Logo Fietsen123

Nieuws

Nederlander speelt bewust met leven in het verkeer

woensdag 6 december, 2017

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt dat gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer gevaarlijk is. Toch gebruiken ruim zes op de tien Nederlanders hun telefoon weleens in het verkeer.

Deze tegenstrijdige conclusies trekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid uit een onderzoek naar telefoongebruik onder 4.201 verkeersdeelnemers. Verkeersdeelnemers in dit onderzoek zijn fietsers, automobilisten, snorfietsers en voetgangers.

Gemiddeld gebruikt 65 procent van de Nederlanders zijn of haar telefoon weleens tijdens deelname in het verkeer. Voor alle categorieën geldt dat de jongere verkeersdeelnemers – 15 tot 34 jaar – de telefoon het meest gebruiken. Bellen, berichten lezen en versturen en gebruik van de navigatie zijn hierbij de populairste activiteiten.

Nederlanders onderschatten telefoongebruik

Eén resultaat van het onderzoek viel op: verkeersdeelnemers die met een enkele vraag moesten aangeven hoe vaak zij de telefoon gebruiken in het verkeer, gaven massaal aan dit nooit te doen. Bijna zeven op de tien fietsers (69 procent) gaven aan hun telefoon nooit te gebruiken tijdens het fietsen. Bij automobilisten en snorfietsers lag dit aantal iets lager: respectievelijk 62 en 68 procent. Voetgangers gaven een lager percentage: slechts 28 procent. Deze percentages zijn onjuist, want na meer gedetailleerde vragen bleek dat slechts 35 procent hun telefoon nooit gebruikt tijdens verkeersdeelname. Dit geeft aan dat Nederlanders hun mate van telefoongebruik onderschatten.

50-plussers zijn voorzichtiger

Alle respondenten gaven aan dat zij de telefoon vooral gebruiken om in noodgevallen bereikbaar te zijn. Andere veelgenoemde redenen zijn gewoonte, gemak en de behoefte om altijd bereikbaar te zijn. Wel valt op dat 50-plussers de telefoon duidelijk minder gebruiken dan jongere verkeersdeelnemers. Bovendien vinden mensen die hun telefoon minder of zelfs helemaal niet in het verkeer gebruiken, het gebruik van de telefoon door anderen gevaarlijker.

Bewustzijn van de risico’s

Ruim driekwart van de Nederlanders (77 procent) vindt het gevaarlijk als andere verkeersdeelnemers hun telefoon gebruiken in het verkeer – zowel rijdend als stilstaand. Opvallend genoeg ligt het percentage dat het eigen gebruik van de telefoon gevaarlijk vindt, vrijwel even hoog: 76 procent. Dit percentage ligt nog veel hoger wanneer men in beweging is, vooral onder fietsers (97 procent) en automobilisten (97 procent).

Desondanks blijven veel mensen in het verkeer naar de telefoon grijpen. Opvallend, zeker als je bedenkt dat bijna de helft van de respondenten vindt dat er maatregelen genomen moeten worden om het telefoongebruik in het verkeer terug te dringen.

Bron: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Veelgestelde vragen over fietsen na uitbraak corona

Hieronder vind je een overzicht van een veelgestelde vragen over de impact van het coronavirus op recreatief fietsen. Waar moet je zoal op letten? Mag ik nog buiten fietsen? Ja. Tot nu t…

Nieuws

Prijswinnaars fietsarrangement Berghotel Amersfoort bekend

Heeft u onlangs meegedaan met de prijsvraag waarbij u kans maakte op een fietsarrangement bij Berghotel Amersfoort? Dan vindt u hieronder de winnaars: Dhr H Duizendstra, WolvegaDhr M Kremer…

Nieuws

Bijzonder lichtgevend fietspad geopend

Tussen Eindhoven en Nuenen is een bijzonder fietspad geopend. Had Nederland vorige maand al een primeur met een fietspad van zonnepanelen, deze keer kunt u rijden over een kunstzinnig licht…

Nieuws

Zo gaat Het fietspad van de Toekomst er uitzien

Eind 2019 schreef Provincie Utrecht de prijsvraag Het fietspad van de Toekomst uit. Deze luidde: ‘Hoe kunnen we het fietsen nóg aantrekkelijker maken?’ onlangs werden de winnaars bekend gem…

Nieuws

Drie factoren die van invloed zijn op de actieradius van je e-bike

Bij de aankoop van een e-bike let je ongetwijfeld op de actieradius van de fiets. Voor veel fietsers is de teleurstelling dan ook groot als een fiets de genoemde actieradius niet haalt. Dat…