Logo Fietsen123

Nieuws

ProRail sleept Stichting OV-fiets voor rechter

woensdag 12 september, 2007

ProRail spant een kort geding aan tegen OV-fiets als de Stichting het convenant van OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven om OV-fiets over te dragen aan de NS vandaag niet tekent. Dat heeft advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek laten weten in een brief aan de bestuursleden. Het bestuur van de Stichting OV-fiets reageert hierop woedend en ziet mogelijk het einde van de OV-fiets naderen. De Fietsersbond stelt zich achter ProRail.PrutswerkHet bestuur van OV-fietsconstateert bitter: 'De OV-fiets is ván iedereen en vóór iedereen. Door ‘prutswerk’ van ProRail rijden er in Nederland af en toe geen treinen, maar binnenkort misschien ook geen OV-fietsen'.Geen aanbestedingIn een uitvoerige reactie geeft ze een overzicht van de gang van zaken tot nu toe. Daarbij wordt geconstateerd, dat ProRail tegen de afspraak in geen aanbesteding heeft georganiseerd, maar heeft 'verordonneerd, dat de OV-fiets naar de NS moet. Tijdens de wedstrijd heeft ProRail dus de spelregels veranderd. ProRail is de eigenaar van het OV-fietslogo en 600 oude OV-fietsen. Onze Stichting OV-fiets is de eigenaar van alle andere zaken, zoals de klanten, de website en de 2.400 nieuwste OV-fietsen'. PrestatieafsprakenDe Stichting heeft weinig vertrouwen in de NS als nieuwe exploitant. 'Deze spoorreus staat niet bepaald bekend als flexibel, innovatief, open en slagvaardig. Voor een maatschappelijk product als de OV-fiets draait het vooral om tevreden klanten, scherpe tarieven en meer huurlocaties. We willen natuurlijk niet dat de OV-fiets bij de NS in hetzelfde putje verdwijnt als de eens zo succesvolle Treintaxi'. Daarom wil de Stichting 'prestatieafspraken met de NS over klanttevredenheid, tarieven en groei. Daar zijn we nu, ruim anderhalf jaar later, nog steeds mee bezig'. TegenwerkingDe Stichting OV-fiets 'is er niet van overtuigd dat de NS de beste exploitant is. Zo heeft de NS de OV-fiets de afgelopen jaren vooral tegengewerkt. Bijvoorbeeld door stallingspersoneel weg te bezuinigen, waardoor klanten van OV-fiets voor een (automatische) dichte deur staan. NS heeft beloofd dit op te lossen, maar nu – twee jaar later – zijn die deuren nog steeds dicht.

Geen centBovendien heeft de NS tot nu toe ook geen cent in de OV-fiets gestoken. Dit in tegenstelling tot andere vervoerders en regionale overheden. Amsterdam, Arriva, Gelderland, Haaglanden, Noord-Holland, SenterNovem, Rotterdam, Stichting  DOEN, Utrecht en Veolia investeren enkele miljoenen euro’s in infrastructuur voor OV-fiets, zodat mensen op meer plekken snel en gemakkelijk een fiets kunnen huren. NS heeft tot nu toe achterover geleund'.Deur niet helemaal dichtToch gooit de Stichting OV-fiets de deur niet helemaal dicht voor de NS als exploitant. Mits drie zaken duidelijk geregeld worden. Namelijk dat de NS niet na het jaar 2010 het eeuwigdurende monopolie krijgt over de OV-fiets, zoals Jeltje van Nieuwenhoven in haar bemiddelingsconvenant heeft voorgesteld. Ook mag de NS zelf - als belanghebbende - geen zitting krijgen in het toezichthoudend orgaan op de NS. Derde voorwaarde is, dat er prestatieafspraken gemaakt worden.

Punten regelenHet bestuur van OV-fiets schrijft hierover: 'Inmiddels zijn we zover dat we kunnen leven met een overgang van de exploitatie naar de NS. Als de NS-bazen Bert Meerstadt en Corné Blankenstijn de laatste punten goed willen regelen, dan krijgt de NS het voordeel van de twijfel. En tekenen wij meteen. Het is graag of niet. Als de NS niet met de laatste punten kan leven, dan gaan we praten met innovatieve en succesvolle partijen als Greenwheels en JC Decaux'.

Fietsersbond achter ProRailDe Fietsersbond Nederland heeft zich bij monde van haar directeur Hugo van der Steenhoven inmiddels achter ProRail geschaard. De organisatie heeft alle vertrouwen in de NS en heeft het convenant getekend. Het is 'een convenant waar je u tegen zegt en de invloed van consumentenorganisaties zoals de Fietsersbond is tot in lengte van jaren gewaarborgd', aldus Van der Steenhoven.

Link* De volledige reactie van het bestuur van de Stichting OV-fiets* De volledige reactie van de Fietsersbond Nederland* Het volledige dossier over de OV-fiets tot nu toe


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nieuwe accutechologie belooft 20 jaar levensduur en zeer snel opladen

De huidige e-bikeaccu's moeten vaak een aantal uren worden opgeladen voordat ze vol zijn en kunnen over het algemeen tot maximaal 1.000 keer worden opgeladen, of hebben een levensduur rond …

Nieuws

Minste fietsdoden in de winter

In het jaar 2015 kwamen 185 fietsers om in het Nederlandse verkeer. Dit cijfer wijkt weinig af van voorgaande jaren. Het aantal fietsdoden ligt in de winter het laagst, in de herfst het hoo…

Elektrische Fietsen

De accu van de e-bike: zo houd je hem fit

Echt lekker van je e-bike genieten doe je met een volle en fitte accu. Met deze tips houd je je accu zo lang mogelijk fit en gezond. Accu en temperatuur Bij lagere temperaturen neemt de …

Nieuws

Elekrische fiets steeds populairder onder scholieren

Uit onderzoek blijkt dat ruim twintig procent van de jeugd nu al met een elektrische fiets naar het voortgezet onderwijs gaat. Bijna 70 procent zegt in de toekomst te kiezen voor een e-bike…

Nieuws

Een e-bike onder de €1000?

Bijna twee derde van de (potentiële) gebruikers van een e-bike vindt de prijs een van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een e-bike. Voor twee derde van hen is 1000 euro het maxi…