Logo Fietsen123

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

dinsdag 8 november, 2016

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een project waarvoor de TU samenwerkt met de professionele wielerploeg Giant-Alpecin en fietsfabrikant Koninklijke Gazelle.

Het doel van het project is tweeledig: enerzijds gaat het om de ontwikkeling van een zelfcorrigerende fiets, anderzijds kijken de onderzoekers naar hoe de snelheid van toprenners in een afdaling kan worden verhoogd.

Zelfcorrigerende fiets

Als een fiets langzamer gaat, dan wordt deze instabieler; je hoeft geen genie te zijn om dat te bedenken. Daarom is dit deel van het ‘sensorbike’-project niet gericht op wielrenners, maar juist op ouderen, een voor Koninklijke Gazelle belangrijke doelgroep. De zelfcorrigerende fiets gaat uit van het principe dat je bij moet sturen als je om dreigt te vallen. Het systeem bestaat uit een sensor en een motortje in de stuurkolom. Zodra de sensor opmerkt dat de fiets om dreigt te vallen, dan stuurt het motortje het stuur de juiste kant op om de fiets weer recht te krijgen.

Wisselende reacties

Het prototype van het sensorsysteem wordt inmiddels al getest en de reacties van deelnemers zijn wisselend: ongeveer de helft vindt het niks en de andere helft was juist heel positief. Het zal waarschijnlijk nog enkele jaren duren voor het systeem op de markt komt, mede omdat het nog lang niet uitontwikkeld is.

Wielrenners in de afdaling

Omdat het sensorsysteem op elke fiets past, is het ook geschikt om het stuur- en remgedrag van topwielrenners te analyseren. Dat is interessant omdat er tussen wielrenners in de afdaling behoorlijk grote snelheidsverschillen zijn. De test is gedaan bij de wielerploeg Giant-Alpecin. De renners van deze ploeg moesten tijdens een trainingskamp afdalen met de sensoren op hun fiets. Het remgedrag was hierbij het meest opvallend: de snelste wielrenners hebben als kenmerk dat zij laat, kort en hard remmen.

Verder onderzoek

Nu er informatie is over het verschil tussen goede en minder goede afdalers, kunnen wielrenners hiermee aan de slag. Daarbij worden ook andere disciplines betrokken, want de oorzaak voor het verschil in remgedrag is nog niet bekend. Angst zou een rol kunnen spelen, maar er zijn natuurlijk meer redenen denkbaar.

Subsidie

De subsidie zal worden gebruikt om het onderzoek professioneler uit te voeren en om de sensors gebruiksvriendelijk en makkelijker inzetbaar te maken op verschillende modellen van fietsen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietspad met zonnepanelen groot succes

De SolaRoad, een fietspad met geïntegreerde zonnepanelen,produceert stroom ver boven verwachting. In een half jaar tijd is er 3000 kWh opgewekt (ongeveer het stroomverbruik van een gemiddel…

Nieuws

Kies de ‘Fietsprovincie van het Jaar’ en maak kans op een tijdschriftenpakket

Wat is volgens jou de ‘Fietsprovincie van het Jaar 2018’? Doe mee met ons onderzoek en maak kans op een tijdschriftenpakket. Klik hier om deel te nemen aan het onderzoek. De provincie die e…

Nieuws

Steeds minder fietspaaltjes

Drie jaren geleden riep CROW, het kenniscentrum van de overheid voor fietsbeleid, gemeenten op iets te doen aan de wildgroei aan fietspaaltjes. Inmiddels is misschien wel de helft van het a…

Nieuws

Angst voor diefstal beperkt fietsers

Een op de vijf leden van de ANWB laat de fiets weleens thuis uit angst dat deze wordt gestolen. Vaak gaat het om fietsen met een cataloguswaarde van meer dan €1.000. Dit blijkt uit onderzoe…

Nieuws

Getest: de beste fietspomp

Het is nog niet echt weer om te fietsen, maar dat zal niet lang meer duren. Nog even, en op de eerste mooie dag kun je de de banden oppompen om een tochtje te maken. Wie hiervoor een nieuwe…