Nieuws

Mobiele ouderen kwetsbaarder in het verkeer

zaterdag 21 maart, 2015

Steeds meer ouderen blijven langer mobiel en actief. Mede door de komst van de elektrische fiets is het aantal oudere fietsers enorm toegenomen. Daarnaast worden ook nog eens meer kilometers gemaakt, zowel in de auto als op de fiets.

Uit de cijfers blijkt ook dat meer autoritten worden vervangen door fietsritten. Deze toegenomen mobiliteit heeft echter als negatief effect dat ook het aantal oudere verkeerslachtoffers per jaar toeneemt.

Ouderen profiteren niet mee van de daling

De totale mobiliteit van de Nederlander is de laatste tien jaar nauwelijks toegenomen, zo blijkt uit de Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2014. Het aantal verkeersdoden nam wel af. Waren er in 2012 nog 650 verkeersdoden, in 2013 waren dat er 570. Ook het aantal ernstig verkeersgewonden was in 2013 beduidend lager dan de twee voorgaande jaren. Maar het aantal verkeersdoden onder fietsers, en vooral de oudere fietsers, daalde de laatste tien jaar echter niet. En het aantal ernstig verkeersgewonden is zelfs toegenomen. Dat de daling niet geldt voor 60-plussers komt door zowel de toenemende mobiliteit als het stijgend aantal 60-plussers. Daar komt nog bij dat ouderen fysiek kwetsbaarder zijn en een grotere kans hebben op een heup- of beenfractuur, waardoor ongelukken ook vaak ernstiger gevolgen hebben. Al met al profiteert de oudere fietser dus niet mee in de algemene daling van het aantal verkeersslachtoffers!

Hoe vertaalt zich dat in cijfers?

  • In 2013 werd 17 procent van de afstand afgelegd door 60-plussers, in 2004 was dit nog 10 procent.
  • In 2013 vielen er in totaal 184 doden onder fietsers, iets minder dan in de twee voorafgaande jaren, maar beduidend meer dan in 2010.
  • In de periode 2004-2013 is het aantal verkeersdoden onder fietsers jonger dan 60 gedaald en onder fietsers ouder dan 60 jaar gestegen, met een piek in de toename van het aantal fietsslachtoffers tussen de 60 en 69 jaar. Deze toename is te verklaren door de relatief grote groei van het aantal 60-69- jarigen.
  • Meer dan de helft van de ‘fietsdoden’ en ruim een kwart van de geregistreerde ernstig gewonde fietsers is 70 jaar of ouder.
  • De meeste fietsverkeersdoden komen van ongevallen met personenauto’s (58 van de 128 geregistreerde doden in 2013). Het aantal slachtoffers van een ongeluk tussen fiets en bestel- of vrachtauto is 32.
  • Er vielen in 2013 bij enkelvoudige ongevallen (van de fiets vallen, ergens tegenaan rijden) 15 doden. Het aantal verkeersdoden bij ongevallen tussen twee fietsers is 6.
  • De meeste ernstig gewonden vallen in de leeftijdscategorie 60-69 jaar.
  • De meeste verkeersdoden onder 60-plussers zijn man. Onder ernstig verkeersgewonden van zestig jaar en ouder is 54 procent vrouw. Een relatief groot aantal verkeersdoden is 80-plus.
  • Onder 55-plussers die in het ziekenhuis zijn opgenomen na een fietsongeval komt beenletsel het meest voor: circa 45%. Daarnaast heeft circa 30 % een heupfractuur en circa 14 % hersenletsel. Van de 55-plussers die bij de Spoedeisende Hulp komen heeft 20 % letsel aan hoofd/hals/nek.
  • De meeste fietsslachtoffers vallen binnen de bebouwde kom en op gemeentelijke wegen.
  • De kans op een ongeval, waarbij de fietser ten minste naar de Spoedeisende Hulp moet, is met een elektrische fiets groter dan met een gewone fiets.
  • De afgelegde fietsafstand van 60-plussers is, mede door de elektrische fiets, tussen 2004 en 2013 gemiddeld met bijna 4 procent toegenomen
  • De verkoop van elektrische fietsen is enorm toegenomen. In 2006 werden ongeveer 40.000 fietsen verkocht, in 2012 waren dat er zo'n 170.000.

Omdat het voor ouderen erg belangrijk is om zelfstandig en mobiel te blijven worden, ondermeer door Veilig Verkeer Nederland, allerlei acties georganiseerd om deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers te ondersteunen, en hun kennis te vergroten. Want hoe meer mensen goed voorbereid zijn en de risico's kennen, hoe meer dit kan bijdragen aan afname van het aantal slachtoffers in deze groep. Ook de overheid investeert in het verlagen van de risico's voor fietsers door ondermeer het veiliger maken van fietspaden. Daarnaast wordt het gebruik van zijafscherming op vrachtwagens en fietsairbags op personenauto's gestimuleerd.

Wat kunt u zelf doen?

  • Fietsen op een elektrische fiets gaat beduidend sneller. Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het anticiperen op verkeerssituaties.
  • Vermijd het gebruik van mobiele apparatuur tijdens het fietsen.
  • Zorg voor goede verlichting.
  • Ga uitgerust op pad.
  • Ken de verkeersregels en pas ze toe.
  • Draag, al is dit niet verplicht, ook op een snorfiets een bromfietshelm.

Lees ook: Hoe voorkomt u een verkeersongeval?


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Controle gestolen fietsen op schoolpleinen. Effectieve aanpak?

Bij een schoolcontrole door de Taskforce Tilburg Veilig zijn twaalf gestolen fietsen aangetroffen. Elke week kan de Taskforce op deze wijze ongeveer tien gedupeerden hun fiets terug bezorge…

Nieuws

Helmplicht voor highspeed-e-bike vanaf 2017

Vanaf 2017 moeten alle fietsers op de snelle elektrische fietsen verplicht een helm op. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft dat definitief besloten, nadat er grote twijfels wa…

Nieuws

Top 10 onmogelijk zwaar beladen fietsen

In de westerse wereld wordt de fiets vooral gebruikt voor personenvervoer en recreatieve doeleinden. Heel anders gaat dat in China, India en landen in Afrika en Azië. Waar men in Neder…

Nieuws

Drie prachtige bos- en heideroutes

Het hoogtepunt van de bloei van de heidevelden mag dan voorbij zijn, de aanblik van de hei is nog steeds indrukwekkend. Met deze drie speciaal geselecteerde routes kunt u genieten van de na…

Nieuws

Wat is gezonder: fietsen of hardlopen?

Het blijft een punt van discussie: fietsen of hardlopen. De een zweert bij het hardlopen, de ander kan niet zonder z’n stalen ros. Maar welke van de twee is gezonder? Onderzoekers van de Ap…