Nieuws

Oudere fietser is minder stabiel

donderdag 11 augustus, 2016

Fietsers schatten hun eigen rijgedrag hoger in dan tests in het veld aantonen en de oudere fietser is minder stabiel dan zijn jongere evenknie. Dat toont een langlopend onderzoek naar de verkeersveiligheid van oudere fietsers aan.

In een veldtest van de TU Delft en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) moesten 31 oudere (65+) en 30 jongere (30-45 jaar) fietsers een parcours afleggen en tegelijkertijd bepaalde taken uitvoeren. De taken bestonden onder meer uit heel langzaam rijden (7 kilometer per uur) en al fietsend achteromkijken. De deelnemers reden het parcours zowel met een normale als met een elektrische fiets. Alle fietsen waren voorzien van diverse meetinstrumenten.

Corrigeren en overhellen

Belangrijk resultaat uit het onderzoek is dat 65-plussers meer corrigeren met stuurbewegingen en ook vaker het lichaam wat laten overhellen. Daarnaast bleek deze groep een minder stevige grip op het stuur te hebben.

Mogelijke oplossingen

Volgens de onderzoekers blijkt uit deze resultaten dat bijvoorbeeld een achteruitkijkassistent op de fiets heel nuttig kan zijn. Met zo’n achteruitkijkassistent worden nu al proeven gedaan op de ouderenfiets die door TNO is ontwikkeld. Daarnaast zou het goed zijn om bij kruispunten – waar fietsers af- en weer opstappen – het fietspad wat te verbreden. Gezien het stuurgedrag van de oudere fietser kan dat de veiligheid ten goede komen.

Zelfoverschatting

Tot slot kwamen de resultaten van de vragenlijst naar de eigen rijvaardigheid niet overeen met de resultaten die de fietsers in het veld lieten zien. Fietsers blijken zichzelf hoger in te schatten dan de gemiddelde fietser van dezelfde leeftijd. Onderzoeksresultaten die enkel zijn gebaseerd op zelf ingevulde vragenlijsten, zijn dus niet al te serieus te nemen, vinden de onderzoekers.

Langlopend onderzoek

TU Delft en SWOV doen al sinds 2013 onderzoek naar de verkeersveiligheid van oudere fietsers. De nieuwste publicatie over dit langlopende onderzoek gaat over de resultaten uit een veldtest met 31 oudere (65+) en 30 jongere (30 – 45 jaar) fietsers. Het artikel is verschenen in het tijdschrift Transportation Research.

Bron: CROW


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Tip: Fietsen met landschapsgids. Zelf een goede tip? Meld hem gratis aan!

Iedere derde zaterdag van de maand is er in de zomer een fietstocht met een landschapsgids. Fietsend langs kronkelige wegen passeert u bewoonde en verlaten wierden, sporen van dijken en riv…

Nieuws

Fietssnelweg tussen Groningen en Assen?

Als het aan de Fietsersbond ligt, moet er een fietssnelweg komen tussen Groningen en Assen, langs het Noord-Willemskanaal. Deze snelweg moet ook geschikt zijn voor snellere elektrische fiet…

Nieuws

Top 3 bloesem- en bollenfietsroutes in Nederland

Het is weer bloesem- en bollentijd in Nederland. Nederland wordt met de dag kleurrijker. Door het mooie weer van de afgelopen weken lijkt het wel of het hele land in bloei staat. Knoppen zi…

Nieuws

Speed e-bikegebruikers missen auto niet

Uit een onderzoek van QicQ, een fietsconceptstore in Amsterdam, blijkt dat speed e-bikegebruikers duurzaam verknocht zijn aan hun fiets. Ongeacht het weer pakken zij hun tweewieler in plaat…

Nieuws

De slimme fiets gaat de weg veroveren

Fietsongelukken kunnen verleden tijd zijn. Het onderzoeksinstituut TNO komt met een innovatie voor de (elektrische) fiets waardoor de fietser gewaarschuwd wordt voor gevaar op de weg. Werki…