Logo Fietsen123

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

dinsdag 8 november, 2016

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een project waarvoor de TU samenwerkt met de professionele wielerploeg Giant-Alpecin en fietsfabrikant Koninklijke Gazelle.

Het doel van het project is tweeledig: enerzijds gaat het om de ontwikkeling van een zelfcorrigerende fiets, anderzijds kijken de onderzoekers naar hoe de snelheid van toprenners in een afdaling kan worden verhoogd.

Zelfcorrigerende fiets

Als een fiets langzamer gaat, dan wordt deze instabieler; je hoeft geen genie te zijn om dat te bedenken. Daarom is dit deel van het ‘sensorbike’-project niet gericht op wielrenners, maar juist op ouderen, een voor Koninklijke Gazelle belangrijke doelgroep. De zelfcorrigerende fiets gaat uit van het principe dat je bij moet sturen als je om dreigt te vallen. Het systeem bestaat uit een sensor en een motortje in de stuurkolom. Zodra de sensor opmerkt dat de fiets om dreigt te vallen, dan stuurt het motortje het stuur de juiste kant op om de fiets weer recht te krijgen.

Wisselende reacties

Het prototype van het sensorsysteem wordt inmiddels al getest en de reacties van deelnemers zijn wisselend: ongeveer de helft vindt het niks en de andere helft was juist heel positief. Het zal waarschijnlijk nog enkele jaren duren voor het systeem op de markt komt, mede omdat het nog lang niet uitontwikkeld is.

Wielrenners in de afdaling

Omdat het sensorsysteem op elke fiets past, is het ook geschikt om het stuur- en remgedrag van topwielrenners te analyseren. Dat is interessant omdat er tussen wielrenners in de afdaling behoorlijk grote snelheidsverschillen zijn. De test is gedaan bij de wielerploeg Giant-Alpecin. De renners van deze ploeg moesten tijdens een trainingskamp afdalen met de sensoren op hun fiets. Het remgedrag was hierbij het meest opvallend: de snelste wielrenners hebben als kenmerk dat zij laat, kort en hard remmen.

Verder onderzoek

Nu er informatie is over het verschil tussen goede en minder goede afdalers, kunnen wielrenners hiermee aan de slag. Daarbij worden ook andere disciplines betrokken, want de oorzaak voor het verschil in remgedrag is nog niet bekend. Angst zou een rol kunnen spelen, maar er zijn natuurlijk meer redenen denkbaar.

Subsidie

De subsidie zal worden gebruikt om het onderzoek professioneler uit te voeren en om de sensors gebruiksvriendelijk en makkelijker inzetbaar te maken op verschillende modellen van fietsen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Welk type fietszadel heb ik nodig?

Last van zadelpijn? U bent zeker niet de enige. Zadelpijn is één van de meest voorkomende klachten tijdens het fietsen. Een goed zadel kan de klachten verminderen of zelfs helemaal wegnemen…

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Nieuws

Fietsverlichting: wat zijn de regels?

Wanneer je in het donker of bij slecht zicht fietst, moet je natuurlijk wel gezien worden; je bent als fietser al kwetsbaar genoeg. Onlangs startten verschillende verkeersorganisaties een c…

Nieuws

BOVAG: ‘Breng de speed pedelec terug naar het fietspad’

De verkoop van elektrische fietsen neemt toe, maar de speed pedelec blijft achter. Volgens BOVAG en RDC komt dit door te strenge regels. Het aantal verkochte speed pedelecs is de laatste ja…

Blog

Waarom fietsen in de natuur goed voor je geest is

Er zijn drie belangrijke redenen waarom veel mensen regelmatig fietsen. Het is leuk om te doen, het is goed voor de gezondheid, en het helpt om op gewicht te blijven. Maar wist je dat fiets…