Logo Fietsen123

Nieuws

Onderzoek: e-bike vaker betrokken bij ongelukken

maandag 15 augustus, 2016

Het aantal ongelukken tussen een auto en een e-bike ligt 30 procent hoger dan tussen gewone fietsen en auto’s. Dat blijkt uit een onderzoek van de Zweedse Chalmers University of Technology.

Voor het onderzoek rustten de onderzoekers van de Technische Universiteit in Göteborg twaalf e-bikes uit met de nodige meet- en registratieapparatuur. Met deze e-bikes reden de deelnemers aan het onderzoek twee weken lang door Göteborg; in totaal legden ze ongeveer vijftienhonderd kilometer af.

Kritische gebeurtenissen

Er werden 88 zogeheten kritische gebeurtenissen geregistreerd: in 31 procent van die gevallen ging het om confrontaties met voetgangers, 21 procent met personenauto’s, 18 procent met andere fietsers. Andere incidenten hadden te maken met bijvoorbeeld slecht wegdek of het ontbreken van verlichting.

Minder incidenten met gewone fiets

De onderzoekers hebben de cijfers vergeleken met die uit een soortgelijk experiment met gewone fietsen. De gewone fiets was 63 maal betrokken bij een incident –aanzienlijk minder vaak dan de 88 keer van de e-bike. Het aantal incidenten tussen e-bikes en auto’s lag zelfs dertig procent hoger dan die tussen normale fietsen en auto’s.

Snelheid grote boosdoener

Voor die verschillen bestaan verschillende redenen, stellen de onderzoekers. In de eerste plaats is daar de snelheid: de e-bike rijdt gemiddeld zo’n 4 procent harder dan de gewone fiets. Een tweede reden is dat de automobilist niet goed op die hogere snelheid kan anticiperen, omdat het verschil tussen de gewone fiets en de e-bike niet goed zichtbaar is. Dat onderscheid moet dus beter zichtbaar worden gemaakt, vinden de onderzoekers. Helaas gaan ze niet in op de vraag hoe dat moet worden aangepakt.

Bron: CROW Fietsberaad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fiets de Oranjeroute door Nederland en Duitsland

Veel plaatsen in Nederland en vooral ook Duitsland hebben een band met het Huis van Oranje-Nassau. De bijna 3000 kilometer lange Oranjeroute is een majestueuze route langs oude kastelen, bu…

Blog

Bert blogt: de Nederlands middelpuntroute

Omdat ik een beetje genoeg had van windkracht 5 aan de kust, besloten we een fietsroute uit te zoeken die wat minder winderig was. Windkracht 4 - zoiets. Margaret wilde erg graag bloeiende …

Nieuws

Kabinet wil 200.000 forenzen op de fiets

Het kabinet wil ruim 200.000 forenzen stimuleren om vaker met de fiets naar het werk te gaan. Hiervoor wordt ongeveer 100 miljoen euro uitgetrokken. Dit heeft staatssecretaris Stientje van …

Nieuws

Fietsverlichting: wat zijn de regels?

Wanneer je in het donker of bij slecht zicht fietst, moet je natuurlijk wel gezien worden; je bent als fietser al kwetsbaar genoeg. Onlangs startten verschillende verkeersorganisaties een c…

Nieuws

Oproep aan minister Van Nieuwenhuizen: “er moet een slot op het appen op de fiets.”

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging Verkeersslachtoffers roepen minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen dringend op om te komen met een verbod op het ap…