Logo Fietsen123

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

vrijdag 22 juni, 2018

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen.

Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, wat ten koste gaat van de verkeersveiligheid van alle gebruikers ervan. Daarom hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lang gepleit om de snorfiets naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat dit voor alle verkeersdeelnemers veiliger is, zo redeneren zij.

Nu hebben gemeenten dus groen licht gekregen: vanaf 2019 mogen zij naar eigen inzicht snorfietsers van het fietspad verbannen. Dit betekent onder andere dat snorfietsers verplicht worden om een helm te dragen.

Veel tegenstand

Vanuit verschillende hoeken komt kritiek op dit overheidsbesluit. Het zou helemaal niet veiliger worden op de weg. Het snelheidsverschil is te groot: snorfietsen hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer. Brancheverenigingen BOVAG en Rai Vereniging vinden het een zeer onverstandig besluit. Zoals Paul de Waal van BOVAG het omschrijft: “Het is een oplossing voor een probleem waarbij je een probleem creëert dat nog groter is.”

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed onderzoek naar de veranderingen in verkeersveiligheid als snorfietsen naar de rijbaan zouden moeten. De organisatie concludeerde dat een helm dragen niets gaat opleveren. Alleen als de auto’s gebonden worden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, is het snelheidsverschil verwaarloosbaar.

Ook vreest Rai Vereniging dat veel eigenaren hun snorfiets wegdoen. Dit veroorzaakt een mobiliteitsprobleem: de helft van de gebruikers is 45 jaar ouder en veel van hen kunnen alleen door hun snorfiets mobiel blijven.

Alternatieven

De tegenstanders van het plan menen dat een verandering in de infrastructuur – met name in de grote steden – veel meer bereikt dan verbanning van snorfietsen naar de rijbaan. Voorbeelden zijn het aanleggen van meer fietsstraten, verbreding van fietspaden en meer handhaving op de verkeersregels.

Bron: AT5


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Natuurmonumenten gaat betaald parkeren invoeren

De gratis parkeergelegenheid bij natuurgebieden die onder Natuurmonumenten vallen, wordt in de toekomst omgezet naar betaald parkeren. Het parkeergeld wordt 1,75 euro per uur met een maximu…

Nieuws

Drie korte fietsroutes om in beweging te blijven...

De wintermaanden zijn niet altijd de leukste maanden als het op fietsen aankomt. Toch is een beetje bewegen wel lekker - en hartstikke gezond. Daarom drie korte fietsroutes om de benen in b…

Nieuws

Fietsen is goed voor het seksleven

Bijna 90 procent van de 2.500 deelnemers aan een Brits onderzoek, is van mening dat ze door van het werk naar huis te fietsen, de stress van het werk achter zich kunnen laten en daardoor ee…

Nieuws, Fietstest

Test van de goedkoopste fietsendrager: de ProPlus Click-On (25 euro)

De ProPlus Click-On is de goedkoopste en simpelste drager die te verkrijgen is. Kost slechts 25 euro en bestaat uit twee stangen die met een scharnier verbonden zijn. Aan de uiteinden van d…

Nieuws

Elektrische fietsen koploper in fietsverkoop

Voor het eerst sinds de introductie van elektrische fietsen zijn er meer fietsen met trapondersteuning en elektromotor verkocht dan normale stadsfietsen. Dit melden de BOVAG en RAI Verenigi…