Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Nieuwe cijfers: e-bike dodelijker dan bromfiets

donderdag 21 september, 2017

Het aantal dodelijke verkeersongevallen met e-bikes neemt toe en vooral ouderen lopen gevaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de politie. De politie adviseert mensen op een e-bike een helm te dragen.

De actuele cijfers laten zien dat de elektrische fiets inmiddels ‘dodelijker’ is dan de bromfiets: bestuurders van een e-bike zijn vaker slachtoffer van een fataal verkeersongeval dan bestuurders van een bromfiets.

Vooral 60-plussers slachtoffer

Het aantal fatale ongevallen met een e-bike is vooral hoog onder 60-plussers: maar liefst 87 procent van de verkeersdoden op een e-bike is 60 jaar of ouder. Sinds 2014 zijn er zeker 79 bestuurders van een e-bike omgekomen bij een verkeersongeval.

Zorgwekkend

Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider infrastructuur bij de Nationale Politie, vindt het zorgwekkend dat vooral ouderen het slachtoffer worden: ‘Door de vergrijzing zien we dat mensen steeds langer mobiel blijven en vaker kiezen voor een e-bike. Op zich is dat mooi, want het is gezond. Maar helaas missen sommige ouderen de vaardigheid om een e-bike te besturen.’

Cursus

Omdat de e-bike andere vaardigheden vereist dan een gewone fiets, zouden meer mensen een cursus moeten volgen, vindt Van Hasselt. ‘De e-bike geeft de berijder een extra zetje, en dat gebeurt soms onverwacht. Daardoor kun je wankelen, slingeren en soms zelfs vallen.’

Fietspad gevaarlijker dan vroeger

Ook de toegenomen drukte op het fietspad is een factor van betekenis, stelt Van Hasselt. ‘Vroeger reden daar alleen maar gelijkgezinden, mensen die een gelijk tempo hadden. Maar nu zien we e-bikes, gewone fietsen, supersnelle e-bike en bakfietsen. Het is gevaarlijker geworden.’

Dringend helmadvies

De politie geeft nu een dringend ‘helmadvies. ‘Draag een helm, zeker als je wat ouder bent,’ zegt Van Hasselt. ‘Onderzoek laat zien dat het dragen van een helm ernstig letsel kan voorkomen.’

Niet eerder bracht de politie cijfers naar buiten over het aantal overleden berijders van een e-bike. In 2016 vielen in totaal 629 doden in het verkeer, onder wie 189 fietsers. Onder die doden waren zeker 28 e-bikers, blijkt uit de nieuwe cijfers. In 2017 is geen daling in het aantal verkeersdoden te verwachten, zegt de politie.

Bron: AD


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Met fietsen sla je kennis beter op

Wil je nadat je iets geleerd hebt deze kennis beter onthouden? Wacht vier uur en ga daarna een half uur hard fietsen. Uit onderzoek van het Radboudumc blijkt dat je kennis dan beter opslaat…

Nieuws

Fietsen met een paraplu, mag dat (nog)?

Het vult ons straatbeeld tijdens een regenbui: fietsers met een paraplu. Een prima oplossing als je geen regenpak hebt (of niet wil dragen). Maar mag het eigenlijk wel, nu we ook geen telef…

Nieuws

Niet genoeg fietsplekken in de trein: onzekerheid en vertraging voor reizigers

Er is niet genoeg plek voor fietsen in de trein. Het aantal reizigers met een fiets is de afgelopen jaren snel gegroeid en nu het fietsgebruik steeds meer wordt gestimuleerd, moet de NS sne…

Nieuws

De 5 mooiste e-bikefietsroutes van Nederland

Met een e-bike komt u verder, ziet u meer en zijn heuvels geen enkel probleem meer. Speciaal voor elektrische fietsen selecteerden wij wat langere routes van 40 tot 60 kilometer en met wat …

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens E-bike Xperience

Begin maart vond de E-bike Xperience plaats in Utrecht. Hier konden bezoekers verschillende modellen e-bikes testen en werd de E-bike van het Jaar 2018 gekozen. De winnaar van deze verkiezi…