Nieuws, Fietstest

Grote Plus e-bike test 2014

woensdag 30 april, 2014

De opmars van de e-bike gaat vrolijk door. Ook dit jaar zijn er veel nieuwe modellen op de markt gekomen. Welke fiets is volgens Pluslezers de winnaar? En wat is de beste in het goedkopere segment?

Op welke e-bike willen de testers wel blíjven rijden?

Dit jaar valt op dat steeds meer merken voor een middenmotor kiezen. De elektrische ondersteuning zit daarbij direct op de trapas in plaats van in het voor- of achterwiel. Dit kan het verwisselen van banden eenvoudiger maken. Ook zou het voor een gelijkmatiger ondersteuning zorgen. Omdat we ook de kleinere en goedkopere merken aan bod willen laten komen, nemen we zes fietsen tot €2000 onder de loep en zes fietsen van €2000 tot €3000. De fabrikanten van Merida, TDR, Fylla, Pro E-bike en Cortina Ecomo konden jammer genoeg geen model leveren tijdens onze testdag. Maar het dozijn fietsen dat we wél hebben getest, biedt een mooie dwarsdoorsnede van het nieuwe aanbod.

De testpunten

De fietsen zijn grondig getest op een gevarieerd parcours: bos, verharde en onverharde wegen, en asfalt. Ook is voorzien in een pittige klim en een snelle afdaling van boven de 40 km per uur op de Amerongseberg. Op de testdag trapten de acht Plus-testers gezamenlijk zo’n 640
kilometer weg. Daarbij is onder meer gekeken naar:
rijeigenschappen (stabiliteit, bochtengedrag, kracht van de elektromotor);
comfort (bijgeluiden, zadel, vering, instelbaarheid stuur);
bediening (remmen, versnellingen, schakelen);
afwerking (lak en onderdelen).
De fietsen scoren op alle onderdelen punten, en krijgen van iedere testrijder een rapportcijfer. Deze cijfers worden omgerekend naar een eindcijfer. Daarbij wegen
bijvoorbeeld de rijeigenschappen zwaarder mee dan de afwerking en uitrusting.

Het test-team: streng maar rechtvaardig

  1. Riet Verhagen (66) uit Ravenstein heeft last van haar knie en wil weten of een e-bike dan echt soelaas biedt. “Ik ga er dit jaar zeker één kopen.”
  2. Margriet Callenbach (77) uit Almere fietst zelf op een (dure) e-bike van de Zwitserse fabrikant Flyer, maar vindt de goedkopere fietsen die ze test “helemaal niet tegenvallen”.
  3. Ies Gudema (73) uit Assen rijdt zelf al jaren op een e-bike van Koga en wil weten wat er nog meer te koop is. “Leuk dit. En wat een verschillen. Ik steek er veel van op.”
  4. Aart Vessies (62) uit Driebergen rijdt zelf op een gewone fiets. Zijn vrouw Ans heeft een e-bike. Aart wil onder meer weten of een motor bij de trapas beter bevalt dan een motor in het voor- of achterwiel. “Het rijdt wel lekker, maar ze maken best veel geluid.”
  5. Ans Vessies (58), zijn vrouw, heeft een e-bike van Sparta die haar prima bevalt, al is-ie wel een beetje zwaar. Overweegt een nieuwe, maar weet nog niet welke. “Echt slechte e-bikes zitten er niet bij.”
  6. Wim Schneider (71) uit Puttershoek. Is nieuwsgierig geworden door het groeiend aantal e-bikes in de stalling van zijn appartementencomplex. “Gelukkig is er veel aanbod. Ik heb gemerkt dat de keuze zeer persoonlijk is.”
  7. Nelie Baarslag (66) uit Scheveningen is gehecht aan haar gewone fiets. Zij vraagt zich na een dagje-biken af: “Wanneer gaan we nou eens écht fietsen?”
  8. Ton Verhagen (68) uit Ravenstein: “Dit is een mooie kans om ’ns wat langer op zo’n fiets te zitten. Die gelegenheid zouden verkopers ook moeten bieden.”


