Logo Fietsen123

Nieuws

Oudere fietser is minder stabiel

donderdag 11 augustus, 2016

Fietsers schatten hun eigen rijgedrag hoger in dan tests in het veld aantonen en de oudere fietser is minder stabiel dan zijn jongere evenknie. Dat toont een langlopend onderzoek naar de verkeersveiligheid van oudere fietsers aan.

In een veldtest van de TU Delft en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) moesten 31 oudere (65+) en 30 jongere (30-45 jaar) fietsers een parcours afleggen en tegelijkertijd bepaalde taken uitvoeren. De taken bestonden onder meer uit heel langzaam rijden (7 kilometer per uur) en al fietsend achteromkijken. De deelnemers reden het parcours zowel met een normale als met een elektrische fiets. Alle fietsen waren voorzien van diverse meetinstrumenten.

Corrigeren en overhellen

Belangrijk resultaat uit het onderzoek is dat 65-plussers meer corrigeren met stuurbewegingen en ook vaker het lichaam wat laten overhellen. Daarnaast bleek deze groep een minder stevige grip op het stuur te hebben.

Mogelijke oplossingen

Volgens de onderzoekers blijkt uit deze resultaten dat bijvoorbeeld een achteruitkijkassistent op de fiets heel nuttig kan zijn. Met zo’n achteruitkijkassistent worden nu al proeven gedaan op de ouderenfiets die door TNO is ontwikkeld. Daarnaast zou het goed zijn om bij kruispunten – waar fietsers af- en weer opstappen – het fietspad wat te verbreden. Gezien het stuurgedrag van de oudere fietser kan dat de veiligheid ten goede komen.

Zelfoverschatting

Tot slot kwamen de resultaten van de vragenlijst naar de eigen rijvaardigheid niet overeen met de resultaten die de fietsers in het veld lieten zien. Fietsers blijken zichzelf hoger in te schatten dan de gemiddelde fietser van dezelfde leeftijd. Onderzoeksresultaten die enkel zijn gebaseerd op zelf ingevulde vragenlijsten, zijn dus niet al te serieus te nemen, vinden de onderzoekers.

Langlopend onderzoek

TU Delft en SWOV doen al sinds 2013 onderzoek naar de verkeersveiligheid van oudere fietsers. De nieuwste publicatie over dit langlopende onderzoek gaat over de resultaten uit een veldtest met 31 oudere (65+) en 30 jongere (30 – 45 jaar) fietsers. Het artikel is verschenen in het tijdschrift Transportation Research.

Bron: CROW


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Populariteit e-bike blijft maar toenemen

In ruim tien jaar tijd is het fietsgebruik met een dikke 11 procent gegroeid. Deze groei is voor een deel toe te schrijven aan de e-bikes die inmiddels steeds vaker door fietsers ónder de 6…

Nieuws

De 105-jarige die op een fiets zat...

... en een wereldrecord verbrak. Op de wielerbaan in de Franse plaats Saint-Quentin-en-Yvelines heeft de 105-jairge Robert Marchand het werelduurrecord in de categorie 105 jaar en ouder ver…

Nieuws

De witte fiets van de Veluwe

Al 40 jaar gaan de witte fietsen over het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Voor de mensen van het park is dit reden voor een feest! Het park roept om foto's te sturen van een tocht op de witt…

Nieuws

Gladheid: waar wordt gestrooid en wie is aansprakelijk?

Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je val…

Elektrische Fietsen

E-bike en fietsendrager: hier moet je op letten

Het aantal mensen dat voor ontspannen toertochtjes met een e-bike op pad gaat, neemt toe. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fietsendrager: kan die het gewicht van zo’n e-bike wel aan? Een e…