Logo Fietsen123

Nieuws

Nationaal Preventieakkoord zet in op fietsen

woensdag 12 december, 2018

Met het Preventieakkoord zet Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis in op het aanpakken van gezondheidsproblemen in Nederland. De fiets krijgt hierin een prominente rol.

Het Nationaal Preventieakkoord is een verzameling van maatregelen die bedoeld zijn om gezondheidsproblemen in Nederland als overmatig alcoholgebruik, roken en overgewicht terug te dringen.

Bij het Nationaal Preventieakkoord zijn veel partijen, instanties en organisaties betrokken. Zij mogen elkaar aanspreken op naleving van de in het akkoord gemaakte afspraken. De Fietsersbond is een van de betrokken organisaties; in het Nationaal Preventieakkoord wordt het belang van fietsen dan ook onderstreept. Het mooie van fietsen is natuurlijk dat het niet alleen prettig is, maar ook nog eens heel gezond. Ernest van den Bemd, expert op het gebied van fietsen en gezondheid bij de Fietsersbond, noemt het ‘een krachtig geneesmiddel voor de samenleving.’

Een van de belangrijke doelen van het Preventieakkoord is niet alleen het terugdringen van de eerdergenoemde gezondheidsproblemen, maar ook het veranderen van het imago van bewegen. Dit wordt nog door te veel mensen gezien als iets voor sportieve mensen. Maar juist tegen de zogenaamde ‘welvaartsziekten’ is het gewone, dagelijkse bewegen een van de beste maatregelen. Onder het gewone, dagelijkse bewegen vallen bijvoorbeeld fietsen naar het werk of de supermarkt of een recreatief fietstochtje. Dus je hoeft echt geen fietstocht van tientallen kilometers te maken om gezondheidsvoordelen te merken. De Fietsersbond noemt het Preventieakkoord belangrijk omdat daarmee erkend wordt dat juist het gewone bewegen belangrijk is voor de volksgezondheid.

Dit merken fietsers van het Nationaal Preventieakkoord

Het Nationaal Preventieakkoord richt zich op het gebied van fietsen vooral op werkenden en ouders met schoolgaande kinderen. Tegenwoordig brengen veel ouders hun kinderen met de auto naar school. Niet alleen leren kinderen minder goed zelfstandig fietsen, ook wordt het drukker en onveiliger rond schoolpleinen. En dit stimuleert het autogebruik rond scholen: een vicieuze cirkel. Daarom moeten de omgevingen van scholen bijvoorbeeld fiets- en wandelvriendelijker worden ingericht. Op deze manier kunnen ouders hun kinderen weer veilig met de fiets naar school brengen en leren kinderen ook beter fietsen. Ook worden werkenden gestimuleerd om de auto in te ruilen voor de fiets. Dit gebeurt enerzijds door investeringen in betere fietsinfrastructuur, maar ook door bijvoorbeeld een lagere bijtelling van de fiets van de zaak.

Andere maatregelen die al genomen zijn om fietsen populairder te maken:

  • Verschillende partijen – waaronder de Fietsersbond – bieden fietscursussen aan, bijvoorbeeld voor kinderen en senioren.
  • Werkgevers zijn de afgelopen jaren gestimuleerd om aandacht te besteden aan het belang van wandelen en fietsen onder het werk.
  • Zorgverzekeraars hebben meer mogelijkheden gekregen om zorgproducten te vergoeden die dagelijks bewegen promoten.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gedrag fietsers en automobilisten bij fietsstroken met camera's vastgelegd

Stroken voor fietsers die te smal zijn kunnen tot gevaarlijke situaties leiden. En toch houden veel gemeenten zich niet aan de richtlijnen die ervoor zijn. Camera's bij fietsstroken gaan he…

Nieuws

Een nieuwe routeplanner, actuele fietsroutes en… een blogger

Het redactieteam van Fietsen123 heeft een drukke winter achter de rug. Maar… de resultaten zijn ernaar! Onze website heeft een grote opschoonactie ondergaan, we hebben een nieuwe fietsroute…

Nieuws

Fietsen door herfstbossen

De bossen krijgen een prachtig kleurenpalet, paddenstoelen springen uit de grond en overal liggen blaadjes en eikels: volop herfst. Daarom nemen we je op deze routes mee door een aantal pra…

Nieuws

Twee heideroutes

Hierbij twee prachtige heideroutes: eentje door het leuke en gezellige dorpje Lage Vuursche en langs het vliegveld in Hilversum en eentje door de prachtige Strabrechtse Heide in Noord-Braba…

Nieuws

Wat mag je nog in de hand houden op de fiets?

De invoering van het appverbod op 1 juli 2019 heeft tot veel onduidelijkheid geleid onder fietsers. Want wat mag je eigenlijk nog wel vasthouden tijdens het fietsen, behalve je stuur? Parap…