Logo Fietsen123

Nieuws

Slechte fietspaden grootste ergernis van oudere fietser

donderdag 4 mei, 2017

De fietser van 65 jaar en ouder ergert zich het meest aan slechte fietspaden: fietspaden die te smal zijn of worden ontsierd door hobbels, gaten of loszittende tegels. Wanneer het gaat om het oplossen van fietsergernissen, wil maar liefst 96 procent van deze groep fietsers dat de voorrangsregels op rotondes worden geharmoniseerd. Dat blijkt uit een onderzoek van fietswebsite Fietsen123.nl.

Aan het onderzoek van Fietsen123.nl deden ruim 2.000 mensen mee, het grootste deel van hen in de leeftijd van 65 tot 75 jaar. Ruim een kwart van de respondenten fietst jaarlijks 1.000 tot 2.000 kilometer, nog eens een kwart fietst zelfs 2.000 tot 4.000 kilometer per jaar. Binnen de responsgroep zijn vooral de toerfiets (26 procent) en de e-bike (57 procent) populair.

Slechte fietspaden

Te smalle fietspaden, fietspaden vol hobbels en gaten, fietspaden waarin de tegels los of veel te ver uit elkaar liggen: ruim 90 procent van de oudere Nederlandse fietsers ergert zich er mateloos aan. Dat fietspaden er lang niet altijd goed bij liggen, lijkt vaak te maken te hebben met financiën, maar ook besluitvorming speelt een rol. Zo verklaart een respondent uit Best dat er jarenlang meer dan voldoende werd geïnvesteerd in de fietspaden. De laatste jaren is het echter kommer en kwel, ziet hij: niet alleen is er sprake van slordig oplapwerk, ook neemt het aantal paaltjes en andere obstakels weer toe.

Opvallend is dat veel respondenten hun ergernissen koppelen aan een oproep aan de overheid: die zou het fietspad minstens zo belangrijk moeten vinden als de snelweg.

Smartphone en verkeersregels

Op een goede tweede plaats staat het smartphonegebruik op de fiets, en auto’s en motoren die te weinig afstand houden staan op de derde plaats: 85 procent ergert zich daaraan.

Nog een belangrijke ergernis is de weggebruiker die zich niet aan de regels houdt: de fietser zonder licht of de weggebruiker die afslaat zonder richting aan te geven. In het verlengde daarvan is er ook veel irritatie over de onduidelijke voorrangsregels op rotondes: bijna 80 procent stoort zich eraan dat fietsers op de ene rotonde wel voorrang hebben en op een andere rotonde niet.

Medefietsers

Hoewel andere fietsers - zoals wielrenners en fietsers die te hard op een e-bike rijden en hun fiets niet voldoende onder controle hebben -, vaak de gebeten hond lijken te zijn, laat het onderzoek iets anders zien. De irritatie over andere fietsers is namelijk veel minder groot is dan die over het slechte fietspad: 70 procent versus 93 procent. Meerdere respondenten voegen hieraan toe dat bewustwording, tolerantie en respect voor elkaar wel wat meer aandacht zouden mogen krijgen, al dan niet afgedwongen door de overheid.

Heldere voorrangsregels op rotondes

Gevraagd naar de te nemen maatregelen om de fietsergernissen op te lossen, blijkt een landelijke harmonisering van voorrangsregels op rotondes het belangrijkst te zijn: maar liefst 96 procent van alle respondenten is hier groot voorstander van. Dat zoveel mensen dit zo belangrijk vinden, duidt erop dat de voorrangsregels nu absoluut niet helder zijn. Ook het feit dat op sommige rotondes fietsers zowel linksom als rechtsom rijden, zorgt voor veel verwarrende en onveilige situaties.

Andere maatregelen die hoog op de wensenlijst van de respondenten staan, zijn een verbod op smartphonegebruik op de fiets en een politie die overtredingen sneller en vaker bestraft.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Veilig op de e-bike

Met de forse toename van het aantal e-bikes neemt ook het aantal ongevallen met e-bikes toe. Aan de hand van deze vragen stap je veilig en verantwoord op de e-bike. Is een e-bikecursus verp…

Nieuws

Speed pedelec: zo zit het met de regels in 2017

Van het totale aantal verkochte elektrische fietsen in Nederland is 1,2 procent een speed pedelec. Dit komt op een totaal aantal neer van 11.000. Maar wat zijn de regels voor deze snelle fi…

Nieuws

Wat betekenen de kleurcodes en waarschuwingen van het KNMI?

Regelmatig hoort u dat er code geel, oranje of rood is afgegeven door het KNMI voor extreem weer. Maar wat betekenen deze codes eigenlijk en wanneer wordt er een weeralarm afgegeven? Per pr…

Nieuws

Top 10 onmogelijk zwaar beladen fietsen

In de westerse wereld wordt de fiets vooral gebruikt voor personenvervoer en recreatieve doeleinden. Heel anders gaat dat in China, India en landen in Afrika en Azië. Waar men in Neder…

Elektrische Fietsen

E-bike voor beginners

De e-bike is toch net even iets anders dan een gewone fiets. En als je al een paar jaar helemaal niet hebt gefietst, is het dubbelop wennen. Lees hier alles over onderhoud van je e-bike. …