Logo Fietsen123

Nieuws, Elektrische Fietsen, Fietstest

Plus Magazine e-bike test 2015: Welke is de beste? Deel 2: Premium fietsen

Wednesday 6 May, 2015

De opmars van de e-bike is niet te stuiten. Logisch, want wat is er fijner dan fietsen met een duwtje in de rug? Pluslezers testen vijf modellen vanaf €2500. Wat valt ze op? En welke fietst het lekkerst?

In Deel 1 heeft u kunnen lezen hoe vijf fietsen tot €2500 scoorden op verschillende punten. Ditmaal zijn de e-bikes vanaf €2500 aan de beurt!

6 fietsen vanaf €2500 (op alfabetische volgorde):

BlueLabel Swing Harmony

Het merk BlueLabel is een nieuwkomer in Nederland. De fiets komt uit Duitsland en heeft met z’n dikke ­banden een robuuste uitstraling. Dat valt niet bij alle testers in de smaak: “Een beetje té.” De vrolijke rode kleur valt op en rijden met deze kolos is een genoegen. Comfortabel en zeer stabiel, ook bij hoge snelheid. De ondersteuning van de Bosch-middenmotor werkt zoals het moet. En met de NuVinci traploze versnelling stel je moeiteloos de juiste trapweerstand in. De testfiets was niet voorzien van een bel; waarschijnlijk vergeten.

Plus en min
+ Goede rijeigenschappen
+ Uitstekende afwerking
- Hoge aanschafprijs
- Iets té robuust

Prijs: €3059
Gewicht: 24 kg + 2,4 kg accu
Accu: 36V / 11Ah / 400Wh
Levensduur accu: 1000 laadcycli. Kosten vervanging: €680
Versnelling: NuVinci traploos automaat
Remmen: Magura hydraulisch velg
Actieradius accu: 60 tot 120 km
Informatie:www.r-m.de/bluelabel/

Flyer C8.1 Comfort

De Zwitserse fietsfabrikant Flyer houdt consequent vast aan het model met middenmotor én met de accu in het midden achter de zitbuis. Dit zorgt voor een gunstig zwaartepunt, waardoor de fiets zeer stabiel rijdt. Eén testrijder vindt het model “een beetje ouwelijk”. Anderen roemen het tijdloze, degelijke en gebruiksvriende­lijke ontwerp. Ondanks het gewicht is de fiets makkelijk te hanteren. De ondersteuning komt van een Panasonic Premium-motor. De fiets is geruisloos en krachtig. Met drie ondersteuningsstanden is er weinig variatie mogelijk. De display valt wat tegen: moeilijk af te lezen en te bedienen. Alleen wanneer je het licht aandoet, wordt het contrast van het beeldscherm beter.

Plus en min
+ Goede rijeigenschappen
+ Hoge kwaliteit
- Display moeilijk afleesbaar
- Weinig ondersteuningsstanden
Prijs: €3399
Gewicht: 24,5 kg + 3 kg accu
Accu: 36V / 15Ah / 540Wh
Levensduur accu: 500 tot 1000 laadcycli. Kosten vervanging: €989
Versnelling: Shimano Nexus 8 Premium
Remmen: Magura hydraulisch velg HS33R
Actieradius accu: Tot 100 km
Informatie: www.flyer-fietsen.nl/

Koga E-Nova NuVinci

Net als veel andere merken kiest Koga bij deze e-bike voor de Bosch-middenmotor. Die maakt weinig geluid, maar helemaal stil is hij niet. De versnelling is de nieuwe NuVinci traploze naafversnelling, die bij dit model elektrisch bedienbaar is: een gouden combinatie die ervoor zorgt dat je altijd soepel fietst. De Koga is mooi, rijdt sportief en is zeer stabiel, onder alle omstandigheden. De testrijders waren dan ook zeer lovend over deze fiets. De remmen zijn wat pittig, maar dat is een kwestie van goed doseren. De vering is vrij stug en direct. Dat gaat iets ten koste van het comfort, maar voelt goed en oerdegelijk aan. Topfiets!

Plus en min
+ Goede rijeigenschappen
+ Onderdelen zijn optimaal op elkaar afgestemd
- Hoge aanschafprijs
- Stugge vering

Prijs: €3499
Gewicht: 22,4 kg + 2,6 kg accu
Accu: 36V / 11,6Ah / 400Wh
Levensduur accu: Geen opgave
Versnelling: NuVinci traploos automaat
Remmen: Magura hydraulisch velg
Actieradius accu: Tot 135 km
Informatie: www.koga.com/nl

Multicycle Tour-E Premium

De Tour-E Premium is een chique fiets om te zien en
is fraai afgewerkt; er is zorg aan besteed. De fiets is ­voldoende stabiel en vast in de bochten. De voorwielmotor is niet helemaal stil. Met vijftien ondersteuningsstanden valt er veel te kiezen. Dat is ook een minpunt, want voor de gemiddelde leek is het ­instellen van de juiste standen vrij ingewikkeld. De Exclusive displayweergave is een ware computer met ontzettend veel mogelijkheden. Maar de fiets biedt ook een Premium displayweergave; die is eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. De Shimano Alfine-naaf schakelt, met behulp van twee handels, heel erg licht en precies (net als bij een derailleur). Het is een ‘uitgesproken’ fiets: sommige ­testers waren zeer enthousiast, andere minder.

