn de regels omtrent spits- en vluchtstroken?


Spitsstroken voorkomen files door het verkeer meer ruimte te geven bij drukte. Deze vluchtstrook aan de rechterzijde van de weg, of rijbaan aan de linkerzijde van de weg is alleen open op drukke momenten. Dat wil zeggen: wanneer er binnen een uur meer dan 1350 auto's per rijstrook passeren. Dit zorgt ervoor dat het verkeer beter door kan stromen. Zo worden files, en ongelukken, voorkomen. Hoe herkent en gebruikt u een spitsstrook?

Spitsstrook herkennen
Digitale borden boven de weg geven aan of de spitsstrook open of gesloten is. Op de foto linksboven geven de groene pijlen aan dat de rijbanen, en ook de spitsstrook, geopend zijn. Hier mag nu gereden worden. Een gesloten spitsstrook herkent u aan het rode kruis, deze rijbaan mag niet gebruikt worden.



Spitsstrook gebruiken
Over het algemeen geldt er een lagere maximum snelheid op de weg wanneer de spitsstrook geopend is. Dit in verband met de veiligheid; de vluchtstrook valt immers weg wanneer de spitsstrook open is. Ook is een spitsstrook aan de linkerkant van de weg vaak smaller dan de andere rijbanen. De maximum snelheid is altijd te zien op borden boven en langs de weg.


Vluchtstrook en pechhavens
Een vluchtstrook is bedoeld voor hulpdiensten en automobilisten in nood of met pech. Op een vluchtstrook mag niet zomaar gestopt worden om bijvoorbeeld te telefoneren. Ook tijdens een file moet de vluchtstrook vrij gehouden worden. Wanneer er geen vluchtstrook aanwezig is, of wanneer de spitsstrook geopend is, liggen er om de 500 of 1000 meter pechhavens rechts van de weg. Hier kunnen bestuurders terecht met pech, en is er de mogelijkheid om hulp in te schakelen via de praatpaal.

Bron(nen): Rijksoverheid


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Slim fietsslot blokkeert de smartphone

Een fietsslot is bedoeld om de fiets te beveiligen wanneer deze niet gebruikt wordt. Tenminste… dat is het beeld dat we hier altijd bij gehad hebben. Een nieuw slim fietsslot doet echter no…

Blog

Bert blogt: Nog een nieuwsflits uit de Bollenstreek

Het is alweer een maand sinds de laatste nieuwsflits en er is in deze periode weer hard gewerkt door Moeder Natuur om jullie optimaal te laten genieten van een prachtig paasweekend op de fi…

Nieuws

Ongeluk op de fiets: wie betaalt?

Fietsers hebben een andere status in het verkeer dan auto’s. Zo zijn ze minder snel aansprakelijk na een ongeluk. Ook niet als fietsers daar zelf schuldig aan zijn. 1 Wie is aansprake…

Nieuws

Heeft u een goed fietsvoornemen voor 2016?

Wij zijn benieuwd welke van deze voornemens u het meeste aanspreekt. Doe mee en laat het weten in onze nieuwe poll. {{bolt_poll (13)}}

Nieuws

Fietsers die druk zijn met hun smartphone blijven beschermd

Ook als een fietser drukker is met zijn smartphone dan met het verkeer en daardoor een ongeval veroorzaakt, dan blijft artikel 185 van de Wegenverkeerswet van kracht. Volgens dit artikel is…