Logo Fietsen123

Nieuws

ProRail sleept Stichting OV-fiets voor rechter

woensdag 12 september, 2007

ProRail spant een kort geding aan tegen OV-fiets als de Stichting het convenant van OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven om OV-fiets over te dragen aan de NS vandaag niet tekent. Dat heeft advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek laten weten in een brief aan de bestuursleden. Het bestuur van de Stichting OV-fiets reageert hierop woedend en ziet mogelijk het einde van de OV-fiets naderen. De Fietsersbond stelt zich achter ProRail.PrutswerkHet bestuur van OV-fietsconstateert bitter: 'De OV-fiets is ván iedereen en vóór iedereen. Door ‘prutswerk’ van ProRail rijden er in Nederland af en toe geen treinen, maar binnenkort misschien ook geen OV-fietsen'.Geen aanbestedingIn een uitvoerige reactie geeft ze een overzicht van de gang van zaken tot nu toe. Daarbij wordt geconstateerd, dat ProRail tegen de afspraak in geen aanbesteding heeft georganiseerd, maar heeft 'verordonneerd, dat de OV-fiets naar de NS moet. Tijdens de wedstrijd heeft ProRail dus de spelregels veranderd. ProRail is de eigenaar van het OV-fietslogo en 600 oude OV-fietsen. Onze Stichting OV-fiets is de eigenaar van alle andere zaken, zoals de klanten, de website en de 2.400 nieuwste OV-fietsen'. PrestatieafsprakenDe Stichting heeft weinig vertrouwen in de NS als nieuwe exploitant. 'Deze spoorreus staat niet bepaald bekend als flexibel, innovatief, open en slagvaardig. Voor een maatschappelijk product als de OV-fiets draait het vooral om tevreden klanten, scherpe tarieven en meer huurlocaties. We willen natuurlijk niet dat de OV-fiets bij de NS in hetzelfde putje verdwijnt als de eens zo succesvolle Treintaxi'. Daarom wil de Stichting 'prestatieafspraken met de NS over klanttevredenheid, tarieven en groei. Daar zijn we nu, ruim anderhalf jaar later, nog steeds mee bezig'. TegenwerkingDe Stichting OV-fiets 'is er niet van overtuigd dat de NS de beste exploitant is. Zo heeft de NS de OV-fiets de afgelopen jaren vooral tegengewerkt. Bijvoorbeeld door stallingspersoneel weg te bezuinigen, waardoor klanten van OV-fiets voor een (automatische) dichte deur staan. NS heeft beloofd dit op te lossen, maar nu – twee jaar later – zijn die deuren nog steeds dicht.

Geen centBovendien heeft de NS tot nu toe ook geen cent in de OV-fiets gestoken. Dit in tegenstelling tot andere vervoerders en regionale overheden. Amsterdam, Arriva, Gelderland, Haaglanden, Noord-Holland, SenterNovem, Rotterdam, Stichting  DOEN, Utrecht en Veolia investeren enkele miljoenen euro’s in infrastructuur voor OV-fiets, zodat mensen op meer plekken snel en gemakkelijk een fiets kunnen huren. NS heeft tot nu toe achterover geleund'.Deur niet helemaal dichtToch gooit de Stichting OV-fiets de deur niet helemaal dicht voor de NS als exploitant. Mits drie zaken duidelijk geregeld worden. Namelijk dat de NS niet na het jaar 2010 het eeuwigdurende monopolie krijgt over de OV-fiets, zoals Jeltje van Nieuwenhoven in haar bemiddelingsconvenant heeft voorgesteld. Ook mag de NS zelf - als belanghebbende - geen zitting krijgen in het toezichthoudend orgaan op de NS. Derde voorwaarde is, dat er prestatieafspraken gemaakt worden.

Punten regelenHet bestuur van OV-fiets schrijft hierover: 'Inmiddels zijn we zover dat we kunnen leven met een overgang van de exploitatie naar de NS. Als de NS-bazen Bert Meerstadt en Corné Blankenstijn de laatste punten goed willen regelen, dan krijgt de NS het voordeel van de twijfel. En tekenen wij meteen. Het is graag of niet. Als de NS niet met de laatste punten kan leven, dan gaan we praten met innovatieve en succesvolle partijen als Greenwheels en JC Decaux'.

Fietsersbond achter ProRailDe Fietsersbond Nederland heeft zich bij monde van haar directeur Hugo van der Steenhoven inmiddels achter ProRail geschaard. De organisatie heeft alle vertrouwen in de NS en heeft het convenant getekend. Het is 'een convenant waar je u tegen zegt en de invloed van consumentenorganisaties zoals de Fietsersbond is tot in lengte van jaren gewaarborgd', aldus Van der Steenhoven.

Link* De volledige reactie van het bestuur van de Stichting OV-fiets* De volledige reactie van de Fietsersbond Nederland* Het volledige dossier over de OV-fiets tot nu toe


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fiets weer welkom in de trein vanaf 1 juli

Vanaf 1 juli mogen fietsen weer mee in de trein. De NS versoepelt het beleid en fietsen zijn buiten de spits en op reservering weer welkom. De discussie rond dit beleid kwam op gang nadat d…

Nieuws

Zo succesvol is de OV-fiets

De OV-fiets: het oer-Hollandse concept dat tegenwoordig niet meer uit het straatbeeld is weg te denken. Met inmiddels 296 huurlocaties in Nederland blijft de populariteit van de OV-fiets ma…

Nieuws

Twee nieuwe fietsroutes langs historische plaatsen

Nu de herfst is aangebroken, nadert ook het einde van het fietsseizoen. Toch kunnen er nog vele mooie dagen komen en waarom zou je daar niet van profiteren door lekker te fietsen? We hebben…

Nieuws

Fietsfabrikanten zijn niet blij met e-bikes bij mediamarkt

MediaMarkt heeft laten weten E-bikes te gaan verkopen, maar merken als Gazelle, Giant, Batavus en Koga zijn hier absoluut niet blij mee. Als distributeurs toch zaken doen met Mediamarkt, da…

Nieuws

Buienradars: zijn ze betrouwbaar?

Onder de weerapps en weerwebsites zijn de buienradarvarianten bijzonder populair. Maar hoe betrouwbaar zijn ze eigenlijk in de praktijk? Niet 100% Nogal wat gebruikers van buienrad…