Logo Fietsen123

Nieuws

Nederlander speelt bewust met leven in het verkeer

woensdag 6 december, 2017

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt dat gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer gevaarlijk is. Toch gebruiken ruim zes op de tien Nederlanders hun telefoon weleens in het verkeer.

Deze tegenstrijdige conclusies trekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid uit een onderzoek naar telefoongebruik onder 4.201 verkeersdeelnemers. Verkeersdeelnemers in dit onderzoek zijn fietsers, automobilisten, snorfietsers en voetgangers.

Gemiddeld gebruikt 65 procent van de Nederlanders zijn of haar telefoon weleens tijdens deelname in het verkeer. Voor alle categorieën geldt dat de jongere verkeersdeelnemers – 15 tot 34 jaar – de telefoon het meest gebruiken. Bellen, berichten lezen en versturen en gebruik van de navigatie zijn hierbij de populairste activiteiten.

Nederlanders onderschatten telefoongebruik

Eén resultaat van het onderzoek viel op: verkeersdeelnemers die met een enkele vraag moesten aangeven hoe vaak zij de telefoon gebruiken in het verkeer, gaven massaal aan dit nooit te doen. Bijna zeven op de tien fietsers (69 procent) gaven aan hun telefoon nooit te gebruiken tijdens het fietsen. Bij automobilisten en snorfietsers lag dit aantal iets lager: respectievelijk 62 en 68 procent. Voetgangers gaven een lager percentage: slechts 28 procent. Deze percentages zijn onjuist, want na meer gedetailleerde vragen bleek dat slechts 35 procent hun telefoon nooit gebruikt tijdens verkeersdeelname. Dit geeft aan dat Nederlanders hun mate van telefoongebruik onderschatten.

50-plussers zijn voorzichtiger

Alle respondenten gaven aan dat zij de telefoon vooral gebruiken om in noodgevallen bereikbaar te zijn. Andere veelgenoemde redenen zijn gewoonte, gemak en de behoefte om altijd bereikbaar te zijn. Wel valt op dat 50-plussers de telefoon duidelijk minder gebruiken dan jongere verkeersdeelnemers. Bovendien vinden mensen die hun telefoon minder of zelfs helemaal niet in het verkeer gebruiken, het gebruik van de telefoon door anderen gevaarlijker.

Bewustzijn van de risico’s

Ruim driekwart van de Nederlanders (77 procent) vindt het gevaarlijk als andere verkeersdeelnemers hun telefoon gebruiken in het verkeer – zowel rijdend als stilstaand. Opvallend genoeg ligt het percentage dat het eigen gebruik van de telefoon gevaarlijk vindt, vrijwel even hoog: 76 procent. Dit percentage ligt nog veel hoger wanneer men in beweging is, vooral onder fietsers (97 procent) en automobilisten (97 procent).

Desondanks blijven veel mensen in het verkeer naar de telefoon grijpen. Opvallend, zeker als je bedenkt dat bijna de helft van de respondenten vindt dat er maatregelen genomen moeten worden om het telefoongebruik in het verkeer terug te dringen.

Bron: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie molenfietsroutes om tijdens de Nationale Molendagen te fietsen

Tijdens de Nationale Molendagen (in 2015 op 9 en 10 mei) organiseren vele molenaars extra activiteiten op en rond de molen. Van pannenkoeken bakken tot en met vele kinderactiviteiten en met…

Nieuws

Drie fietsroutes door mooie Nationale Parken in Nederland

Fiets een mooie fietstocht door een van deze drie Nationale parken. Niet bang voor een beetje klimmen en dalen? Bedwing dan per fiets de Schoorlse Duinen, ervaar Drenthe op zijn best in Nat…

Blog

Bert blogt: Freedom Ride 2018

Afgelopen 5 mei was het weer zover, niet alleen vielen de mussen van het dak en vierde Nederland uitbundig zijn bevrijding, ook traden zo’n 800 fietsgekken aan in ‘s Hertogenbosch voor alwe…

Nieuws

Diefstal elektrische fietsen schrikbarend gestegen in 2015

In 2015 zijn een recordaantal elektrische fietsen gestolen. Verzekeraars hebben dat jaar 20 procent meer aan schadeclaims uitgekeerd. Zowel de bekende fietsverzekeraars ENRA en Unigarant ge…

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen. Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, …