Logo Fietsen123

Nieuws

Proef met zonne-energie uit fietspad

dinsdag 10 november, 2009

Er ligt 135.470 kilometer aan wegen in Nederland. Daar valt veel zonlicht op. Meer dan genoeg zelfs om alle auto's die erop rijden te kunnen aandrijven met elektriciteit uit zonne-energie. Maar die enorme potentiële energievoorraad wordt niet benut. Zonde, vindt TNO, Het wil daarom een wegdek met geïntegreerde zonnecellen ontwikkelen. TNO wil met haar partners binnen twee tot drie jaar de eerste werkende toepassing realiseren en zoekt onder meer proeflocaties in de vorm van fiets- en voetpaden. Zon-e-wegEnergie winnen uit wegdek is niet nieuw. Op sommige plaatsen wordt al warmte uit asfalt gewonnen. Maar dankzij de snelle ontwikkelingen in zonnecellen, prefab-wegen en elektrische voertuigen is er inmiddels veel meer mogelijk. Die mogelijkheden wil TNO combineren tot één duurzame mobiliteitsoplossing: de zon-e-weg.

Meer mogelijkDe zon-e-weg ziet er anders uit dan de wegen die we kennen. In de weg zijn zonnecellen geïntegreerd, die zonlicht opvangen en omzetten in elektriciteit. De toplaag van de zon-e-weg is dan ook transparant. Daarmee krijgt het gebruik van nieuwe materialen in de wegenbouw een impuls, net als de industrialisatie van het wegenbouwproces. En daaruit ontstaan weer kansen om ook andere functies eenvoudig in het wegdek te integreren. Dat kan bijvoorbeeld gaan om sensoren en LED's voor verlichting of wegbelijning. Ook deze functies kunnen worden gevoed met de elektriciteit die de zonnecellen in de weg produceren. De overdracht van de opgewekte energie naar voertuigen zal in eerste instantie waarschijnlijk verlopen via oplaadpalen. Maar voor de toekomst denkt TNO ook aan draadloze energie-overdracht, zoals dat ook bij elektrische tandenborstels plaatsvindt.

RouteHet initiatief startte begin 2009. Vanaf het begin is Rijkswaterstaat erbij betrokken via het programma 'Wegen naar de toekomst'. Om het concept te realiseren is TNO met een aantal mogelijke industriële partners in gesprek. Dat gaat om partijen als wegenbouwers en zonnecellenfabrikanten. Daarnaast levert de TU Delft fundamentele kennis op verschillende onderdelen en heeft een aantal gemeenten belangstelling om een impuls te geven aan duurzame infrastructuur, zoals Rotterdam via de Rotterdam Climate Campus. TNO wil met haar partners binnen twee tot drie jaar de eerste werkende toepassing realiseren en zoekt onder meer proeflocaties in de vorm van fiets en voetpaden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Een e-bike onder de €1000?

Bijna twee derde van de (potentiële) gebruikers van een e-bike vindt de prijs een van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een e-bike. Voor twee derde van hen is 1000 euro het maxi…

Nieuws

Aantal Nederlandse fietsongevallen in het buitenland neemt toe

De VHD Alarmcentrale krijgt steeds meer meldingen binnen van fietsongevallen in het buitenland. Niet alleen vallen Nederlanders vaker, ook is het letsel vaak ernstiger. De oorzaken lopen ui…

Nieuws

De fietser krijgt voorrang

Fietsers zijn kwetsbaar en de verkeersdrukte in vooral grote steden maakt de situatie van fietsers vaak niet veel beter. Tijd voor verandering. Dat vindt de gemeente Amsterdam, maar de ambi…

Nieuws

Ervaring met de Gazelle Orange EM elektrische fiets?

Heeft u een Gazelle Orange EM? Wij zijn erg benieuwd naar uw praktijkervaring met deze fiets. Lees de beoordelingen van anderen of plaats uw eigen beoordeling om anderen van dienst te kunne…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De aankomst

Wie vanaf de Monte del Gozo, de ‘berg der vreugde’ de stad Santiago de Compostela ziet liggen, heeft alle reden om opgelucht te zijn: de wekenlange trektocht zit er bijna op. Even later doe…