Logo Fietsen123

Nieuws

Nationaal Preventieakkoord zet in op fietsen

woensdag 12 december, 2018

Met het Preventieakkoord zet Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis in op het aanpakken van gezondheidsproblemen in Nederland. De fiets krijgt hierin een prominente rol.

Het Nationaal Preventieakkoord is een verzameling van maatregelen die bedoeld zijn om gezondheidsproblemen in Nederland als overmatig alcoholgebruik, roken en overgewicht terug te dringen.

Bij het Nationaal Preventieakkoord zijn veel partijen, instanties en organisaties betrokken. Zij mogen elkaar aanspreken op naleving van de in het akkoord gemaakte afspraken. De Fietsersbond is een van de betrokken organisaties; in het Nationaal Preventieakkoord wordt het belang van fietsen dan ook onderstreept. Het mooie van fietsen is natuurlijk dat het niet alleen prettig is, maar ook nog eens heel gezond. Ernest van den Bemd, expert op het gebied van fietsen en gezondheid bij de Fietsersbond, noemt het ‘een krachtig geneesmiddel voor de samenleving.’

Een van de belangrijke doelen van het Preventieakkoord is niet alleen het terugdringen van de eerdergenoemde gezondheidsproblemen, maar ook het veranderen van het imago van bewegen. Dit wordt nog door te veel mensen gezien als iets voor sportieve mensen. Maar juist tegen de zogenaamde ‘welvaartsziekten’ is het gewone, dagelijkse bewegen een van de beste maatregelen. Onder het gewone, dagelijkse bewegen vallen bijvoorbeeld fietsen naar het werk of de supermarkt of een recreatief fietstochtje. Dus je hoeft echt geen fietstocht van tientallen kilometers te maken om gezondheidsvoordelen te merken. De Fietsersbond noemt het Preventieakkoord belangrijk omdat daarmee erkend wordt dat juist het gewone bewegen belangrijk is voor de volksgezondheid.

Dit merken fietsers van het Nationaal Preventieakkoord

Het Nationaal Preventieakkoord richt zich op het gebied van fietsen vooral op werkenden en ouders met schoolgaande kinderen. Tegenwoordig brengen veel ouders hun kinderen met de auto naar school. Niet alleen leren kinderen minder goed zelfstandig fietsen, ook wordt het drukker en onveiliger rond schoolpleinen. En dit stimuleert het autogebruik rond scholen: een vicieuze cirkel. Daarom moeten de omgevingen van scholen bijvoorbeeld fiets- en wandelvriendelijker worden ingericht. Op deze manier kunnen ouders hun kinderen weer veilig met de fiets naar school brengen en leren kinderen ook beter fietsen. Ook worden werkenden gestimuleerd om de auto in te ruilen voor de fiets. Dit gebeurt enerzijds door investeringen in betere fietsinfrastructuur, maar ook door bijvoorbeeld een lagere bijtelling van de fiets van de zaak.

Andere maatregelen die al genomen zijn om fietsen populairder te maken:

  • Verschillende partijen – waaronder de Fietsersbond – bieden fietscursussen aan, bijvoorbeeld voor kinderen en senioren.
  • Werkgevers zijn de afgelopen jaren gestimuleerd om aandacht te besteden aan het belang van wandelen en fietsen onder het werk.
  • Zorgverzekeraars hebben meer mogelijkheden gekregen om zorgproducten te vergoeden die dagelijks bewegen promoten.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gemeenten compenseren zorgkosten verschillend

Door het wegvallen van twee landelijke regelingen mogen de gemeenten nu naar eigen inzicht chronisch zieken en gehandicapten compenseren, met grote verschillen tot gevolg. Vervangen In 201…

Nieuws

Top 10 van de duurste fietsen ter wereld

U dacht dat u een dure fiets had? Welnee, vergeleken met de allerduurste fiets(en) ter wereld is uw fiets nog geen fractie waard van wat er voor deze fietsen betaald is. Het lijstje loopt -…

Nieuws

Nieuw fietsinitiatief: Geef elkaar de ruimte

Het aantal fietsers blijft stijgen, de snelheidsverschillen worden groter en de diversiteit op het fietspad neemt toe. Waar we vroeger voor onze rust een rondje gingen fietsen is tegenwoord…

Nieuws

Top 10 onmogelijk zwaar beladen fietsen

In de westerse wereld wordt de fiets vooral gebruikt voor personenvervoer en recreatieve doeleinden. Heel anders gaat dat in China, India en landen in Afrika en Azië. Waar men in Neder…

Nieuws

Fietsenstallingen krijgen wellicht hogere tegemoetkoming van NS

De Nederlandse Spoorwegen betaalt niet genoeg mee aan de bouw en exploitatie van fietsenstallingen bij stations. De kosten van deze fietsenstallingen liggen momenteel nog teveel bij gemeent…