Logo Fietsen123

Nieuws

Mobiele ouderen kwetsbaarder in het verkeer

zaterdag 21 maart, 2015

Steeds meer ouderen blijven langer mobiel en actief. Mede door de komst van de elektrische fiets is het aantal oudere fietsers enorm toegenomen. Daarnaast worden ook nog eens meer kilometers gemaakt, zowel in de auto als op de fiets.

Uit de cijfers blijkt ook dat meer autoritten worden vervangen door fietsritten. Deze toegenomen mobiliteit heeft echter als negatief effect dat ook het aantal oudere verkeerslachtoffers per jaar toeneemt.

Ouderen profiteren niet mee van de daling

De totale mobiliteit van de Nederlander is de laatste tien jaar nauwelijks toegenomen, zo blijkt uit de Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2014. Het aantal verkeersdoden nam wel af. Waren er in 2012 nog 650 verkeersdoden, in 2013 waren dat er 570. Ook het aantal ernstig verkeersgewonden was in 2013 beduidend lager dan de twee voorgaande jaren. Maar het aantal verkeersdoden onder fietsers, en vooral de oudere fietsers, daalde de laatste tien jaar echter niet. En het aantal ernstig verkeersgewonden is zelfs toegenomen. Dat de daling niet geldt voor 60-plussers komt door zowel de toenemende mobiliteit als het stijgend aantal 60-plussers. Daar komt nog bij dat ouderen fysiek kwetsbaarder zijn en een grotere kans hebben op een heup- of beenfractuur, waardoor ongelukken ook vaak ernstiger gevolgen hebben. Al met al profiteert de oudere fietser dus niet mee in de algemene daling van het aantal verkeersslachtoffers!

Hoe vertaalt zich dat in cijfers?

  • In 2013 werd 17 procent van de afstand afgelegd door 60-plussers, in 2004 was dit nog 10 procent.
  • In 2013 vielen er in totaal 184 doden onder fietsers, iets minder dan in de twee voorafgaande jaren, maar beduidend meer dan in 2010.
  • In de periode 2004-2013 is het aantal verkeersdoden onder fietsers jonger dan 60 gedaald en onder fietsers ouder dan 60 jaar gestegen, met een piek in de toename van het aantal fietsslachtoffers tussen de 60 en 69 jaar. Deze toename is te verklaren door de relatief grote groei van het aantal 60-69- jarigen.
  • Meer dan de helft van de ‘fietsdoden’ en ruim een kwart van de geregistreerde ernstig gewonde fietsers is 70 jaar of ouder.
  • De meeste fietsverkeersdoden komen van ongevallen met personenauto’s (58 van de 128 geregistreerde doden in 2013). Het aantal slachtoffers van een ongeluk tussen fiets en bestel- of vrachtauto is 32.
  • Er vielen in 2013 bij enkelvoudige ongevallen (van de fiets vallen, ergens tegenaan rijden) 15 doden. Het aantal verkeersdoden bij ongevallen tussen twee fietsers is 6.
  • De meeste ernstig gewonden vallen in de leeftijdscategorie 60-69 jaar.
  • De meeste verkeersdoden onder 60-plussers zijn man. Onder ernstig verkeersgewonden van zestig jaar en ouder is 54 procent vrouw. Een relatief groot aantal verkeersdoden is 80-plus.
  • Onder 55-plussers die in het ziekenhuis zijn opgenomen na een fietsongeval komt beenletsel het meest voor: circa 45%. Daarnaast heeft circa 30 % een heupfractuur en circa 14 % hersenletsel. Van de 55-plussers die bij de Spoedeisende Hulp komen heeft 20 % letsel aan hoofd/hals/nek.
  • De meeste fietsslachtoffers vallen binnen de bebouwde kom en op gemeentelijke wegen.
  • De kans op een ongeval, waarbij de fietser ten minste naar de Spoedeisende Hulp moet, is met een elektrische fiets groter dan met een gewone fiets.
  • De afgelegde fietsafstand van 60-plussers is, mede door de elektrische fiets, tussen 2004 en 2013 gemiddeld met bijna 4 procent toegenomen
  • De verkoop van elektrische fietsen is enorm toegenomen. In 2006 werden ongeveer 40.000 fietsen verkocht, in 2012 waren dat er zo'n 170.000.

Omdat het voor ouderen erg belangrijk is om zelfstandig en mobiel te blijven worden, ondermeer door Veilig Verkeer Nederland, allerlei acties georganiseerd om deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers te ondersteunen, en hun kennis te vergroten. Want hoe meer mensen goed voorbereid zijn en de risico's kennen, hoe meer dit kan bijdragen aan afname van het aantal slachtoffers in deze groep. Ook de overheid investeert in het verlagen van de risico's voor fietsers door ondermeer het veiliger maken van fietspaden. Daarnaast wordt het gebruik van zijafscherming op vrachtwagens en fietsairbags op personenauto's gestimuleerd.

Wat kunt u zelf doen?

  • Fietsen op een elektrische fiets gaat beduidend sneller. Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het anticiperen op verkeerssituaties.
  • Vermijd het gebruik van mobiele apparatuur tijdens het fietsen.
  • Zorg voor goede verlichting.
  • Ga uitgerust op pad.
  • Ken de verkeersregels en pas ze toe.
  • Draag, al is dit niet verplicht, ook op een snorfiets een bromfietshelm.

Lees ook: Hoe voorkomt u een verkeersongeval?


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Twee heideroutes

Hierbij twee prachtige heideroutes: eentje door het leuke en gezellige dorpje Lage Vuursche en langs het vliegveld in Hilversum en eentje door de prachtige Strabrechtse Heide in Noord-Braba…

Nieuws

Autoroute: Nederrijn, Waal en Operatie Market Garden

De Rijn is een van de langste rivieren van Europa. Een groot deel van het stroomgebied ligt in Duitsland, maar de Rijndelta bevindt zich in Nederland. Vlak nadat de Rijn de Nederlands-Duits…

Nieuws

‘Slimme fiets’ moet valpartij voorkomen

In een poging het aantal fietsongevallen tegen te gaan, hebben onderzoekers van de TU Delft een fiets ontwikkeld die niet kan omvallen. Hoe werkt dat? In 2018 kwam een recordaantal fietsers…

Nieuws

Welke rem kies je?

Remmen zijn er in alle soorten en maten. Maar wat zijn nu de eigenschappen van die verschillende soorten remmen? En hoeveel onderhoud vragen ze? We zetten het voor je op een rij. De juiste …

Nieuws

Fietsambities, dit wil jouw provincie

Alle provincies willen de komende jaren aandacht besteden aan de fiets, maar ze doen dit wel op hun eigen manier. Dat concludeerde de Fietsersbond na een vergelijking van de coalitie- en be…