Logo Fietsen123

Nieuws

Ouderen en fietsongevallen

donderdag 2 oktober, 2014

Uit een studie die is gedaan naar de achtergronden van fietsongevallen waarbij ouderen zijn betrokken blijkt dat er nog veel te verbeteren is bij de fietsers zelf, de fiets en infrastructuur.

Onderzoek naar fietsongevallen

De helft van alle ernstige gewonde verkeersslachtoffers is een fietser. De meest ernstigste gewonden (80%) vallen bij een ongeval waarbij geen motorvoertuig was betrokken was. Voldoende reden voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een dieptestudie te verrichten naar de oorzaken van de fietsongevallen en te zoeken naar verbeterpunten die het aantal ongevallen moeten verminderen. Ze onderzochten daarvoor 41 fietsongevallen waarbij 50-plussers betrokken waren.

75-plussers meest betrokken

Van alle ongevallen deed twee derde zich voor binnen de bebouwde kom en 46 procent van de ongevallen vond plaats op een fietspad. Verder reed 39 procent van de fietsers op een elektrische fiets. De reden van het ongeval was dat de fietser uit balans raakte, tegen een obstakel reed of met een andere fietser of snorfietser botste.
Bij een derde van de ongevallen botste een fietser tegen een andere langzamere verkeersdeelnemer. Vooral 75-plussers bleken betrokken bij valpartijen. Dat ouderen vaker slachtoffer zijn van een verkeersongeval heeft onder meer te maken met het feit dat ze minder snel en minder adequaat reageren op plotselinge gebeurtenissen.

Fietspaden zijn te smal

Maar het is niet alleen het gedrag van de fietser zelf of de andere verkeersdeelnemers die debet zijn aan de ongevallen. Ruim een kwart van ongevallen is toe te schrijven aan te smalle fietspaden of fietsstroken. Een ander punt is de fiets die niet goed is afgesteld op de gebruiker. Een te hoog zadel zorgt er voor dat de gebruiker bij stilstand niet goed bij de grond kan komen.

Enige tijd geleden startte een campagne om fietsers van 50 jaar en ouder een fietshelm te laten dragen om zo vooral hersenletsel te voorkomen, gezien de resultaten van de SWOV-studie lijkt dat geen slecht advies.

Bron: Nico van Scheijndel


Gerelateerde artikelen

Nieuws

RAI wil meer aandacht voor fietsdiefstal

Jaarlijks verwisselen er in ons land ruim 600.000 fietsen onvrijwillig van eigenaar. De diefstal van fietsen wordt een steeds serieuzere zaak en moet daarom hoger op de politieke agenda kom…

Nieuws

Steeds meer jongeren kiezen voor e-bike

Waar de elektrische fiets eerst nog vooral door ouderen gebruikt werd, wordt de e-bike nu ook onder jongeren steeds populairder. Nu de e-bike een normaal fenomeen is in het straatbeeld, ver…

Nieuws

Fietscomfort van invloed op routekeuze

Verkeersmodellen zijn samengesteld op basis van de aanname dat fietsers altijd de kortste route kiezen, maar deze aanname blijkt niet te kloppen. Royal HaskoningDHV deed hier in samenwerkin…

Routenieuws

Fietsroutes: vier lekkere zomerroutes

Heerlijk fietsen langs het water, over rivieren of door het bos. Wij zetten vier mooie zomerroutes op een rij. Tilburg en omgeving (34,5 km) Fiets door de verrassend mooie stad Tilburg e…

Nieuws

Vakanties voorbij: meer fietsongevallen

Voorlichtingscampagnes voor veilig fietsen moeten zich niet alleen op de schoolgaande jeugd richten, vindt de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT). Deze vereniging deed onderzo…