Dit is de uitslag na 640 kilometer elektrisch fietsen:
Fietsen tot €2000

(Op alfabetische volgorde)

Merk Harbin

Model Evergreen Nexus 8

Prijs €1795

Harbin heeft een pittige ondersteuning, die helaas niet gelijkmatig is: na een paar keer trappen volgt een stoot. “Nerveus” en “ongezellig”, zeggen testers. De fiets is niet helemaal stil. De remmen en versnellingen zijn goed. Deze e-bike voelt (wellicht door de motor in het voorwiel) zwaar aan. De motor kun je aanzetten met een schakelaar aan de accu. Dit is een beetje ouderwets en volgens sommige testers niet zo handig. Aan de bagagedrager kun je geen fietstassen haken.

Gewicht 25 kg inclusief accu
Accu 468 Wh
Versnelling naaf 8
Remmen V-brake velg voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius tot 130 km
Informatie www.harbin5star.nl of T 0318-63 89 19
✓ Pittige ondersteuning
✓ Prima zitpositie
✗ Ondersteuning niet gelijkmatig
✗ Prijzig

Merk Qwic

Model N7.1

Prijs €1999

Met Qwic hebben we inmiddels een vaste waarde in onze test. De N7.1 is een prima fiets, die zowel met als zonder ondersteuning lekker licht rijdt. Ook bij hoge snelheid fietst hij stabiel. Jammer dat de accu van de testfiets rammelt. De ondersteuning is pittig en goed instelbaar met acht standen. In de eerste vier standen is de snelheid – voor de veiligheid – begrensd tot 20 kilometer per uur. De zeven versnellingen zijn voldoende. De remmen vragen wat gewenning. Eén tester merkt op dat de ondersteuning niet direct stopt bij het gebruik van de voorrem; daardoor moet je harder remmen. Uniek op deze e-bike is de USB-aansluiting onder aan de display: handig voor het opladen van je mobiele telefoon.

Gewicht 26,9 kg inclusief accu
Accu 560 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen V-brake velg voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius tot 160 km op een volle accu
Informatie www.qwic.nl

✓ Rijdt stabiel en lekker licht
✓ USB-aansluiting
✗ Onwennige remmen
✗ Rammelende accu

Merk RAP

Model City 7

Prijs €1669

De fiets van RAP heeft ons verrast. Mooie afwerking, er staat echt een fraaie e-bike. En hij rijdt uitstekend. Zeer stabiel, ook in de bochten. Alleen bij hoge snelheden, boven de 40 kilometer per uur, wordt ’t wat minder.
De ondersteuning is uitstekend ingesteld, mede dankzij een trapkrachtsensor. Rijdt soepel, sportief, stil, krachtig en zonder schokken. Eén rijder had graag een extra stand erbij gehad, maar met vier standen is uitstekend te leven. “Het comfort is goed en versnellingen werken fantastisch.” En: “Fijne fiets.”

Gewicht 26,6 kg inclusief accu
Accu 370 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen Shimano; V-brake voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius tot 130 km op een volle accu
Informatie www.elektrische-fietsen-rap.nl of T 013-260 00 82

✓ Soepele ondersteuning
✓ Goede verhouding prijs/kwaliteit
✗ Zadel wat hard
✗ Slappe achterrem

Merk Silent Force

Model SF 0104
Prijs €1699

De naam schept verwachtingen, maar die maakt deze fiets niet helemaal waar. De motor zoemt en dat stoort. Hij is wel krachtig en biedt goede ondersteuning, maar is in het begin een beetje schokkerig. Bergop presteert de e-bike prima. De ondersteuning heeft zeven standen, waarvan de eerste en de tweede niet veel doen. De accu rammelt wat in de drager, maar dat is te verhelpen. Er is kritiek op de algehele afwerking: die zou netter kunnen. Een tester merkt op dat hij zonder ondersteuning enigs-zins zwaar schakelt en rijdt. Een no-nonsense fiets: alles werkt, maar ’t kan beter.
Gewicht 28 kg inclusief accu
Accu 432 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen V-brake velg voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius 70 tot 110 km op een volle accu
Informatie www.silent-force.eu of T 0162-31 12 27

