Logo Fietsen123

Nieuws

Nationaal Preventieakkoord zet in op fietsen

woensdag 12 december, 2018

Met het Preventieakkoord zet Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis in op het aanpakken van gezondheidsproblemen in Nederland. De fiets krijgt hierin een prominente rol.

Het Nationaal Preventieakkoord is een verzameling van maatregelen die bedoeld zijn om gezondheidsproblemen in Nederland als overmatig alcoholgebruik, roken en overgewicht terug te dringen.

Bij het Nationaal Preventieakkoord zijn veel partijen, instanties en organisaties betrokken. Zij mogen elkaar aanspreken op naleving van de in het akkoord gemaakte afspraken. De Fietsersbond is een van de betrokken organisaties; in het Nationaal Preventieakkoord wordt het belang van fietsen dan ook onderstreept. Het mooie van fietsen is natuurlijk dat het niet alleen prettig is, maar ook nog eens heel gezond. Ernest van den Bemd, expert op het gebied van fietsen en gezondheid bij de Fietsersbond, noemt het ‘een krachtig geneesmiddel voor de samenleving.’

Een van de belangrijke doelen van het Preventieakkoord is niet alleen het terugdringen van de eerdergenoemde gezondheidsproblemen, maar ook het veranderen van het imago van bewegen. Dit wordt nog door te veel mensen gezien als iets voor sportieve mensen. Maar juist tegen de zogenaamde ‘welvaartsziekten’ is het gewone, dagelijkse bewegen een van de beste maatregelen. Onder het gewone, dagelijkse bewegen vallen bijvoorbeeld fietsen naar het werk of de supermarkt of een recreatief fietstochtje. Dus je hoeft echt geen fietstocht van tientallen kilometers te maken om gezondheidsvoordelen te merken. De Fietsersbond noemt het Preventieakkoord belangrijk omdat daarmee erkend wordt dat juist het gewone bewegen belangrijk is voor de volksgezondheid.

Dit merken fietsers van het Nationaal Preventieakkoord

Het Nationaal Preventieakkoord richt zich op het gebied van fietsen vooral op werkenden en ouders met schoolgaande kinderen. Tegenwoordig brengen veel ouders hun kinderen met de auto naar school. Niet alleen leren kinderen minder goed zelfstandig fietsen, ook wordt het drukker en onveiliger rond schoolpleinen. En dit stimuleert het autogebruik rond scholen: een vicieuze cirkel. Daarom moeten de omgevingen van scholen bijvoorbeeld fiets- en wandelvriendelijker worden ingericht. Op deze manier kunnen ouders hun kinderen weer veilig met de fiets naar school brengen en leren kinderen ook beter fietsen. Ook worden werkenden gestimuleerd om de auto in te ruilen voor de fiets. Dit gebeurt enerzijds door investeringen in betere fietsinfrastructuur, maar ook door bijvoorbeeld een lagere bijtelling van de fiets van de zaak.

Andere maatregelen die al genomen zijn om fietsen populairder te maken:

  • Verschillende partijen – waaronder de Fietsersbond – bieden fietscursussen aan, bijvoorbeeld voor kinderen en senioren.
  • Werkgevers zijn de afgelopen jaren gestimuleerd om aandacht te besteden aan het belang van wandelen en fietsen onder het werk.
  • Zorgverzekeraars hebben meer mogelijkheden gekregen om zorgproducten te vergoeden die dagelijks bewegen promoten.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Heeft u een goed fietsvoornemen voor 2016?

Wij zijn benieuwd welke van deze voornemens u het meeste aanspreekt. Doe mee en laat het weten in onze nieuwe poll. {{bolt_poll (13)}}

Nieuws

Hoezo een e-bike? Neem een fiets met straalaandrijving!

Is het mogelijk om een fiets met straalaandrijving te bouwen? Zeker! In onderstaand filmpje ziet u hoe een oude fiets omgetoverd is tot een waar snelheidsmonster. We zien enige beperkingen …

Nieuws

Nieuw! Elektrische fiets of scooter opladen bij bushaltes

Busreizigers in Zuid-Holland kunnen vanaf vandaag hun elektrische fiets opladen bij haltes van het nieuwe R-net. In Zoetermeer is de eerste speciale halte vrijdagochtend geopend door gedepu…

Elektrische Fietsen

Poll: moet de 60-plusser met een e-bike verplicht op cursus?

Laat de woorden veiligheid en e-bike in één zin vallen en de discussie barst direct los. En inderdaad, de e-bike rijdt harder, daar kunnen we niet omheen. Bovendien is de e-bike net even wa…

Nieuws

Helmplicht voor highspeed-e-bike vanaf 2017

Vanaf 2017 moeten alle fietsers op de snelle elektrische fietsen verplicht een helm op. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft dat definitief besloten, nadat er grote twijfels wa…