Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuwe test maakt vergelijken actieradius eenvoudiger

woensdag 22 augustus, 2018

Bij de aankoop van een e-bike vormt de actieradius vaak een van de belangrijkste criteria. Maar het vergelijken van verschillende merken is lastig, zowel voor consument als verkoper. Het Duitse Zweirad Industrie Verband (ZIV) heeft een test ontwikkeld die dit makkelijker maakt.

Fabrikanten van e-bikes geven bij hun modellen vaak een actieradius op. Deze is echter altijd tot stand gekomen onder ideale omstandigheden; in de praktijk zul je het aangegeven bereik zelden halen.

Vergelijken van actieradius

Elke e-bike is anders, denk aan motorpositie, vorm van ondersteuning, vermogen en batterijinhoud. Dit maakt het lastig om verschillende merken en modellen met elkaar te vergelijken, zeker voor de beginnende elektrische fietser.

Het ZIV, een belangenvereniging voor de fietsindustrie in Duitsland, vond dat dit makkelijker moest, en heeft daarom een gestandaardiseerde test ontwikkeld die de actieradius van een e-bike berekent en het mogelijk maakt deze te vergelijken met andere merken. Hiervoor heeft de organisatie gebruik gemaakt van expertise en kennis van leveranciers van veelgebruikte aandrijfsystemen, waaronder Accell Group, Bosch E-Bike Systems, Shimano Steps en Velotech.

200 procent vermogen

Deze nieuwe test – de R200 – kijkt naar veel verschillende factoren, zowel van de fiets als van externe omstandigheden. Belangrijke onderdelen van de e-bike die een rol spelen bij de actieradius zijn bijvoorbeeld de accu, het aandrijfsysteem – ketting of riem – en de banden. Ook de verwachte ondersteuningsmodus – Eco, Sport of Turbo – wordt meegenomen.

Als externe factoren wegen onder andere het gewicht van de berijder, het terrein, de ondergrond en weersomstandigheden mee. Om met al deze factoren tot een realistische actieradius te komen, maakt de R200 de berekening op basis van 200 procent ondersteuningsvermogen – vandaar ook de naam. Er wordt uitgegaan van een berijdersprestatie van 70W en een ondersteuning van 140W. Aan de hand van deze gegevens worden het energieverbruik en accuvermogen gerapporteerd.

In een online publicatie ligt het ZIV toe hoe de berekening tot stand komt. Deze is hier (in het Duits) te downloaden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Recycling van accu's elektrische fiets gestart

Stichting Batterijen werkt nu samen met producenten en importeurs om te voorkomen dat de accu's van elektrische fietsen in het mileu of de vuilstort terechtkomen. De laatste jaren stijgt he…

Nieuws

Fietsen in de hitte: zo doe je dat

Tropische temperaturen hoeven geen reden te zijn de fiets te laten staan. Sterker nog: als je je goed aanpast aan de warme omstandigheden, is fietsen juist een prima manier om ondanks de hi…

Fietstest

Dit zijn de best geteste e-bikes van het jaar

Meimaand is dé fietsmaand en dat is onder meer te zien aan het aantal fietstests dat de afgelopen tijd werd gepubliceerd. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de fietstests van 2017 van…

Nieuws

Winnaars Fiets, E-bike en Speed E-bike van het Jaar 2016 bekend

De RAI Vereniging maakte onlangs de winnaars van de verkiezingen Fiets van het Jaar 2016, E-Bike van het Jaar 2016 en -voor de tweede keer- de Speed E-Bike van het Jaar 2016 bekend. De conc…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Spanje

Spanje is een van de populairste vakantielanden van Europa en biedt veel mogelijkheden voor een stedentrip, ook als je deze op de fiets wilt bekijken. Opvallend is het ontbreken van een gro…