Logo Fietsen123

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

vrijdag 22 juni, 2018

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen.

Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, wat ten koste gaat van de verkeersveiligheid van alle gebruikers ervan. Daarom hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lang gepleit om de snorfiets naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat dit voor alle verkeersdeelnemers veiliger is, zo redeneren zij.

Nu hebben gemeenten dus groen licht gekregen: vanaf 2019 mogen zij naar eigen inzicht snorfietsers van het fietspad verbannen. Dit betekent onder andere dat snorfietsers verplicht worden om een helm te dragen.

Veel tegenstand

Vanuit verschillende hoeken komt kritiek op dit overheidsbesluit. Het zou helemaal niet veiliger worden op de weg. Het snelheidsverschil is te groot: snorfietsen hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer. Brancheverenigingen BOVAG en Rai Vereniging vinden het een zeer onverstandig besluit. Zoals Paul de Waal van BOVAG het omschrijft: “Het is een oplossing voor een probleem waarbij je een probleem creëert dat nog groter is.”

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed onderzoek naar de veranderingen in verkeersveiligheid als snorfietsen naar de rijbaan zouden moeten. De organisatie concludeerde dat een helm dragen niets gaat opleveren. Alleen als de auto’s gebonden worden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, is het snelheidsverschil verwaarloosbaar.

Ook vreest Rai Vereniging dat veel eigenaren hun snorfiets wegdoen. Dit veroorzaakt een mobiliteitsprobleem: de helft van de gebruikers is 45 jaar ouder en veel van hen kunnen alleen door hun snorfiets mobiel blijven.

Alternatieven

De tegenstanders van het plan menen dat een verandering in de infrastructuur – met name in de grote steden – veel meer bereikt dan verbanning van snorfietsen naar de rijbaan. Voorbeelden zijn het aanleggen van meer fietsstraten, verbreding van fietspaden en meer handhaving op de verkeersregels.

Bron: AT5


Gerelateerde artikelen

Elektrische Fietsen

Drie vooroordelen over de e-bike weerlegd

Rijd je op een e-bike, dan moet je stevig in je schoenen staan. Niet omdat de e-bike daarom vraagt, maar omdat de e-bike nog altijd met vooroordelen te kampen heeft. Je kent ze vast ook wel…

Nieuws

Verrassend: bijval voor de verplichte cursus voor e-bikende 60-plusser

Ruim dertienhonderd stemmen, en ook nog eens ruim driehonderd mensen die op Facebook een uitgebreide reactie achterlieten – onze stelling ’60-plussers met een e-bike moeten verplicht op cur…

Nieuws

En de winnaar is...

Massaal was de deelname aan onze prijsvraag waarmee je een driedaags all-in arrangement bij een van de ruim 70 Fletcher Hotels kon winnen. Maar ja, er kon er maar een winnen... Drie dagen o…

Nieuws

Waarom een speed pedelec geen e-bike is

De speed pedelec rukt op in het Nederlandse fietslandschap. Maar wat is eigenlijk een speed pedelec, en waarin verschilt deze rappe tweewieler van de e-bike? De kop boven dit artikel klopt …

Nieuws

Maak 2x kans op een fietsnavigatiesysteem van Mio t.w.v. €279,99!

Voor iedereen die van fietsen houdt en graag zijn prestaties volgt, is er de Mio Cyclo 305 HC. Doe mee met de prijsvraag en maak 2x kans op dit eenvoudig te gebruiken fietsnavigatiesysteem.…