Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuwe test maakt vergelijken actieradius eenvoudiger

woensdag 22 augustus, 2018

Bij de aankoop van een e-bike vormt de actieradius vaak een van de belangrijkste criteria. Maar het vergelijken van verschillende merken is lastig, zowel voor consument als verkoper. Het Duitse Zweirad Industrie Verband (ZIV) heeft een test ontwikkeld die dit makkelijker maakt.

Fabrikanten van e-bikes geven bij hun modellen vaak een actieradius op. Deze is echter altijd tot stand gekomen onder ideale omstandigheden; in de praktijk zul je het aangegeven bereik zelden halen.

Vergelijken van actieradius

Elke e-bike is anders, denk aan motorpositie, vorm van ondersteuning, vermogen en batterijinhoud. Dit maakt het lastig om verschillende merken en modellen met elkaar te vergelijken, zeker voor de beginnende elektrische fietser.

Het ZIV, een belangenvereniging voor de fietsindustrie in Duitsland, vond dat dit makkelijker moest, en heeft daarom een gestandaardiseerde test ontwikkeld die de actieradius van een e-bike berekent en het mogelijk maakt deze te vergelijken met andere merken. Hiervoor heeft de organisatie gebruik gemaakt van expertise en kennis van leveranciers van veelgebruikte aandrijfsystemen, waaronder Accell Group, Bosch E-Bike Systems, Shimano Steps en Velotech.

200 procent vermogen

Deze nieuwe test – de R200 – kijkt naar veel verschillende factoren, zowel van de fiets als van externe omstandigheden. Belangrijke onderdelen van de e-bike die een rol spelen bij de actieradius zijn bijvoorbeeld de accu, het aandrijfsysteem – ketting of riem – en de banden. Ook de verwachte ondersteuningsmodus – Eco, Sport of Turbo – wordt meegenomen.

Als externe factoren wegen onder andere het gewicht van de berijder, het terrein, de ondergrond en weersomstandigheden mee. Om met al deze factoren tot een realistische actieradius te komen, maakt de R200 de berekening op basis van 200 procent ondersteuningsvermogen – vandaar ook de naam. Er wordt uitgegaan van een berijdersprestatie van 70W en een ondersteuning van 140W. Aan de hand van deze gegevens worden het energieverbruik en accuvermogen gerapporteerd.

In een online publicatie ligt het ZIV toe hoe de berekening tot stand komt. Deze is hier (in het Duits) te downloaden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Acht tips voor een groter bereik

Aan de capaciteit van je accu kun je weinig veranderen, maar door de manier waarop je met je e-bike omgaat, kun je je bereik wel zo groot mogelijk maken. Acht tips! Efficiënt schakelen D…

Nieuws

Vier nazomerse fietsroutes

In de nazomer zijn de temperaturen perfect voor een heerlijke fietstocht door een natuurgebied of langs een kasteel of museum. Wij selecteren vier nazomerse routes door Nederland. Cultuurla…

Nieuws

‘Ping if you care’ moet Brussel veiliger maken voor fietsers

De Europese hoofdstad wordt dagelijks druk befietst, maar veilig is de stad zeker niet. Wie had ooit gedacht dat Bluetooth daar verandering in kan brengen... Een studie van Pro Velo heeft a…

Nieuws

Hoezo de trein? Ga gewoon met de fiets het spoor op

Met een beetje handigheid bouwt u het zelf: een constructie om met de fiets het spoor op te kunnen. Zo bent u meteen van die vervelende en hobbelige fietspaden af en stopt u ook nog eens ge…

Elektrische Fietsen

Drie vooroordelen over de e-bike weerlegd

Rijd je op een e-bike, dan moet je stevig in je schoenen staan. Niet omdat de e-bike daarom vraagt, maar omdat de e-bike nog altijd met vooroordelen te kampen heeft. Je kent ze vast ook wel…