Logo Fietsen123

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

vrijdag 22 juni, 2018

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen.

Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, wat ten koste gaat van de verkeersveiligheid van alle gebruikers ervan. Daarom hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lang gepleit om de snorfiets naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat dit voor alle verkeersdeelnemers veiliger is, zo redeneren zij.

Nu hebben gemeenten dus groen licht gekregen: vanaf 2019 mogen zij naar eigen inzicht snorfietsers van het fietspad verbannen. Dit betekent onder andere dat snorfietsers verplicht worden om een helm te dragen.

Veel tegenstand

Vanuit verschillende hoeken komt kritiek op dit overheidsbesluit. Het zou helemaal niet veiliger worden op de weg. Het snelheidsverschil is te groot: snorfietsen hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer. Brancheverenigingen BOVAG en Rai Vereniging vinden het een zeer onverstandig besluit. Zoals Paul de Waal van BOVAG het omschrijft: “Het is een oplossing voor een probleem waarbij je een probleem creëert dat nog groter is.”

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed onderzoek naar de veranderingen in verkeersveiligheid als snorfietsen naar de rijbaan zouden moeten. De organisatie concludeerde dat een helm dragen niets gaat opleveren. Alleen als de auto’s gebonden worden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, is het snelheidsverschil verwaarloosbaar.

Ook vreest Rai Vereniging dat veel eigenaren hun snorfiets wegdoen. Dit veroorzaakt een mobiliteitsprobleem: de helft van de gebruikers is 45 jaar ouder en veel van hen kunnen alleen door hun snorfiets mobiel blijven.

Alternatieven

De tegenstanders van het plan menen dat een verandering in de infrastructuur – met name in de grote steden – veel meer bereikt dan verbanning van snorfietsen naar de rijbaan. Voorbeelden zijn het aanleggen van meer fietsstraten, verbreding van fietspaden en meer handhaving op de verkeersregels.

Bron: AT5


Gerelateerde artikelen

Nieuws

In plaats van de achteruitkijkspiegel...

Wil je geen achteruitkijkspiegel op je fiets, maar wel kunnen zien wat er achter je gebeurt? Startup Smart Bike komt met de Hexagon - een slim cameraatje met een schat aan handige functies.…

Nieuws

Verkeersveiligheid in Nederland laat te wensen over

De Verkeersveiligheidscoalitie meldt dat Nederland zijn internationale koppositie als verkeersveilig land dreigt kwijt te raken. Een vaste top drie plaats is inmiddels al ingeruild voor de …

Nieuws

Stelling: paraplu op de fiets, het zou verboden moeten worden

Het regent de laatste flink in Nederland. Er zijn tal van mogelijkheden om u te beschermen tegen de regen, waarvan een paraplu een optie is. Maar is dit nou wel verstandig? Op deze website …

Nieuws

De witte fiets van de Veluwe

Al 40 jaar gaan de witte fietsen over het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Voor de mensen van het park is dit reden voor een feest! Het park roept om foto's te sturen van een tocht op de witt…

Nieuws

Steeds minder fietspaaltjes

Drie jaren geleden riep CROW, het kenniscentrum van de overheid voor fietsbeleid, gemeenten op iets te doen aan de wildgroei aan fietspaaltjes. Inmiddels is misschien wel de helft van het a…