Logo Fietsen123

Nieuws

ProRail bouwt 100.000 fietsplekken

zondag 7 juni, 2009

Op meer dan 150 Nederlandse stations bouwt ProRail de komende vier jaar 100.000 nieuwe fietsstallingsplekken. Daarnaast vernieuwt ProRail 35 bestaande bewaakte fietsenstallingen grondig en wordt bekeken hoe stallingen beter benut kunnen worden. Op 40 stations bouwt de spoorbeheerder in de komende jaren 100 nieuwe liften. Dit maakt ProRail gisteren bekend op de Dag van de Bouw. VersnellingspakketProRail investeert 100 miljoen euro om de 100 nieuwe liften te bouwen en 100 miljoen euro voor extra fietsenstallingen. Alle extra investeringen worden gedaan om te anticiperen op een groeiend aantal treinreizigers en om stations comfortabeler en beter toegankelijk te maken. Het geld dat voor deze investeringen is gereserveerd, komt voor een deel uit het versnellingspakket dat ProRail onlangs heeft gepresenteerd. Hiermee wil ProRail de bouwers aan extra werk helpen en voorkomen dat bouwbedrijven moeten inkrimpen als gevolg van de economische crisis. FietsenstallingenVolgens ProRail is er nu een flink tekort aan fietsstallingsplekken op en rond de stations. Dit tekort wordt in de komende jaren zoveel mogelijk weggewerkt. Omdat het treinverkeer blijft doorgroeien kan het tekort aan fietsplekken in de toekomst verder oplopen. ProRail is daarom voortdurend in overleg met overheden om de kwaliteit van fietsenstallingen te verbeteren en de capaciteit uit te breiden.

Ruimte voor de FietsDe investeringen maken onderdeel uit van het programma Ruimte voor de Fiets en Toegankelijkheid. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail fietsenstallingen en lost fietsparkeerproblemen op bij stations. Inmiddels zijn er sinds de start van het programma in 2000 ruim 100.000 onbewaakte plaatsen, 25.000 bewaakte plaatsen en 10.000 fietskluizen gerealiseerd. Ruim 300 stallingen zijn omgebouwd.

Link* Trein en fiets; fiets en trein


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Veel interesse in fiets van de zaak

Met ingang van 1 januari 2020 wordt een fiscale regeling van kracht die een fiets van de zaak weer aantrekkelijk maakt. Net zoals het Fietsplan uit de jaren 90. Maar wat kost het eigenlijk?…

Nieuws

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmoto…

Nieuws

Alles over het appverbod

Vanaf 1 juli 2019 geldt een verbod op het gebruik van de telefoon op de fiets. Maar mag je nog wel navigeren of muziek luisteren? En hoe hoog is de boete? We vertellen je er alles over. Bij…

Nieuws

Santiago de Compostela: De apostel Jacobus

Liggen de stoffelijke resten van Jacobus wel of niet in Santiago? En wat hebben de Moren eigenlijk met het verhaal van Santiago de Compostela te maken? Een stukje geschiedenis over de patro…

Blog

Bert blogt: nog meer schade en schande

Dit is het tweede blog over de risico's en de gevaren die de argeloze fietser belagen. In het eerste blog vertelde ik over de verstrekkende gevolgen van een ongeval, het belang van het voor…