Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuw fietspad Scheldelaan: flinke verbetering

zaterdag 1 december, 2007

Afgelopen donderdag werd het nagelnieuwe fietspad langs de Scheldelaan in de Antwerpse haven officieel ingereden. Het blijkt een flinke verbetering. André Maes bericht ons erover. OpwarmenOp de fiets zaten: Inga Verhaert, bestendig afgevaardigde, Marc Van Peel, schepen voor de haven, Patrick D’haese, algemeen directeur van de Fietsersbond en een resem enthousiaste fietsers. Niettegenstaande het slechte weer werd gefietst tot aan het Havencentrum Lillo. Daar werden de toespraken gehouden en konden de verkleumde fietsers zich opwarmen en genieten van een drankje en een hapje.

Verzakt en gevaarlijkHet oude fietspad aan de rechterkant van de Scheldelaan voldeed al lang niet meer. De wegbedekking met betontegels was op vele plaatsen verzakt en er waren tientallen gevaarlijke in- en uitritten van de bedrijven. De Provincie Antwerpen, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) en de Fietsersbond namen het initiatief om, in overleg met de Gemeente Reimerswaal, een grensoverschrijdend fietspad uit te tekenen langsheen de Scheldelaan.

Dubbele richting Het dubbelrichtingsfietspad is aangelegd tussen de Scheldelaan en de Scheldedijk, weg van de op- en afritten van bedrijven. Dit betekent een aanzienlijke verbetering van de veiligheid voor de fietser. Ook aan het comfort is gedacht: het wegdek in asfalt zorgt voor een vlotte berijdbaarheid. De Fietsersbond liet zijn meetfiets op het fietspad los en kwam tot de conclusie dat hier het beste resultaat qua comfort tot nu toe werd bereikt.

Aansluiting Nederlands fietspadHet fietspad kadert binnen het Interreg III A - project “Grensoverschrijdend Fietsroutenetwerk”. In dit project nemen o.a. de Stad Antwerpen, het GHA en de gemeente Reimerswaal (NL) deel. De samenwerking met de gemeente Reimerswaal is uniek omdat in het bestek voor het fietspad de aansluiting op het Nederlandse fietspad vervat zit.

CijfersDe cijfers: Het fietspad is 16 km lang en 2,5 m breed. De werken werden uitgevoerd door de nv Heijmans Infra voor een bedrag van 1.478.632 euro. Het GHA kreeg een Europese toelage van 275.000 euro en de Provincie Antwerpen subsidieerde het project met 150.000 euro.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Wat weet u over het eigen risico? Test uzelf

Bijna een derde van de Nederlanders betaalt voor zorg waarvan hij niet wist dat dit onder het eigen risico viel, aldus onderzoeksbureau Markteffect. Hoe is het met uw kennis van het eigen r…

Nieuws

Nederlandse fietser heeft veel over voor de hobby

Fietsen blijft onverminderd populair in Nederland. Bijna de helft van de Nederlanders fietst recreatief: tussen mei 2017 en mei 2018 trokken ruim 8 miljoen Nederlanders er voor het plezier …

Blog

Bert blogt: nog meer schade en schande

Dit is het tweede blog over de risico's en de gevaren die de argeloze fietser belagen. In het eerste blog vertelde ik over de verstrekkende gevolgen van een ongeval, het belang van het voor…

Nieuws

De e-bike: zo fiets je veilig

E-bikes en veiligheid: het blijft een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt. Volgens de een is er helemaal niets aan de hand, volgens de ander is de e-bike een levensgevaarlijk vervoersmid…

Nieuws

Fietsers die druk zijn met hun smartphone blijven beschermd

Ook als een fietser drukker is met zijn smartphone dan met het verkeer en daardoor een ongeval veroorzaakt, dan blijft artikel 185 van de Wegenverkeerswet van kracht. Volgens dit artikel is…