Logo Fietsen123

Nieuws

Proef met zonne-energie uit fietspad

dinsdag 10 november, 2009

Er ligt 135.470 kilometer aan wegen in Nederland. Daar valt veel zonlicht op. Meer dan genoeg zelfs om alle auto's die erop rijden te kunnen aandrijven met elektriciteit uit zonne-energie. Maar die enorme potentiële energievoorraad wordt niet benut. Zonde, vindt TNO, Het wil daarom een wegdek met geïntegreerde zonnecellen ontwikkelen. TNO wil met haar partners binnen twee tot drie jaar de eerste werkende toepassing realiseren en zoekt onder meer proeflocaties in de vorm van fiets- en voetpaden. Zon-e-wegEnergie winnen uit wegdek is niet nieuw. Op sommige plaatsen wordt al warmte uit asfalt gewonnen. Maar dankzij de snelle ontwikkelingen in zonnecellen, prefab-wegen en elektrische voertuigen is er inmiddels veel meer mogelijk. Die mogelijkheden wil TNO combineren tot één duurzame mobiliteitsoplossing: de zon-e-weg.

Meer mogelijkDe zon-e-weg ziet er anders uit dan de wegen die we kennen. In de weg zijn zonnecellen geïntegreerd, die zonlicht opvangen en omzetten in elektriciteit. De toplaag van de zon-e-weg is dan ook transparant. Daarmee krijgt het gebruik van nieuwe materialen in de wegenbouw een impuls, net als de industrialisatie van het wegenbouwproces. En daaruit ontstaan weer kansen om ook andere functies eenvoudig in het wegdek te integreren. Dat kan bijvoorbeeld gaan om sensoren en LED's voor verlichting of wegbelijning. Ook deze functies kunnen worden gevoed met de elektriciteit die de zonnecellen in de weg produceren. De overdracht van de opgewekte energie naar voertuigen zal in eerste instantie waarschijnlijk verlopen via oplaadpalen. Maar voor de toekomst denkt TNO ook aan draadloze energie-overdracht, zoals dat ook bij elektrische tandenborstels plaatsvindt.

RouteHet initiatief startte begin 2009. Vanaf het begin is Rijkswaterstaat erbij betrokken via het programma 'Wegen naar de toekomst'. Om het concept te realiseren is TNO met een aantal mogelijke industriële partners in gesprek. Dat gaat om partijen als wegenbouwers en zonnecellenfabrikanten. Daarnaast levert de TU Delft fundamentele kennis op verschillende onderdelen en heeft een aantal gemeenten belangstelling om een impuls te geven aan duurzame infrastructuur, zoals Rotterdam via de Rotterdam Climate Campus. TNO wil met haar partners binnen twee tot drie jaar de eerste werkende toepassing realiseren en zoekt onder meer proeflocaties in de vorm van fiets en voetpaden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Prinsjesdag 2018: veel goeds voor fietsers

De fiets heeft een prominente plaats op de begroting die op Prinsjesdag 2018 bekend is gemaakt. Wie naar het werk fietst, krijgt straks betere fietspaden en belastingvoordeel. We zetten de …

Nieuws

Ouderen en fietsongevallen

Uit een studie die is gedaan naar de achtergronden van fietsongevallen waarbij ouderen zijn betrokken blijkt dat er nog veel te verbeteren is bij de fietsers zelf, de fiets en infrastructuu…

Nieuws

Drie fietsroutes door mooie Nationale Parken in Nederland

Fiets een mooie fietstocht door een van deze drie Nationale parken. Niet bang voor een beetje klimmen en dalen? Bedwing dan per fiets de Schoorlse Duinen, ervaar Drenthe op zijn best in Nat…

Nieuws

Fietsen vergroot je wereld

Fietsen verbreedt je horizon en dat geldt zeker ook voor kinderen. Met het Kinderfietsenplan willen de ANWB en Nationaal Fonds Kinderhulp ervoor zorgen dat ook zoveel mogelijk arme kinderen…

Nieuws

Hier loop je de meeste kans je fiets kwijt te raken…

Als je zuinig bent op je fiets, dan zijn er plekken die je maar beter kunt vermijden. RTL Nieuws heeft een overzicht gepubliceerd van Nederlandse buurten waar de meeste fietsdiefstallen pla…