Nieuws

Mobiele ouderen kwetsbaarder in het verkeer

zaterdag 21 maart, 2015

Steeds meer ouderen blijven langer mobiel en actief. Mede door de komst van de elektrische fiets is het aantal oudere fietsers enorm toegenomen. Daarnaast worden ook nog eens meer kilometers gemaakt, zowel in de auto als op de fiets.

Uit de cijfers blijkt ook dat meer autoritten worden vervangen door fietsritten. Deze toegenomen mobiliteit heeft echter als negatief effect dat ook het aantal oudere verkeerslachtoffers per jaar toeneemt.

Ouderen profiteren niet mee van de daling

De totale mobiliteit van de Nederlander is de laatste tien jaar nauwelijks toegenomen, zo blijkt uit de Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2014. Het aantal verkeersdoden nam wel af. Waren er in 2012 nog 650 verkeersdoden, in 2013 waren dat er 570. Ook het aantal ernstig verkeersgewonden was in 2013 beduidend lager dan de twee voorgaande jaren. Maar het aantal verkeersdoden onder fietsers, en vooral de oudere fietsers, daalde de laatste tien jaar echter niet. En het aantal ernstig verkeersgewonden is zelfs toegenomen. Dat de daling niet geldt voor 60-plussers komt door zowel de toenemende mobiliteit als het stijgend aantal 60-plussers. Daar komt nog bij dat ouderen fysiek kwetsbaarder zijn en een grotere kans hebben op een heup- of beenfractuur, waardoor ongelukken ook vaak ernstiger gevolgen hebben. Al met al profiteert de oudere fietser dus niet mee in de algemene daling van het aantal verkeersslachtoffers!

Hoe vertaalt zich dat in cijfers?

  • In 2013 werd 17 procent van de afstand afgelegd door 60-plussers, in 2004 was dit nog 10 procent.
  • In 2013 vielen er in totaal 184 doden onder fietsers, iets minder dan in de twee voorafgaande jaren, maar beduidend meer dan in 2010.
  • In de periode 2004-2013 is het aantal verkeersdoden onder fietsers jonger dan 60 gedaald en onder fietsers ouder dan 60 jaar gestegen, met een piek in de toename van het aantal fietsslachtoffers tussen de 60 en 69 jaar. Deze toename is te verklaren door de relatief grote groei van het aantal 60-69- jarigen.
  • Meer dan de helft van de ‘fietsdoden’ en ruim een kwart van de geregistreerde ernstig gewonde fietsers is 70 jaar of ouder.
  • De meeste fietsverkeersdoden komen van ongevallen met personenauto’s (58 van de 128 geregistreerde doden in 2013). Het aantal slachtoffers van een ongeluk tussen fiets en bestel- of vrachtauto is 32.
  • Er vielen in 2013 bij enkelvoudige ongevallen (van de fiets vallen, ergens tegenaan rijden) 15 doden. Het aantal verkeersdoden bij ongevallen tussen twee fietsers is 6.
  • De meeste ernstig gewonden vallen in de leeftijdscategorie 60-69 jaar.
  • De meeste verkeersdoden onder 60-plussers zijn man. Onder ernstig verkeersgewonden van zestig jaar en ouder is 54 procent vrouw. Een relatief groot aantal verkeersdoden is 80-plus.
  • Onder 55-plussers die in het ziekenhuis zijn opgenomen na een fietsongeval komt beenletsel het meest voor: circa 45%. Daarnaast heeft circa 30 % een heupfractuur en circa 14 % hersenletsel. Van de 55-plussers die bij de Spoedeisende Hulp komen heeft 20 % letsel aan hoofd/hals/nek.
  • De meeste fietsslachtoffers vallen binnen de bebouwde kom en op gemeentelijke wegen.
  • De kans op een ongeval, waarbij de fietser ten minste naar de Spoedeisende Hulp moet, is met een elektrische fiets groter dan met een gewone fiets.
  • De afgelegde fietsafstand van 60-plussers is, mede door de elektrische fiets, tussen 2004 en 2013 gemiddeld met bijna 4 procent toegenomen
  • De verkoop van elektrische fietsen is enorm toegenomen. In 2006 werden ongeveer 40.000 fietsen verkocht, in 2012 waren dat er zo'n 170.000.

Omdat het voor ouderen erg belangrijk is om zelfstandig en mobiel te blijven worden, ondermeer door Veilig Verkeer Nederland, allerlei acties georganiseerd om deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers te ondersteunen, en hun kennis te vergroten. Want hoe meer mensen goed voorbereid zijn en de risico's kennen, hoe meer dit kan bijdragen aan afname van het aantal slachtoffers in deze groep. Ook de overheid investeert in het verlagen van de risico's voor fietsers door ondermeer het veiliger maken van fietspaden. Daarnaast wordt het gebruik van zijafscherming op vrachtwagens en fietsairbags op personenauto's gestimuleerd.

Wat kunt u zelf doen?

  • Fietsen op een elektrische fiets gaat beduidend sneller. Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het anticiperen op verkeerssituaties.
  • Vermijd het gebruik van mobiele apparatuur tijdens het fietsen.
  • Zorg voor goede verlichting.
  • Ga uitgerust op pad.
  • Ken de verkeersregels en pas ze toe.
  • Draag, al is dit niet verplicht, ook op een snorfiets een bromfietshelm.

Lees ook: Hoe voorkomt u een verkeersongeval?


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Het regent minder vaak dan je denkt

Natuurlijk, er zijn van die periodes dat het lijkt alsof het nooit meer ophoudt met regenen. Maar in werkelijkheid blijkt het allemaal reuze mee te vallen in ons land, zegt fietser Gerard P…

Nieuws

Rijkswaterstaat laat fietsers onnodig zes kilometer omfietsen in Utrecht

De Fietsersbond merkt op dat Rijkswaterstaat bij de vervanging van de Jutphasebrug in Utrecht komend weekend fietsers maar liefst 6 kilometer laat omfietsen. Terwijl er ook een omleidingsro…

Nieuws

Aantal weggeknipte fietsen stijgt flink in Amsterdam

Het aantal weggeknipte fietsen in Amsterdam is in de afgelopen jaren flink toegenomen. In de afgelopen twee jaar steeg het aantal verwijderde fietsen van ruim vijftig- naar zeventigduizend,…

Nieuws

Top 5 bijzondere knooppuntenroutes in Nederland

We selecteerden vijf van de meest bijzondere en afwisselende knooppuntenroutes in Nederland. Van de zandverstuivingen tot vergezichten over de Noordzee en de bossen van de Veluwe. Kies een …

Elektrische Fietsen

Drie vooroordelen over de e-bike weerlegd

Rijd je op een e-bike, dan moet je stevig in je schoenen staan. Niet omdat de e-bike daarom vraagt, maar omdat de e-bike nog altijd met vooroordelen te kampen heeft. Je kent ze vast ook wel…