Logo Fietsen123

Nieuws

Niet genoeg fietsplekken in de trein: onzekerheid en vertraging voor reizigers

dinsdag 15 oktober, 2019

Er is niet genoeg plek voor fietsen in de trein. Het aantal reizigers met een fiets is de afgelopen jaren snel gegroeid en nu het fietsgebruik steeds meer wordt gestimuleerd, moet de NS snel extra maatregelen nemen.

Dat stellen de Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover. Volgens Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, is er een tekort van duizenden fietsplekken en de komende jaren zal het aantal reizigers met een fiets jaarlijks met 10 tot 20 procent toenemen. De organisatie krijgt dan ook steeds meer klachten binnen van reizigers die niet met hun fiets in de trein mogen.

Ook Arjen Klinkert van Rover constateert dit: “Onze vrijwilligers zien steeds vaker dat er geen plek in de trein is voor fietsen. De reizigers moeten dan uit de trein gezet worden in verband met veiligheid. Dat moet anders.”

De problemen doen zich vooral voor in de zomermaanden en dan met name op trajecten die door veel (dag)toeristen worden gebruikt. Denk aan trajecten rond de Veluwe, Leeuwarden en richting de Waddeneilanden. Omdat fietsen in de spitsuren niet mee mogen, moeten reizigers met een fiets in de daluren reizen. Dat leidt tot extreme drukte. “Zeker in de weekenden is het passen en meten. Dat vraagt om creatieve oplossingen,” stelt Arjen Klinkert.

Onzekerheid

Als reiziger weet je van tevoren niet of er plek is voor je fiets. Met als mogelijk gevolg dat je niet meteen mee kunt en moet wachten op een volgende, hopelijk minder volle trein. Dat leidt niet alleen tot langere reistijden, maar als je meerdere treinen achter elkaar niet kunt nemen, loop je ook nog het risico dat je weer in de spits terechtkomt.

Maatwerk

Er zijn bij geen van de betrokken organisaties exacte cijfers over het aantal reizigers dat een fiets in de trein mee wil nemen, maar ook de NS ziet in dat er structurele oplossingen nodig zijn. Een woordvoerder geeft aan dat de vervoerder in overleg met Rover en de Fietsersbond naar oplossingen zoekt. Wel wil de NS eerst onderzoek doen naar de knelpunten.

Volgens de Fietsersbond moet de NS niet alleen kijken naar het gemiddelde aantal fietsplekken in treinen, maar vooral ook maatwerk toepassen. Bijvoorbeeld door op drukke trajecten extra fietswagons aan te koppelen, zoals dat ook in Duitsland gebeurt. Of door fietsen aan het voorwiel op te hangen om meer ruimte te creëren.

Lees hier de regels over het meenemen van een fiets in de trein.

Bron: Volkskrant


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Eisen helm snelle e-bike bekend

Vanaf 1 januari 2017 geldt voor de berijder van de speed pedelec – de e-bike tot 45 kilometer per uur – een helmplicht. De nieuw ontwikkelde helm ziet eruit als een fietshelm, maar de speci…

Nieuws

Fietsersbond: ingrijpende maatregelen nodig

Als het aan minister Cora van Nieuwenhuizen ligt, vallen er in 2030 geen doden meer in het verkeer. Het zou fantastisch zijn als dit streven behaald wordt, maar hiervoor zijn wel ingrijpend…

Nieuws

Scholieren 'rijden' in autosimulator om onverlichte fietsers te ervaren

Herkent u het? Als fietser of automobilist een onverlichte fietser tegenkomen die dan ook nog eens kwaad wordt omdat u hem niet gezien heeft? Leerlingen van de Scholingsboulevard kruipen mo…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in België en Luxemburg

In België zijn er een aantal steden met een eigen fietsdeelsysteem. Welke ga jij op de fiets verkennen: Antwerpen, Brussel of het minder bekende – maar niet minder mooie – Namen? Maar ook L…

Nieuws

Garantievoorwaarden e-bikes onder de maat

Hoewel gemiddeld twee keer zo duur als een gewone fiets vliegen de e-bikes al een paar jaar de winkels uit. Bij zo’n dure aanschaf verwacht je als consument ook goede garantievoorwaarden, m…