Logo Fietsen123

Nieuws

Oudere fietser is minder stabiel

donderdag 11 augustus, 2016

Fietsers schatten hun eigen rijgedrag hoger in dan tests in het veld aantonen en de oudere fietser is minder stabiel dan zijn jongere evenknie. Dat toont een langlopend onderzoek naar de verkeersveiligheid van oudere fietsers aan.

In een veldtest van de TU Delft en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) moesten 31 oudere (65+) en 30 jongere (30-45 jaar) fietsers een parcours afleggen en tegelijkertijd bepaalde taken uitvoeren. De taken bestonden onder meer uit heel langzaam rijden (7 kilometer per uur) en al fietsend achteromkijken. De deelnemers reden het parcours zowel met een normale als met een elektrische fiets. Alle fietsen waren voorzien van diverse meetinstrumenten.

Corrigeren en overhellen

Belangrijk resultaat uit het onderzoek is dat 65-plussers meer corrigeren met stuurbewegingen en ook vaker het lichaam wat laten overhellen. Daarnaast bleek deze groep een minder stevige grip op het stuur te hebben.

Mogelijke oplossingen

Volgens de onderzoekers blijkt uit deze resultaten dat bijvoorbeeld een achteruitkijkassistent op de fiets heel nuttig kan zijn. Met zo’n achteruitkijkassistent worden nu al proeven gedaan op de ouderenfiets die door TNO is ontwikkeld. Daarnaast zou het goed zijn om bij kruispunten – waar fietsers af- en weer opstappen – het fietspad wat te verbreden. Gezien het stuurgedrag van de oudere fietser kan dat de veiligheid ten goede komen.

Zelfoverschatting

Tot slot kwamen de resultaten van de vragenlijst naar de eigen rijvaardigheid niet overeen met de resultaten die de fietsers in het veld lieten zien. Fietsers blijken zichzelf hoger in te schatten dan de gemiddelde fietser van dezelfde leeftijd. Onderzoeksresultaten die enkel zijn gebaseerd op zelf ingevulde vragenlijsten, zijn dus niet al te serieus te nemen, vinden de onderzoekers.

Langlopend onderzoek

TU Delft en SWOV doen al sinds 2013 onderzoek naar de verkeersveiligheid van oudere fietsers. De nieuwste publicatie over dit langlopende onderzoek gaat over de resultaten uit een veldtest met 31 oudere (65+) en 30 jongere (30 – 45 jaar) fietsers. Het artikel is verschenen in het tijdschrift Transportation Research.

Bron: CROW


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Steeds meer gevaarlijke fietsen verwijderd

Gemeente Utrecht verwijderde in 2015 bijna 11.000 gevaarlijk gestalde fietsen. Er zijn in het afgelopen jaar minder fietsen weggeknipt door door de gemeente. Maar het aantal gevaarlijk gest…

Nieuws

Hoe onderhoud ik de accu van mijn e-bike?

5.000 van de 20.000 e-bikebezitters hebben soms problemen met de accu van hun fiets. Bijna 40% van hen heeft na één jaar al problemen. Ruim 20% van de e-bikebezitters is niet helemaal tevre…

Nieuws

Fietser filmt eigen overval met helmcamera (bekijk de beelden)

We klagen nog wel eens over de onveiligheid van fietspaden, maar in Zuid-Afrika komt daar zomaar een risico bij. In de onderstaande beelden wordt een fietser in de laatste kilometers van zi…

Nieuws

Leasen van e-bikes steeds meer in trek

Leasebedrijven en fietsproducenten verwachten een grote groei in het leasen van elektrische fietsen. Als ook de fiscale hobbels worden weggenomen, zal het aantal elektrische leasefietsen st…

Nieuws

Fietsvakanties populair bij Nederlandse vakantiegangers

Het merendeel van de Nederlandse vakantiegangers boekt hun reis via een website; slechts een op de tien doet dit nog via een reisbureau of reisagent. Dit blijkt het Continu Vakantie Onderzo…