Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuwe test maakt vergelijken actieradius eenvoudiger

woensdag 22 augustus, 2018

Bij de aankoop van een e-bike vormt de actieradius vaak een van de belangrijkste criteria. Maar het vergelijken van verschillende merken is lastig, zowel voor consument als verkoper. Het Duitse Zweirad Industrie Verband (ZIV) heeft een test ontwikkeld die dit makkelijker maakt.

Fabrikanten van e-bikes geven bij hun modellen vaak een actieradius op. Deze is echter altijd tot stand gekomen onder ideale omstandigheden; in de praktijk zul je het aangegeven bereik zelden halen.

Vergelijken van actieradius

Elke e-bike is anders, denk aan motorpositie, vorm van ondersteuning, vermogen en batterijinhoud. Dit maakt het lastig om verschillende merken en modellen met elkaar te vergelijken, zeker voor de beginnende elektrische fietser.

Het ZIV, een belangenvereniging voor de fietsindustrie in Duitsland, vond dat dit makkelijker moest, en heeft daarom een gestandaardiseerde test ontwikkeld die de actieradius van een e-bike berekent en het mogelijk maakt deze te vergelijken met andere merken. Hiervoor heeft de organisatie gebruik gemaakt van expertise en kennis van leveranciers van veelgebruikte aandrijfsystemen, waaronder Accell Group, Bosch E-Bike Systems, Shimano Steps en Velotech.

200 procent vermogen

Deze nieuwe test – de R200 – kijkt naar veel verschillende factoren, zowel van de fiets als van externe omstandigheden. Belangrijke onderdelen van de e-bike die een rol spelen bij de actieradius zijn bijvoorbeeld de accu, het aandrijfsysteem – ketting of riem – en de banden. Ook de verwachte ondersteuningsmodus – Eco, Sport of Turbo – wordt meegenomen.

Als externe factoren wegen onder andere het gewicht van de berijder, het terrein, de ondergrond en weersomstandigheden mee. Om met al deze factoren tot een realistische actieradius te komen, maakt de R200 de berekening op basis van 200 procent ondersteuningsvermogen – vandaar ook de naam. Er wordt uitgegaan van een berijdersprestatie van 70W en een ondersteuning van 140W. Aan de hand van deze gegevens worden het energieverbruik en accuvermogen gerapporteerd.

In een online publicatie ligt het ZIV toe hoe de berekening tot stand komt. Deze is hier (in het Duits) te downloaden.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nationale Fiets Telweek was groot succes

Het eerste Nationale fietsonderzoek is een succes gebleken. 55.000 deelnemers downloadden en activeerden de app, ruim 20% meer dan beoogd. NOS, RTL, Omroep Max en diverse radiozenders en kr…

Nieuws

Prijswinnaars april 2016 bekend

Heeft u meegedaan aan onze prijsvraag waarbij u 7x kans maakte op fietstassen van New Looxs t.w.v. €69,95? Dan vindt u hier de uitslag! E. van Boxtel, Waalwijk P. Jansen, Zevenaar O. Dek…

Nieuws

Deze Nederlandse locaties zijn weer toegankelijk voor publiek

De versoepelingen van de coronamaatregelen vanaf 1 juni zorgen ervoor dat veel plekken in Nederland weer (beperkt) toegankelijk worden voor publiek. Ook de fietstochten langs bijvoorbeeld k…

Nieuws

Dit moet je weten over zonnebrandcrème op de fiets

Fietsen in de zon is hartstikke lekker, maar je moet natuurlijk wel uitkijken dat je niet verbrandt. Zeker als je een mooie tocht langs het water maakt, waar het een stuk koeler is. Wat moe…

Nieuws

Bert blogt: Eifelse avonturen

Rondom het laatste weekend van mei hebben mijn vrouw Margaret en ik een paar dagen in de Eifel gefietst. Ik had mijn zinnen gezet op de veelgeroemde Vennbahn Radweg, een 125 km lang voormal…