Logo Fietsen123

Nieuws

Ouderen en fietsongevallen

donderdag 2 oktober, 2014

Uit een studie die is gedaan naar de achtergronden van fietsongevallen waarbij ouderen zijn betrokken blijkt dat er nog veel te verbeteren is bij de fietsers zelf, de fiets en infrastructuur.

Onderzoek naar fietsongevallen

De helft van alle ernstige gewonde verkeersslachtoffers is een fietser. De meest ernstigste gewonden (80%) vallen bij een ongeval waarbij geen motorvoertuig was betrokken was. Voldoende reden voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een dieptestudie te verrichten naar de oorzaken van de fietsongevallen en te zoeken naar verbeterpunten die het aantal ongevallen moeten verminderen. Ze onderzochten daarvoor 41 fietsongevallen waarbij 50-plussers betrokken waren.

75-plussers meest betrokken

Van alle ongevallen deed twee derde zich voor binnen de bebouwde kom en 46 procent van de ongevallen vond plaats op een fietspad. Verder reed 39 procent van de fietsers op een elektrische fiets. De reden van het ongeval was dat de fietser uit balans raakte, tegen een obstakel reed of met een andere fietser of snorfietser botste.
Bij een derde van de ongevallen botste een fietser tegen een andere langzamere verkeersdeelnemer. Vooral 75-plussers bleken betrokken bij valpartijen. Dat ouderen vaker slachtoffer zijn van een verkeersongeval heeft onder meer te maken met het feit dat ze minder snel en minder adequaat reageren op plotselinge gebeurtenissen.

Fietspaden zijn te smal

Maar het is niet alleen het gedrag van de fietser zelf of de andere verkeersdeelnemers die debet zijn aan de ongevallen. Ruim een kwart van ongevallen is toe te schrijven aan te smalle fietspaden of fietsstroken. Een ander punt is de fiets die niet goed is afgesteld op de gebruiker. Een te hoog zadel zorgt er voor dat de gebruiker bij stilstand niet goed bij de grond kan komen.

Enige tijd geleden startte een campagne om fietsers van 50 jaar en ouder een fietshelm te laten dragen om zo vooral hersenletsel te voorkomen, gezien de resultaten van de SWOV-studie lijkt dat geen slecht advies.

Bron: Nico van Scheijndel


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Grote steden nemen de fietser serieus

In de stad is de fiets de beste remedie tegen verstikkende luchtvervuiling en eindeloos in de file staan. Ook de steden raken daar steeds meer van doordrongen, getuige de activiteiten die A…

Nieuws

Fietsknooppunten in België

Bij het fietsknooppuntennetwerk denken we vaak aan Nederland. Niet zo vreemd als je bedenkt dat Nederland wordt gezien als het fietsland van de wereld. Maar wist je dat het knooppuntennetwe…

Nieuws

Fietsen in de hitte: zo doe je dat

Tropische temperaturen hoeven geen reden te zijn de fiets te laten staan. Sterker nog: als je je goed aanpast aan de warme omstandigheden, is fietsen juist een prima manier om ondanks de hi…

Nieuws

Hoe houdt u de accu van uw elektrische fiets gezond?

Het opladen van een elektrische fiets lijkt simpel, maar toch zijn er een aantal zaken waarmee u rekening kunt houden om de levensduur van uw accu te vergroten. Fietsen.123 geeft een aantal…

Nieuws

Yorkshire: een en al afwisseling

Weinig gebieden in Engeland hebben zo’n rijke geschiedenis als Yorkshire. Epische veldslagen, religieuze ontwikkelingen, industriële doorbraken en culturele invloeden: in Yorkshire komen al…