Logo Fietsen123

Nieuws

Nietje wint bij fietsrekverkiezing

zaterdag 6 maart, 2010

Een Amsterdams onderzoek naar fietsparkeersystemen levert het fietsnietje als winnaar op. Hoewel het veel fietsers eigenlijk niet uitmaakt wat voor parkeersysteem wordt gebruikt. Als de fiets maar is vast te zetten en niet omvalt. Aldus meldt het Fietsberaad. We citeren.

9 fietsrekken

Het stadsdeel Centrum in Amsterdam is in juni 2009 een proef met verschillende typen fietsrekken gestart. Het publiek kon tot 31 december 2009 via e-mail een reactie geven op de 19 fietsrekken die op het Raamplein zijn geplaatst. Verder zijn tellingen uitgevoerd en fietsers ondervraagd. De voorkeur voor het fietsnietje (model nr. 19)  gold de 256 fietsers die de moeite namen om per e-mail te reageren. Bij de fietsers die ter plaatste werden ondervraagd, kwam geen eenduidige voorkeur naar voren.

Eerste vier

De e-mailers vinden het fietsnietje tijdloos, maar erkennen wel het gevaar dat het nietje een chaotisch straatbeeld op kan roepen door de plaatsing van fietsen tussen de rekken. De Dome, een elegantere versie van een nietje, maar iets minder stabiel komt als tweede uit de bus. Het Heklucht-rek, ook een soort nietje, maar dan voorzien van een ingebouwde fietspomp, komt als derde uit de bus, met als nadeel heeft dat de pomp gevoelig is voor vandalisme. De vierde keuze is model Connect, een driehoek op een paaltje, maar het smalle ontwerp maakt het niet geschikt voor alle soorten fietsen, aldus de gebruikers.

Verankeren

Uit de enquêtes onder fietsers blijkt dat de gebruiker met name de mogelijkheid om de fiets te verankeren (35%) belangrijk vindt en verder dat de fiets niet kan omvallen (17%) en er weinig kans op beschadigingen (5%) is. Ruimtebeslag of een verrassend ontwerp zegt de gebruiker van een fietsrek zelf niet veel. Hij of zij laat zich vooral leiden door het gebruikersgemak van een fietsrek. Ook de praktijk is te zien dat de gebruiker minder kritisch is op de eigenschappen van een fietsrek en bovendien het parkeren van de fiets laat afhangen van de beschikbare plaats èn de mogelijkheid om dichtbij de bestemming parkeren. Uit de enquêtes op het Raamplein komt geen voorkeur voor één bepaald fietsrek.

Experimenteren

Dat het nietje als favoriet uit de bus komt, steunt het stadsdeel in de eerdere keuze (2000) om het nietje als standaard te gebruiken, zo stelt het stadsdeel zelf. Het nietje heeft echter als nadeel dat het relatief veel ruimte kan innemen als de parkeerdruk hoog is; fietsen waaieren uit. Op basis van de resultaten van het onderzoek en eigen bevindingen met de rekken gaat het stadsdeel verder in gesprek met de leveranciers van de Dome en Connect. Het uitgangspunt is dat deze smallere rekken minder het uitwaaiereffect hebben en geplaatst kunnen worden daar waar de ruimte beperkt is en/of de parkeerdruk hoog. Ook wil men verder experimenteren met het Heklucht.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Winnaars groenarrangement Hotel Mooirivier bekend

Heeft u onlangs meegedaan met de prijsvraag waarbij u 2x kans maakte op een inspirerend groenarrangement van Hotel Mooirivier t.w.v. €318! Dan vindt u hier de uitslag! Wij feliciteren:…

Blog

Bert blogt: Langs de Elbe in Tsjechië en Duitsland

Blogger Bert Vester zat wederom in het zadel, dit keer langs de Elbe in Tsjechië en Duitsland. Mooi was het, adembenemend zelfs... De reis begon in het kleine stadje Vrchlabí, in het noorde…

Nieuws

Stelling: ik fiets minder door de slechte zomer

We hebben deze zomer nog maar een paar warme dagen gehad en vooral veel regen. Heb je hierdoor minder vaak gefietst? Of laat je je niet tegenhouden door een beetje regen? Laat uw stem achte…

Nieuws

Veiligheid moet terug op fietspaden

We zijn nog niet helemaal goed op weg. De ANWB stelt hoge prioriteit aan het veilig maken van fietspaden. Steeds meer ongelukken lijken te ontstaan door de grote drukte op de vaak smalle we…

Nieuws

Bert blogt: Eifelse avonturen

Rondom het laatste weekend van mei hebben mijn vrouw Margaret en ik een paar dagen in de Eifel gefietst. Ik had mijn zinnen gezet op de veelgeroemde Vennbahn Radweg, een 125 km lang voormal…