Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuwe test maakt vergelijken actieradius eenvoudiger

woensdag 22 augustus, 2018

Bij de aankoop van een e-bike vormt de actieradius vaak een van de belangrijkste criteria. Maar het vergelijken van verschillende merken is lastig, zowel voor consument als verkoper. Het Duitse Zweirad Industrie Verband (ZIV) heeft een test ontwikkeld die dit makkelijker maakt.

Fabrikanten van e-bikes geven bij hun modellen vaak een actieradius op. Deze is echter altijd tot stand gekomen onder ideale omstandigheden; in de praktijk zul je het aangegeven bereik zelden halen.

Vergelijken van actieradius

Elke e-bike is anders, denk aan motorpositie, vorm van ondersteuning, vermogen en batterijinhoud. Dit maakt het lastig om verschillende merken en modellen met elkaar te vergelijken, zeker voor de beginnende elektrische fietser.

Het ZIV, een belangenvereniging voor de fietsindustrie in Duitsland, vond dat dit makkelijker moest, en heeft daarom een gestandaardiseerde test ontwikkeld die de actieradius van een e-bike berekent en het mogelijk maakt deze te vergelijken met andere merken. Hiervoor heeft de organisatie gebruik gemaakt van expertise en kennis van leveranciers van veelgebruikte aandrijfsystemen, waaronder Accell Group, Bosch E-Bike Systems, Shimano Steps en Velotech.

200 procent vermogen

Deze nieuwe test – de R200 – kijkt naar veel verschillende factoren, zowel van de fiets als van externe omstandigheden. Belangrijke onderdelen van de e-bike die een rol spelen bij de actieradius zijn bijvoorbeeld de accu, het aandrijfsysteem – ketting of riem – en de banden. Ook de verwachte ondersteuningsmodus – Eco, Sport of Turbo – wordt meegenomen.

Als externe factoren wegen onder andere het gewicht van de berijder, het terrein, de ondergrond en weersomstandigheden mee. Om met al deze factoren tot een realistische actieradius te komen, maakt de R200 de berekening op basis van 200 procent ondersteuningsvermogen – vandaar ook de naam. Er wordt uitgegaan van een berijdersprestatie van 70W en een ondersteuning van 140W. Aan de hand van deze gegevens worden het energieverbruik en accuvermogen gerapporteerd.

In een online publicatie ligt het ZIV toe hoe de berekening tot stand komt. Deze is hier (in het Duits) te downloaden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Den Haag breidt aantal fietsparkeerplaatsen flink uit

De fietsflat in de Rijnstraat bij Den Haag Centraal wordt groter. Nu zijn er 2.750 fietsparkeerplaatsen, dat worden er 4.100. Uiterlijk begin 2015 is de fietsflat klaar. De nieuwe fietsflat…

Nieuws

Zo gezond is fietsen

Fietsen is gezond, dat is algemeen bekend. Maar hoe gezond is het nu werkelijk? Wist je bijvoorbeeld dat drie keer per week fietsen de kans op diabetes type 2 verkleint? Fietsen motiveert e…

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Nieuws

Verwarmd fietspad functioneert echt

Het verwarmde fietspad in Wageningen heeft de eerste sneeuwtest goed doorstaan, zo meldt de leverancier van het systeem. Vijftig meter van het fietspad is vervangen door betonnen platen die…

Nieuws

Gelderland Fietsprovincie van het Jaar 2014

Gelderland is door bezoekers van Fietsen.123 gekozen tot de Nederlandse Fietsprovincie van het Jaar 2014. Ruim 7.100 mensen brachten hun stem uit en kozen daarbij in de eerste plaats v…