Logo Fietsen123

Nieuws

Ouderen mobieler dankzij e-bikes, maar kans op letsel groter

Wednesday 17 June, 2020

De e-bike heeft senioren in de afgelopen jaren aanzienlijk mobieler gemaakt. Dat concludeert Univé na analyse van CBS-cijfers over het fietsgedrag in Nederland tussen 2010 en 2017. Maar met de groei van de e-bike neemt ook het risico op letsel onder senioren toe.

Wat blijkt? 65-plussers zijn in die periode maar liefst 13,4 procent sneller gaan fietsen, terwijl de snelheid van fietsers tot 50 jaar nauwelijks is toegenomen. Daarnaast zijn fietsers van 75 jaar en ouder gemiddeld ruim 33% meer kilometers gaan afleggen. Deze groei in snelheid en afstand houdt verband met de populariteit van e-bikes onder ouderen, concludeert Univé.

65-plussers: 90% van de verzekerde fietsen is een e-bike

Volgens cijfers van o.a. de RAI Vereniging en BOVAG is in 2019 in Nederland het recordaantal nieuwe e-bikes verkocht. Die groeiende populariteit ziet Univé ook terug in het aantal afgesloten fietsverzekeringen in 2020. Negen van de tien 65-plussers verzekert een e-bike. Bij klanten van 30 tot 65 jaar is dit de helft en in de categorie tot 30 jaar slechts een derde.

Eenzijdige verkeersongelukken

Tegenover de winst in snelheid en bereik ziet Etienne de Cooker, directeur van Univé Schade, ook een keerzijde van de opmars van de elektrische fiets. Bij het aantal verkeersletsels dat bij Univé wordt gemeld, blijkt steeds vaker een e-bike betrokken. ‘Niet zelden gaat het dan om eenzijdige ongelukken. Dit toont aan dat de snelheidsrisico’s van de e-bike nogal eens worden onderschat en dat verkeerssituaties soms niet tijdig worden overzien.’

Veiligheidszorgen

Verkeersletselcijfers over 2018 die VeiligheidNL vorig najaar publiceerde ondersteunen de veiligheidszorgen rondom e-bike-gebruik door ouderen. Niet alleen bleek het aantal fietsongevallen die spoedeisende hulp vereisen in tien jaar tijd met 30 procent gestegen, ook was 40 procent van de SEH-slachtoffers in 2018 55 jaar of ouder. Toegespitst op ongevallen met e-bikes, bleek zelfs 83 procent van de getroffen fietsers uit 55-plussers te bestaan. Dat bij de ongelukken met een e-bike bovendien vaker sprake was van een eenzijdig ongeluk dan bij de gewone fiets geeft extra reden tot zorg.

Volgens De Cooker is het niet de e-bike zelf die gevaren met zich meebrengt, maar houdt het risico op schade en letsel vooral verband met de mate van ervaring van de gebruiker. Er zijn cursussen en e-bikedagen die de fietsers kunnen helpen bij het goed gebruiken van hun e-bike.

Bron: Univé.