Logo Fietsen123

Nieuws

Ook voor fietsers valt er sneeuw!

dinsdag 6 januari, 2009

"Gisteren werd voor velen een nieuw werkjaar wit ingezet. En dus werd het op de meeste fietspaden bijzonder gevaarlijk. Wat kan op de autosnelwegen, kan duidelijk nog niet voor fietspaden. Nochtans sneeuwt het voor fietsers evenveel als voor gemotoriseerde weggebruikers. En omdat een fiets slechts 2 wielen heeft, werd het voor een fietsende werknemer best spannend op deze eerst werkdag". Aldus schrijft de Fietsersbond Vlaanderen, die er een oproep aan toevoegt voor alle wegbeheerders. Strooien "Ook de komende dagen wordt sneeuw verwacht of gaat halfgesmolten sneeuw weer aanvriezen. Daarom doen we een dringende oproep aan alle wegbeheerders om de fietspaden snel sneeuwvrij te maken. Gisternacht viel een laag sneeuw op onze wegen. En dus ook op onze fietspaden. De strooidiensten verkondigen fier dat ze de hele nacht preventief en curatief strooiden. De ochtendspits op de autosnelwegen verliep daarmee vlotter dan verwacht. Mooi zo!"

IJspistes"De strooidiensten verliezen echter uit het oog dat in Vlaanderen ca. 12% van de werknemers dagelijks met de fiets naar het werk rijdt (in Brussel ca. 1%). Voor hen was het bijzonder gevaarlijk. Fietspaden waar de sneeuw niet wordt geruimd, veranderen snel in ijspistes. Het werd snel duidelijk dat slechts weinig wegbeheerders even aan de fietsers hebben gedacht. Er is nochtans een eenvoudige oplossing. Sneeuw op fietspaden moet geruimd worden met een veegmachine. Strooien met zout heeft immers – zeker in vergelijking met de rijbaan – niet veel zin op een fietspad. Omdat fietsbanden dun zijn, wordt het zout door het fietsverkeer niet voldoende verspreid over het fietspad en kan het zout minder zijn werk doen".

VegenDe enige relevante oplossing is vegen. Een groot aantal gemeenten heeft reeds een veegmachine in bezit. Met deze veegmachine kan bijzonder efficiënt en snel sneeuw geruimd worden. Dat bleek o.a. op de N446 (Waasmunster-Belsele): het vrijliggende – van de rijbaan afgescheiden - fietspad was volledig vrij van sneeuw. De veegmachine was langs het fietspad op deze gewestweg gepasseerd, zodat fietsende werknemers en de schoolgaande jeugd veilig de eerste werk- of schooldag van 2009 konden aanvatten. Wat op de N446 kan, kan overal. "

WegbeheerdersDaarom vraagt de Fietsersbond aan alle wegbeheerders:· een veegmachine aan te kopen (de Vlaamse overheid verleent hiertoe subsidies!);· deze veegmachine snel en efficiënt in te zetten op de fietspaden zodat tijdens de ochtend- en avondspits de fietsers op sneeuwvrije fietspaden naar het werk of de school kunnen rijden;· gemeenten die nog niet beschikken over een veegmachine, kunnen als tijdelijke maatregel alsnog strooien met zout. Ook al is het effect daarvan op een fietspad niet hetzelfde als op de autorijbaan, dan nog betekent het inzetten van de strooiwagen een verbetering voor de berijdbaarheid van de fietspaden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Flo: groene golf voor fietsers in Utrecht

In Utrecht is er nu een groene golf voor fietsers. Fietsers die met 18 kilometer per uur over de Amsterdamsestraatweg rijden, hoeven zich geen zorgen te maken over een stoplicht dat voor hu…

Nieuws

Fabrikanten onduidelijk over prijs en levensduur accu’s

Veel gebruikers ondervinden problemen met de accu van hun e-bike. Fabrikanten zijn vaak niet duidelijk over de levensduur en prijzen van nieuwe accu’s, die wel tot bijna €1.000 kunnen oplop…

Nieuws

Meest fietsvriendelijke EU-land? Denemarken!

Europa heeft vele mooie fietsmogelijkheden, waaronder ons eigen land natuurlijk. Volgens de fietsbarometer zijn fietsliefhebbers het beste op hun plaats in Denemarken. Twee jaar geleden dee…

Nieuws

6 mooie fiets- en wandelroutes door Nederland

Gaat u dit jaar op vakantie in eigen land? Wij selecteerden 3 fietsroutes en 3 wandelroutes door een aantal prachtige stukken Nederlandse natuur. Fietsroutes Starten kan bij ieder kno…

Nieuws

Fietsen: een blik op de toekomst

De laatste jaren heeft de fiets een enorme transformatie ondergaan: nadat het ontwerp van de fiets bijna 200 jaar lang in grote lijnen hetzelfde is gebleven, heeft fietsinnovatie de laatste…