Logo Fietsen123

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

vrijdag 22 juni, 2018

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen.

Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, wat ten koste gaat van de verkeersveiligheid van alle gebruikers ervan. Daarom hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lang gepleit om de snorfiets naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat dit voor alle verkeersdeelnemers veiliger is, zo redeneren zij.

Nu hebben gemeenten dus groen licht gekregen: vanaf 2019 mogen zij naar eigen inzicht snorfietsers van het fietspad verbannen. Dit betekent onder andere dat snorfietsers verplicht worden om een helm te dragen.

Veel tegenstand

Vanuit verschillende hoeken komt kritiek op dit overheidsbesluit. Het zou helemaal niet veiliger worden op de weg. Het snelheidsverschil is te groot: snorfietsen hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer. Brancheverenigingen BOVAG en Rai Vereniging vinden het een zeer onverstandig besluit. Zoals Paul de Waal van BOVAG het omschrijft: “Het is een oplossing voor een probleem waarbij je een probleem creëert dat nog groter is.”

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed onderzoek naar de veranderingen in verkeersveiligheid als snorfietsen naar de rijbaan zouden moeten. De organisatie concludeerde dat een helm dragen niets gaat opleveren. Alleen als de auto’s gebonden worden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, is het snelheidsverschil verwaarloosbaar.

Ook vreest Rai Vereniging dat veel eigenaren hun snorfiets wegdoen. Dit veroorzaakt een mobiliteitsprobleem: de helft van de gebruikers is 45 jaar ouder en veel van hen kunnen alleen door hun snorfiets mobiel blijven.

Alternatieven

De tegenstanders van het plan menen dat een verandering in de infrastructuur – met name in de grote steden – veel meer bereikt dan verbanning van snorfietsen naar de rijbaan. Voorbeelden zijn het aanleggen van meer fietsstraten, verbreding van fietspaden en meer handhaving op de verkeersregels.

Bron: AT5


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De 5 mooiste e-bikefietsroutes van Nederland

Met een e-bike komt u verder, ziet u meer en zijn heuvels geen enkel probleem meer. Speciaal voor elektrische fietsen selecteerden wij wat langere routes van 40 tot 60 kilometer en met wat …

Nieuws

Diefstal van elektrische fietsen groeit explosief

Ebikes schudden langzaam het imago van ''seniorenfiets'' van zich af. Er rijden nu ongeveer meer dan 1,2 miljoen elektrische fietsen rond in Nederland. En er wordt verwacht dat dit aantal f…

Nieuws

Fietsroutetip voor het mooie weer: Langs de oevers van de IJssel

We krijgen opnieuw een paar prachtige dagen. Uitstekend weer om er nog eens heerlijk opuit te trekken met de fiets. We geven een goede fietstip (35 km): Met deze route fietst u vanaf Brumme…

Nieuws

Groep artsen breekt lans voor verplichte fietshelm

Nergens ter wereld wordt zoveel gefietst als in Nederland. En waar veel gefietst wordt, gebeuren ook veel fietsongelukken. Er raken veel meer fietsers gewond in het verkeer dan op voorhand…

Nieuws

Wordt Nederland een ‘walhalla voor fietsdieven’

De Nationale Politie trekt zich terug uit de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE). Verschillende partijen vrezen een toename van het aantal fietsdiefstallen. Maar wat betekent d…