Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuw fietspad Scheldelaan: flinke verbetering

zaterdag 1 december, 2007

Afgelopen donderdag werd het nagelnieuwe fietspad langs de Scheldelaan in de Antwerpse haven officieel ingereden. Het blijkt een flinke verbetering. André Maes bericht ons erover. OpwarmenOp de fiets zaten: Inga Verhaert, bestendig afgevaardigde, Marc Van Peel, schepen voor de haven, Patrick D’haese, algemeen directeur van de Fietsersbond en een resem enthousiaste fietsers. Niettegenstaande het slechte weer werd gefietst tot aan het Havencentrum Lillo. Daar werden de toespraken gehouden en konden de verkleumde fietsers zich opwarmen en genieten van een drankje en een hapje.

Verzakt en gevaarlijkHet oude fietspad aan de rechterkant van de Scheldelaan voldeed al lang niet meer. De wegbedekking met betontegels was op vele plaatsen verzakt en er waren tientallen gevaarlijke in- en uitritten van de bedrijven. De Provincie Antwerpen, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) en de Fietsersbond namen het initiatief om, in overleg met de Gemeente Reimerswaal, een grensoverschrijdend fietspad uit te tekenen langsheen de Scheldelaan.

Dubbele richting Het dubbelrichtingsfietspad is aangelegd tussen de Scheldelaan en de Scheldedijk, weg van de op- en afritten van bedrijven. Dit betekent een aanzienlijke verbetering van de veiligheid voor de fietser. Ook aan het comfort is gedacht: het wegdek in asfalt zorgt voor een vlotte berijdbaarheid. De Fietsersbond liet zijn meetfiets op het fietspad los en kwam tot de conclusie dat hier het beste resultaat qua comfort tot nu toe werd bereikt.

Aansluiting Nederlands fietspadHet fietspad kadert binnen het Interreg III A - project “Grensoverschrijdend Fietsroutenetwerk”. In dit project nemen o.a. de Stad Antwerpen, het GHA en de gemeente Reimerswaal (NL) deel. De samenwerking met de gemeente Reimerswaal is uniek omdat in het bestek voor het fietspad de aansluiting op het Nederlandse fietspad vervat zit.

CijfersDe cijfers: Het fietspad is 16 km lang en 2,5 m breed. De werken werden uitgevoerd door de nv Heijmans Infra voor een bedrag van 1.478.632 euro. Het GHA kreeg een Europese toelage van 275.000 euro en de Provincie Antwerpen subsidieerde het project met 150.000 euro.


Gerelateerde artikelen

Elektrische Fietsen

E-bike voor beginners

De e-bike is toch net even iets anders dan een gewone fiets. En als je al een paar jaar helemaal niet hebt gefietst, is het dubbelop wennen. Al een tijd niet gefietst en nu besloten de e-bi…

Blog

Bert blogt: Naar de bollen!

Fanatiek fietser en Bollenstreekbewoner Bert Vester neemt je in zijn blog voor Fietsen123 mee naar 'zijn' Bollenstreek. Hij geeft je de beste tips, toont je de mooiste weggetjes en heeft ee…

Nieuws

Mag je een fiets op de stoep parkeren?

Wat zijn de regels voor het parkeren van een (brom)fiets of e-bike op de stoep? Daar zijn geen specifieke wetten voor, maar de gemeente kan in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) we…

Nieuws

Tour de France in Brussel: kijken én fietsen

De julimaand is traditioneel Tour de France-maand. Dit jaar start de grootste wielerwedstrijd ter wereld in Brussel, waarna de renners in drie etappes België doorkruisen. Een prima gelegenh…

Nieuws

Winnaars prijsvraag februari bekend

Heeft u meegedaan met onze prijsvraag waarmee u kans maakte op een jack van Happy Rainy Days? Dan vindt u hieronder de uitslag. Wij feliciteren:BW Mets, SpaubeekG Pullen, HeemserveenM Klema…