Logo Fietsen123

Nieuws

Spits- en vluchtstroken: wanneer gebruikt u ze?

dinsdag 11 augustus, 2015

Veel mensen aarzelen in de praktijk om op spitsstroken of vluchtstroken te gaan rijden. Want er staat toch vaak een doorgetrokken streep? En de strook naast de weg, die is toch bedoeld voor hulpdiensten? Wat zijn de regels omtrent spits- en vluchtstroken?


Spitsstroken voorkomen files door het verkeer meer ruimte te geven bij drukte. Deze vluchtstrook aan de rechterzijde van de weg, of rijbaan aan de linkerzijde van de weg is alleen open op drukke momenten. Dat wil zeggen: wanneer er binnen een uur meer dan 1350 auto's per rijstrook passeren. Dit zorgt ervoor dat het verkeer beter door kan stromen. Zo worden files, en ongelukken, voorkomen. Hoe herkent en gebruikt u een spitsstrook?

Spitsstrook herkennen
Digitale borden boven de weg geven aan of de spitsstrook open of gesloten is. Op de foto linksboven geven de groene pijlen aan dat de rijbanen, en ook de spitsstrook, geopend zijn. Hier mag nu gereden worden. Een gesloten spitsstrook herkent u aan het rode kruis, deze rijbaan mag niet gebruikt worden.



Spitsstrook gebruiken
Over het algemeen geldt er een lagere maximum snelheid op de weg wanneer de spitsstrook geopend is. Dit in verband met de veiligheid; de vluchtstrook valt immers weg wanneer de spitsstrook open is. Ook is een spitsstrook aan de linkerkant van de weg vaak smaller dan de andere rijbanen. De maximum snelheid is altijd te zien op borden boven en langs de weg.


Vluchtstrook en pechhavens
Een vluchtstrook is bedoeld voor hulpdiensten en automobilisten in nood of met pech. Op een vluchtstrook mag niet zomaar gestopt worden om bijvoorbeeld te telefoneren. Ook tijdens een file moet de vluchtstrook vrij gehouden worden. Wanneer er geen vluchtstrook aanwezig is, of wanneer de spitsstrook geopend is, liggen er om de 500 of 1000 meter pechhavens rechts van de weg. Hier kunnen bestuurders terecht met pech, en is er de mogelijkheid om hulp in te schakelen via de praatpaal.

Bron(nen): Rijksoverheid


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Stijging ongevallen met oudere voetgangers en fietsers

Ongevallen met ouderen gebeuren vooral met fietsen en lopen, niet bij het autorijden. Zo concludeerde een gepubliceerd onderzoek ''verplaatsingsongevallen bij ouderen'' van VeiligheidNL in …

Nieuws

Zwolle is Fietsstad 2014

Zwolle is de beste fietsstad van Nederland in 2014. Dat is de uitkomst van de verkiezing van Fietsstad 2014 van de Fietsersbond. De jury noemt Zwolle een stad waar de fietser zich zeer welk…

Nieuws

RAI wil meer aandacht voor fietsdiefstal

Jaarlijks verwisselen er in ons land ruim 600.000 fietsen onvrijwillig van eigenaar. De diefstal van fietsen wordt een steeds serieuzere zaak en moet daarom hoger op de politieke agenda kom…

Nieuws

Gemeenten zetten in op veiligheid oudere e-bikers

De elektrische fiets is populair, en vooral in het wat oudere segment van de bevolking. In verschillende gemeenten bestaan initiatieven voor het vergroten van vaardigheden en veiligheid en …

Nieuws, Elektrische Fietsen, Fietstest

Plus Magazine e-bike test 2015: Welke is de beste? Deel 2: Premium fietsen

De opmars van de e-bike is niet te stuiten. Logisch, want wat is er fijner dan fietsen met een duwtje in de rug? Pluslezers testen vijf modellen vanaf €2500. Wat valt ze op? En welke fietst…