Nieuws

Nieuwe cijfers: e-bike dodelijker dan bromfiets

donderdag 21 september, 2017

Het aantal dodelijke verkeersongevallen met e-bikes neemt toe en vooral ouderen lopen gevaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de politie. De politie adviseert mensen op een e-bike een helm te dragen.

De actuele cijfers laten zien dat de elektrische fiets inmiddels ‘dodelijker’ is dan de bromfiets: bestuurders van een e-bike zijn vaker slachtoffer van een fataal verkeersongeval dan bestuurders van een bromfiets.

Vooral 60-plussers slachtoffer

Het aantal fatale ongevallen met een e-bike is vooral hoog onder 60-plussers: maar liefst 87 procent van de verkeersdoden op een e-bike is 60 jaar of ouder. Sinds 2014 zijn er zeker 79 bestuurders van een e-bike omgekomen bij een verkeersongeval.

Zorgwekkend

Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider infrastructuur bij de Nationale Politie, vindt het zorgwekkend dat vooral ouderen het slachtoffer worden: ‘Door de vergrijzing zien we dat mensen steeds langer mobiel blijven en vaker kiezen voor een e-bike. Op zich is dat mooi, want het is gezond. Maar helaas missen sommige ouderen de vaardigheid om een e-bike te besturen.’

Cursus

Omdat de e-bike andere vaardigheden vereist dan een gewone fiets, zouden meer mensen een cursus moeten volgen, vindt Van Hasselt. ‘De e-bike geeft de berijder een extra zetje, en dat gebeurt soms onverwacht. Daardoor kun je wankelen, slingeren en soms zelfs vallen.’

Fietspad gevaarlijker dan vroeger

Ook de toegenomen drukte op het fietspad is een factor van betekenis, stelt Van Hasselt. ‘Vroeger reden daar alleen maar gelijkgezinden, mensen die een gelijk tempo hadden. Maar nu zien we e-bikes, gewone fietsen, supersnelle e-bike en bakfietsen. Het is gevaarlijker geworden.’

Dringend helmadvies

De politie geeft nu een dringend ‘helmadvies. ‘Draag een helm, zeker als je wat ouder bent,’ zegt Van Hasselt. ‘Onderzoek laat zien dat het dragen van een helm ernstig letsel kan voorkomen.’

Niet eerder bracht de politie cijfers naar buiten over het aantal overleden berijders van een e-bike. In 2016 vielen in totaal 629 doden in het verkeer, onder wie 189 fietsers. Onder die doden waren zeker 28 e-bikers, blijkt uit de nieuwe cijfers. In 2017 is geen daling in het aantal verkeersdoden te verwachten, zegt de politie.

Bron: AD


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…

Nieuws

Fietsen in Duitsland? Let dan op: regels voor fietsers een stuk strenger!

Duitsland is voor Nederlanders een populair land om vakantie te vieren. Vaak gaat de fiets mee op een fietsendrager en worden er veel mooie fietstochten gemaakt. Ook fietsen in de grensstre…

Nieuws

Fietsers in Rotterdam op de voet gevolgd

Wanneer uw fiets in Rotterdam staat, hangt er wellicht een GPS-chip aan uw stuur. Deze chip volgt u vervolgens op de voet. Hiermee wil de gemeente achterhalen waar extra parkeerplaatsen voo…

Nieuws

Kom verder met je accu!

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - ni…

Nieuws

Utrecht krijgt elektrische deelfietsen

Na het grote succes in Kopenhagen, krijgt Utrecht in Nederland de primeur met vijftien Gobikes. Het zijn niet zomaar elektrische fietsen, want de fiets kan met smartphones communiceren…