Logo Fietsen123

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

vrijdag 22 juni, 2018

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen.

Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, wat ten koste gaat van de verkeersveiligheid van alle gebruikers ervan. Daarom hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lang gepleit om de snorfiets naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat dit voor alle verkeersdeelnemers veiliger is, zo redeneren zij.

Nu hebben gemeenten dus groen licht gekregen: vanaf 2019 mogen zij naar eigen inzicht snorfietsers van het fietspad verbannen. Dit betekent onder andere dat snorfietsers verplicht worden om een helm te dragen.

Veel tegenstand

Vanuit verschillende hoeken komt kritiek op dit overheidsbesluit. Het zou helemaal niet veiliger worden op de weg. Het snelheidsverschil is te groot: snorfietsen hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer. Brancheverenigingen BOVAG en Rai Vereniging vinden het een zeer onverstandig besluit. Zoals Paul de Waal van BOVAG het omschrijft: “Het is een oplossing voor een probleem waarbij je een probleem creëert dat nog groter is.”

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed onderzoek naar de veranderingen in verkeersveiligheid als snorfietsen naar de rijbaan zouden moeten. De organisatie concludeerde dat een helm dragen niets gaat opleveren. Alleen als de auto’s gebonden worden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, is het snelheidsverschil verwaarloosbaar.

Ook vreest Rai Vereniging dat veel eigenaren hun snorfiets wegdoen. Dit veroorzaakt een mobiliteitsprobleem: de helft van de gebruikers is 45 jaar ouder en veel van hen kunnen alleen door hun snorfiets mobiel blijven.

Alternatieven

De tegenstanders van het plan menen dat een verandering in de infrastructuur – met name in de grote steden – veel meer bereikt dan verbanning van snorfietsen naar de rijbaan. Voorbeelden zijn het aanleggen van meer fietsstraten, verbreding van fietspaden en meer handhaving op de verkeersregels.

Bron: AT5


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Last van heuvels? Bouw een fietslift! (film)

In fietsland Nederland hebben we over het algemeen niet te maken met steile heuvels waarvoor zelfs van de fiets gestapt moet worden. In het buitenland wel, en dat is vaak ook een van de red…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Fiets onder de loep

Op een opoefiets naar Santiago de Compostela; het kan natuurlijk best, maar echt comfortabel zal het niet zijn. En weet u waarom trommelremmen worden afgeraden? Of waarom een spiegel zo bel…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk; het klinkt cliché, maar clichés zijn er niet voor niets. Fietsen naar Santiago de Compostela betekent dat u per dag zo’n 70 kilometer in het zadel…

Nieuws

Controle gestolen fietsen op schoolpleinen. Effectieve aanpak?

Bij een schoolcontrole door de Taskforce Tilburg Veilig zijn twaalf gestolen fietsen aangetroffen. Elke week kan de Taskforce op deze wijze ongeveer tien gedupeerden hun fiets terug bezorge…

Nieuws

Top 3 bloesem- en bollenfietsroutes in Nederland

Het is weer bloesem- en bollentijd in Nederland. Nederland wordt met de dag kleurrijker. Door het mooie weer van de afgelopen weken lijkt het wel of het hele land in bloei staat. Knoppen zi…