Logo Fietsen123

Nieuws

Nederlanders fietsen steeds minder, ondanks stijging fietsverkoop

Thursday 15 November, 2018

Na een korte periode van daling zit de fietsverkoop de laatste jaren weer in de lift, vooral dankzij e-bikes. Toch fietsen Nederlanders steeds minder kilometers. Dit blijkt uit het jaarlijkse rapport ‘Mobiliteit in Cijfers Tweewielers’ van Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit.

Met dit rapport brengt Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit, in samenwerking met onderzoeksinstituut GfK de stand van zaken op het gebied van fietsen in Nederland in kaart.

Fietsverkoop en fietspark

Al jarenlang blijkt hieruit de kentering die binnen de fietsverkoop en het fietsgebruik te zien is. Net als bij auto’s maken de traditionele vormen van aandrijving – in het geval van fietsen pure spierkracht – plaats voor elektrische ondersteuning. In 2017 nemen e-bikes al bijna een derde van de totale fietsverkoop (ruim 950.000 fietsen) voor hun rekening. Rekenen we dit om naar omzet, dan gaat het zelfs om meer dan de helft. Stadsfietsen nemen de tweede plaats in, zowel op het gebied van afzet als omzet.

Met een gemiddeld aankoopbedrag per fiets van €1.020 zijn de verkochte fietsen de laatste jaren in verhouding duurder geworden. Ook hieruit blijkt het groeiende aandeel van e-bikes. Opvallend is daarentegen wel de daling van het gemiddelde aankoopbedrag bij vakhandels: na jarenlange stijging is hier juist weer een lichte daling te zien, ondanks een stijging van het aantal fietsen bij deze categorie handelaren.

Nu de speed pedelecs steeds meer ingeburgerd raken, mogen deze ook als aparte categorie genoemd worden. Op dit moment racen er namelijk al bijna 15.000 exemplaren van over de Nederlandse fietspaden. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de 4.500 pedelecs die het afgelopen jaar verkocht zijn.

Met de hoge verkoopcijfers van fietsen zijn er in totaal 22,8 miljoen fietsen in Nederland, waarvan 1,8 miljoen e-bikes. Hier zien we ook een toenemende invoer; de fiets is al jaren geen typisch Nederlands product meer.

Daling fietskilometers, vooral naar school

Opvallend is het aantal gefietste kilometers, dat vanaf 2014 structureel aan het afnemen is. In 2017 trapten we met z’n allen 1.442.000.000 kilometer weg, bijna 200.000.000 minder dan het hoogtepunt van drie jaar eerder. Omgerekend naar inwoners is dit zo’n 844 kilometer per jaar of 2,43 kilometer per dag.

De meeste kilometers leggen we af voor woon-werkverkeer, bijna een kwart van het totale aantal. Fietstochtjes naar sport- en hobbyactiviteiten en horecagelegenheden nemen de tweede plaats in, gevolgd door onderwijs- en cursusinstellingen. Boodschappen en recreatieve fietstochten maken de top vijf van fietskilometers af. Het aantal kilometers naar sport- en hobbyactiviteiten en horecagelegenheden en onderwijs- en cursusinstellingen is ten opzichte van eerdere jaren flink gedaald.

Overige feiten

  • Nederland telt in 2018 ongeveer 36.900 kilometer aan fietspaden. Zuid-Holland heeft met 5.500 kilometer het meest omvangrijke fietsnetwerk, Zeeland met 900 het minst omvangrijke.
  • Ongeveer tweederde van de fietsen heeft zowel voor als achter werkende verlichting.
  • De geregistreerde fietsdiefstal is ten opzichte van een jaar eerder flink gedaald.
Bron: Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit