Logo Fietsen123

Nieuws

Ouderen en fietsongevallen

donderdag 2 oktober, 2014

Uit een studie die is gedaan naar de achtergronden van fietsongevallen waarbij ouderen zijn betrokken blijkt dat er nog veel te verbeteren is bij de fietsers zelf, de fiets en infrastructuur.

Onderzoek naar fietsongevallen

De helft van alle ernstige gewonde verkeersslachtoffers is een fietser. De meest ernstigste gewonden (80%) vallen bij een ongeval waarbij geen motorvoertuig was betrokken was. Voldoende reden voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een dieptestudie te verrichten naar de oorzaken van de fietsongevallen en te zoeken naar verbeterpunten die het aantal ongevallen moeten verminderen. Ze onderzochten daarvoor 41 fietsongevallen waarbij 50-plussers betrokken waren.

75-plussers meest betrokken

Van alle ongevallen deed twee derde zich voor binnen de bebouwde kom en 46 procent van de ongevallen vond plaats op een fietspad. Verder reed 39 procent van de fietsers op een elektrische fiets. De reden van het ongeval was dat de fietser uit balans raakte, tegen een obstakel reed of met een andere fietser of snorfietser botste.
Bij een derde van de ongevallen botste een fietser tegen een andere langzamere verkeersdeelnemer. Vooral 75-plussers bleken betrokken bij valpartijen. Dat ouderen vaker slachtoffer zijn van een verkeersongeval heeft onder meer te maken met het feit dat ze minder snel en minder adequaat reageren op plotselinge gebeurtenissen.

Fietspaden zijn te smal

Maar het is niet alleen het gedrag van de fietser zelf of de andere verkeersdeelnemers die debet zijn aan de ongevallen. Ruim een kwart van ongevallen is toe te schrijven aan te smalle fietspaden of fietsstroken. Een ander punt is de fiets die niet goed is afgesteld op de gebruiker. Een te hoog zadel zorgt er voor dat de gebruiker bij stilstand niet goed bij de grond kan komen.

Enige tijd geleden startte een campagne om fietsers van 50 jaar en ouder een fietshelm te laten dragen om zo vooral hersenletsel te voorkomen, gezien de resultaten van de SWOV-studie lijkt dat geen slecht advies.

Bron: Nico van Scheijndel


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: Freedom Ride 2018

Afgelopen 5 mei was het weer zover, niet alleen vielen de mussen van het dak en vierde Nederland uitbundig zijn bevrijding, ook traden zo’n 800 fietsgekken aan in ‘s Hertogenbosch voor alwe…

Nieuws

65+ in het verkeer: benut je mogelijkheden

De 65-plusser van 2015 leidt een druk leven, drukker dan pakweg 50 jaar geleden. De 65-plusser heeft verschillende voordelen achter het stuur, maar je bent nooit te oud om te leren. Een art…

Nieuws

Top 10 onmogelijk zwaar beladen fietsen

In de westerse wereld wordt de fiets vooral gebruikt voor personenvervoer en recreatieve doeleinden. Heel anders gaat dat in China, India en landen in Afrika en Azië. Waar men in Neder…

Nieuws

Bert blogt: De onverschillige fietser

Bert blogt over fietsgevaren, fietsongelukken en onverschilligheid. Het is een uur of twee, de zon schijnt en Margaret en ik rijden op de Beeklaan, de uitvalsweg vanuit Hillegom naar de pro…

Nieuws

Sparta presenteert elektrische fiets met permanente internetverbinding

Sparta heeft een oplossing bedacht om diefstal te voorkomen: de nieuwe full connected e-bike. Deze nieuwe elektrische fiets heeft namelijk een permanente internetverbinding. Dit betekent da…