Logo Fietsen123

Dossier: Fietsen naar Santiago de Compostela

Fietsen naar Santiago de Compostela: Veiligheid onderweg

dinsdag 27 juni, 2017

De route naar Santiago is niet speciaal voor fietsers gemaakt dus je moet er rekening mee houden dat je weleens op een drukke weg terechtkomt of verdwaalt in een grote stad. Dat kan soms onprettige of gevaarlijke situaties opleveren. Niet vaak, maar het komt voor.

Veiligheid op de weg

Fietsen in Nederland en Belgie is prima te doen. De andere weggebruikers zijn fietsers gewend en over het algemeen liggen de paden en wegen er goed bij.

In Frankrijk verandert dat: er liggen lang niet overal fietspaden en je moet daar echt weleens de autoweg op. Tegelijkertijd moet wel worden gezegd dat recreatief fietsen ook in Frankrijk snel aan populariteit wint. De Franse automobilist houdt goed afstand - vaak zelfs beter dan de Nederlandse automobilist! - en hij haalt alleen in als het echt kan.

In Spanje zijn de wegen vaak wat smaller, waardoor de auto's soms akelig dichtbij komen. Daar staat dan weer tegenover dat de route naar Santiago de Compostela bij de Spanjaarden bekend is - de lokale mensen weten dus ook dat zijn hun wegen met wandelende en fietsende pelgrims moeten delen.

Veiligheid in de stad

Als je door een stad of een wat groter dorp fietst, moet je je eigen ruimte opeisen - en dat is voor je eigen veiligheid. Ga bij de stoplichten altijd vóór de auto’s staan en ga zeker ook niet te ver opzij. In feite moet je je gedragen als een trage automobilist. In landen als Frankrijk en Spanje nemen de auto's een veel grotere plaats in dan in Nederland, simpelweg omdat het delen van de weg daar geen dagelijkse routine is. Als fietser delf je dan al snel het onderspit, vandaar dus het advies je eigen ruimte op te eisen. Zorg ervoor dat ze je zien!

Veiligheid 's nachts

Ga absoluut niet 's nachts fietsen, tenzij het echt niet anders kan. De verlichting op je fiets kan nog zo groot zijn, Franse en Spaanse automobilisten zijn al geen fietsers gewend en als die fietser dan ook nog eens 's nachts opduikt, is het leed al helemaal niet te overzien. Daarnaast loop je 's avonds laat en 's nachts ook meer kans op een beschonken bestuurder, en dat wil je liever niet meemaken.

Criminaliteit

Criminaliteit is helaas nooit uit te sluiten. Toch zijn er maar weinig pelgrims die met akelige horrorverhalen terugkomen - de mensen die je onderweg ontmoet zijn juist heel vriendelijk en bijzonder behulpzaam. Dat gezegd hebbende: ja, diefstal komt voor. Neem daarom een goed extra fietsslot mee en parkeer je fiets altijd in het zicht. Berg je meest waardevolle spullen en papieren op in de stuurtas en neem die tas steeds mee als je onderweg ergens stopt.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Een maand met de fiets naar het werk

Minder stilstaan en meer bewegen; Plus-redacteur Erik Bogaards, fietste een maand naar zijn werk met een e-bike. Natuurlijk had ik smoesjes genoeg om niet met de fiets naar het werk te gaan…

Nieuws

Pontjes en veerboten tijdens de coronacrisis: welke vaart wel en welke vaart niet?

Veel pontjes en veerboten varen niet tijdens de coronacrisis. Nu de versoepelingen vanaf 1 juni ingaan, zijn er pontjes die wel weer gaan varen met extra maatregelen en aangepaste vaartijde…

Nieuws

Leasen van e-bikes steeds meer in trek

Leasebedrijven en fietsproducenten verwachten een grote groei in het leasen van elektrische fietsen. Als ook de fiscale hobbels worden weggenomen, zal het aantal elektrische leasefietsen st…

Nieuws

Deze Nederlandse locaties zijn weer toegankelijk voor publiek

De versoepelingen van de coronamaatregelen vanaf 1 juni zorgen ervoor dat veel plekken in Nederland weer (beperkt) toegankelijk worden voor publiek. Ook de fietstochten langs bijvoorbeeld k…

Nieuws

‘Slimme fiets’ moet valpartij voorkomen

In een poging het aantal fietsongevallen tegen te gaan, hebben onderzoekers van de TU Delft een fiets ontwikkeld die niet kan omvallen. Hoe werkt dat? In 2018 kwam een recordaantal fietsers…