Logo Fietsen123

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

vrijdag 22 juni, 2018

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen.

Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, wat ten koste gaat van de verkeersveiligheid van alle gebruikers ervan. Daarom hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lang gepleit om de snorfiets naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat dit voor alle verkeersdeelnemers veiliger is, zo redeneren zij.

Nu hebben gemeenten dus groen licht gekregen: vanaf 2019 mogen zij naar eigen inzicht snorfietsers van het fietspad verbannen. Dit betekent onder andere dat snorfietsers verplicht worden om een helm te dragen.

Veel tegenstand

Vanuit verschillende hoeken komt kritiek op dit overheidsbesluit. Het zou helemaal niet veiliger worden op de weg. Het snelheidsverschil is te groot: snorfietsen hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer. Brancheverenigingen BOVAG en Rai Vereniging vinden het een zeer onverstandig besluit. Zoals Paul de Waal van BOVAG het omschrijft: “Het is een oplossing voor een probleem waarbij je een probleem creëert dat nog groter is.”

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed onderzoek naar de veranderingen in verkeersveiligheid als snorfietsen naar de rijbaan zouden moeten. De organisatie concludeerde dat een helm dragen niets gaat opleveren. Alleen als de auto’s gebonden worden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, is het snelheidsverschil verwaarloosbaar.

Ook vreest Rai Vereniging dat veel eigenaren hun snorfiets wegdoen. Dit veroorzaakt een mobiliteitsprobleem: de helft van de gebruikers is 45 jaar ouder en veel van hen kunnen alleen door hun snorfiets mobiel blijven.

Alternatieven

De tegenstanders van het plan menen dat een verandering in de infrastructuur – met name in de grote steden – veel meer bereikt dan verbanning van snorfietsen naar de rijbaan. Voorbeelden zijn het aanleggen van meer fietsstraten, verbreding van fietspaden en meer handhaving op de verkeersregels.

Bron: AT5


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Navigatie

Je weg vinden naar Santiago de Compostela is best een uitdaging. De snelweg is nu eenmaal geen optie - en het zou niet leuk zijn ook. Het fijnste van de fietsvakantie is nu juist dat je voo…

Nieuws

Telefoon op de fiets helemaal verbieden?

Op de weg zien we steeds meer mensen met de telefoon in de hand op het stuur of aan het oor fietsen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. De telefoon is tegenwoordig meer dan alleen een…

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen. De e-bike wint aan populariteit, o…

Nieuws

Fietsroute in Utrecht: Nationaal Landschap Rivierengebied (43 km)

Zoekt u een leuk uitje voor morgen? Het belooft een heerlijke fietsdag te worden. Een aangename temperatuur van 22 graden met een licht briesje. Ideaal! Het Nationaal Landschap Rivierengebi…

Nieuws

Marktaandeel fietsen in prijsklasse boven 900 euro verdubbeld

Uit cijfers van RAI Vereniging blijkt dat het aandeel van fietsen in de prijsklasse boven de 900 euro sinds 2008 verdubbeld is tot 30 procent. Volgens de brancheorganisatie is deze ontwikke…