Logo Fietsen123

Nieuws

Snelheid auto's technisch forceren om veiligheid fietsers te vergroten?

donderdag 16 april, 2015

Om fietsers beter te beschermen wil de Fietsersbond de snelheid van auto's elektronisch begrenzen, zodat automobilisten bijvoorbeeld in woonwijken daadwerkelijk maximaal 30 km/u kunnen rijden.

Intelligente Snelheidsassistentie
Technisch is het goed mogelijk om de snelheid automatisch aan te passen aan een woonwijk of de snelweg. De auto weet hoe hard er gereden mag worden dankzij een navigatiesysteem met kaarten waarop de maximumsnelheid staat en ingebouwde camera’s die de borden langs de weg herkennen.

Het systeem zou volgens de Fietsersbond veel levens kunnen redden en ongevallen voorkomen. Bij 90 procent van de ongelukken waar een fietser bij om het leven komt is een auto betrokken en vooral in 30 kilometerzones wordt te hard gereden en weinig op snelheid gecontroleerd.

Vindt u dit een goed idee?


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: Fietsen langs de Donau

De officiële Donauradweg loopt van Donaueschingen naar Boedapest en is één van de meest aansprekende fietsroutes in Europa. Bert en zijn vrouw maakten kennis met een fascinerend deel van Eu…

Nieuws

AD fietstest 2020: de beste e-bikes

Het Algemeen Dagblad heeft, zoals ieder jaar, weer een aantal fietsen getest. Hieronder leest u de resultaten van de best geteste fietsen en de beste koop. Categorie: Elektrische stadsfiet…

Nieuws

Drie mooie fietsroutes in Limburg (NL)

Fiets door de gevarieerde landschappen van Limburg. We selecteerden drie mooie fietsroutes in de Nederlandse provincie Limburg. Fietsroute Midden-Limburg, 51 km. De diepte in in Midden-Lim…

Nieuws

Bert blogt: Rondom Zandvoort

Na alle depressies die het laatste kwartaal van 2017 voor de enthousiaste fietser behoorlijk hebben verpest, knalde gelukkig de barometer in het eerste weekend na de jaarwisseling naar bove…

Nieuws

Waarom fietsen zo veel stress kan veroorzaken

Jawel, je leest het goed: fietsen veroorzaakt stress. Maar niet eens zozeer bij de fietser zelf, maar bij andere weggebruikers. En waarom? Omdat we lang niet altijd zo netjes fietsen als we…