Logo Fietsen123

Nieuws

Merendeel Vlaamse fietspaden onder de maat

dinsdag 5 juli, 2016

Net als de Nederlandse wil ook de Belgische overheid dat de bevolking vaker voor de fiets kiest: beter voor het milieu en beter voor de gezondheid. Uit onderzoek blijkt echter dat de Vlaamse overheid nog wel wat werk heeft te verzetten als het gaat om de kwaliteit van de fietspaden: de fietspaden zijn bij lange na niet comfortabel genoeg.

‘Trilcomfort’

De grootste klacht van de Vlaamse fietser is de kwaliteit van het fietspad: ruim 70 procent zegt die onder de maat te vinden. Er is, zo stelt het rapport, te weinig trilcomfort: de fietspaden geven te veel schokken en trillingen, zowel op de paden zelf als op de overgangen tussen paden en zijstraten. Navrant detail: de vierduizend kilometer die de meetfiets heeft afgelegd, laat hetzelfde zien. Een tweede belangrijke klacht betreft de overgangen tussen fietspad en rijbaan: die is te weinig zicht- en voelbaar, wat het gevoel van veiligheid niet ten goede komt.

Subsidieregeling aanpassen

In Vlaanderen worden de subsidies voor aanleg en verbetering van fietspaden enkel gebruikt voor verbreding van de paden en het creëren van een betere afscheiding tussen rijweg en fietspad; investeringen in bijvoorbeeld gladder asfalt moeten gemeenten zelf bekostigen. Daar ligt dus een probleem, vindt de Fietsersbond, want gemeenten willen best voor comfortabele fietspaden zorgen, maar hebben er simpelweg de middelen niet voor. De Fietsersbond stelt nu – met de gegevens van het onderzoek in de hand – dat de subsidieregelingen moeten worden aangepast zodat het ook mogelijk wordt te investeren in comfortverbetering van bestaande fietspaden.

Het onderzoek

Gedurende de afgelopen zes maanden hebben de Belgische Fietsersbond en Hogeschool Odisee een uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder 173 gemeenten en 2500 fietsers, waarbij het in het geval van de fietsers voornamelijk ging om mensen die gemiddeld drie keer per week of vaker fietsen.

Bron: Fietsersbond België


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Weggeknipte fiets ophalen: wat kost het?

Uit onderzoek van RTL Nieuws Buurtfacts blijkt dat er in Nederland jaarlijks zo’n 220.000 fietsen worden verwijderd. Om een verwijderde fiets bij uw gemeente op te halen moet u gemiddeld ti…

Nieuws

Fietsen op... de maan, kan dat echt?

Een gedachtenexperiment: stel dat er goede lange wegen op de maan zouden zijn en dat je geen hinder ondervindt van speciale maankledij, luchtflessen etc. Dan kan je theoretisch op de racefi…

Nieuws

Hoe onderhoud ik de accu van mijn e-bike?

5.000 van de 20.000 e-bikebezitters hebben soms problemen met de accu van hun fiets. Bijna 40% van hen heeft na één jaar al problemen. Ruim 20% van de e-bikebezitters is niet helemaal tevre…

Nieuws

Waarom een speed pedelec geen e-bike is

De speed pedelec rukt op in het Nederlandse fietslandschap. Maar wat is eigenlijk een speed pedelec, en waarin verschilt deze rappe tweewieler van de e-bike? De kop boven dit artikel klopt …

Nieuws

Twee nieuwe fietsroutes langs historische plaatsen

Nu de herfst is aangebroken, nadert ook het einde van het fietsseizoen. Toch kunnen er nog vele mooie dagen komen en waarom zou je daar niet van profiteren door lekker te fietsen? We hebben…