Logo Fietsen123

Nieuws

Risico fietsen in het donker neemt toe

vrijdag 18 maart, 2011

Fietsers die in het verkeer ernstig gewond raken, zijn meestal betrokken bij een ongeval bij daglicht, omdat er dan het meest gefietst wordt. Maar in het donker vallen relatief meer slachtoffers dan bij daglicht. In het donker ‘s morgens (tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer) is het risico het hoogst. Dit geldt zowel voor fietsongevallen met een motorvoertuig, als voor fietsongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken was.

Dit is een van de conclusies uit het onderzoeksrapport Hoe gevaarlijk is fietsen in het donker? van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. Omdat in Nederland nog niet eerder onderzoek is gedaan naar hoe gevaarlijk het is voor fietsers om bij schemer en in het donker te rijden, heeft de SWOV, mede naar aanleiding van een vraag van RAI Vereniging over fietsverlichting, onderzocht wat het risico van fietsen is bij verschillende lichtgesteldheden.

Het aandeel fietsers dat in het donker ernstig gewond raakt bij een motorvoertuigongeval schommelt in de periode 1993-2008 tussen de 14 procent en 17 procent. Voor ernstig gewonde fietsers in niet-motorvoertuigongevallen steeg dit aandeel in dezelfde periode van 13 procent naar 23 procent. Slechts 10 procent van de afgelegde afstand werd echter in het donker gefietst. De conclusie is dan ook dat het risico voor fietsers in het donker hoger is dan bij daglicht, met name tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer. De laatste jaren lijken de risico’s in het donker te stijgen.

Het onderzoek toont aan dat voor alle leeftijdscategorieën het risico in het donker het hoogst is. Wel valt op dat het vooral voor 18- tot en met 29-jarigen onveilig is in het donker te fietsen. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat bij deze groep ook alcoholgebruik een rol speelt in het hoge risico. In 1993 was er bij 24 procent van de 18- tot en met 24-jarigen die ernstig gewond raakten in een niet-motorvoertuigongeval in een weekendnacht sprake van alcoholgebruik; in 2008 is dat opgelopen tot 58 procent. Ook onder 25- tot en met 29-jarige fietsers is het alcoholgebruik relatief hoog en stijgend: 21 procent in 1993 en 44 procent in 2008.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het risico voor fietsers bij motorvoertuigongevallen in zomer en winter ongeveer gelijk is; bij niet-motorvoertuigongevallen is het risico in de zomer het hoogst.

De SWOV beveelt aan om met diepte- en gedragsonderzoek na te gaan wat de mogelijke verklaringen zijn voor de hogere risico’s van fietsen in het donker en bij schemer. Ook de relatie tussen het voeren van fietsverlichting (en de kwaliteit daarvan) en het risico van fietsen bij schemer en in het donker verdient nader onderzoek. Het is verder interessant uit te zoeken wat de verklaring kan zijn voor het feit dat er een hoger risico is voor fietsers om ernstig gewond te raken in niet-motorvoertuigongevallen dan in motorvoertuigongevallen, aldus de SWOV. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de kwaliteit van fietsverlichting, maar ook aan (het ontbreken van) straatverlichting. Door slechte straatverlichting is het wegdek in het donker minder goed zichtbaar, waardoor problemen met het wegdek in het donker relatief vaker tot een ongeval kunnen leiden dan bij daglicht.

Lees ook:
* De wettelijke eisen voor fietsverlichting
* Bekeuring gehad? Overzicht van bekeuringen voor fietsers


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Boete van 446 euro voor fietser

Een 35-jarige man uit Barneveld moet 446 euro betalen aan boetes. De man fietste door een voetgangersgebied toen hij werd aangesproken door de politie. De man fietste echter gewoon door. En…

Nieuws

Twee mooie bosroutes op de Veluwe

We genieten van heerlijk najaarsweer, een perfecte gelegenheid om de mooie herfstkleuren in de Nederlandse bossen te bewonderen. Met deze twee routes fietst u door enkele van de mooiste del…

Nieuws

Rijkswaterstaat laat fietsers onnodig zes kilometer omfietsen in Utrecht

De Fietsersbond merkt op dat Rijkswaterstaat bij de vervanging van de Jutphasebrug in Utrecht komend weekend fietsers maar liefst 6 kilometer laat omfietsen. Terwijl er ook een omleidingsro…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Alleen of met anderen?

U weet welke route u wilt volgen en u weet hoeveel kilometer u voor de boeg hebt. U bent misschien zelfs al in training. Maar weet u ook al of u alleen of met een fietsmaatje gaat? Een be…

Nieuws

Fietsers die druk zijn met hun smartphone blijven beschermd

Ook als een fietser drukker is met zijn smartphone dan met het verkeer en daardoor een ongeval veroorzaakt, dan blijft artikel 185 van de Wegenverkeerswet van kracht. Volgens dit artikel is…