Logo Fietsen123

Nieuws

Review van Bikeplanner Amsterdam op de iPhone

dinsdag 30 december, 2008

De 'Bikeplanner' zorgt ervoor dat je nu ook op de iPhone de beste fietsroute tussen twee punten in de regio Amsterdam kunt laten berekenen. Gonny van de iPhoneclub testte de applicatie. We citeren haar review. 'Get directions'Na het installeren van de applicatie zie je een Google Maps-achtig scherm met de kaart van Amsterdam. Met je vingers zou je in staat moeten zijn om het begin- en eindpunt (fiets- en vlaggetjesicoon) naar de gewenste plek te slepen, maar dat werkt niet echt soepel. Handiger is om gewoon de balk ‘Get directions’ bovenin het scherm aan te tikken en je begin- en eindpunt handmatig in te vullen. Het mag ook een deel van de naam zijn: tik ‘Wibaut’ in en de applicatie vindt zowel de metro Wibautstraat als de Wibautlaan en de Wibautstraat, onderverdeeld in meerdere postcodezones. Vul je een onzinwoord in dan probeert de applicatie er iets van te maken.

Routes plannen Icoontjes op de kaart geven aan waar politiebureau’s, veerponten, metrostations te vinden zijn en gevaarlijke kruisingen voor fietsers worden aangegeven. De Bikeplanner bepaalt de locatie aan de hand van postcodes. Ik had de indruk gekregen dat je de postcode moet weten om een route te kunnen plannen, maar dat blijkt niet het geval: je tikt een deel van de straatnaam in, krijgt een lijstje met suggesties, kiest daaruit de gewenste straat en daarna kun je nog aangeven welke huisnummerreeks (en dus welke postcode) je moet hebben. Sommige bezienswaardigheden zitten er ook in, zoals het Paleis op de Dam.

Bikeplanner en Google MapsAls je een paar routes naast elkaar legt, die door de Bikeplanner en met Google Maps zijn berekend, dan is er een duidelijk verschil te zien. Bikeplanner kiest niet altijd de kortste route: bij een route van 3,5 km weet Google Maps een route van 3,3 km. Google heeft bij de wandelroutes meer de neiging om doorgaande routes over bijvoorbeeld Stadhouderskade, Nassaukade en Marnixtraat te kiezen, terwijl Bikeplanner de drukke straten liever vermijdt en voor routes binnendoor kiest. Bij een route van Oost naar West gaat de wandelroute van Google het liefst wat meer buitenom, terwijl Bikeplanner dwars door het centrum fietst. De afstand scheelt bij routes binnen de ring meestal maar zo’n 100 tot 300 meter als je Bikeplanner en Google Maps vergelijkt. Bij elke route krijg je te zien hoeveel CO2 je bespaart en hoeveel bomen je spaart wanneer je de geplande route een jaar lang op de fiets aflegt.

Gebruiksgemak van BikeplannerDat de applicatie helemaal Engelstalig is, heeft er vast mee te maken dat veel buitenlandse gasten naar de hoofdstad komen. Wat ons betreft had Bikeplanner voor deze groep gebruikers wel wat meer toeristische herkenningspunten op de kaart kunnen zetten. Het plannen van routes valt me 100% mee, maar het is wel te merken dat de applicatie (en vooral de kaarten) nogal wat van de iPhone vergen. Het is aan te raden om je iPhone te herstarten voordat je aan het plannen gaat. Versie 1.1 crasht minder vaak dan versie 1.0, maar helemaal probleemloos werkt de applicatie toch nog niet. Als het misgaat, dan is het vaak op één plek: op het punt waar de route op de kaart getekend moet worden, als de twee icoontjes geanimeerd naar begin- en eindpunt vliegen.

UitbreidingenMogelijke uitbreidingen voor de applicatie zijn er genoeg: zo zou de applicatie nog je actuele locatie op de kaart kunnen tonen, zodat je niet handmatig je vertrekpunt hoeft aan te geven en net als in Google Maps te zien krijgt of je nog op koers bent. Ook de al genoemde toeristische herkenningspunten zouden handig zijn (op de kaart staan al wel de Westertoren, Paleis op de Dam en Artis, maar er hadden meer in de stratenlijst opgenomen kunnen worden). Verder zou een applicatie zoals Bikeplanner makkelijk op de fiets te bedienen moeten zijn, ook met bibberende, ijskoude vingers. Ook op dat punt kan het nog net iets beter.

ConclusieHet is knap om als kleine ontwikkelaar een kaartapplicatie te maken, zeker als je daarbij ook nog alle kaarten handmatig maakt. Routecraft heeft de gok gewaagd met een fietsplanner voor Amsterdam, waarmee je veilige fietsroutes te zien krijgt. Tijdens het fietsen zul je goed op de kaart moeten letten en het plannen van de route zul je al moeten doen voordat je op de fiets stapt. Bikeplanner is mooi gemaakt, maar kan in het gebruik nog wel op een paar punten verder worden verbeterd.

Feitelijke informatieBikeplanner Amsterdam voor de iPhone. Ontwikkelaar: Routecraft. Applicatie: Bikeplanner. Te koop via: App Store. Prijs: €1,59. Geteste versie: 1.1. Bestandsgrootte: 0,9MB. Cijfer: 7.

Links* De volledige bespreking van de Bikeplanner door de iPhoneclub* Overzicht van fietsrouteplanners in Nederland, België, Duitsland en wereldwijd


Gerelateerde artikelen

Nieuws

ANWB test e-bikes met middenmotor

Als het gaat om het testen van de nieuwste e-bikes, kan de ANWB natuurlijk niet achterblijven. En inderdaad, ook dit jaar testte de organisatie weer een mooi aantal e-bikes. Samen met 135 f…

Nieuws

Test: de beste fietsverzekering

Naar schatting 1 op de 10 nieuw gekochte e-bikes wordt gestolen. Een verzekering kan u veel kosten besparen, maar welke verzekering is de beste? En waar moet u op letten bij het afsluiten v…

Nieuws

Aantal fietsdoden hoger dan ooit

Het aantal verkeersdoden neemt af, maar het aandeel van fietsers daarin groeit. In 2017 kwamen voor het eerst meer fietsers dan automobilisten om het leven bij een verkeersongeval. Dit blij…

Nieuws

Utrecht krijgt elektrische deelfietsen

Na het grote succes in Kopenhagen, krijgt Utrecht in Nederland de primeur met vijftien Gobikes. Het zijn niet zomaar elektrische fietsen, want de fiets kan met smartphones communiceren…

Nieuws

Populariteit E-bike verder gestegen

Bijna 1 op de 5 (19 procent) van alle verkochte fietsen in Nederland was vorig jaar een E-bike. Dat heeft de RAI Vereniging op vrijdag 28 februari bekendgemaakt. De verkoop van elektrische …