Logo Fietsen123

Nieuws

Populariteit e-bike blijft maar toenemen

dinsdag 8 november, 2016

In ruim tien jaar tijd is het fietsgebruik met een dikke 11 procent gegroeid. Deze groei is voor een deel toe te schrijven aan de e-bikes die inmiddels steeds vaker door fietsers ónder de 65 jaar worden gebruikt.

Dit blijkt uit het rapport Mobiliteitsbeeld 2016 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Nog steeds wordt bijna de helft van alle kilometers met de e-bike verreden door mensen van 65 jaar en ouder, maar ten opzichte van 2013 laat vooral de leeftijdscategorie 50 tot 64 jaar een groei zien van 30 naar 37 procent.

Vooral vrije tijd

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid onderscheidt vier vormen van fietsgebruik: werk, vrije tijd, winkelen en overige. Vrije tijd is veruit de grootste groep met meer dan 50 procent aandeel in het aantal kilometers. Deze groep is ten opzichte van 2013 echter licht gedaald terwijl werk en winkelen wel een groei laten zien.

Gemiddeld meer kilometers dan gewone fietsen

Van de tien gefietste kilometers wordt er steeds één op de e-bike weggetrapt. Het gaat hier wel om een gemiddelde: voor de oudere leeftijdscategorie (65 jaar en ouder) ligt het aandeel op ongeveer 30 procent, voor 50- tot 64-jarigen 16 procent en 12- tot 50-jarigen 3 procent. De gemiddelde actieradius van de e-bike is anderhalf keer zo groot dan die van de gewone fiets, respectievelijk 5,3 en 3,6 kilometer. Het bereik waarbinnen het grootste deel van de fietsafstanden zich bevindt is voor de e-bike twee keer zo groot dan bij gewone fietsen: 15 tegenover 7,5 kilometer. Voor woon-werkverkeer is het verschil dan weer minder groot; de verhouding is hier 15 tegenover 10 kilometer.

Veranderend mobiliteitsbeeld

Door de opkomst van de e-bike zijn veel mensen meer, verder en sneller gaan fietsen. Dat laatste is overigens niet doorslaggevend: de gemiddelde snelheden van e-bikes en gewone fietsen verschillen maar weinig. Het is de fietser blijkbaar vooral om dat fietscomfort te doen en niet om de hogere snelheid die hij met z'n e-bike kan behalen. Verder geeft 40 procent van de ondervraagde e-bikegebruikers aan dat zij minder gebruik maken van de auto en dat ook hun ov-gebruik is afgenomen.

Imago

Een meerderheid van de ondervraagden (60 procent) geeft aan dat de e-bike een positief imago heeft. Of de e-bike ook bij het eigen imago past, is een andere vraag: slechts 36 procent vindt van wel terwijl 25 procent zegt dat de e-bike eigenlijk totaal niet bij het eigen imago past. Toch mogen we uit de verkoopcijfers van verschillende segmenten en verschillende fietstypes best concluderen dat het imago van de e-bike aan het schuiven is. Het is alleen nog niet bij iedereen doorgedrongen.

Bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid


Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bikers vaker slachtoffer eenzijdig ongeval

Uit onderzoek van een Zwitsers onderzoeksbureau blijkt dat bestuurders van een e-bike vaker slachtoffer zijn van een eenzijdig ongeval. Het gaat hierbij om ongevallen waarbij een bestuurde…

Nieuws

Eindelijk een echte en vooral functionele fietscaravan

Een lange fietsvakantie van twee weken of een maand, het enige wat daar voor nodig is, is natuurlijk de fiets, reserveonderdelen en een goede slaapplaats. Dat laatste zal geen probleem ople…

Nieuws

Fietsen: een blik op de toekomst

De laatste jaren heeft de fiets een enorme transformatie ondergaan: nadat het ontwerp van de fiets bijna 200 jaar lang in grote lijnen hetzelfde is gebleven, heeft fietsinnovatie de laatste…

Nieuws

Fietsen in Yorkshire en Lincolnshire

Engeland profileert zich steeds meer als fietsland, en dat is niet zo gek ook: het prachtige landschap leent zich er perfect voor. De glooiende heuvels met hun fantastische vergezichten, de…

Nieuws

Een goed merk e-bike? Dit vinden consumenten

Over welke e-bikes zijn fietsers het meest tevreden? De Consumentenbond vroeg ruim 3.400 Nederlandse fietsers naar hun ervaringen en mening over hun merk e-bike. Alle fietsen komen er goed …