Plus en min
+ Fijne versnelling
+ Veel ondersteuningsstanden
- Bediening Exclusive display is te ingewikkeld
- Bijgeluid motor

Prijs: €2899
Gewicht: 22,8 kg + 3,4 kg accu
Accu: 33V / 14,5Ah / 480Wh
Levensduur accu: Geen opgave; vervanging wordt door dealer bepaald
Versnelling: Shimano Alfine 8
Remmen: Magura hydraulisch velg
Actieradius accu: Tot 140 km
Informatie: www.multicycle.nl

Sparta ION RXS+


Net als voorgaande jaren levert Sparta een heel goede subtopper ­tegen een redelijke prijs. De ION RXS+ rijdt zeer licht en is heerlijk stil. Dankzij de ION-motor in het achterwiel krijg je echt het idee dat je ­geduwd wordt. De ondersteuning is met vijf standen uitstekend in te stellen. Verder heeft de fiets een derailleur met twintig versnellingen; voor sommigen is dat wat veel, anderen zien de voordelen in heuvelachtig terrein. De zware ­onderdelen aan de achterzijde van de fiets maken deze wel zwaar om te tillen, aldus de testers. Maar: de fiets heeft een handige gashendel om hem aan de hand ­bijvoorbeeld de kelder uit te rijden. Dat scheelt tillen.

Plus en min
+ Rijdt zeer licht
+ Prima ondersteuning
- Zwaar om te tillen
- Te veel versnellingen, vinden sommige testers

Prijs: €2799 (met ION 300 accu: vanaf €2549)
Gewicht: 25 kg + 2,5 kg accu
Accu: ION 500
Levensduur accu: Geen opgave
Versnelling: Shimano Deore-derailleur met 20 versnellingen
Remmen: Magura hydraulisch velg
Actieradius accu: 45 tot 220 km
Informatie: www.sparta.nl

Trek LM800+

Vorig jaar won Trek met een ander model de e-biketest en ook dit jaar presteert Trek goed. De fiets rijdt snel en de ondersteuning van de Bosch-motor is prima. Er is wel wat bijgeluid, zoals we vaker horen bij met Bosch-­motoren ondersteunde fietsen. De e-bike heeft verder een NuVinci traploze versnellingsnaaf (net als meer ­fietsen in deze test), maar bij de Trek reageert de naaf ­volledig automatisch op de ingestelde ondersteuningsstand in combinatie met de trapkracht. Knap gedaan en bijzonder, maar niet iedereen was hier weg van. Bergop kregen sommige testers het gevoel te weinig capaciteit te hebben, anderen waarderen de eenvoud: “Je hoeft niets te regelen!” De afwerking is verder zoals je van Trek mag verwachten: meer dan uitstekend.

Plus en min
+ Rijdt sportief
+ Prima kwaliteit
- Versnelling niet regelbaar
- Stevige prijs

Prijs: €3499
Gewicht: 23,2 kg + 2,6 kg accu
Accu: 6V / 11 Ah / 400 Wh
Levensduur accu: 1000 laadcycli. Vervanging: €750
Versnelling: NuVinci traploos automaat
Remmen: Magura hydraulisch velg
Actieradius accu: Tot 170 km
Informatie: www.trekbikes.com/nl/nl/

Een e-bike voor elke beurs

Voor elke portemonnee is er een prima e-bike beschikbaar. De onbetwiste budgettip is de Pro E-bike Nexus 7. Een eenvoudige maar goede fiets voor een extreem lage prijs (€1249). In de prijsklasse tot €2500 steekt de Batavus Stream (€2399) de concurrenten duidelijk de loef af. En in het duurdere segment (vanaf €2500) springt de Koga E-Nova NuVinci (€3499) er bovenuit. Niet alleen door de gebruikte materialen, maar vooral ook door de uitstekende rijeigenschappen. De fiets is degelijk, lekker direct en sportief. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan, maar daar heb je ook wat voor. De Koga E-Nova NuVinci haalt de hoogste score in de test.

Steeds betere e-bikes
Fietsen met een e-bike is ieder jaar een groter genoegen. De ondersteuning is stiller geworden en het ‘duwtje in de rug’ wordt steeds subtieler. Ook bieden de accu’s meer capaciteit. De prijzen schommelen al jaren min of meer op hetzelfde niveau en dus krijgen consumenten steeds meer fiets voor hun geld. In het hogere prijssegment nóg meer.

Betere techniek
Voor een deel zijn de verbeteringen zichtbaar: de e-bike van nu is meestal mooi vormgegeven. Andere verbeteringen zitten verborgen in de techniek. Een voorbeeld: wordt de ondersteuning aangestuurd door een krachtsensor, een rotatiesensor of door meerdere sensoren? Die laatste zorgen voor een soepele ondersteuning. Verder zien we op de duurdere fietsen steeds meer de hydraulisch bediende velgremmen. Ook ­vallen dit jaar de traploze en elektrisch aangestuurde NuVinci-versnellingsnaven op. Daarmee schakelt u niet meer van 1, 2 naar 3 en verder – het schakelen gaat hiermee namelijk traploos. Fijn voor iedereen die weleens het gevoel heeft nét niet in de goede versnelling te fietsen. Mooi systeem, maar ze maken de fiets een stuk duurder en zwaarder.

Lees Deel 1 van dit artikel, waar vijf fietsen tot 2500 getest zijn!
Waar moet u op letten wanneer u een e-bike koopt?