Logo Fietsen123

Nieuws

Ouderen en fietsongevallen

donderdag 2 oktober, 2014

Uit een studie die is gedaan naar de achtergronden van fietsongevallen waarbij ouderen zijn betrokken blijkt dat er nog veel te verbeteren is bij de fietsers zelf, de fiets en infrastructuur.

Onderzoek naar fietsongevallen

De helft van alle ernstige gewonde verkeersslachtoffers is een fietser. De meest ernstigste gewonden (80%) vallen bij een ongeval waarbij geen motorvoertuig was betrokken was. Voldoende reden voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een dieptestudie te verrichten naar de oorzaken van de fietsongevallen en te zoeken naar verbeterpunten die het aantal ongevallen moeten verminderen. Ze onderzochten daarvoor 41 fietsongevallen waarbij 50-plussers betrokken waren.

75-plussers meest betrokken

Van alle ongevallen deed twee derde zich voor binnen de bebouwde kom en 46 procent van de ongevallen vond plaats op een fietspad. Verder reed 39 procent van de fietsers op een elektrische fiets. De reden van het ongeval was dat de fietser uit balans raakte, tegen een obstakel reed of met een andere fietser of snorfietser botste.
Bij een derde van de ongevallen botste een fietser tegen een andere langzamere verkeersdeelnemer. Vooral 75-plussers bleken betrokken bij valpartijen. Dat ouderen vaker slachtoffer zijn van een verkeersongeval heeft onder meer te maken met het feit dat ze minder snel en minder adequaat reageren op plotselinge gebeurtenissen.

Fietspaden zijn te smal

Maar het is niet alleen het gedrag van de fietser zelf of de andere verkeersdeelnemers die debet zijn aan de ongevallen. Ruim een kwart van ongevallen is toe te schrijven aan te smalle fietspaden of fietsstroken. Een ander punt is de fiets die niet goed is afgesteld op de gebruiker. Een te hoog zadel zorgt er voor dat de gebruiker bij stilstand niet goed bij de grond kan komen.

Enige tijd geleden startte een campagne om fietsers van 50 jaar en ouder een fietshelm te laten dragen om zo vooral hersenletsel te voorkomen, gezien de resultaten van de SWOV-studie lijkt dat geen slecht advies.

Bron: Nico van Scheijndel


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsersbond organiseert wederom Fiets Telweek

Maandag 18 september aanstaande start de derde editie van de Nationale Fiets Telweek, het grootste fietsonderzoek van Nederland. De speciale app van de Fiets Telweek registreert automatisch…

Nieuws

Fietspad met zonnepanelen groot succes

De SolaRoad, een fietspad met geïntegreerde zonnepanelen,produceert stroom ver boven verwachting. In een half jaar tijd is er 3000 kWh opgewekt (ongeveer het stroomverbruik van een gemiddel…

Nieuws

Een elektrische scooter iets voor u? Profiteer van grote korting!

Metingen in twaalf middelgrote steden hebben aangetoond dat een fietser extreem veel ultrafijn stof inademt als een brommer hem passeert of als hij naast een brommer staat te wachten bij he…

Nieuws

Verkeersgezondheid: de nieuwe verkeersveiligheid

Er moet een bredere benadering van het begrip verkeersveiligheid komen. De huidige definitie is te eenzijdig en laat verschillende positieve en negatieve gezondheidseffecten van mobiliteit …

Nieuws

Fietsen bij de buren: dit zijn de regels

Nederland heeft de meest prachtige fietsroutes, maar soms wil je weleens iets anders. Dan is fietsen bij onze naaste buren ideaal: op één dag uit en thuis en toch even helemaal weg. Hoewel …