Logo Fietsen123

Nieuws

Met de fiets naar school: per jaar 12 doden en 230 gewonde kinderen

dinsdag 19 augustus, 2014

Er vallen in Nederland jaarlijks ongeveer 35 verkeersdoden onder kinderen van 0-14 jaar. Eén op de drie van die slachtoffers is daarbij op weg naar school of komt terug. Volgens de registratie worden jaarlijks ongeveer 685 kinderen van die leeftijd in een ziekenhuis opgenomen.

Ook andere verkeersdeelnemers moeten weer wennen aan grote groepen scholieren in het verkeer. Daar komt bij dat veel kinderen voor het eerst zelfstandig met de fiets naar school gaan. Ieder jaar doet zich in september een piek voor in het aantal slachtoffers in de leeftijdscategorie van 0 tot 14 jaar.  Kinderen zijn een kwetsbare groep, doordat zij nog niet genoeg vaardigheid bezitten om zich als een ervaren en volleerd deelnemer in het verkeer te verplaatsen.

Wees daarom extra alert op fietsende schoolkinderen.


Gerelateerde artikelen

Routenieuws

Fietsroutes langs de drie beste terrassen van Nederland

Elk jaar is het weer spannend: welk terras staat er op nummer 1 van de Terras Top 100 en mag zich een jaar lang het beste terras van Nederland noemen? Ook in 2016 reisden de mystery guests …

Blog

Bert blogt: Drie routes tussen Brabant en Limburg

Vorige week verbleven we in Helmond en we hebben natuurlijk de gelegenheid benut om daar in de buurt wat fietsroutes te verkennen. De omgeving bleek prachtig. Mooie open landschappen, heide…

Blog

Bert blogt: Langs de Roer

Tijdens onze meivakantie in mei 2018 zijn we via de Vennbahn van Aken naar Monschau gefietst en via allerlei omzwervingen zijn we uiteindelijk in Obermaubach aan onze eerste etappe langs de…

Nieuws

ANWB test e-bikes met middenmotor

Als het gaat om het testen van de nieuwste e-bikes, kan de ANWB natuurlijk niet achterblijven. En inderdaad, ook dit jaar testte de organisatie weer een mooi aantal e-bikes. Samen met 135 f…

Nieuws

E-bike blijkt niet gevaarlijker dan gewone fiets

Sinds de opmars van de e-bike zijn er regelmatig berichten verschenen dat ze gevaarlijker zouden zijn dan gewone fietsen en voor meer (zware) ongevallen zorgen. Dit negatieve beeld klopt to…