Logo Fietsen123

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

dinsdag 8 november, 2016

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een project waarvoor de TU samenwerkt met de professionele wielerploeg Giant-Alpecin en fietsfabrikant Koninklijke Gazelle.

Het doel van het project is tweeledig: enerzijds gaat het om de ontwikkeling van een zelfcorrigerende fiets, anderzijds kijken de onderzoekers naar hoe de snelheid van toprenners in een afdaling kan worden verhoogd.

Zelfcorrigerende fiets

Als een fiets langzamer gaat, dan wordt deze instabieler; je hoeft geen genie te zijn om dat te bedenken. Daarom is dit deel van het ‘sensorbike’-project niet gericht op wielrenners, maar juist op ouderen, een voor Koninklijke Gazelle belangrijke doelgroep. De zelfcorrigerende fiets gaat uit van het principe dat je bij moet sturen als je om dreigt te vallen. Het systeem bestaat uit een sensor en een motortje in de stuurkolom. Zodra de sensor opmerkt dat de fiets om dreigt te vallen, dan stuurt het motortje het stuur de juiste kant op om de fiets weer recht te krijgen.

Wisselende reacties

Het prototype van het sensorsysteem wordt inmiddels al getest en de reacties van deelnemers zijn wisselend: ongeveer de helft vindt het niks en de andere helft was juist heel positief. Het zal waarschijnlijk nog enkele jaren duren voor het systeem op de markt komt, mede omdat het nog lang niet uitontwikkeld is.

Wielrenners in de afdaling

Omdat het sensorsysteem op elke fiets past, is het ook geschikt om het stuur- en remgedrag van topwielrenners te analyseren. Dat is interessant omdat er tussen wielrenners in de afdaling behoorlijk grote snelheidsverschillen zijn. De test is gedaan bij de wielerploeg Giant-Alpecin. De renners van deze ploeg moesten tijdens een trainingskamp afdalen met de sensoren op hun fiets. Het remgedrag was hierbij het meest opvallend: de snelste wielrenners hebben als kenmerk dat zij laat, kort en hard remmen.

Verder onderzoek

Nu er informatie is over het verschil tussen goede en minder goede afdalers, kunnen wielrenners hiermee aan de slag. Daarbij worden ook andere disciplines betrokken, want de oorzaak voor het verschil in remgedrag is nog niet bekend. Angst zou een rol kunnen spelen, maar er zijn natuurlijk meer redenen denkbaar.

Subsidie

De subsidie zal worden gebruikt om het onderzoek professioneler uit te voeren en om de sensors gebruiksvriendelijk en makkelijker inzetbaar te maken op verschillende modellen van fietsen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

10 redenen om naar een vakantiepark te gaan

Er even helemaal uit: dat is wat veel Nederlanders graag en regelmatig doen. Een goede manier om helemaal tot rust te komen, is het boeken van een verblijf in een vakantiepark. We geven 10 …

Nieuws

8 tips voor in de auto en op weg

Autorijden vraagt aandacht, ook als u een ervaren weggebruiker bent. Hoe vervelend het ook klinkt, onderzoeken wijzen uit dat ouderen over het algemeen wat meer tijd nodig hebben voor waarn…

Nieuws

5 fietsroutes langs molens in Nederland

Nederland kent ontzettend veel molens, van oude monumenten tot molens die nog in gebruik zijn. De molen is niet voor niets een van de bekende symbolen van Nederland, in ieder geval voor toe…

Nieuws

Gedrag fietsers en automobilisten bij fietsstroken met camera's vastgelegd

Stroken voor fietsers die te smal zijn kunnen tot gevaarlijke situaties leiden. En toch houden veel gemeenten zich niet aan de richtlijnen die ervoor zijn. Camera's bij fietsstroken gaan he…

Nieuws

Test: de beste fietsdrager

Op een mooie dag maken veel mensen graag een tochtje met de fiets. Wie ook buiten de eigen omgeving wil fietsen, kan de fiets op een fietsdrager zetten en het eerste stuk met de auto aflegg…