Logo Fietsen123

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

vrijdag 22 juni, 2018

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen.

Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, wat ten koste gaat van de verkeersveiligheid van alle gebruikers ervan. Daarom hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lang gepleit om de snorfiets naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat dit voor alle verkeersdeelnemers veiliger is, zo redeneren zij.

Nu hebben gemeenten dus groen licht gekregen: vanaf 2019 mogen zij naar eigen inzicht snorfietsers van het fietspad verbannen. Dit betekent onder andere dat snorfietsers verplicht worden om een helm te dragen.

Veel tegenstand

Vanuit verschillende hoeken komt kritiek op dit overheidsbesluit. Het zou helemaal niet veiliger worden op de weg. Het snelheidsverschil is te groot: snorfietsen hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer. Brancheverenigingen BOVAG en Rai Vereniging vinden het een zeer onverstandig besluit. Zoals Paul de Waal van BOVAG het omschrijft: “Het is een oplossing voor een probleem waarbij je een probleem creëert dat nog groter is.”

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed onderzoek naar de veranderingen in verkeersveiligheid als snorfietsen naar de rijbaan zouden moeten. De organisatie concludeerde dat een helm dragen niets gaat opleveren. Alleen als de auto’s gebonden worden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, is het snelheidsverschil verwaarloosbaar.

Ook vreest Rai Vereniging dat veel eigenaren hun snorfiets wegdoen. Dit veroorzaakt een mobiliteitsprobleem: de helft van de gebruikers is 45 jaar ouder en veel van hen kunnen alleen door hun snorfiets mobiel blijven.

Alternatieven

De tegenstanders van het plan menen dat een verandering in de infrastructuur – met name in de grote steden – veel meer bereikt dan verbanning van snorfietsen naar de rijbaan. Voorbeelden zijn het aanleggen van meer fietsstraten, verbreding van fietspaden en meer handhaving op de verkeersregels.

Bron: AT5


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gelderland fietsprovincie van het jaar 2016

De meest aantrekkelijke fietsprovincie in 2016 voor de Nederlandse recreatieve fietser is Gelderland, gevolgd door Drenthe en Noord-Brabant. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête van Fietsen…

Nieuws

De fiets met lage opstap

De Nederlander wil tot op steeds hogere leeftijd zelfstandig blijven. Vervoer hoort bij die zelfstandigheid, maar gewoon op de fiets stappen is niet meer vanzelfsprekend op oudere leeftijd.…

Nieuws

Een nieuwe routeplanner, actuele fietsroutes en… een blogger

Het redactieteam van Fietsen123 heeft een drukke winter achter de rug. Maar… de resultaten zijn ernaar! Onze website heeft een grote opschoonactie ondergaan, we hebben een nieuwe fietsroute…

Nieuws

Uw downloadlink

Klik hier om het Flinndal routeboekje te downloaden

Nieuws

Fietsen langs het water

Verken de streken en de vele wateren van Vlaanderen op de fiets. Met deze verschillende routes ervaart u de streek tussen Leie en Schelde, het landschap van de Bovenschelde, de Zwalmstreek …