Nieuws

Snorfietsen en brommers vormen groot gevaar voor volksgezondheid

woensdag 13 december, 2017

Het beleid ten aanzien van snorfietsen en brommers moet op de schop. Dit schrijven ruim 40 vooraanstaande medici en wetenschappers in een brief aan de Tweede Kamer.

‘De kern van de rechtsstaat is dat de vrijheid van het individu ophoudt waar de veiligheid en gezondheid van de ander in het geding komt.’ Deze uitspraak vormt het uitgangspunt van de brief, waarin de ondertekenaars hun zorgen uitspreken over de grote gevaren van snorfietsen en brommers voor de volksgezondheid.

Ze wijzen op het rookbeleid waardoor roken in restaurants, scholen en vliegtuigen verboden is omdat het schadelijk is voor anderen in dezelfde ruimte. Snorfietsen en brommers veroorzaken eenzelfde gezondheidsrisico voor mensen op straat. Vooral kinderen zijn een kwetsbare groep.

Het aantal snorfietsen en brommers is de afgelopen tien jaar link gestegen: begin 2007 reden er ruim 700.000 rond, maar in januari 2017 waren het er bijna 1,2 miljoen. Vooral in steden zorgt dit voor problemen. Ongevallen met snorfietsen en brommers veroorzaken vaker lichamelijk letsel, zowel bij de berijders als bij anderen. Verder zorgen ze voor geluidsoverlast en stoten ze schadelijke stoffen uit. Daarnaast wijzen de medici op het feit dat het gebruikt ervan diabetes en overgewicht bevordert.

Beleid op de schop

Met de vrijheid die bezitters van snorfietsen en brommers hebben, zullen deze risico’s en ongemakken alleen maar toenemen. Daarom willen de medici en wetenschappers dat het huidige beleid op de schop gaat. Zo pleiten zij voor een verbod op gemotoriseerd verkeer op het fietspad. Ook mogen snorfietsen volgens hen niet meer als lichte categorie worden gezien en zouden alleen elektrische varianten toegestaan moeten zijn.

Gemeenten willen snorfietsen van het fietspad

Een onderzoek van het Algemeen Dagblad onder de twintig grootste gemeenten van Nederland heeft aangetoond dat ruim de helft hiervan de snorfiets van het fietspad af wil hebben. Snorfietsen zijn mateloos populair in Nederland, vooral omdat je als snorfietser geen helmplicht hebt. Veel snorfietsen zijn opgevoerd om harder te kunnen dan de toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Dit vergroot de uitstoot van fijnstof, die toch al niet gering is: snorfietsen en brommers zijn verantwoordelijk voor bijna een kwart van de luchtvervuiling op fietspaden. In tunnels is dit zelfs bijna 40 procent. Gemeentelijke Gezondheidsdiensten willen niet-elektrische snor- en bromfietsen dan ook volledig afschaffen.

De gemeente Apeldoorn wil snorfietsen opheffen als aparte categorie. Hiermee worden ze voor de wet gelijkgesteld aan brommers en zullen de bestuurders ervan zich aan dezelfde regels moeten houden. En het is niet de enige gemeente die dergelijke ambities heeft: ook Amsterdam, Amersfoort Arnhem, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Haarlemmermeer, Nijmegen, Utrecht en Zwolle willen snorfietsen van het fietspad af.

Alternatieven en afschaffing

Veel gemeenten zien de e-bike als een goed alternatief voor snorfietsen. Hiermee is dezelfde snelheid te behalen, zonder dat daarbij schadelijk fijnstof wordt uitgestoten. In de Tweede Kamer kijkt men welke mogelijkheden gemeenten hebben om een snorfietsverbod op het fietspad door te voeren.

Bron: Algemeen Dagblad


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Verantwoord op de e-bike

Voor de een betekent de e-bike dat 'op de fiets naar het werk' eindelijk binnen handbereik is, voor de ander betekent de e-bike dat hij eindelijk weer eens een ontspannen fietstocht kan mak…

Nieuws

Hoeveel weet u van fietsbekeuringen? Doe de fietsboetequiz 2014!

Heeft u als fietser al eens een bekeuring gehad? Aangehouden en bekeurd worden voor fietsen zonder licht is een veel voorkomende bekeuring, maar er zijn veel andere bekeuringen mogelijk. Do…

Nieuws

Poll: op fietsvakantie?

Wij zijn benieuwd of u al eens een fietsvakantie heeft gehouden. Laat het ons hieronder weten in de nieuwe poll. {{bolt_poll (3)}}

Nieuws

De fiets met lage opstap

De Nederlander wil tot op steeds hogere leeftijd zelfstandig blijven. Vervoer hoort bij die zelfstandigheid, maar gewoon op de fiets stappen is niet meer vanzelfsprekend op oudere leeftijd.…

Nieuws

Fietsverkoop België plust in 2013 met 4,4%

In 2013 zijn ruim 406.000 fietsen verkocht in de Belgische fietshandelszaken. Dat blijkt uit een marktonderzoek bij de Belgische fietsvakhandel naar aanleiding van de fietsbeurs Velofollies…