Logo Fietsen123

Nieuws

Overheid heeft behoefte aan inspraak van fietsers

Wednesday 7 June, 2017

Zoveel mensen, nog meer fietsen. Nederland is het enige land ter wereld met meer fietsen dan inwoners. Het aantal fietsen zal de komende jaren nog meer gaan stijgen en dit vraagt om meer inspraak van de fietsers.

Naast het aantal verschillende fietsen, neemt ook het gebruik toe. Van 2004 tot 2014 is het fietsgebruik met 11 procent gestegen. Goed voor het milieu en de gezondheid, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Van het aantal verkeersslachtoffers dat in het ziekenhuis belandt, is meer dan de helft een fietser. De redenen hiervoor liggen vaak in ogenschijnlijk simpele dingen: hoge stoepranden, paaltjes en (te) smalle fietspaden.

Verschillende soorten fietsen en fietsers

En dit betekent dat niet iedereen even snel gaat. Voor veel fietsers is een snelheid van 20 kilometer per uur heel redelijk, maar er zijn behoorlijk veel uitschieters. Een daarvan is de speed pedelec, een fiets die een snelheid tot 45 kilometer per uur behaalt. Onder andere door het grote snelheidsverschil ten opzichte van gewone fietsers, moeten deze fietsen per 1 juli de weg op. De RAI Vereniging en de Fietsersbond zijn het niet eens met deze beslissing en pleiten dan ook voor maatwerk voor de speed pedelecs.

Het knelpunt

De groeiende hoeveelheid soorten fietsen betekent dat fietsen steeds bredere behoeften gaan vervullen en dat mensen voor steeds meer doeleinden een fiets (kunnen) gebruiken. Dit draagt bij aan de volksgezondheid. De populariteit van het fietsen is deels ook te danken aan het goede fietsbeleid in Nederland. De grote verschillen tussen fietsen leveren echter steeds vaker een verminderd gevoel van veiligheid en oncomfortabele situaties op.

De rol van de overheid

Voor de overheid is het groeiend aantal fietsers en de verschillende soorten fietsen een enorme uitdaging. Elk type kan namelijk om een apart beleid vragen en hoe hou je als overheid alle weggebruikers tevreden? Dit maakt het een moeilijk vraagstuk waarbij plannen vaak niet verder dan de tekentafel komen. Vaak moeten gemeenten hun eigen beleid bepalen en uitvoeren, maar een gebrek aan financiën zorgt ervoor dat de veranderingen in de (fiets)infrastructuur beperkt blijven.

Inzicht in de behoeften van de fietsers

Om echt een goed landelijk beleid te voeren, is het belangrijk dat er meer inzicht is in de behoeften van de fietsers: wat voor soort fietser zijn zij, waar storen zij zich aan en wat willen zij anders zien? Dit soort vragen zijn dan belangrijk, maar een onderzoek hiernaar instellen kost veel tijd waardoor de informatie gemakkelijk achterhaald raakt. Toch zou de overheid met zulke informatie een veel beter zicht hebben op de knelpunten in het fietsverkeer en de manier waarop zij hierop kan inspelen.

Er zijn verschillende oplossingen te bedenken voor fietsers, en elke gemeente geeft hier een eigen invulling aan. Wat helaas ontbreekt is een landelijk beleid dat onder andere de goede oplossingen uit de verschillende delen van het land combineert.

Bron: Trouw