Logo Fietsen123

Nieuws

Ouderen en fietsongevallen

donderdag 2 oktober, 2014

Uit een studie die is gedaan naar de achtergronden van fietsongevallen waarbij ouderen zijn betrokken blijkt dat er nog veel te verbeteren is bij de fietsers zelf, de fiets en infrastructuur.

Onderzoek naar fietsongevallen

De helft van alle ernstige gewonde verkeersslachtoffers is een fietser. De meest ernstigste gewonden (80%) vallen bij een ongeval waarbij geen motorvoertuig was betrokken was. Voldoende reden voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een dieptestudie te verrichten naar de oorzaken van de fietsongevallen en te zoeken naar verbeterpunten die het aantal ongevallen moeten verminderen. Ze onderzochten daarvoor 41 fietsongevallen waarbij 50-plussers betrokken waren.

75-plussers meest betrokken

Van alle ongevallen deed twee derde zich voor binnen de bebouwde kom en 46 procent van de ongevallen vond plaats op een fietspad. Verder reed 39 procent van de fietsers op een elektrische fiets. De reden van het ongeval was dat de fietser uit balans raakte, tegen een obstakel reed of met een andere fietser of snorfietser botste.
Bij een derde van de ongevallen botste een fietser tegen een andere langzamere verkeersdeelnemer. Vooral 75-plussers bleken betrokken bij valpartijen. Dat ouderen vaker slachtoffer zijn van een verkeersongeval heeft onder meer te maken met het feit dat ze minder snel en minder adequaat reageren op plotselinge gebeurtenissen.

Fietspaden zijn te smal

Maar het is niet alleen het gedrag van de fietser zelf of de andere verkeersdeelnemers die debet zijn aan de ongevallen. Ruim een kwart van ongevallen is toe te schrijven aan te smalle fietspaden of fietsstroken. Een ander punt is de fiets die niet goed is afgesteld op de gebruiker. Een te hoog zadel zorgt er voor dat de gebruiker bij stilstand niet goed bij de grond kan komen.

Enige tijd geleden startte een campagne om fietsers van 50 jaar en ouder een fietshelm te laten dragen om zo vooral hersenletsel te voorkomen, gezien de resultaten van de SWOV-studie lijkt dat geen slecht advies.

Bron: Nico van Scheijndel


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Flo: groene golf voor fietsers in Utrecht

In Utrecht is er nu een groene golf voor fietsers. Fietsers die met 18 kilometer per uur over de Amsterdamsestraatweg rijden, hoeven zich geen zorgen te maken over een stoplicht dat voor hu…

Nieuws

Opmars van de gekleurde fietsen

Je ziet ze inmiddels steeds vaker, zeker in de studentensteden: fietsen met gekleurde onderdelen. Een rood bagagerek of zadel of een blauwe voorband, het ziet er vrolijk uit, maar wat betek…

Nieuws

Fietsers in Rotterdam op de voet gevolgd

Wanneer uw fiets in Rotterdam staat, hangt er wellicht een GPS-chip aan uw stuur. Deze chip volgt u vervolgens op de voet. Hiermee wil de gemeente achterhalen waar extra parkeerplaatsen voo…

Fietstest

Dit zijn de best geteste e-bikes van het jaar

Meimaand is dé fietsmaand en dat is onder meer te zien aan het aantal fietstests dat de afgelopen tijd werd gepubliceerd. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de fietstests van 2017 van…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Pech onderweg

Een band plakken, daar draait u uw hand vast niet voor om. Maar hoe zit dat met andere fietsreparaties? En welke reparaties moet u eigenlijk onder de knie hebben? Moet er nog wat speciaal g…