Logo Fietsen123

Nieuws

Niet genoeg fietsplekken in de trein: onzekerheid en vertraging voor reizigers

dinsdag 15 oktober, 2019

Er is niet genoeg plek voor fietsen in de trein. Het aantal reizigers met een fiets is de afgelopen jaren snel gegroeid en nu het fietsgebruik steeds meer wordt gestimuleerd, moet de NS snel extra maatregelen nemen.

Dat stellen de Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover. Volgens Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, is er een tekort van duizenden fietsplekken en de komende jaren zal het aantal reizigers met een fiets jaarlijks met 10 tot 20 procent toenemen. De organisatie krijgt dan ook steeds meer klachten binnen van reizigers die niet met hun fiets in de trein mogen.

Ook Arjen Klinkert van Rover constateert dit: “Onze vrijwilligers zien steeds vaker dat er geen plek in de trein is voor fietsen. De reizigers moeten dan uit de trein gezet worden in verband met veiligheid. Dat moet anders.”

De problemen doen zich vooral voor in de zomermaanden en dan met name op trajecten die door veel (dag)toeristen worden gebruikt. Denk aan trajecten rond de Veluwe, Leeuwarden en richting de Waddeneilanden. Omdat fietsen in de spitsuren niet mee mogen, moeten reizigers met een fiets in de daluren reizen. Dat leidt tot extreme drukte. “Zeker in de weekenden is het passen en meten. Dat vraagt om creatieve oplossingen,” stelt Arjen Klinkert.

Onzekerheid

Als reiziger weet je van tevoren niet of er plek is voor je fiets. Met als mogelijk gevolg dat je niet meteen mee kunt en moet wachten op een volgende, hopelijk minder volle trein. Dat leidt niet alleen tot langere reistijden, maar als je meerdere treinen achter elkaar niet kunt nemen, loop je ook nog het risico dat je weer in de spits terechtkomt.

Maatwerk

Er zijn bij geen van de betrokken organisaties exacte cijfers over het aantal reizigers dat een fiets in de trein mee wil nemen, maar ook de NS ziet in dat er structurele oplossingen nodig zijn. Een woordvoerder geeft aan dat de vervoerder in overleg met Rover en de Fietsersbond naar oplossingen zoekt. Wel wil de NS eerst onderzoek doen naar de knelpunten.

Volgens de Fietsersbond moet de NS niet alleen kijken naar het gemiddelde aantal fietsplekken in treinen, maar vooral ook maatwerk toepassen. Bijvoorbeeld door op drukke trajecten extra fietswagons aan te koppelen, zoals dat ook in Duitsland gebeurt. Of door fietsen aan het voorwiel op te hangen om meer ruimte te creëren.

Lees hier de regels over het meenemen van een fiets in de trein.

Bron: Volkskrant


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Oudere fietser is minder stabiel

Fietsers schatten hun eigen rijgedrag hoger in dan tests in het veld aantonen en de oudere fietser is minder stabiel dan zijn jongere evenknie. Dat toont een langlopend onderzoek naar de ve…

Nieuws

6,7 kilometer fietsen, onder water! Video wereldrecord.

Onder water fietsen, dat kan natuurlijk ook, moet men gedacht hebben. De enige zichtbare aanpassingen aan de fiets zijn een paar vleugels aan de voor- en achterkant die de fiets een neerwaa…

Nieuws

Top 3 bloesem- en bollenfietsroutes in Nederland

Het is weer bloesem- en bollentijd in Nederland. Nederland wordt met de dag kleurrijker. Door het mooie weer van de afgelopen weken lijkt het wel of het hele land in bloei staat. Knoppen zi…

Nieuws

Fietsvierdaagsen 2020: een overzicht

De evenementen waarbij de fiets een rol speelt, beginnen al vroeg dit jaar met de Vakantiebeurs en de Velofollies in januari en eindigen met de Hof van Twente Herfstfietsvierdaage. En voor …

Nieuws

Autoroute: Nederrijn, Waal en Operatie Market Garden

De Rijn is een van de langste rivieren van Europa. Een groot deel van het stroomgebied ligt in Duitsland, maar de Rijndelta bevindt zich in Nederland. Vlak nadat de Rijn de Nederlands-Duits…