Logo Fietsen123

Nieuws

Over de Fietssnelweg Breda-Etten-Leur

donderdag 7 april, 2005

Het derde nummer van de nieuwsbrief van het Fietsberaad publiceert een artikel over 'de Fietssnelweg Breda - Etten-Leur, met als typering 'Deugdelijke eenvoud'. De nieuwsbrief schrijft: 'Wie het begrip fietssnelweg koppelt aan overkapte fietspaden en futuristische ligfietsen, is in Breda aan het verkeerde adres. Wat het wel is? Een functionele en snelle fietsverbinding tussen Etten-Leur en het hart van Breda. Met slechts een enkel verkeerslicht, strak asfalt, en voorrang voor de fiets'.

'De fietssnelweg werd eind vorig jaar officeel in gebruik genomen. Het fietspad kwam er, omdat Breda een door de provincie Noord-Brabant uitgeschreven prijsvraag won. Inzet was om een voorbeeldfietsroute te ontwerpen met als doel het interlokale fietsverkeer te stimuleren.

Een route met smalle tegel- en klinkerpaadjes, waar de fietser zelden voorrang had, werd daartoe omgebouwd tot een ruim zeven kilometer lange directe fietsverbinding. Comfortabel uitgevoerd in rood asfalt, met een breedte van vrijwel overal 3,5 meter. En met overal voorrang voor de fietser.

Het fietspad loopt vanaf de rand van Etten-Leur enkele kilometers in rechte lijn langs het Liesbosch. Daarna duikt het pad onder de A16 en de toekomstige HSL door, om langs Prinsenbeek in het centrum van Breda te eindigen. De hele route is voorzien van verlichting, en om de onderlinge samenhang te versterken zijn langs de hele route bomen geplant met een tussenruimte van acht meter. De brommer werd consequent naar de rijbaan verbannen.

De Meidoornstraat vormde een tijdje de achilleshiel van de route. Een krap wegprofiel en bewoners die het niet echt voorzien hadden op de nieuwe 'snelweg' zorgden voor de nodige vertraging. Men vreesde dat het voorrangsfietspad het lastiger zou maken om vanuit de zijstraten de drukke Meidoornstraat op te draaien.

Na veel overleg werd dat tot een goed einde gebracht, met als resultaat dat hier het meest opvallende deel van de fietsroute te zien is. Een eenzijdig, tweerichtingen fietspad met consequent doorgevoerde voorrang op de kruisingen. Zelfs een goed functionerende rotonde moest er voor wijken. Op de route komen we alle soorten fietsers tegen: recreanten, scholieren, en forenzen. En ook skaters weten het gladde asfalt te waarderen.

Uit tellingen blijkt dat het aantal fietsers 'aanzienlijk' is toegenomen. Op sommige plaatsen is de intensiteit verdubbeld. Op andere plaatsen binnen de bebouwde kom, zoals in de Meidoornstraat, is de groei minder spectaculair'.

Nadere informatie: www.fietsberaad.nl


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Mag je een fiets op de stoep parkeren?

Wat zijn de regels voor het parkeren van een (brom)fiets of e-bike op de stoep? Daar zijn geen specifieke wetten voor, maar de gemeente kan in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) we…

Nieuws

Op welk type fiets fietst u? Kies A, B, C of D

We zijn benieuwd op welk type fiets u uw recreatieve fietstochten het meest maakt. Is dat: A: Een 'normale' fiets zonder trapondersteuningB: Een elektrische fietsC: Een mountainbikeD: Een r…

Nieuws

Accu kapot: reviseren of toch vervangen?

Een accu gaat helaas niet zo lang mee als een fiets, en dat betekent dat hij meestal na een aantal jaren aan vervanging toe is. Het reviseren van de accu is een goedkoop alternatief voor he…

Nieuws

Doet u ook mee met de Nationale Fiets Telweek?

Over het gebruik van fietsen is nog niet veel onderzoek gedaan, ondanks de ruim 14 miljoen fietsers in Nederland. De Fiets Telweek brengt hier verandering in. Er wordt via een app onderzoch…

Routenieuws

Vijf architectuurroutes

Nederland heeft een aantal prachtige karakteristieke gebouwen. Wat denkt u van de kubuswoningen, Zaanse schans en de historie in Delfzijl. Voor u vijf architectuurroutes op een rij. Kubuswo…