Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuwe test maakt vergelijken actieradius eenvoudiger

woensdag 22 augustus, 2018

Bij de aankoop van een e-bike vormt de actieradius vaak een van de belangrijkste criteria. Maar het vergelijken van verschillende merken is lastig, zowel voor consument als verkoper. Het Duitse Zweirad Industrie Verband (ZIV) heeft een test ontwikkeld die dit makkelijker maakt.

Fabrikanten van e-bikes geven bij hun modellen vaak een actieradius op. Deze is echter altijd tot stand gekomen onder ideale omstandigheden; in de praktijk zul je het aangegeven bereik zelden halen.

Vergelijken van actieradius

Elke e-bike is anders, denk aan motorpositie, vorm van ondersteuning, vermogen en batterijinhoud. Dit maakt het lastig om verschillende merken en modellen met elkaar te vergelijken, zeker voor de beginnende elektrische fietser.

Het ZIV, een belangenvereniging voor de fietsindustrie in Duitsland, vond dat dit makkelijker moest, en heeft daarom een gestandaardiseerde test ontwikkeld die de actieradius van een e-bike berekent en het mogelijk maakt deze te vergelijken met andere merken. Hiervoor heeft de organisatie gebruik gemaakt van expertise en kennis van leveranciers van veelgebruikte aandrijfsystemen, waaronder Accell Group, Bosch E-Bike Systems, Shimano Steps en Velotech.

200 procent vermogen

Deze nieuwe test – de R200 – kijkt naar veel verschillende factoren, zowel van de fiets als van externe omstandigheden. Belangrijke onderdelen van de e-bike die een rol spelen bij de actieradius zijn bijvoorbeeld de accu, het aandrijfsysteem – ketting of riem – en de banden. Ook de verwachte ondersteuningsmodus – Eco, Sport of Turbo – wordt meegenomen.

Als externe factoren wegen onder andere het gewicht van de berijder, het terrein, de ondergrond en weersomstandigheden mee. Om met al deze factoren tot een realistische actieradius te komen, maakt de R200 de berekening op basis van 200 procent ondersteuningsvermogen – vandaar ook de naam. Er wordt uitgegaan van een berijdersprestatie van 70W en een ondersteuning van 140W. Aan de hand van deze gegevens worden het energieverbruik en accuvermogen gerapporteerd.

In een online publicatie ligt het ZIV toe hoe de berekening tot stand komt. Deze is hier (in het Duits) te downloaden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fiets en e-bike halen auto in

Nederlanders pakken voor kleine afstanden – tot 7,5 kilometer – vaker de fiets dan de auto. Op de langere afstanden – 7,5 tot 15 kilometer – blijft de auto vooralsnog het populairst, maar o…

Nieuws

Telefoon op de fiets helemaal verbieden?

Op de weg zien we steeds meer mensen met de telefoon in de hand op het stuur of aan het oor fietsen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. De telefoon is tegenwoordig meer dan alleen een…

Nieuws

'Witte fietsen' in de stad Utrecht?

De gemeente Utrecht heeft opdracht gegeven voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een systeem om elektrische fietsen uit te lenen volgens het systeem van de 'witte fietsen' op de Veluw…

Nieuws

Oproep aan minister Van Nieuwenhuizen: “er moet een slot op het appen op de fiets.”

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging Verkeersslachtoffers roepen minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen dringend op om te komen met een verbod op het ap…

Nieuws

Politie gaat controleren op snelheid elektrische fietsen

De politie in België gaat de populaire elektrische fiets op snelheid controleren. Dat heeft minister Jan Jambon geantwoord op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Veli Yü…