Logo Fietsen123

Nieuws

Populariteit e-bike blijft maar toenemen

dinsdag 8 november, 2016

In ruim tien jaar tijd is het fietsgebruik met een dikke 11 procent gegroeid. Deze groei is voor een deel toe te schrijven aan de e-bikes die inmiddels steeds vaker door fietsers ónder de 65 jaar worden gebruikt.

Dit blijkt uit het rapport Mobiliteitsbeeld 2016 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Nog steeds wordt bijna de helft van alle kilometers met de e-bike verreden door mensen van 65 jaar en ouder, maar ten opzichte van 2013 laat vooral de leeftijdscategorie 50 tot 64 jaar een groei zien van 30 naar 37 procent.

Vooral vrije tijd

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid onderscheidt vier vormen van fietsgebruik: werk, vrije tijd, winkelen en overige. Vrije tijd is veruit de grootste groep met meer dan 50 procent aandeel in het aantal kilometers. Deze groep is ten opzichte van 2013 echter licht gedaald terwijl werk en winkelen wel een groei laten zien.

Gemiddeld meer kilometers dan gewone fietsen

Van de tien gefietste kilometers wordt er steeds één op de e-bike weggetrapt. Het gaat hier wel om een gemiddelde: voor de oudere leeftijdscategorie (65 jaar en ouder) ligt het aandeel op ongeveer 30 procent, voor 50- tot 64-jarigen 16 procent en 12- tot 50-jarigen 3 procent. De gemiddelde actieradius van de e-bike is anderhalf keer zo groot dan die van de gewone fiets, respectievelijk 5,3 en 3,6 kilometer. Het bereik waarbinnen het grootste deel van de fietsafstanden zich bevindt is voor de e-bike twee keer zo groot dan bij gewone fietsen: 15 tegenover 7,5 kilometer. Voor woon-werkverkeer is het verschil dan weer minder groot; de verhouding is hier 15 tegenover 10 kilometer.

Veranderend mobiliteitsbeeld

Door de opkomst van de e-bike zijn veel mensen meer, verder en sneller gaan fietsen. Dat laatste is overigens niet doorslaggevend: de gemiddelde snelheden van e-bikes en gewone fietsen verschillen maar weinig. Het is de fietser blijkbaar vooral om dat fietscomfort te doen en niet om de hogere snelheid die hij met z'n e-bike kan behalen. Verder geeft 40 procent van de ondervraagde e-bikegebruikers aan dat zij minder gebruik maken van de auto en dat ook hun ov-gebruik is afgenomen.

Imago

Een meerderheid van de ondervraagden (60 procent) geeft aan dat de e-bike een positief imago heeft. Of de e-bike ook bij het eigen imago past, is een andere vraag: slechts 36 procent vindt van wel terwijl 25 procent zegt dat de e-bike eigenlijk totaal niet bij het eigen imago past. Toch mogen we uit de verkoopcijfers van verschillende segmenten en verschillende fietstypes best concluderen dat het imago van de e-bike aan het schuiven is. Het is alleen nog niet bij iedereen doorgedrongen.

Bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Hoe voorkomt u een verkeersongeval?

Het aantal oudere verkeersdeelnemers is de afgelopen jaren flink gestegen en neemt ook de komende decennia sterk toe. Door deze toenemende mobiliteit blijven ouderen langer actief. Maar met…

Routenieuws

Drie Zandverstuivingfietsroutes

Prachtige zandverstuivingsroutes op verschillende plekken in Nederland. Ideaal om te combineren met een picknick. De Soester Duinen (Utrecht, 35 km) Geniet van omvangrijke zandverstuivin…

Nieuws

Autoroute: Nederrijn, Waal en Operatie Market Garden

De Rijn is een van de langste rivieren van Europa. Een groot deel van het stroomgebied ligt in Duitsland, maar de Rijndelta bevindt zich in Nederland. Vlak nadat de Rijn de Nederlands-Duits…

Nieuws

EU onderzoekt ontwijking van antidumpwet fietsen door China

Vanaf vorig jaar moeten Chinese fietsproducenten een extra heffing betalen om te mogen exporteren naar Europa. De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de ontwijking van Chinese…

Nieuws

Utrecht krijgt elektrische deelfietsen

Na het grote succes in Kopenhagen, krijgt Utrecht in Nederland de primeur met vijftien Gobikes. Het zijn niet zomaar elektrische fietsen, want de fiets kan met smartphones communiceren…