Logo Fietsen123

Nieuws

Populariteit e-bike blijft maar toenemen

Tuesday 8 November, 2016

In ruim tien jaar tijd is het fietsgebruik met een dikke 11 procent gegroeid. Deze groei is voor een deel toe te schrijven aan de e-bikes die inmiddels steeds vaker door fietsers ónder de 65 jaar worden gebruikt.

Dit blijkt uit het rapport Mobiliteitsbeeld 2016 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Nog steeds wordt bijna de helft van alle kilometers met de e-bike verreden door mensen van 65 jaar en ouder, maar ten opzichte van 2013 laat vooral de leeftijdscategorie 50 tot 64 jaar een groei zien van 30 naar 37 procent.

Vooral vrije tijd

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid onderscheidt vier vormen van fietsgebruik: werk, vrije tijd, winkelen en overige. Vrije tijd is veruit de grootste groep met meer dan 50 procent aandeel in het aantal kilometers. Deze groep is ten opzichte van 2013 echter licht gedaald terwijl werk en winkelen wel een groei laten zien.

Gemiddeld meer kilometers dan gewone fietsen

Van de tien gefietste kilometers wordt er steeds één op de e-bike weggetrapt. Het gaat hier wel om een gemiddelde: voor de oudere leeftijdscategorie (65 jaar en ouder) ligt het aandeel op ongeveer 30 procent, voor 50- tot 64-jarigen 16 procent en 12- tot 50-jarigen 3 procent. De gemiddelde actieradius van de e-bike is anderhalf keer zo groot dan die van de gewone fiets, respectievelijk 5,3 en 3,6 kilometer. Het bereik waarbinnen het grootste deel van de fietsafstanden zich bevindt is voor de e-bike twee keer zo groot dan bij gewone fietsen: 15 tegenover 7,5 kilometer. Voor woon-werkverkeer is het verschil dan weer minder groot; de verhouding is hier 15 tegenover 10 kilometer.

Veranderend mobiliteitsbeeld

Door de opkomst van de e-bike zijn veel mensen meer, verder en sneller gaan fietsen. Dat laatste is overigens niet doorslaggevend: de gemiddelde snelheden van e-bikes en gewone fietsen verschillen maar weinig. Het is de fietser blijkbaar vooral om dat fietscomfort te doen en niet om de hogere snelheid die hij met z'n e-bike kan behalen. Verder geeft 40 procent van de ondervraagde e-bikegebruikers aan dat zij minder gebruik maken van de auto en dat ook hun ov-gebruik is afgenomen.

Imago

Een meerderheid van de ondervraagden (60 procent) geeft aan dat de e-bike een positief imago heeft. Of de e-bike ook bij het eigen imago past, is een andere vraag: slechts 36 procent vindt van wel terwijl 25 procent zegt dat de e-bike eigenlijk totaal niet bij het eigen imago past. Toch mogen we uit de verkoopcijfers van verschillende segmenten en verschillende fietstypes best concluderen dat het imago van de e-bike aan het schuiven is. Het is alleen nog niet bij iedereen doorgedrongen.

Bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Hoeveel calorieën verbrand je op een elektrische fiets?

Een elektrische fiets is een milieuvriendelijk en gezonder alternatief voor de auto. Maar hoeveel calorieën kun je ermee verbranden? En hoeveel verschilt dit met een gewone fiets? Verbrand …

Nieuws

7 keer bijzondere natuur op Corsica

Voor liefhebbers van ongerepte natuur en een (flinke) klim is Corsica de ideale bestemming. Het eiland barst van de bijzondere natuur. We hebben een aantal bestemmingen uitgelicht. Desert d…

Nieuws

Coronacrisis: we zijn niet vaker, maar wel verder gaan fietsen

Zeker 28 procent van alle verplaatsingen in Nederland gaat met de fiets, zo blijkt uit recente cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Nederland is verder gaan fietsen…

Nieuws

Hier moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands fiets

Een gloednieuwe fiets kopen bij een dealer is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig zijn er – zowel via internet als rijwielhandelaren – prima tweedehands fietsen te koop. Maar om te voork…

Nieuws

Vijf keer door de duinen

Van de zon genieten in de duinen, met een beetje wind van het strand of heerlijke bossen om je heen, wat wil je nog meer? Wij hebben vijf mooie duinenroutes uitgekozen waar je in de zomer v…