✓ Goede ondersteuning
✓ Fijne bediening
✗ Afwerking
✗ Geluid

Merk Stella

Model Vicenza

Prijs €1549

Vorig jaar werd Stella met een 7,3 de verrassende budgettip in de categorie tot €2000. Zou dat dit jaar weer lukken? We kunnen het helaas niet goed beoordelen. Stella levert op de testdag een vernieuwd type van de Vicenza met een klein, tijdelijk probleem met de software. Daardoor doet de fiets bergop niet wat we ervan verwachten. Jammer, want hij oogt veelbelovend: keurig afgewerkt met prima onderdelen, en hetzelfde ondersteuningssysteem als de fiets van RAP. Volgens Stella is de software inmiddels bijgewerkt, dus wie wil weten wat deze e-bike kan, moet hem zelf een keer testen. Dat kan; Stella verkoopt de fiets niet op de ‘normale’ manier via fietshandelaren, maar biedt gratis vrijblijvende demonstraties aan in de buurt, aan huis of in de showroom in Nunspeet.

Gewicht 26 kg inclusief accu
Accu 360 Wh
Versnelling naaf 7
Remmen V-brake velg voor, rollerbrake achter
Opgegeven actieradius 70 tot 110 km op een volle accu
Informatie www.stellafietsen.nl of T 0341-25 22 66

Merk Trenergy

Model E-Luxe

Prijs €1599

De Trenergy heeft een 8-versnellingsnaaf en rollerbrake-remmen voor en achter. De aandrijving zit in het voorwiel en is door middel van vijf standen uitstekend in te stellen. De ondersteuning is voldoende krachtig, ook bergop. Hij heeft een instelbare zadelpenvering die door een fietsenmaker naar voorkeur ingesteld kan worden voor extra comfort. Het zadel is breed en comfortabel, iets wat de mannen beter bevalt dan de vrouwen. Wij reden met een accu met een hoge capaciteit, maar die moesten we toch bijladen. “Goede kwaliteit, doet niet onder voor duurdere merken.” Hetzelfde model met een lichtere accu kost €1499.

Gewicht 25 kg inclusief accu
Accu 468 Wh
Versnelling naaf 8
Remmen rollerbrake voor en achter
Opgegeven actieradius tot 135 km op een volle accu
Informatie www.trenergy.nl of T 085-273 32 70

✓ Goede verhouding prijs/kwaliteit
✓ Goede ondersteuning
✗ Iets onstabiel frame bergaf
✗ Vrouwen zijn niet dol op het zadel

De test gaat hier verder

klik hier: e-biketest 2014 deel 2


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Leiden: monumentaal en inspirerend

Een deel van zijn bekendheid ontleent Leiden aan zijn universiteit: opgericht in 1575 en daarmee de oudste universiteit van Nederland. Maar Leiden heeft meer... Eigenlijk is de binnenstad v…

Nieuws

Steeds meer jongeren kiezen voor e-bike

Waar de elektrische fiets eerst nog vooral door ouderen gebruikt werd, wordt de e-bike nu ook onder jongeren steeds populairder. Nu de e-bike een normaal fenomeen is in het straatbeeld, ver…

Nieuws

Een elektrische scooter iets voor u? Profiteer van grote korting!

Metingen in twaalf middelgrote steden hebben aangetoond dat een fietser extreem veel ultrafijn stof inademt als een brommer hem passeert of als hij naast een brommer staat te wachten bij he…

Nieuws

Augmented Reality fietshelm maakt fietsen veiliger

Nederland kent als het fietsland ter wereld een uitgebreid netwerk van fietspaden, maar als het hier in de spits al enorm druk en gevaarlijk is, hoe gaat dit er dan wel niet aan toe in de m…

Nieuws

Donder en bliksem: vijf tips voor fietsers

Bliksem is één van de gevaarlijkste weersverschijnselen. Gemiddeld zijn er ongeveer 30 dagen per jaar met onweer in ons land. Het gevaar om zelf door de bliksem getroffen te w…