Logo Fietsen123

Nieuws

Ovonde met fietsoversteek in Stiens

zondag 30 november, 2008

In Stiens is vorige week de eerste ovonde in Friesland in gebruik genomen. Bijzonder is dat het fietspad over het middeneiland loopt. Volgens de provincie is dit veiliger dan de traditionele oplossingen, omdat op deze manier ongevallen met afslaand (vracht)verkeer) voorkomen worden. Bijzonder is ook het lichtkunstwerk over het fietspad, waarbij gebruik is gemaakt van duurzame LED verlichting. VeiligerVolgens de Friese verkeersgedeputeerde Piet Adem is de ovonde - een ovalen rotonde - veiliger voor fietsers dan een gewone rotonde. Met name voor de dodehoekongevallen met afslaande vrachtwagens zou de rotonde een oplossing bieden. Bij de in de gemeente Stiens in gebruik genomen ovonde worden fietsers niet om de rotonde heen geleid, maar loopt een fietspad diagonaal - gelijkvloers- over de rotonde (zie tekening). Fietsers moeten weliswaar voorrang verlenen aan het autoverkeer, maar omdat auto's en fiets elkaar haaks kruisen met lage snelheid, zou de kans op ongevallen kleiner zijn. Bovendien is de doorstroming op de hoofdrichtingen beter en neemt de ovonde minder ruimte in beslag dan een traditionele rotonde, aldus de provincie Friesland. Bijzonder is ook het lichtkunstwerk over het fietspad, waarbij gebruik is gemaakt van duurzame LED verlichting.

Nooit veiligerTheo Zeegers van de Fietsersbond is ronduit negatief over het idee. "Iedereen die iets begrijpt van de principes van Duurzaam Veilig en rotondes begrijpt dat dit nooit veiliger zal zijn. Automobilisten moeten nu juist op meer plaatsen kijken. Leuk dat de LED verlichting zo goed is, verder voor fietsers een rampzalig idee. Dodehoekongevallen gebeuren overigens ook niet op rotondes, dus het probleem dat hier opgelost wordt is er niet".

Ovondetienen_2BelgiëHelemaal nieuw is de ovonde overigens niet. In het Belgische Tienen ligt bv. al een paar jaar een ovonde met doorsteek. Stijn Daniëls van het Steunpunt Verkeersveiligheid zegt hierover: "Er bestaan ondertussen redelijk wat varianten op de klassieke rotonde, gaande van de ovonde, dubbele rotonde (aaneenschakeling van twee opeenvolgende rotondes, bijvoorbeeld bij een op- en afrit van een autosnelweg) tot minirotondes en turborotondes. Die varianten zijn er in feite allemaal op gericht om het basisconcept van een rotonde toe te passen in omstandigheden die om een of andere redenen niet helemaal gunstig zijn. Nadeel van die wildgroei is soms wel dat de weggebruiker weinig logica en uniformiteit ervaart".


Gerelateerde artikelen

Nieuws

70 procent van Nederlanders vindt fietsers asociaal

70% van de Nederlanders vindt dat fietsers zich asociaal gedragen in het verkeer. Bijna 80 procent vindt dat fietsers net als in Duitsland niet náást elkaar, maar áchte…

Nieuws

Nominaties Fiets en E-bike van het Jaar 2014 bekend

Tijdens het eerste weekend van februari beoordeelde de vakjury van de verkiezing Fiets en E-Bike van het Jaar, 11 fietsen en 27 e-bikes. Er werden drie genomineerden geselecteerd in beide c…

Nieuws

Fietsfeitjes 2019

Mobiliteit in Nederland is constant in beweging. Steeds vaker zien we dat het traditionele straatbeeld – waarin auto’s domineren – verdwijnt en dat fietsers meer en meer ruim baan krijgen. …

Nieuws

De beste smartphonehouders voor op de fiets

Sinds de invoering van het appverbod op 1 juli 2019 heeft de verkoop van smartphonehouders voor op de fiets een hoge vlucht genomen. De Fietsersbond deed onderzoek naar de beste houders. He…

Nieuws

Draadloos laadstation voor elektrische fietsen

Studenten en onderzoekers van de TU Delft hebben het eerste draadloze laadstation voor elektrische fietsen ontwikkeld. Het laadstation is tot stand gekomen als afstudeerproject van meerdere…